Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت‌وسازها در خیابان شهید خیرالله رحمانی حدود ۵۰ سال قدمت دارد، اما برخی خانوارها که عموما قشر ضعیف و کارگری هستند با وجود چندین سال سکونت در این منطقه همچنان از انشعابات بی‌بهره هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ چند سالی است که شاهد افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌‌ای شهری در سراسر کشور هستیم که تورم افسارگسیخته، افزایش اجاره‌‌بها و ارزان بودن قیمت زمین در این مناطق نیز از عوامل آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  طبق ماده ۲ قانون تعاریف شهری، محدوده و حریم شهر و نحوه تعیین آن‌ها، نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات در داخل حریم شهر به عهده شهرداری است و هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این حریم تخلف محسوب می‌شود و باید با متخلفین مطابق مقررات رفتار شود اما از آنجایی که بخشی از درآمد شهرداری‌ها از طریق اخذ جرایم و عوارض از ساختمان‌ها تامین می‌شود، شهرداری به ناچار چشم خود را بر برخی حقایق می‌بندد.
  اگر اینچنین باشد صاحبان ساختمان‌های غیراصولی با مراجعه به شهرداری می‌توانند جرایم را پرداخت و از طریق کمسیون ماده ۱۰۰، مجوز خود را اخذ کنند که در این راستا شهرداری موظف است تمام امکانات زیرساختی را برای آن‌ها فراهم کند.
  شهرستان تاکستان نیز از این قائده مستثنی نیست به طوری که اینگونه ساخت و سازها بیشتر در خیابان‌های سید جمال‌الدین اسد آبادی، خیابان شهید خیراله رحمانی و منطقه دیگری موسوم به ندرآباد در شهر تاکستان اتفاق افتاده است.
  ساخت‌وسازها در خیابان شهید خیرالله رحمانی حدود ۵۰ سال قدمت دارد و بسیاری از خانوارهای قدیمی ساکن در این خیابان از انشعابات شهری برخوردار شده و حتی شهرداری زیر ساخت آسفالت و نامگذاری کوچه‌های آن را نیز انجام داده است اما برخی خانوارها که عموما قشر ضعیف و کارگری هستند با وجود چندین سال سکونت در این منطقه همچنان از انشعابات بی‌بهره‌اند.
  آقای طاهرخانی یکی از شهروندان این خیابان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، ضمن گلایه از بی‌توجهی مسئولین نسبت به مشکلات ساکنین خیابان شهید خیرالله رحمانی اظهار کرد: حدود پنج سالی است که ۷۰۰ خانوار ساکن در این منطقه درگیر انشعاب آب، برق و گاز هستند و به سختی و مشقت زندگی خود را می‌گذرانند.
  وی افزود: با پیگیری‌های متعددی که ساکنین داشتند دادستان کل استان و استاندار ورود کرده و به قید فوریت مشکلات تعدادی از انشعابات برطرف شد و در این مرحله تقریبا ۳۰۰ خانوار موفق به اخذ انشعابات خود شدند.
  این شهروند تاکستانی بیان کرد: ۴۰۰ خانوار همچنان بلاتکلیف هستند به طوری که از این میزان تقریبا حدود ۲۰۰ خانوار توانستند تنها به یکی از انشعابات آب و یا برق متصل شوند اما مابقی خانوارها هیچ کدام از انشعابات را ندارند.
  طاهرخانی ابراز کرد: برای رفع این مشکل بارها به فرمانداری، شهرداری و دادستانی مراجعه کردیم اما متاسفانه اقدام موثری مشاهده نکردیم چون طبق شنیده‌ها دادستان در حال جابجایی بوده و موضوعات مسکوت مانده؛ همچنین شهردار هم به تازگی جایگزین شده و بیان می‌کند که در حال حاضر اشراف زیادی به موضوعات ندارد و اعضای شورا هم در پاسخ می‌گویند که توانایی و اختیارات زیادی ندارند؛ از طرفی فرماندار هم فقط به وعده دادن بسنده می‌کند؛ با این وجود چه کسی پاسخگوی مشکلات مردم خواهد بود؟!
  این شهروند تاکستانی ادامه داد: قدمت برخی ساختمان‌ها در این خیابان حتی به پنجاه سال می‌رسد که به مرور زمان به انشعبات متصل شده‌اند اما ساختمان‌های تازه تاسیس که پنج سالی از ساخت آنها می‌گذرد نیز هنوز به هیچ کدام از انشعابات وصل نشده‌اند.
  وی اذعان کرد: حدود ۵ سالی از سکونت ما در این منطقه می‌گذرد اما همچنان با مشکلات آب، برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ این بسیار آزار دهنده است که در حریم منطقه شهر اقامت داشته باشیم اما از امکانات شهری که حق تمام شهروندان است برخوردار نباشیم.
  طاهرخانی اذعان کرد: اگر این منطقه غیراصولی و غیرقانونی است چرا شهرداری از همان ابتدا در سال‌های گذشته از ساخت‌وساز جلوگیری نکرده یا اینکه در حال حاضر چرا زیرسازی و آسفالت این خیابان توسط شهرداری انجام شده و حتی کوچه‌ها نامگذاری شده‌اند اما در زمینه انشعابات همکاری صورت نمی‌گیرد.

