Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-صنعتی شدن و بهبود وضعیت معیشتی، فقدان قوانین موثر برای تشویق فعالیت‌های فیزیکی، الزامات اجرایی و نظام‌های ارزشی فردی و خانوادگی در رشد وضعیت موجود بی‌تاثیر نیست، در حالی که سیاست‌های بهداشتی در بروز فعالیت‌های فیزیکی موثر و مطلوب سهم بالایی ندارد و عوامل موثرتری مانند مسائل روحی و روانی و فهم شدت خطر بی‌تحرکی و ورزش می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران؛ آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب "مردمی فعال تر برای دنیایی سالم تر" با حضور حمید سوری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مترجم کتاب، حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، فرشید رضایی، رییس اداره ارتقای سلامت و آموزش و بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حسنی السادات شمس دولت آبادی، دبیر نشست به صورت بر خط برگزار شد.
در آغاز این نشست حمید سوری، مترجم کتاب "مردمی فعال تر برای دنیایی سالم تر" گفت: مطالعه مهمی در خصوص روند چاقی در دنیا انجام شده است که در آن به بی تاثیر بودن تمام رژیم ها، قرص ها و عمل های غیر اصولی پزشکی لاغری اشاره داشته است و تنها راه رسیدن به سبک زندگی سالم را تغییر رفتار و نگرش و بستر سازی مناسب اعلام کرده است.
او ادامه داد: چاقی و فربهی دو مسئله مهم در دنیای امروز هستند و دو مطالعه برتر در این حوزه نشان داده که 22 درصد مردم کشور فربه هستند و وزن بالا دارند که متاسفانه با روند رو به افزایش شیوع چاقی در کشور مواجه هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کشور افراد مونث بیشتر در خطر چاقی هستند و عدم فعالیت مناسب یکی از ده عامل موثر بر چاقی و مرگ های غیر منتظره است. بیش از 45 درصد جمعیت با بیماری‌های غیر منتظره ناشی از کم تحرگی و چاقی از بین می روند و مطابق آمار، حدود 3/2 میلیون مرگ به دلیل کم تحرکی و چاقی است که سبک زندگی، عادات غلط و صنعتی شدن زندگی به این موضوع دامن زده است.
او اظهار داشت: آنچه سازمان ملل برای بهبود زندگی و مردم فعال در نظر گرفته است با آموزش و تبلیغات اصلاح نمی شود بلکه با رویکرد چند جانبه و مداخلات در برنامه زندگی مردم و ایجاد نظام های فعال امکان پذیر است.
او ادامه داد: انتقال دانش و فهم مزایای فعالیت بدنی مردم، ایجاد عدالت و شرایط برابر برای روستاییان و شهرنشینان، هماهنگی و برنامه ریزی ملی، بسیج منابع و ترویج و ترغیب همه ذی‌نفعان، برنامه ‌ریزی‌ های کوتاه مدت و میان مدت و هماهنگی برای برنامه ریزی ملی برای افزایش فعالیت بدنی در رسیدن به این هدف کمک می کند.
حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برخی دلایل چاقی و کم تحرکی در شهروندان گفت: صنعتی شدن و بهبود وضعیت معیشتی، فقدان قوانین موثر برای تشویق فعالیت های فیزیکی، الزامات اجرایی و نظام‌های ارزشی فردی و خانوادگی در رشد این وضعیت بی تاثیر نیست، در حالی که سیاست های بهداشتی در بروز فعالیت های فیزیکی موثر و مطلوب سهم بالایی ندارد و عوامل موثر تری مانند مسائل روحی و روانی و فهم شدت خطر بی تحرکی و ورزش می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
او در ادامه با اشاره به الزامات "مردمی فعال تر در دنیایی سالم تر" افزود: موضوع سلامت انسان ها تعریف خاصی دارد که داشتن حال خوب است،«who» تعریفی از سلامت انسان دارد که با آموزه های دینی و اسلامی بسیار تفاوت دارد، آن ها همه چیز را از دریچه علوم طبیعی می بینند اما انسان فقط جسم نیست و اساسا وجود انسان مادی نیست و مجرد از ماده است. جسم و روح انسان از هم جدا نیستند و وجود انسان باید حال خوبی داشته باشد تا خلق و خوی متعادلی داشته باشد.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: شهرداری تهران به سراغ مردم می رود و در قالب فعالیت های داوطلبانه مردم را ترغیب و پشتیبانی می‌کند تا برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان در گروه ‌های مختلف مادران، کودکان و سالمندان به فعالیت های بپردازند.
فرشید رضایی، رییس اداره ارتقای سلامت و آموزش و بهداشت وزارت بهداشت در این نشست گفت: از قدیم می گفتند عقل سالم در بدن سالم که در علم هم اثبات شده است افراد سالم و پر تحرک امواج مغزی بهتری دارند؛ در دوران کوید 19 که مردم کم تحرک شدند خطرات زیادی سلامت آن ها را تهدید کرد.
او افزود: این کتاب با ترجمه خوب و موثر می تواند اهدافی که مدت ها برای آن تلاش کردیم را به صورت علمی در اختیار مدیران بگذارد، سلامت انسان ها در گرو ورزش در باشگاه نیست و همه آدم ها با هر وضعیت اقتصادی باید بتوانند ورزش کنند و دولت ها باید این شرایط را فراهم کنند.
او با اشاره به همگرایی مسئولین آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری و وزارت بهداشت، مردمی کردن فعالیت های مردمی را الزامی دانست و گفت: تلاش هایی در این حوزه صورت گرفته است که با تغییر و تحول در دوره های مدیریتی وقفه ای در ادامه آن ایجاد شده است که امیدواریم با تثبیت موقعیت های مدیران اقدامات از سر گرفته شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رونمایی از کتاب فعالیت های فیزیکی فعال تر سالم تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌

