Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: بیش از به ۲۴۰۰ وکیل دادگستری در استان داریم که در تمامی شهرهای استان مشغول هستند و همچنین کمترین نارضایتی و تخلفات از کانون وکلای آذربایجان شرقیپ بوده و در تمامی شاخص‌ها همواره بعد از کانون مرکز، رتبه‌های دوم و سوم را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن پاشازاده، روز یکشنبه، یکم اسفند ماه، در مراسمی که به مناسبت هفته‌ی ملی وکیل مدافع برگزار شد، اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری به صورت مجرب و مدرن در سال ۱۳۳۱ براساس لایحه‌ای که دکتر محمد مصدق طبق تفویض اختیاری که از سوی مجلس شورای ملی وقت داشت، تصویب شد و بعد از آن وکیل دادگستری، وکالت قوه قضاییه و نهاد عدلیه جدا شدند، دادسرا، دادگاه‌های انتظامی و ادارات ذی‌ربط تشکیل شده و کارآموز پذیرش و وکیل تربیت کردند. 

وی ادامه داد: یکی از پارامترهای نظام قبولی کشور، عادلانه‌ و قانونی بودن نظام دادرسی آن است که دسترسی به وکیل مدافع مستقل، از پایه‌های نظام دادرسی است و نظام دادرسی عادلانه و منصفانه بدون وکیل مفهوم ندارد.

وی افزود: در آن زمان تعداد فارغ‌التحصیلان حقوق کم بود و کانون وکلا مستقیماً متقاضیان را پذیرش می‌کرد اما در سال ۱۳۷۶، قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تصویب شد و متقاضیان طبق آزمونی که در نظر گرفته شده بود، پذیرش می‌شدند. 

پاشازاده یادآور شد: هر کارآموزی که وارد کانون می‌شود، باید ۱۸ ماه آموزش ببیند و سپس وارد عمل شود، اما متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند که کانون، دفترچه‌ای نوشته و به وکیل می‌دهد، حتی نماینده مجلس ما نیز می‌گوید، پروانه بدهید و او به مرور یاد می‌گیرد اما این جفا بوده و حرف قرن ۲۱ نیست.

وی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان از هر دانشگاهی که مدرک دارند باید در آزمون استانداردی که سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌کند، شرکت کنند و بعد از پذیرش و گذراندن دوره‌ی کارآموزی پروانه به آنها تعلق بگیرد.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: کانون وکلا به‌عنوان نهاد غیر دولتی تنها مرکزی است که سهمیه‌ی ۳۰ درصدی را برای ایثارگران لحاظ کرده است و تمامی کارآموزان زیر نظر کمیسیون کارآموزی و وکیل سرپرست ۱۸ ماه آموزش می‌بینند بنابراین طبق قانون کیفیت که سال ۱۳۷۶ تصویب شد، کانون به مر قانون کارآموز تربیت کرده و جذب می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به مشکلات نظام آموزش عالی هیچ توجهی نمی‌شود و نظام تربیت و آموزش رشته‌ی حقوق، تابع هیچ نظم و انظباطی نیست و ظرفیت جذب دانشجوی حقوق افزایش یافته است، بنابراین کیفیت افت می‌کند که نمی‌توان برای هر لیسانس حقوقی پروانه‌ی وکالت داد و زیان اصلی آن به مردم و دستگاه قضایی وارد می‌شود و مردم را نسبت به نهاد وکالت بدبین می‌کند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ هزینه‌ای برای کانون وکلا نمی‌کند و تماما توسط خود وکلا و بزرگوارانی از این مجموعه هزینه‌ها تامین می‌شوند، در حالیکه چندین برابر بودجه این کانون را دولت خرج دیگر سازمان‌ها می‌کند. 

پاشازاده متذکر شد: وقتی نهاد صنفی می‌تواند روی پای خود بایستد چرا باید در بودجه‌ی کل کشور، بودجه‌ای را برای قوه قضاییه مشخص کنیم تا مرکز وکلای قوه قضاییه را تشکیل دهد، حتی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که می‌خواهند، کانون وکلا را بعد از ۷۰ سال به این مرکز ادغام کنند تا زیرنظر قوه قضاییه باشد.

وی همچنین بیان کرد: وکیل مدافع اگر در دادگاه و مقابل قاضی کوچکترین ترس و عبایی داشته باشد که بعد این از جلسه، پروانه‌ی او باطل می‌شود، دهان خود را بسته و به صورت ظاهری و مسخ شده وکالت را ارائه می‌کند؛ بنابراین با مشورت پیشکسوتان و اساتیدی که در این زمینه علم و تجربه دارند باید واقع بینانه بر مبنای عدد، رقم، آمار و نمودار تصمیمی درست بگیریم.

وی تاکید کرد: باید وکیل خانواده در جامعه داشته باشیم، قراردادی که وکیل می‌نویسد چندان زیاد نیست؛ به‌عنوان نمونه افراد در قرارداد ازدواج، ۱۲ شرط را امضا می‌کنند اما به هیچکدام توجهی نمی‌کنند و وقتی کار آنها به دادگستری می‌رسد، متوجه می‌شوند، هیچ یک از این موارد را مطالعه نکرده‌اند.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: باید در قراردادهای مهم خود از وکیل و مشاور کمک بخواهیم و نهاد وکالت را در بطن جامعه ببریم، کانون وکلا با تمام توان و کمترین هزینه به دنبال خدمت به مردم است و اگر در ابتدای کار و به موقع به وکیل مراجعه کنیم، هزینه‌ها زیاد نخواهند بود و دیگر به دادگستری نیاز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر کسی بی‌بضاعت بوده و حق نیز با او باشد، وکیل رایگان در اختیار او قرار می‌دهیم، افزود: کانون وکلای آذربایجان شرقی مشاوره‌ی حقوقی آنلاین ۲۴ ساعته دارد و به صورت زنده با مردم تماس داشته و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کند که روزانه حداقل ۵۰ نفر به صورت حضوری مراجعه می‌کنند و هزینه‌ی آن رایگان بوده و تنها مبلغ ناچیزی برای تشکیل پرونده گرفته می‌شود اما مشاوره تلفنی ما تماما رایگان است و شماره‌ تماس آن ۳۵۵۴۲۳۱۳ می‌باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: اخیراً قوه قضاییه خیز برداشته تا استقلال کانون وکلا را از بین ببرد، ما می‌پذیریم که آنها نظارت کنند اما دخالت و نقض استقلال کانون را مخالف با حقوق ملت و قوانین کشور می‌دانیم.

پاشازاده خاطرنشان کرد: هر فردی حق دارد به وکیل دادگستری که مستقل باشد دسترسی داشته باشد؛ بنابراین در بودجه‌ی کشور باید مقداری را برای این حوزه در نظر بگیریم چراکه قربانی این حرکات، حقوق آحاد مردم و قوه قضاییه خواهد بود.

وی بیان کرد: ما می‌توانیم تمامی فارغ‌التحصیلان را جذب کرده و برای آنها شغل ایجاد کنیم؛ برای نمونه تمامی قراردادهای مشارکت در ساخت و سازها را بی‌سوادان می‌نویسند اگر الزام کنیم که حقوق دان‌ها بنویسند، برای تمامی آنها شغل ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد پرونده‌های ورودی بسیار زیاد است و به همین دلیل با وجود مراکز زیاد، رسیدگی به پرونده‌ها بسیار طول می‌کشد، گفت: افزایش آمار طلاق، ازدواج سفید، فرار نخبگان و تمامی موارد نشان می‌دهند که نکات حقوقی رعایت نشده است؛ اگر وکیل را به‌عنوان فرشته‌ی عدالت در نظر بگیریم، نهاد خانواده محکم‌تر شده، کارها درست و متخلف سریعاً به سزای عمل خود می‌رسد.  

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی یادآور شد: هیچ کشور توسعه یافته‌ای وجود ندارد که در آن وکیل جایی نداشته باشد و کانون وکلا با تمام قدرت، قدم در میدان گذاشته و با استفاده از تجربه‌ی تمامی پیشکسوتان و با دارا بودن بالغ بر ۱۵ کمیسیون، خدمت‌رسانی می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان در خصوص نامگذاری روزهای هفته «وکیل مدافع» گفت: روز اول اسفندماه به نام «کانون وکلا و آموزش عمومی حقوق و حق دفاع»، روز دوم اسفندماه به نام «کانون وکلا و رسانه‌های مکتوب»، روز سوم اسفندماه به نام «کانون وکلا و منافع ملی»، روز چهارم اسفندماه به نام «کانون وکلا و مردم»، روز پنجم اسفندماه به نام «کانون وکلا و نیروی انتظامی»، روز ششم اسفندماه به نام «کانون وکلا و قوه قضاییه»، روز هفتم اسفندماه به نام «روز وکیل مدافع و سالروز استقلال کانون‌های وکلا» نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كانون وكلا رییس کانون وکلای دادگستری مرکز دادگستري دادگستري آذربايجان شرقي وکیل وكيل دادگستري کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی اسفندماه به نام استقلال کانون کانون وکلا قوه قضاییه وکیل مدافع ی حقوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه جهت افتتاح پروژه‌های راه و شهرسازی در استان آذربایجان شرقی وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شدند.

دیگر خبرها

  • جزییات و شیوه قتل بازپرس ویژه و قاضی سابق در آمل
  • دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل
  • جزییات قتل بازپرس سابق در آمل؛ ۵ نفر دستگیر شدند
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز