Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: توافق ترکیه با عراق درباره نابودی «پ.ک.ک»، اعلام زمان و مکان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان، حمله نیروهای امنیتی ترکیه به شمال سوریه، کنفرانس ابوظبی برای مقابله با پهپادهای یمن و کشته و زخمی شدن چند زن و کودک در حملات هوایی سعودی در یمن از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق ترکیه با عراق درباره نابودی «پ.ک.ک»

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در یک نشست خبری با اشاره به دیدار خود با مقامات دولت مرکزی و منطقه‌ای عراق گفت: «همه ما بر سر مبارزه با تروریسم و رهایی هر چه سریع‌تر از شر آن توافق داریم».

وی با اشاره به دیدارهای خود با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، نچیروان و مسرور بارزانی رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق، گفت: «ترکیه به مرزها، استقلال و حاکمیت همه همسایگان خود احترام می‌گذارد. با این حال به مبارزه خود برای تضمین امنیت مرزها، مردم و کشورمان تا نابودی آخرین تروریست ادامه خواهیم داد. ما به آنها (عراق) هم کمک کرده و در اسرع وقت نظم و امنیت را برقرار خواهیم کرد.

آکار گفت: «تلاشمان این است تا با نابودی عناصر تروریستی نظم، آرامش و صلح را به منطقه بیاوریم. در این خصوص با مقامات عراقی همفکر هستیم».

وی با تأکید بر اهمیت کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدارهای دوجانبه‌ در حاشیه آن اظهار داشت: در مونیخ این فرصت را داشتیم تا درباره جدی بودن تهدیدات گروههای تروریستی مختلف مانند داعش، پ.ک.ک/ی.پ.گ گفتگو کنیم.

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به حضور تروریست‌ها در شمال سوریه و عراق گفت: تروریست‌ها در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد کریدور ترور به‌ویژه در شمال سوریه بودند که آن را ناکام گذاشتیم.

اعلام زمان و مکان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق بعد از ظهر امروز یکشنبه میزبان اسماعیل احمدی مقدم، رئیس دانشگاه دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه وی بود.

پایگاه خبری ناس نیوز گزارش داد، طرفین در این دیدار، روابط ایران و عراق و راههای توسعه آن از رهگذر همکاری مشترک در زمینه‌هایی را بررسی کردند که به سود منافع دو کشور و ملت دوست است.

الاعرجی با بیان اینکه روابط بین تهران و بغداد، راهبردی و تاریخی است، گفت: «باید از تجربه‌های بین دو کشور استفاده کنیم... توافق ایران و عربستان، برای منطقه و جهان اهمیت دارد».

وی با تأکید بر اینکه، عراق، حامی این توافق است، خاطر نشان کرد، بغداد خوش‌بین است که دور پنجم این مذاکرات به زودی در عراق برگزار شود.

این مقام عراقی درباره توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر هم گفت که این توافق بسیار مهم است و باید آن را عملیاتی کرد؛ به نحوی که این مسئله برای دو کشور همسایه سودمند است، ولی اقدامات حقوقی باید برای فعال کردن آن، صورت گیرد.

رئیس دانشگاه دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران هم تأکید کرد که تهران آماده است در راستای منافع مشترک دو کشور، با عراق همکاری و تبادل تجربه داشته باشد.

در همین ارتباط، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. بن فرحان گفت که عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، «هر چند تا کنون، هیچ پیشرفت بنیادینی [در روند مذاکرات] صورت نگرفته است.

حمله نیروهای امنیتی ترکیه به شمال سوریه

وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه از حمله به شمال سوریه با بهانه مقابله با تروریست‌های گروه «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» خبر داد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه ۱۴ تروریست وابسته به گروه پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق» را در شمال سوریه از پای درآوردند. وزارت دفاع ترکیه در توییتی اعلام کرد که تروریست‌ها در مناطق انجام دو عملیات ترکیه در سوریه در مقابله با نیروهای ترکیه مبادرت به تیراندازی کردند، اما در نهایت تسلیم نیروهای امنیتی شدند.

ترکیه مدعی است که گروه تروریستی پ‌ک‌ک اغلب از پایگاه‌هایی در شمال عراق و سوریه و مجاور سوی مرزهای جنوب ترکیه برای مخفی شدن و طراحی حملات تروریستی استفاده می‌کند. توپخانه ارتش ترکیه چندی قبل نیز مواضع شبه نظامیان کُرد سوریه در چند منطقه در شمال استان حلب را گلوله‌باران کرد.

از سال ۲۰۱۶، ترکیه سه عملیات ضد تروریستی را در سراسر مرز خود در شمال سوریه برای جلوگیری از تشکیل به اصطلاح مسیر تردد تروریست‌ها انجام داده است. دولت سوریه بارها اعلام کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور اشغالگری است و آنها باید خاک این کشور را ترک کنند. بیشترین منابع نفتی سوریه در شرق سوریه قرار دارد که آمریکا با کمک تروریست‌ها در حال قاچاق آن است.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

در رویداد مرتبط دیگر «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه گفته است که با مقامات ارشد عراقی و کرد عراقی در مورد مبارزه مداوم ترکیه با تروریست‌های پ‌ک‌ک که از اواخر دهه ۸۰ میلادی از خاک عراق استفاده می‌کنند، دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه «حریت» آکار گفت، ما ۴۰ سال است که علیه پ‌ک‌ک می‌جنگیم. اکنون باید هر چه زودتر از شر این موضوع خلاص شویم.

کنفرانس ابوظبی برای مقابله با پهپادهای یمن

امارات متحده عربی نسبت به افزایش استفاده از پهپادها به ویژه توسط نیروهای انصارالله یمن هشدار داد و مدعی شد که برای مقابله با این پهپادها، باید اقدام یکپارچه بین‌المللی صورت گیرد.

«عمر سلطان العلماء» وزیر مشاور امارات در امور هوش مصنوعی، امروز یکشنبه این اظهارات را در جریان یک کنفرانس تخصصی مطرح کرد. این کنفرانس تحت عنوان «سیستم‌های بدون سرنشین» در ابوظبی پایتخت امارات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «الخلیج اونلاین»، در این کنفرانس، نمایندگانی از ارتشهای کشورهای عربی و غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس حضور داشتند. هدف از این کنفرانس، «بررسی توسعه و ارتقای سیستمهای بدون سرنشین و نحوه مقابله با خطرات آن» بود.

عمر سلطان العلما در این کنفرانس گفت: «امروز بیش از هر وقت دیگری، به اهمیت حفاظت از ملت خود واقف هستیم... بدین معنا که این فناوریها، ابزارهایی هستند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم، اما نمی‌توان علیه خود ما استفاده شود».

این وزیر اماراتی خاطر نشان کرد: «این سیستم‌ها بسیار ارزان‌تر شده است و بیش از هر زمان دیگری می‌توان به آن دسترسی داشت. این قابلیت دسترسی، باعث می‌شود که سیستم‌ها به دست افرادی بیفتد که ما نمی‌خواهیم در دست آنان قرار داشته باشد».

وی همچنین تأکید کرد: «این مشکل ما را ملزم می‌کند که متحد شویم و همکاری کنیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم سپری بسازیم که [از ما] در برابر خطر استفاده از این سیستم‌ها محافظت ‌کند».

در ادامه کنفرانس، «محمد بن احمد البواردی» وزیر مشاور امارات در امور دفاعی گفت: «ما باید برای جلوگیری از استفاده از پهپادها که تهدیدی برای امنیت غیرنظامیان است و باعث تخریب مراکز اقتصادی می‌شود، متحد شویم».

البواردی با این ادعا که این پهپادها به دلیل هزینه پایین تولید، کارآیی و سهولت دسترسی، به سلاح مورد علاقه انچه وی آنان را «گروههای تروریستی» می‌نامد، تبدیل شده است، مدعی شد که امارات مایل است سیستمهای بدون سرنشین و پهپادها را تولید کند و ارتقا بخشد تا توانمندی دفاعی خود را افزایش دهد.

این کنفرانس در حالی برگزار می شود که اخیرا حملات تنبیهی یمن به امارات و عربستان سعودی افزایش یافته است. این حملات، واکنش عادی و پاسخ طبیعی به هشت سال تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی-آمریکایی است؛ ائتلافی که در پی جنایات آن، تا کنون ۱۳ هزار و ۳۱۳ نفر از کودکان و زنان یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به تازگی از حملات پهپادی به عمق خاک عربستان و امارات خبر داد.ارتش یمن اخیرا از حمله به یک هدف نظامی مهم در فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب غرب عربستان سعودی خبر داده بود. صنعاء همواره اعلام کرده است که تا زمان تداوم حملات ائتلاف سعودی علیه این کشور به حملات موشکی و پهپادی خود علیه تأسیسات راهبردی عربستان سعودی و امارات ادامه خواهد داد.

مواضع امارات نیز پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، -تا پیش از حمله گروه عراقی موسوم «الویه الوعد الحق»- در سه مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفت.

کشته و زخمی شدن چند زن و کودک در حملات هوایی سعودی در یمن

ائتلاف سعودی در کم‌تر از ۲۴ ساعت برای دومین بار با هدف گرفتن مناطق مسکونی یمن از بین غیرنظامیان قربانی گرفت.

به گزارش المسیره، جنگنده‌های ائتلاف سعودی شامگاه یکشنبه منزل مسکونی احمد تمری یک شهروند هال منطقه السقف در شهر عبس استان حجه را بمباران کردند.

در این حمله هوایی دستکم یک زن شهید و هشت نفر دیگر که بیشترشان زن و کودک هستند زخمی شدند.

ائتلاف سعودی عصر روز یکشنبه در ۲۶ نوبت شهر حرض استان حجه و در دو نوبت شهر الجوبه استان مارب را بمباران کرده بود.

توپخانه ارتش عربستان سعودی نیز نیمه شب گذشته منطقه القهر در شهر مرزی باقم در استان صعده را هدف گرفت که در نتیجه آن دست‌کم ۹ شهروند زن یمنی زخمی شدند.

حمله توپخانه‌ای دیشب ارتش عربستان سعودی به شهر مرزی شدا نیز به زخمی شدن دست‌کم دو شهروند یمنی منجر شد.

ائتلاف سعودی ـ آمریکایی از ششم فروردین ۱۳۹۴ به یمن حمله کرد. انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان و برخی کشورهای عربی از این ائتلاف حمایت نظامی و تسلیحاتی کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی میرشاد ماجدی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه امارات عربستان اسرائیل مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی میرشاد ماجدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی و توپخانه‌ای عربستان به مناطق مرزی یمن

شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستاهای مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه ای قرار داده است.

به گزارش مشرق، این حمله در بخش باقم در شمال غربی استان صعده هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.

شهرستان مرزی باقم در مرز عربستان و یمن، آخرین بار بهمن سال گذشته بود که هدف حمله توپخانه‌ای عربستان قرار گرفته بود.

تاکنون از تلفات ناشی از این حمله گزارشی منتشر نشده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • حمله موشکی و توپخانه‌ای عربستان به مناطق مرزی یمن
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود /به دنبال جنگ نیستیم
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی