Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسدبیگی گفت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه سرم و آنتی‌بیوتیک در پیک بیماری کرونا، نگران‌کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن اسدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها روی ویروسها موثر نیستند ولی متاسفانه برخی از افراد مبتلا به کرونا به صورت خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیکها می کنند که این می تواند عوارض کبدی، کلیوی و گوارشی را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این پیک از بیماری، اگر خفیف باشد داروهای مشخص شده به بیمار داده می شود و اگر شرایط بیمار وخیم باشد با مراجعه به متخصص داروهای مورد نیاز تجویز می شود اما روند استفاده از آنتی بیوتیک ها رو به افزایش است و این مصرف نگران کننده می باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها نه تنها در امر بهبود بیماران کرونایی موثر نیست بلکه اثرات بسیار منفی دارد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند که این مصرف خودسرانه در استان ما نیز افزایش داشته است.

اسدبیگی با اشاره به مصرف خودسرانه سرم برای بیماران کرونایی گفت: علاوه بر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، شاهد افزایش بی رویه و خودسرانه سرم برای بیماران کرونایی هستیم در صورتی که با توجه به وضعیت بیمار، اگر نیاز باشد خود پزشک سرم را تجویز می کند ولی برخی از بیماران اصرار به تزریق سرم دارند و یا این که سرم را خریداری و در منزل تزریق می کنند که این می تواند خطرناک باشد.

وی بیان کرد: سرم برای بیمارانی است که به دلایلی مانند حالت تهوع و یا شرایط دیگر قادر به نوشیدن خوراکی های مایع نیستند ولی متاسفانه روند استفاده بی رویه از سرم و آنتی بیوتیک ها هشداری است که باید جدی گرفته شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه هیچ کمبود دارویی برای بیماران کرونایی وجود ندارد، افزود: پیش بینی های لازم از قبل انجام شده و دارو به اندازه کافی خریداری شده و در این راستا کمبود دارو وجود ندارد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیماران کرونایی آنتی بیوتیک ها آنتی بیوتیک برای بیماران خودسرانه سرم بی رویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!