  وی عنوان کرد: در حال حاضر برای مصارف بخاری، آبگرمکن و اجاق گاز از کپسول گاز استفاده می‌کنیم و در مورد آب و برق هم مجبوریم از همسایه مجاور به صورت مشترک استفاده کنیم.
  این شهروند تاکستانی تصریح کرد: سوال ما از مسئولین این است که تا چند سال دیگر مردم خیابان شهید رحمانی تاکستان باید این مشکلات را تحمل کنند؟ متاسفانه فاصله طبقاتی مسئولین با مردم موجب شده که اهتمامی در حل مشکلات دهک‌های پایین دیده نشود.
  طاهرخانی اضافه کرد: اکثر مردم ساکن در این منطقه از قشر ضعیف و کارگری جامعه محسوب می‌شوند که با توجه به شرایط اقتصادی تن به سکونت در این منطقه با چنین امکاناتی را داده‌اند و ناگفته نماند که قشر زیادی هم مستاجر هستند.
  این شهروند تاکستانی اظهار کرد: در شرایطی که حتی دورافتاده‌ترین روستاها از انشعابات شهری بهره‌مند هستند نیز مردم خیابان شهید رحمانی که در دومین شهرستان بزرگ استان قزوین واقع شده، اینگونه در محرومیت به سر می‌برند.
  وی تشریح کرد: مشترکین ساکن در این خیابان با توجه به نبود گاز شهری مجبور به استفاده از کپسول برای مصارف گرمایشی و پخت و‌پز و آب‌گرم‌کن هستند که از نظر ایمنی بسیار خطرناک است.
  این شهروند تاکستانی افزود: طی هفته گذشته چند بارش سنگین برف را داشتیم که زندگی روزمره ما را تحت تنش قرار داد؛ از این رو امیدواریم که مسئولین برای حل مشکلات ما ورود کنند چون ساکنین این منطقه مظلوم واقع شده‌اند.
  طاهرخانی با بیان اینکه هزینه هر کپسول گاز ۴۵ هزار تومان است، عنوان کرد: با توجه به هوای سرد و استفاده از بخاری و آبگرمکن هر خانوار طی هر سه روز باید ۹۰ هزار تومان هزینه کپسول گاز بپردازد که با یک برآورد سرانگشتی میانگین مصرف هر خانوار طی یک ماه به یک میلیون تومان می‌رسد در حالی که همه ما از دهک‌های پایین و با حداقل دریافتی‌ها هستیم.
  این شهروند تاکستانی تصریح کرد: چندی پیش با مشکل کمبود و گرانی کپسول مواجه شدیم به طوری که قیمت هر کپسول به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید که با ورود نماینده مجلس این مشکل برطرف شد اما همواره با هر بار سرما شاهد افزایش ۵ تا ۱۰ هزار تومانی قیمت کپسول و یا کمبود آن هستیم.
  وی تصریح کرد: اگر شهرداری همکاری کند مردم نیز با وجود اینکه قشر ضعیف جامعه هستند راضی به پرداخت هزینه‌ها می‌شوند که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
  طاهرخانی در پایان گفت: امیدواریم که مسئولین شهری نگاهی به مردم این منطقه داشته باشند تا شهروندان از این وضعیت که واقعا بی‌عدالتی آشکار در حق آنان است، رها شوند.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: خیابان شهید ساختمان ها هزار تومان قشر ضعیف شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید

به گزارش همشهری آنلاین، کشور مبتنی بر مبانی انقلاب نیاز پیشرفته همه جانبه دارد و ما هنوز در ابتدای راه نظام‌سازی نوین هستیم در این مسیر نقش تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست. علیرضا زاکانی در مراسم دیدار با فرهنگیان این مطلب را بیان و از خبرهای خوش رونمایی کرد و گفت: «جزیره‌ای بودن دانشکده‌های فرهنگیان تهران یکی از چالش‌های پیش روی دانشجویان طی سالیان گذشته بوده است و شهرداری تهران آمادگی دارد در این زمینه کمک کند تا تمامی دانشکده‌های این مجموعه در یک منطقه تجمیع شوند.»

او در ادامه به ارائه خدمات ویژه هم اشاره و عنوان کرد: «همچنین در شهرداری تهران این آمادگی وجود دارد که مجموعه‌های فرهنگی-ورزشی زیر نظر شهرداری را در اختیار دانشجو معلمان قرار دهیم و می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن شهرزاد، مجموعه ها را رزرو کنید.»

به گفته شهردار تهران پیوستگی میان خانواده، مسجد و مدرسه نقش مهمی در حوزه تعلیم و تربیت و اهداف فرهنگی ما دارد و به همین جهت شهرداری تهران آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به معلمان دارد.

تعلیم و تربیت نقش اصلی در توسعه

برخلاف فرهنگ غرب که در آن مبنای توسعه اقتصاد است در اندیشه انقلاب اسلامی بخش تعلیم و تربیت نقش اصلی را در توسعه و پیشرفت کشور دارد. زاکانی این مطلب را گفت و تاکید کرد: «با این نگاه ما هم در شهرداری تهران وظایفی داریم که مبتنی بر آن حل دغدغه‌های معلمین نیز برای مجموعه مدیریت شهری جدی می‌شود.»

چالش های مدیریت شهری ششم

شهردار تهران در جریان این مراسم به چالش های مدیریت شهری ششم هم اشاره و عنوان کرد: «شهرداری تهران در دوره قبلی با تنش مالی مواجه بود به نحوی که در سال ۹۹ مدیران قبلی مجبور شدند برای پرداخت سه ماه از حقوق کارکنان وام بگیرند. امروز با انضباط مالی از آن شرایط سخت عبور کرده‌ایم به نحوی که سال گذشته بیش از بودجه ۷۵.۹ همتی مصوبه شورا تحقق درآمد داشتیم. بنابراین در شرایط کنونی شهرداری تهران برای تحقق اهداف خود مشکل ندارد و اکنون پروژه‌های متعددی در حال برنامه‌ریزی و ساخت است علاوه بر این رقم؛ به زودی نیز عملیات ساخت دو خط مترو تهران آغاز خواهد شد.»

تفاهم شهرداری با دانشگاهها

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاهم‌نامه شهرداری با دانشگاه‌های مختلف تهران با محوریت ساخت مسکن اساتید، گفت: «در جلسه‌ای که با اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف داشتیم یک نفر از حاضران اظهار کرد؛ «اساتید از ایران مهاجرت می‌کنند چون مسکن ندارند.» در پاسخ گفتم وای به حال شهرداری که در شهر محل خدمتش استاد دانشگاه خانه ندارد. پس از آن تفاهم مسکن با دانشگاه مختلف از جمله تربیت مدرس، شهید بهشتی و... بستیم و به جز این دانشگاه‌ها در رابطه با مسکن فرهنگیان نیز چندین نوبت گفت‌وگوهایی با وزیر آموزش و پرورش انجام شد و امیدواریم بتوانیم خدمتی ارائه دهیم.

اداره ارزان شهری

در دوره پیشین مدیریت شهری مدیران معتقد بودند باید هزینه زندگی در پایتخت را بالا برد تا از این طریق بخشی از جمعیت تهران مهاجرت کنند و با کم شدن جمعیت چالش‌های شهر تهران نیز حل شود. شهردار تهران این موضوع را بیان و عنوان کرد: «ما معتقد به اداره ارزان شهر و ارائه خدمات به همه شهروندان هستیم. زیرا تهران الگوی سایر شهرها هست و ارزان شدن پایتخت به دیگر نقاط کشور نیز تسری پیدا می‌کند.»

تفاهم ساخت مسکن با دولت

زاکانی در ادامه به تفاهمات میان شهرداری تهران و دولت سیزدهم برای حل مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: «با همراهی دولت به دنبال ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در تهران هستیم و علاوه بر این میادین میوه تره بار و فروشگاه‌های شهروند ظرفیت خوبی برای تنظیم قیمت در بازار هستند که قرار است از ظرفیتشان استفاده بیشتری شود. همچنین با خریدهای صورت گرفته و واردات انجام شده، مشکلی در تامین اقلام نداریم. همین موضوع باعث شد ابتدای سال سودجویان نتوانند قیمت میوه را بالا ببرند.»

خدمت رسانی در سراهای محله

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: «در تهران ۳۴۷ سرای محله داریم که پیش از این اجاره داده می‌شد اما در دوره جدید آنها را بازپس گرفته‌ایم و قرار است. این سراها در اختیار هیئت امنای محله قرار گیرد. در هیئت امنای محله یک مدیر آموزش و پرورش و یک مدیر مدرسه حضور دارند. بنابراین از این طریق نیز می‌توانیم به معلمان خدمت رسانی کنیم.»

کد خبر 848711 برچسب‌ها علیرضا زاکانی شهردارى تهران تهران فرهنگیان

دیگر خبرها

  • انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه
  • هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید
  • اجرای بیش از ۵ هزار تن آسفالت در معابر منطقه ۷ اصفهان
  • تکمیل عملیات اجرای روکش آسفالت خیابان‌های شهید هاشمی‌نژاد و شهدا
  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروندان هدیه می‌دهد
  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروند هدیه می‌دهد
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • منطقه پردیسان قم صاحب مجتمع نانوایی می‌شود
  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • پیش‌بینی ۱۵ میلیارد تومان برای تملک پارکینگ در منطقه دو شهرداری قم