Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@03:55:08 GMT

مردان مراقب این سرطان "بی علامت" باشند!

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۸۰۹۱

مردان مراقب این سرطان 'بی علامت' باشند!

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمودرضا مرادی به مناسبت هفته سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع بالای سرطان پروستات در مردان نسبت به انواع دیگر سرطان، گفت: پروستات غده ای مخروطی شکل مابین مثانه و مجرای ادرار است و مجرای ادرار از درون آن عبور می کند.

وی افزود: همچنین این غده محل تولید قسمتی از مواد منی است و غده ای مهم در سیستم تولید مثل مردان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی گفت: گرفتار شدن این غده به سرطان عمدتا در سنین بالای 50 سال رخ می دهد و در بیشتر موارد هم متاسفانه بدون علامت است.

وی افزود: بدون علامت بودن این سرطان در حالی است که اگر به موقع و زودهنگام تشخیص داده شود، تقریبا درمان کامل و مطلوبی برای آن وجود دارد.

این متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (ارولوژی) گفت: در همین راستا توصیه می شود مردان بالای 50 سال و نیز مردان بالای 40 سال که سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارند حتما نسبت به انجام غربالگری سالانه این نوع سرطان اقدام کنند.

مرادی گفت: مراحل غربالگری این نوع سرطان شامل انجام معاینه فیزیکی و پس از آن انجام آزمایش خون است.

این متخصص ارولوژی خاطرنشان کرد: در برخی مردان امکان وجود برخی علائم جهت تشخیص این نوع سرطان وجود دارد که از جمله آن علائم انسدادی مانند تخلیه بافشار ادارار، تخلیه کند ادرار و یا عدم تخلیه ادرار و نیز برخی علائم مانند تکرر یا سوزش ادرار است.

وی افزود: این علائم در مراحل ابتدایی ابتلا در برخی موارد مشاهده می شود، اما با پیشرفت سرطان علائم اصلی آن خود را در بیماران نشان می دهد که از جمله آن علائمی مانند کم خونی، ضعف، بی حالی و حتی نارسایی کلیوی است.

مرادی گفت: اگر سرطان به بخش های دیگر بدن سرایت کرده باشد، علائم دیگر مانند دردهای استخوانی هم در بیمار مشاهده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود درمان های مناسب برای درمان این نوع سرطان گفت: در صورتی که سرطان پروستات جای دیگر بدن را درگیر نکرده و سن بیمار هم در حد تحمل عمل جراحی باشد، پروستات و کیسه منی از بدن بیمار خارج می شود.

وی افزود: برداشتن پروستات با توجه به اینکه این نوع سرطان عمدتا در مردان مسن است شاید در باروری مردان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما ممکن است در عملکرد جنسی آنها تاثیرگذار باشد.

این متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی خاطرنشان کرد: در مراحل پیشرفته تر بیماری که سرطان به بافت های نزدیک سرایت کرده، رادیوتراپی تجویز می شود و اگر سرطان ارگان های دوردست را هم درگیر کرده باشد از هورمون تراپی استفاده می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرطان سرطان پروستات سلامت نوع سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر یحیی پاسدار با بیان اینکه مطالعات متعدد در تمام دنیا نشان داده که مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را تشدید کند، افزود: از جمله این خوراکی‌ها، غذاهای سرخ کردنی است، زیرا در دمای بالا روغن ها سبب تولید یک نوع ماده اسیدی می شوند که احتمال ابتلا به سرطان را تشدید می کند.

وی گفت: باقی مانده سموم در میوه‌ها و یا مصرف سبزیجاتی که در محیط‌های آلوده پرورش داده شده‌اند نیز سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان خواهد شد.

این متخصص تغذیه مصرف ماهی یا دیگر فرآورده‌های دریایی که در آب های آلوده و یا آب هایی که فاضلاب کارخانجات وارد آن می شود، پرورش یافته‌اند را نیز در افزایش احتمال ابتلا به سرطان موثر دانست.

پاسدار با بیان اینکه توصیه می شود از مصرف خوراکی هایی که ریسک بیماری و عوامل سرطان‌زا را افزایش می دهند پرهیز شود، گفت: در مقابل پیشنهاد می شود از مواد غذایی ضدسرطان همچون سبزیجات سالم و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین«سی» استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد