Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در نشست مشترک هیات اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان با هیات رییسه مجمع بسیجیان خراسان جنوبی که در دادگستری استان برگزار شد، افزود: در زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها اول باید دانش حقوقی مردم را افزایش دهیم دوم اینکه از عوامل جرم‌زا در جامعه جلوگیری کنیم.

وی گفت: تا زمانی که این میزان جرم و آسیب‌ اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد، به تشکیل پرونده در مراجع انتظامی و قضایی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در استانی با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ ماه امسال بیش از هشت هزار نفر در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شدند که در مقایسه با جمعیت استان یک در هزار می‌شود و عدد بالایی است.

وی گفت: هیچ جای کشور این آمار را نداریم هرچند اکثر دستگیرشدگان غیربومی هستند و مردم استان متدین، انقلابی، فهیم و فرهنگی هستند ولی جزو آمار استان حساب می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: به همین دلیل گفته می‌شود خراسان جنوبی از نظر ورودی زندانی در کشور رتبه اول را دارد یعنی بیشترین ورودی زندانی نسبت به جمعیت در کشور مربوط به استان خراسان جنوبی است زیرا جمعیت استان و ورودی‌های زندان را می‌سنجند و با وجود اینکه اکثر زندانیان غیربومی هستند عدد یک در هزار به دست می‌آید و می‌گویند خراسان جنوبی از همه جای کشور جرم‌خیزتر است در حالی که واقعیت این نیست.

وی افزود: کشفیات بیش از ۷۰ تن مواد مخدر در استان فاجعه است در حالی که چند برابر این مقدار هم از استان عبور می‌‎کند.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: در این مدت هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در جاده‌های استان در ارتباط با مواد مخدر توقیف شده و حدود ۸۱ درصد زندانیان خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر است که اگر اینها را نداشتیم زندان‌های ما یک پنجم ظرفیت فعلی بود.

وی بیان کرد: ما در جلسات با مسوولان استان تبیین کردیم که مواد مخدر در خراسان جنوبی یک معضل بزرگ است و اگر این معضل حل شود، مشکلی در استان نداریم.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنانش درباره ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی گفت: در رابطه با چالش ورودی پرونده‌ها از جهتی مثبت و از جهت دیگر منفی است، از جهت مثبت تشکیل این تعداد پرونده در دستگاه قضایی نشانه اعتماد مردم به قوه قضاییه است که جایی برای رسیدگی به شکایات و احقاق حق آنان وجود دارد.

وی افزود: اما از جهت منفی این است که در نظام جمهوری اسلامی این همه جرم و پرونده زیبنده نیست و مسوولان در بخش‌های مختلف باید به گونه‌ای اقدام کنند که نیازی به مراجعه مردم به دستگاه قضایی نباشد و از تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: بزرگترین چالش جامعه زیاد بودن جرایم است و آسیب‌های اجتماعی، طلاق و اختلافات خانوادگی زیاد شده که باید اتاق فکرهایی تشکیل شود تا به وضعیت مطلوب برسیم.

وی یادآور شد: وظیفه ذاتی قوه قضاییه نباید فراموش شود و مردم نباید نگران هزینه دادرسی باشند لذا باید خدمات قضایی را در مواقع ضروری با کمترین هزینه در اختیار آحاد مردم قرار دهیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: در بحث چالش پرونده‌های ورودی چند مطلب را سازمان بسیج حقوقدانان دنبال کرده که بسیار موثر بوده و باید ادامه پیدا کند.

وی افزایش دانش حقوقی مردم را در این زمینه بسیار مهم دانست و افزود: باید مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم که اگر نیازی به تشکیل پرونده باشد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: برای کاهش ورودی پرونده‌ها دانش حقوقی مردم باید افزایش یابد که تاثیر خوبی در کاهش کلاهبرداری‌ها هم خواهد داشت و طرح هر مسجد یک حقوقدان باید ادامه‌دار باشد.

وی مطالبه‌گری از مسوولان را نیز در پیشگیری از وقوع جرم و تشکیل پرونده موثر خواند و اظهار داشت: خیلی از پرونده‌ها مربوط به ترک فعل مدیران است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: ترویج فرهنگ صلح و سازش اقدام دیگری است که باید در اولویت قرار گیرد و صلح و سازش جزو فرهنگ دینی ما است که هرچه در این زمینه کار کنیم بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در کنار صلح و سازش باید به فرهنگ عذرخواهی هم بپردازیم و همیشه نباید از شاکی درخواست گذشت داشته باشیم بلکه متهم هم باید عذرخواهی کند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی جرم‌زدایی از قوانین و مقررات را اقدام پیشگیرانه دیگر و موثر در کاهش پرونده‌ها عنوان کرد و گفت: خیلی از عناوین مجرمانه را می‌توان جرم‌زدایی و برون‌سپاری کرد که سازمان بسیج حقوقدانان در امور کیفری و بحث جرایم، مواد مخدر و سایر آسیب‌ها می‌تواند چنانکار کند که دیگر پرونده‌ای تشکیل نشود.

وی افزود: در کنار سایر برنامه‌ها برای سال آینده، جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید با برنامه‌ریزی بسیج حقوقدانان و هیات اندیشه‌ورز در دستور کار قرار گیرد زیرا جهاد تبیین در شرایط فعلی و با توجه به هجمه رسانه‌ای دشمن بسیار مهم است.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: تبیین دستاوردهای انقلاب و نظام باید با برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بتوانیم عملکرد خوبی در این زمینه در فضای حقیقی و مجازی داشته باشیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تقویت بنیه اعتقادی، بصیرتی، سیاسی و انقلابی بسیج در سطوح مختلف نیاز است که در کلیات برنامه‌های سال ۱۴۰۱ باید پیش‌بینی شود.

سردار علی قاسمی افزود: تقویت نهاد خانواده به عنوان محور اصلی تربیت و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و پیشنهاد هر مسجد یک حقوقدان حرکت مثبتی برای رسیدگی مسایل جامعه در مسجد است که باید محله اسلامی و مسجد اسلامی تقویت شود.

وی گفت: گسترش گفتمان اجتماعی، عدالت‌محوری، مبارزه با فساد و رفع محرومیت‌ها باید در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه قوه قضاییه و بسیج در این زمینه ورود کرده‌اند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: گسترش و تقویت همکاری و هم‌افزایی بین اقشار بسیج از دیگر اقدامات است که باید بتوانیم از سایر اقشار تخصصی بسیج در این زمینه استفاده کنیم.

برچسب‌ها دادگستری سازمان بسیج حقوقدانان کشور مواد مخدر خراسان جنوبی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری سازمان بسیج حقوقدانان کشور مواد مخدر دادگستری سازمان بسیج حقوقدانان کشور مواد مخدر خراسان جنوبی قوه قضاییه رییس کل دادگستری خراسان جنوبی سازمان بسیج حقوقدانان حجت الاسلام حمیدی ورودی پرونده ها تشکیل پرونده قوه قضاییه مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر

رئیس پلیس پیشگیری مازندران از افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر توسط ماموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در فروردین ماه خبر داد . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید محسن جعفری در تشریح این خبر با تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ماموران انتظامی کلانتری و پاسگاه استان در راستای ارتقای امنیت اجتماعی با انجام طرح‌های عملیاتی و هدفمند در فروردین سال جاری موفق به  دستگیری 297 خرده فروش مواد مخدر شدند.

وی با اشاره به افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر افزود: در این مدت با تلاش همکاران در کلانتری و پاسگاه‌ها بیش از 27کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح مازندران از این افراد کشف و ضبط شد.

سرهنگ جعفری با بیان اینکه از آغاز سال جاری تاکنون شاهد افزایش 38درصدی دستگیری معتاد متجاهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم، از شهروندان خواست در راستای ارتقای امنیت اجتماعی محلات خود، در صورت اطلاع از هرگونه مورد مشکوک و فعالیت مجرمانه سوداگران مرگ، مراتب را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد
  • کشف جسد مردی در بیرجند
  • حجت‌الاسلام طهماسبی رییس کل دادگستری استان یزد شد
  • ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران
  • جمعی از کارگران خراسان جنوبی با رهبری دیدار می‌کنند
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین