Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ارزش معاملات خرد سهام در هفته آخر بهمن ماه باز هم کاهش یافت و خروج نقدینگی حقیقی نیز ادامه داشت. به نظر می‌رسد معامله‌‌گران حقیقی در انتظار تحولات آتی هستند و فعلا دست از معامله کشیده‌‌اند.

بی اعتمادی موجود در بازار سرمایه و انتظار سهامداران برای مشخص شدن تکلیف بودجه سال 1401 بازار سرمایه را نیز بلاتکلیف نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوسان کم شاخص‌های بورس، در کنار ارزش معاملات خرد پایین سهام نشان از آرامش و رکود در بازار سهام دارد. برخی از کارشناسان بازار سهام، رسیدن روزهای پایانی سال را دلیل این امر می‌دانند. برخی دیگر از کارشناسان نیز مناقشه میان روسیه و اوکراین و بالا رفتن قیمت‌های جهانی را نیز یک موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه معرفی می‌کنند.

* شروع دوباره جدال سهم‌های ریالی و دلاری

کاهش قیمت دلار که از هفته گذشته شروع شده و در اولین روز کاری هفته جاری نیز ادامه داشته است، باز هم تقابل سهم‌های ریالی و دلاری را بر سر زبان‌ها انداخته است. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری افزایش یافت و این دو گروه ریالی بازار سهام سبزترین گروه‌‌ها بودند.

در سوی دیگر بازار تمامی نمادهای گروه‌ فراورده‌ های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای کاهش قیمت داشتند و نمادهای پالایشی قرمزترین گروه بازار لقب گرفتند.

در مجموع می‌‌توان گفت، معامله ‌گران استراتژی صبر را در پیش گرفته‌اند. با این حال با توجه به افت قیمت دلار در پایان هفته می‌توان آن را سیگنال منفی ارزیابی کرد و به نظر می‌رسد، نیروهای نزولی قدرتمندتر از نیروهای صعودی هستند. 

با این حال تحلیلگران تکنیکال معتقدند، سطح یک میلیون و 280 هزار واحد سطح حمایت شاخص است و نوسانات اندک شاخص نشان از عملکرد این سطح حمایت دارد.

این دسته از کارشناسان در پیش بینی بازار سهام برای هفته اول اسفند معتقدند، شاخص نزول چندانی نخواهد داشت و حوالی این سطح به نوسان ادامه می‌‌دهد.

* کاهش اندک شاخص‌های بازار سرمایه

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با افت 279 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 282 هزار و 131 واحد رسید. بازدهی شاخص کل در جریان معاملات امروز منفی 0.02 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت 198 واحدی در سطح 325 هزار و 83 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 0.06 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 11 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 515 واحد قرار گرفت.

* رشد 28 درصدی خروج پول از بورس

امروز برای چهاردهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 431 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 28 درصدی داشت.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت. در سوی دیگر، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) به ترتیب بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.  

* افزایش ارزش کل معاملات و معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 251 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد 3 درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 724 میلیارد تومان بود که 13 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 739 میلیارد تومان رسید که 52 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

* پایان روزهای دارای مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 187 نماد رشد قیمت داشتند که 130 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 9 درصد افت کرد و در رقم 58 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و وپست (پست بانک ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 27 درصد افزایش یافت و 93 میلیارد تومان شد.

بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه‌ 35 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه 4 برابر بیشتر شده است.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس شاخص کل شاخص کل هموزن خروج پول سهامداران حقیقی نسبت به روز چهارشنبه پایان معاملات میلیارد تومان بازار سرمایه ارزش معاملات قیمت داشتند معاملات خرد کل معاملات بازار سهام روز شنبه شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) با رشد ۱۲۰۷.۲۰ واحدی به ۲،۲۶۶،۱۲۴.۵۶ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۴۶۷.۱۵ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۸۳۲.۷۶۹ میلیارد سهم بود که طی ۴۱،۵۰۷ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۶،۵۲۰.۲۱۵ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸،۲۹۱،۶۰۷.۰۸۱ میلیارد ریال شد.

کد خبر 6096806 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افت بیش‌از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران