Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:19:03 GMT

آسمان مریخ از نگاه کنجکاوی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۲۶۷۰

آسمان مریخ از نگاه کنجکاوی

‍‍‍‍‍‍

ناسا اخیرا دو ویدیوی کوتاه از ابرهای در حال حرکت در آسمان سیاره سرخ منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مریخ نورد "کنجکاوی" ناسا اخیرا به تماشای آسمان باشکوه مریخ و حرکت ابرها پرداخته و موفق به ثبت تصاویر زیبایی از این صحنه نیز شده است.

ناسا با انتشار این دو ویدیو نوشت: به این ابرهایی که در آسمان مریخ حرکت می‌کنند، نگاهی بیندازید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریخ نورد کنجکاوی ما تصاویری از این ابرها را با یکی از دوربین های ناوبری خود در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ ثبت کرد. سپس محققان پشتیبانی این ماموریت تصاویر مذکور را به صورت دیجیتالی بهبود بخشیدند و آنها را در قالب فیلم‌های ۸ فریمی کنار هم قرار دادند تا جزئیات را بهتر نشان دهند.

با نگاه کردن به ویدیو می‌توان دریافت که ابرها دقیقا در بالای مریخ نورد کنجکاوی قرار دارند. دانشمندان می‌توانند با مقایسه این دو منظره، سرعت حرکت ابرها و ارتفاع آنها را محاسبه کنند.

با نگاه کردن به تصاویر می‌توان حدس زد ابرها در فاصله بسیار بالا و نزدیک به ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) بالاتر از سطح مریخ در حال حرکت هستند. در این ارتفاع، هوا بسیار سرد است واین امر نشان می‌دهد که احتمالا آنها از یخ کربن دی اکسید (carbon dioxide ice) تشکیل شده‌اند.

نکاتی درباره مریخ نورد کنجکاوی

مریخ نورد "کنجکاوی" به اندازه یک خودرو است که در ماه اوت ۲۰۱۲ بر روی "دهانه گیل" در مریخ فرود آمد تا مشخص کند که آیا این منطقه می‌تواند از حیات میکروبی پشتیبانی کند یا خیر. این ربات خیلی زود به این سوال پاسخ داد و دریافت که "دهانه گیل" میزبان یک سیستم دریاچه و جریان بالقوه قابل سکونت در گذشته باستان بوده است که احتمالا میلیون‌ها سال وجود داشته است.

"کنجکاوی" از سپتامبر ۲۰۱۴، از کوه "شارپ" که ۵.۵ کیلومتر از مرکز "دهانه گیل" ارتفاع دارد، صعود کرده است. این مریخ‌نورد در حال بررسی لایه‌های سنگی است و به دنبال سرنخ‌هایی در مورد تغییر مریخ، از دنیایی نسبتا گرم و مرطوب به یک سیاره بیابانی و سردی است که امروزه می‌شناسیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مریخ نورد کنجکاوی مريخ مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۲۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان استان بوشهر بارانی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ با ورود این سامانه بارش باران، رگبار، رعدوبرق، وزش باد، تندباد‌های لحظه‌ای، ایجاد گردوخاک و در مناطق مستعد ریزش تگرگ نقاط مختلف استان از جمله دیر، گناوه، شبانکاره و بوشهر را در بر گرفته است.

هشدار سطح نارنجی جوی و دریایی و وزش باد هم رد استان صادر شده است.

آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، شکستن درختان و خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به‌دلیل وزش باد، لغزندگی جاده‌ها، وقوع رعدوبرق و خطر آتش‌سوزی تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، مواج‌شدن دریا و سواحل استان بوشهر و خطر غرق شدن شناور‌ها در این سامانه پیش‌بینی می‌شود.

فعالیت این سامانه پرقدرت تا جمعه ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • آسمان استان بوشهر بارانی شد
  • وزش باد و باران در آسمانِ یزد
  • آسمان استان بارانی است
  • ببینید | لحظه دیدنی سوخت‌گیری هلیکوپتر در آسمان
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم