Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

سایپا، خودروساز بزرگ، قصد دارد با معرفی مدل‌های کاملاً جدید در مجموعه محصولات خود، تولید خود را تا ۲۰۲۲ تا ۱۲ درصد افزایش دهد. این خودرو با حجم موتور 1503 سی سی، 1063 کیلوگرم وزن و حداکثر قدرت آن 87 اسب بخار است. اطلس به عنوان خودروی دارای استانداردهای آلایندگی Euro-4  طبقه بندی می‌شود در حالی که استاندارد می‌تواند به مرحله Euro-5  افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودروی جدید توسعه یافته توسط گروه سایپا با گیربکس اتوماتیک و یا دستی عرضه می‌شود. این خودرو با استفاده از پلتفرم توسعه یافته X200  ساخته شده که قبلاً برای توسعه سری‌های خودرویی مانند تیبا و ساینا استفاده و طراحی شده است. سیستم فرمان اطلس در انواع گیربکس اتوماتیک برقی و گیربکس دستی هیدرولیک است. 

با تولید هر خودرو یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر گرفت، فراهم بودن لوازم یدکی آن در بازار است. خوشبختانه تا به امروز که لوازم یدکی تیبا ، لوازم یدکی ساینا ، کوییک و ... که از رقبای اصلی اطلس هستند به وفور در بازار موجود است . البته بحث تقلبی و اصلی بودن این قطعات موضوع جداگانه ای است که شرح آن در اینجا نمی گنجد. اما امیدوار هستیم قطعات یدکی اطلس نیز مانند رقبای خود به خوبی در بازار موجود باشد.

مقایسه قیمت محصولات سایپا

قیمت محصولات سایپا در بازار نسبت به محصولات ایران خودرو به قیمت کارخانه نزدیکتر است و حباب کمتری در آنها مشاهده می شود. اما باید اذعان داشت که این اختلاف قیمت همچنان بالاست و هدف این است که با عرضه بیشتر خودرو، قیمت محصولات سایپا در بازار و نمایندگی در محدوده معقولی تثبیت و روند قرعه کشی حذف شود.

در مورد قیمت محصولات برای محصولات قدیمی تر مانند تیبا بازه قیمتی 170-180 میلیون تومان و برای نمونه های جدیدتر با دنده معمولی بازه قیمتی 220-230 میلیون تومان و برای مدل هایی که دنده اتوماتیک دارند بازه قیمتی 260-280 میلیون تومان پیشنهاد شده است .

خودرو اطلس، جدیدترین محصول سایپا

اطلس از نظر مشخصات فنی و ایمنی تفاوت خاصی با مدل ساده کوییک و حتی تیبا ندارد و تنها تفاوت این مدل به شرایط مختلف رنگ آمیزی بدنه و آپشن‌های تزئینی مربوط می‌شود.

اما از نظر راحتی و دکوراسیون شاهد اضافه شدن قطعاتی مانند دوربین عقب، شیشه دودی و صندلی چرم، فرمان D-CUT، رینگ آلومینیومی دو رنگ و تزئینات داخلی همرنگ سقف هستیم.

یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی سرنشینان جلو در خودرو اطلس داشتن ایربگ در داشبورد و فرمان است. سیستم ترمز مجهز بهABS، EBD  وBAS ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم تنظیم ورودی هوای برقی، کفی سه‌بعدی‌، آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، صندلی‌های عقب تاشو با نگهدارنده صندلی کودک، سنسور دنده عقب، باز شدن درب صندوق عقب با کنترل از راه دور، باز شدن خودکار درها در صورت تصادف و چراغ های مه شکن عقب از دیگر امکانات خوردو اطلس است؛ با این حساب بعید نیست قیمت اطلس بالا باشد و از باقی محصولات سایپا پیشی بگیرد.

 سایپا اعلام کرد که قصد دارد در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه شاهین، ۱۵ هزار آریا، ۲۰ هزار اطلس، ۱۴۷ هزار دستگاه کوئیک، ۱۰۰ هزار تیبا و ۷۹ هزار دستگاه ساینا تولید کند. از میان این سدان‌ها، اطلس و آریا مدل‌های تازه طراحی شده‌ای هستند که در بهمن ماه رونمایی شدند.

موتور اطلس

 موتور اطلس از همان موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با یک گیربکس 5 سرعته دستی جفت می‌شود و می‌تواند 87 اسب بخار قدرت در 5400 دور در دقیقه و همچنین گشتاور خروجی تولید کند.

پیشرانه موتور اطلس با ظرفیت 1497 سی سی ارتقا یافته پیشرانه های کوییک، ساینا و تیبا بوده و برخی ویژگی های جدید را در آن میتوان دید. یکی از این ویژگی ها مجهز کردن پیشرانه به سامانه VVT که مربوط به زمانبندی متغیرهای سوپاپ سوخت می شود.

مقایسه خودرو تیبا و اطلس

یکی از محصولات پرطرفداری که از برند سایپا می‌توان مثال زد خودرو تیبا است. این خودرو با بهره‌گیری از امکانات ویژه و طراحی زیبای خود به راحتی توانسته به یکی از رقیبان سرسخت خودرو اطلس سایپا تبدیل شود. در ادامه به بررسی امکانات و ظاهر این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

خودروی تیبا یکی از سدان‌های کوچک است که به دلیل ابعاد خاص خود در سگمنت ‌‌B قرار می‌گیرد. طول و عرض و ارتفاع این خودرو حدود ۴۱۰۵،۱۶۳۵،۱۴۸۴ میلی متر است. جالب است بدانید که طراحی این خودرو در ایتالیا و توسط گروه آنجلینی دیزاین صورت گرفته اما این مسئله نتوانسته به زیباتر شدن ظاهر آن کمک زیادی کند. همچنین اتاق داخلی و صندلی‌های آن شباهت بسیاری به خودرو پراید دارد که این مسئله را نیز نمی‌توان یک امتیاز مثبت برای طراحی خودرو تیبا دانست. در ادامه به بررسی امکانات فنی این خودرو خواهیم پرداخت.

امکانات فنی

یکی از مواردی که در خودروهای ایرانی با آن مواجه هستیم عدم تولید پیشرانه‌های جدید است؛ به این صورت که برای تولید یک خودروی جدید در بیشتر موارد پیشرانه‌های قبلی تنها به‌روزرسانی شده و تغییرات جزئی شامل آن‌ها می‌شود. برای تولید خودرو تیبا شرکت سایپا با کمک شرکتFEV آلمان پیشرانه پراید را به‌روز رسانی کردند. میزان مصرف بنزین خودرو تیبا ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است اما تا کنون آمار دقیقی از شتاب صفر تا صد این خودروا رائه نشده.

همانطور که اشاره کردیم خودرو تیبا در واقع نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از خودرو پراید است و به همین دلیل آپشن‌ها و امکاناتی که سایر خودورهای سایپا دارند نیز شامل حال تیبا هم می‌شود. به دلیل تشابه زیاد تیبا و پراید بسیاری از لوازم یدکی پراید را برای تیبا هم میتوانا استفاده کرد . فرمان هیدرولیک، مه شکن جلو و عقب، CD Player باقابلیت پخش MP3، چراغ جلو باقابلیت تنظیم زاویه نور شیشه‌های برقی جلو و... از جمله امکانات این خودرو است.

سوالات متداول

خودرو اطلس چیست؟

اطلس نسخه فیس لیفت شده فورد فیستا است که بر روی شاسی تیبا X۲۰۰ ساخته شده است. این خودرو دارای یک موتور ۱۴۹۷ سی سی توربو شارژ است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

خودروی اطلس چه شکلی است؟

اولین نکته این است که اطلس سایپا را می‌توان یک کراس اوور هاچ بک یا یک کراس اوور کوچک دانست؛ یعنی ماشین نیم شاسی.

منبع: فردا

کلیدواژه: سایپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۷۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!

تین نیوز

در پی بارندگی های اخیر در استان کرمان، مشکلاتی برای محصولات خودروسازان شهر بم پیش آمد و تعدادی از این محصولات در آب فرو رفت و همچنین آب بسیاری وارد کارخانه های آن ها شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هفته گذشته، بارندگی های شدیدی در استان کرمان رخ داد؛ این بارندگی های شدید با هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان کرمان از حدود ١٠-١٢ روز گذشته آغاز شده بود و استاندار کرمان نیز در این رابطه اظهار کرده بود که بیش از ۶۰ میلی متر (دو برابر میانگین بارندگی نسبت به سال گذشته) بارش باران در این استان رخ داده است.

این بارندگی های شدید در شهر بم، کارخانه های خودروسازی مستقر در این استان و به ویژه گروه صنعتی مدیران خودرو را دچار مشکلاتی کرد.

طی روزهای اخیر ویدئوها و تصاویری از سالن مونتاژ برند فونیکس و پارکینگ محصولات مدیران خودرو منتشر شد که نشان می دهد که سیل در کارخانه مدیران خودرو، به بخش سالن مونتاژ خودروهای برند فونیکس آسیب زده و همچنین پارکینگ محصولات MVM  نیز در آب فرو رفته اند. 

آسیب وارده به این مجموعه صنعتی در استان کرمان (شهرستان بم) مشتریان این گروه خودروسازی را از بابت تأخیر در تحویل خودروها و آسیب های احتمالی وارده به محصولاتی که در آب فرو رفته یا آب وارد کارخانه شده است، نگران کرده است.

این موضوع به صورت اختصاصی و ویژه از گروه صنعتی مدیران خودرو مورد پیگیری قرار داده شد. 

شرح ماوقع آنچه که اتفاق افتاده و میزان آسیب سیل به این گروه خودروسازی وارد شده و در اختیار ایسنا قرار گرفت به شرح زیر است:

بارندگی ها و سرازیر شدن سیل در بخش های مختلف استان کرمان و شهرستان بم، منجر به اختلال در زندگی مردم و گرفتگی معابر شهری شده است؛ بخشی از این سیل نیز به یکی از بخش های تولیدی کارخانه مدیران خودرو وارد شده به قسمت هایی از این کارخانه آسیب وارد کرده است.

کدام خودروها توسط سیل در کارخانه آسیب دیده اند؟

تصویر منتشر شده از بم مربوط به محوطه خط تولید خودرو X۲۲ پرو دستی است. همانطور که در تصاویر هم مشخص بود، تنها بدنه خودروها در محوطه یکی از خطوط تولید ام وی ام قرار داشت.

در پی این موضوع، تیم کارخانه مدیران خودرو از همان ساعات اولیه پس از وقوع سیل، آب و گِل را از محوطه خارج کرده و بدنه خودروهای X۲۲ پرو که در محوطه قرار داشته است را به مکانی دیگر منتقل کرده اند.

در خصوص آسیب های کیفی احتمالی به محصولات و استفاده از بدنه خودروهایی که در سیل حضور داشته اند، برای تولید محصولات جدید، این گروه صنعتی، ضمن تاکید براینکه  کیفیت محصولات عرضه شده به بازار خط قرمز واحد کنترل کیفیت ام وی ام است؛  اطمینان خاطر داده که  در صورت وجود مشکل در هر کدام از بدنه ها، آن مورد از خط تولید خارج خواهد شد.  البته بدیهی است تعدادی از این قطعات آسیب جدی ندیده و پس از بررسی مجدد واحد کنترل کیفیت، وارد خط تولید می شوند.

گروه صنعتی مدیران خودرو در رابطه با بررسی بدنه خودروهای آسیب دیده در سیل توسط واحد کنترل کیفیت این شرکت، اعلام کرده که تمامی استانداردهای رعایت شده برای تولید خودروهای جدید در خصوص بدنه خودروهایی که در حادثه سیل قرار داشتند، رعایت خواهد شد؛  اگر این بدنه ها از نظر استحکام، ساختار یا رنگ دچار مشکل شده باشند، قطعا از خط تولید خارج می شوند.

مدیران خودرو در رابطه با احتمال تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده نیز به خریداران اطمینان می دهد که مشکل حادی در خط تولید برند ام وی ام رخ نداده و پس از گذشت ۲۴ ساعت، تمامی شرایط به حالت عادی بازگشته است؛ فلذا تمام تلاش شرکت بر این است که تاخیری در تحویل خودروی مشتریان ایجاد نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • بهترین گوشی زیر ۱۰ میلیون؛ جنگ ردمی نوت 13 و A25
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول