Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:15:15 GMT

روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار!

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۹۶۵۱

روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار!

به گفته معاون اشتغال وزیر کار، روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار سبب رشد منفی جذب سرمایه در کشور شده است. وزارت کار ۵۵۰ مجوز در حوزه کاری خود دارد که بیش از ۹۵ درصد آن از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد اعلام کرد که از  ۱۸ اسفندماه امسال هیچ دستگاهی نمی تواند درخواست مراجعه حضوری برای صدور مجوز بدهد و همه باید الکترونیک شوند، دستگاه‌ها به تکاپو درآمده‌اند که تا مهلت مقرر به این درگاه متصل شده و شرایط صدور مجوز الکترونیکی برای متقاضیان را تسهیل و فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این مقرر شده بود که زیرساخت‌های لازم برای مجوزهای الکترونیک فراهم و همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به درگاه ملی مجوزها متصل شوند که این اتفاق نیفتاده بود، در حالی که طبق قانون مجلس، مجوزهای کسب و کار باید به صورت الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شوند.

محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار - معتقد است: روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار سبب رشد منفی جذب سرمایه در کشور شده و به همین منظور در گام نخست برای حل این دغدغه، وزارت کار بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی را آنی صادر می کند.

وی می‌گوید: وزارت کار در حوزه کاری خود ۵۵۰ مجوز دارد که بیش از ۹۵ درصد آن از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی صادر می شود.

به گفته معاون وزیر کار، بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی ثبت محور و به صورت آنی صادر می‌شوند و سایر مجوزهایی که نیازمند پاسخ دستگاه‌های ذی‌صلاح است، سه روزه نهایی می‌شود.

کریمی بیرانوند، همراهی وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت را در این روند مثبت ارزیابی کرده و از آمادگی کامل برای اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها خبر می دهد.

اما در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داد تا ضمن حل موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، افراد با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود و کسب و کار خود را ثبت کنند؛ این اقدام به دنبال تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس صورت گرفت.

برابر ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، به منظور تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجع صدور مجوزهای کسب و کار موظفند شرایط و فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب و کار را به نحوی ساده کنند که هر متقاضی مجوز کسب و کار در صورت ارائه مدارک مصرح در پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار، بتواند در حداقل زمان ممکن، مجوز مورد نظر خود را دریافت کند.

به گزارش ایسنا، در هر حال ۱۸ اسفندماه، پایان مهلت قانونی دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوزهاست و همه دستگاه‌های مرجع صادرکننده مجوز کسب و کار باید مدارک و شرایط صدور مجوز را در درگاه ملی و تخصصی خود به طور شفاف قرار داده و تمام فرایندهای اعطای مجوز به متقاضیان را به شکل الکترونیکی و غیرحضوری انجام دهند و متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار نیز به صورت الکترونیکی مدارک را ارسال و مجوز مربوطه برای کسب وکار خود را دریافت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صدور مجوز وزارت کار و رفاه اجتماعی وزارت اقتصاد مجوز کسب وکار امضای طلایی مشاغل خانگی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درگاه ملی مجوزها قانون سیاستهای اصل ۴۴ سرمايه گذاري جذب سرمایه گذار صدور مجوزهای کسب و کار مشاغل خانگی دستگاه ها درگاه ملی صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۹۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است

ایسنا/لرستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بر لزوم ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در استان تاکید و اظهار کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هم هستند و باید برای محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد، استثنا قائل شویم.

فرهاد ناصری‌نیا امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در آیین تجلیل از نخبگان جامعه کارگر و تولید استان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و حساسیت جنگ اقتصادی برای مسؤولان حوزه اقتصاد و کارگران روشن است. 

وی ادامه داد: در همه مولفه‌های اقتصادی که منجر به توسعه می‌شوند، اگر استان‌های زاگرس‌نشین مانند لرستان متفاوت دیده نشوند، اتفاق‌های برجسته‌ای در حوزه اشتغال نخواهد افتاد.

او با بیان اینکه تا وقتی معافیت مالیاتی، اعتبارات تبصره‌ای، نرخ دستمزد و مشوق‌های کارگری به استان تعلق نگیرد، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت، افزود: کارگاه‌های زودبازده و کوچک در پایداری اشتغال موثرند، اما باید چند موضوع را در نظر داشت و آن اینکه بازار فروش را برای تولیدکنندگان این کارگاه‌ها مهیا و دست واسطه‌گران را در فرآیند فروش کوتاه کنیم.

وی تاکید کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • داستان پیچیده بازگشت گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • داستان پیچیده بازگشت یحیی گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد
  • محرومیت از خدمات دولتی در صورت عدم دریافت شناسه یکتا
  • برپایی میز خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی در بازار و مترو تهران | ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان