Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضرت زینب سلام الله علیها بعد از کربلا رسالتی را که بر دوش داشت به نحو احسن به جا آورد. مجلس شراب و شادی یزید و مهمانانش را برهم زد و آبروی او را در مقابل بزرگان و اشراف عرب ریخت.

به گزارش  قدس آنلاین، امروز ۱۵ رجب سالروز رحلت جان‌سوز عقیله بنی هاشم و پیام‌آور نهضت عاشورا حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت علی اعظمی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است به بیان نکاتی پیرامون خطبه حضرت پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

حضرت زینب سلام الله علیها بعد از کربلا رسالتی را که بر دوش داشت به نحو احسن به جا آورد. مجلس شراب و شادی یزید و مهمانانش را برهم زد و آبروی او را در مقابل بزرگان و اشراف عرب ریخت.

یزید که با شراب و شعر خوانی، بنی هاشم را به سخره گرفته بود و فکر می‌کرد پیروز میدان شده است، تحقیر شد و حضرت نشان داد هیچ گونه ترس و واهمه‌ای از قدرت او و سلطنتش ندارد.

پاسخ اشعار یزید

وقتی اسرا کربلا را به کاخ یزید آوردند، یزید در مقابل سران عرب شروع به شعر خوانی و شراب خواری کرد و می‌خواست به مردم بفهماند که پیروز میدان است و توانسته است بر خاندان پیامبر غلبه کند.

حضرت زینب در این حین از جا برخاست و در ضمن خطبه‌ای غرّاء فرمود: ای یزید گمان می‌کنی چون زمین و کرانه‌های آسمان را بر ما تنگ گرفتی و ما را مثل اسیران از این شهر به آن شهربردی، ما در پیشگاه خدا خوار شده و تو در پیش او عزیز شده‌ای؟! می‌بینی اسباب قدرت برایت آماده و کار پادشاهی رو به راه است، مقام و حکومت ما را در اختیار گرفته‌ای و از شادی در پوست خود نمی گنجی؛ تند نرو و آهسته باش ![۱]

مگر کلام خدا را نشنیده‌ای و فراموش کرده‌ای «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ ؛[۲] آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتی که ما به آنها می‌دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (برای امتحان) مهلت می‌دهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند، و آنان را عذابی خوارکننده است.»

یزید یاوه نگو

تنها کسی که می‌تواند این چنین یزید؛ خلیفه و حاکم وقت را در حضور بزرگان خوار و خفیف کند، زینب کبری عقیله بنی هاشم سلام الله علیها می‌باشد. حضرت زینب خطاب به یزید ملعون فرمود:
دست خود را به خون نسل محمد و ستارگان روی زمین از آل عبد المطلب آغشته ساختی و ریشه ما را بریدی و اکنون شادی کنان پدران خود را صدا می زنی و گمان داری که با آنان سخن می‌گویی و سخن تو به گوش آن‌ها می‌رسد. به زودی بر جمع آنان ملحق می‌شوی و در جایگاه آنان گرفتار می‌شوی و چنان عذاب می‌شوی که آرزو می‌کنی کاش دست‌هایت شل و زبانت لال می‌شد و هرگز چنین یاوه هایی را به زبان نمی‌آوردی و هرگز چنین کارهای ناشایستی را انجام نمی‌دادی .[۳]

خدا را شکر عاقبت ما شهادت است

تنها کسی که به خداوند تکیه دارد می‌تواند این گونه صحبت نماید. حضرت زینب نیز از بدو تولد در این فضا تربیت یافته بود به همین خاطر در ادامه خطاب به یزید لعنت الله علیه فرمود: تنها امید و پناهگاه ما خداست و تو هر حیله و مکری داری به کار بگیر و از هیچ فریب و دروغی دریغ نکن، ولی به خدا قسم، نمی‌توانی یاد و نام ما را از دل‌ها بزدایی، قادر هم نیستی فروغ وحی را خاموش کنی.

ضعیف‌تر از آن هستی که بتوانی آینده درخشان ما را درک نمایی، تلاش تو هرگز نمی‌تواند ننگ و عار اعمالت را از دامنت پاک نماید. لکه ننگین آن کار زشت از دامن تو زدوده نخواهد شد و عیش و جمع تو به سرعت فنا پذیر و در حال زوال است روزی فرا می‌رسد که منادی حق فریاد می‌زند: «لعنت خدا بر ستمگران و بیدادگران» خدای خود را سپاس می گویم که سرآغاز زندگی خاندان ما را با سعادت و رحمت قرین ساخت، سرانجام زندگی ما را با شهادت و سرشار از مغفرت مقرر فرمود .[۴]

حضرت زینب با سخنان خود فهماند که دختر علی ابن ابی طالب است و با پیروزی تمام، یزید و همراهانش را رسوا نمود و نشان داد اگر تکیه گاه انسان خدا باشد هیچ هراسی از دیگران نمی‌تواند در دل او نفوذ نماید.

پی نوشت
[۱] حسین از زبان حسین، ص ۲۶۱
[۲] سوره آل عمران، آیه ۱۷۸.
[۳] لهوف سید بن طاووس، ص ۲۱۵.
[۴] مقتل الحسین مقرّم، ص ۳۵۷ – ۳۵۹.

منبع: مهر

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حضرت زینب س ماه رجب سلام الله علیها حضرت زینب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۸۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین شاکری روز شنبه در نشست خبری همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت رهبر انقلاب غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولین استانی برگزار شده است که حدود ۸۰ مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۴۶ مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

آقای شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و حجت الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت رهبری خواهند بود.

وی اضافه کرد: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی هم اظهار کرد: این کنگره از سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده ولی از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را به صورت جدی‌تری دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این کنگره ترویج قرآن و آشناسازی جامعه است، مطرح کرد: نسل جوان با جنبه سیاسی رهبر آشنا است اما جنبه‌های قرآنی ناشناخته مانده است که این کنگره تلاش می‌کند این بعد را نیز روشن کند.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این همایش تحکیم نظام اسلامی است، عنوان کرد: این کنگره با بیش از ۱۴۷ مرکز همکار بزرگ‌ترین کنگره تاریخ ایران است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک ۱۸۰ نفر در ارزیایی شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین در طول این زمان ۷۲ کارگاه مقاله نویسی، ۱۸ کرسی علمی ترویجی و نقد، ۱۶ کمیته علمی از شخصیت‌های مختلف و … برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره یک روزه و تنها در یک شهر نیست، تصریح کرد: اجلاس‌های متعددی برای این کنگره در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری ۱۱۶ پیش نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مرتبط با محورهای همایش یادکرد و گفت: ۱۳ جلد از مجموعه مقالات در اجلاس‌ها و نرم افزارهای هر اجلاس به صورت جداگانه منتشر می‌شود.

دبیر همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای اضافه کرد: پیش از برگزاری این کنگره حدود ۷۰ مقاله در ارتباط با اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب وجود داشت که امروز این مقاله‌ها از مرز ۲۰۰ مقاله گذشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ‍ انتصاب سرپرست معاونت سیاسی استاندار سمنان
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • آیت الله مکارم خطاب به سردار رادان : درمورد « طرح نور » سست نشوید و محکم ادامه دهید
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