 شیوا شبدینی   بیان کرد: آخرین روز سلامت «خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» عنوان یکی از روزهای «هفته سلامت» است، در این نام‌گذاری به طور ویژه اهمیت خانواده به‌عنوان اولین پایگاه آموزشی در زمینه‌های تغذیه سالم و ورزش همگانی پیش از ورود به جامعه موردتوجه قرار گرفته است.

وی افزود: یک خانواده سالم، با ایجاد فرهنگی از آگاهی درباره سلامت، این امکان را به اعضایش می‌دهد که بهترین تصمیم‌ها را در خصوص سلامتی خودشان بگیرند، آموزش‌های مرتبط با تغذیه سالم، مراقبت از بدن و روح و تدابیر پیشگیری از بیماری‌ها، بخشی از این فرهنگ سلامت در خانواده هستند که به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کنند.

پزشک مرکز سلامت تصریح کرد: باتوجه‌به افزایش چندبرابری چاقی در چند دهه اخیر و به‌تبع آن افزایش کم‌سابقه موارد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن نظیر کبد چرب و دیابت، تغذیه سالم و ورزش همگانی که از عوامل اصلی پیشگیری از چاقی هستند بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفته و بر نقش و اهمیت خانواده و به طور ویژه مادر خانواده به‌عنوان اولین مروج این سبک زندگی سالم تأکید شده است.

وی یادآور شد: تهیه غذای سالم یکی از ارکان اصلی سلامت هر فرد به شمار می‌رود و تصور من بر این است که بانوان نقش اصلی را در این زمینه عهده‌دار هستند. اگر بتوانیم مادران و خانم‌های خانه‌دار را در زمینه تغذیه سالم آموزش دهیم شاید گام بزرگی در این زمینه برداریم، در درجه اول آموزش به خانواده اهمیت دارد و محل دیگری که فرد به آن وارد می‌شود مهدهای کودک و مدارس هستند، پس در مرحله بعد تمرکز اصلی باید روی آموزش در مهدهای کودک و مدارس باشد.

شیوا شبدینی در ادامه تشریح کرد: دیگر مراکزی که می‌توانیم آموزش‌ها را در آن‌ها آغاز کنیم، محل‌های کار و ادارات هستند، بارها دیده شده که غذاهایی که برای کارمندان تهیه و طبخ می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، اکنون اکثر افراد ناگزیرند غذا را یا در محل کار بخورند یا از طریق رستوران‌های اطراف محل کار خود تهیه کنند. اگر غذاهایی که ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند غذای سلامتی باشد، سلامت کارمندان نیز تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی اصولی و سلامت هزینه‌های زیادی دارد، اما اگر واقعاً کلاه‌خود را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که بدن ما در طول هفته‌ها و ماه‌ها چقدر مواد غذایی ناسالم مانند انواع شیرینی‌ها، تنقلات، چیپس و پفک و انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی دریافت می‌کند، اگر از مصرف این غذاها و تنقلات ناسالم پرهیز کنیم می‌توانیم هزینه‌ای را که پیش‌تر صرف این غذاها می‌کردیم، به تهیه مواد غذایی سالم اختصاص دهیم.

شبدینی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که دیده می‌شود کم‌تحرکی است، ساعات خیلی طولانی حضور در ترافیک سنگین شهری باعث می‌شود افراد تحرک کمی داشته باشند، کم‌تحرکی عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی (استخوانی) است.

وی افزود: اگر بتوانیم در کنار تغذیه سالم حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان به فعالیت ورزشی اختصاص دهیم و در آخر هفته‌ها به همراه خانواده ورزش‌های خیلی ساده مانند رفتن به پارک‌ها، کوهستان و بازی‌های گروهی را مدنظر قرار دهیم تا حد زیادی از بیماری‌های کبد چرب و دیابت که روند ابتلا به آن‌ها آن با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، می‌توانیم پیشگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است