Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و متخصص حرکات اصلاحی گفت:متاسفانه مشاهده می‌شود افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند و یک مربی ورزشی معمولی هستند و صرفا بر اساس دوره‌هایی که گذرانده‌اند در باشگاه‌ها شروع به تمرینات حرکات اصلاحی می‌کنند که این یک تهدید برای سلامت مردم و جامعه است.

دکتر«افشین مقدسی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته در رشته علوم ورزشی در مجموع یک رشته تحت عنوان تربیت بدنی و علوم ورزشی وجود داشت که الان این رشته شامل ۷ گرایش شده که یکی از آن گرایش‌ها حرکات اصلاحی است و از سال ۱۳۸۴ به بعد در مقطع کارشناسی‌ارشد  این گرایش در برخی دانشگاه‌های ایران ایجاد و تدریس شد و هم‌اکنون در مقطع دکتری یک  رشته مستقل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در تعریف این رشته ورزشی گفت: حرکات اصلاحی به معنای فرایند نظامند ارزیابی و شناسایی نقص در سیستم عصبی،اسکتی،عضلانی ،طراحی برنامه و اجرای یک راهبرد اصلاحی منسجم است که از اهداف آن می‌توان به پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی و عضلانی ، خصوصا در دوران رشد وارزیابی،شناسایی و تنظیم برنامه برای برطرف شدن این مشکلات است.
مقدسی با بیان اینکه این رشته در مقطع دکتری خود به سه گرایش امدادگری ورزشی، تربیت بدنی ویژه و حرکات اصلاحی تقسیم شده است، تصریح کرد: افرادی را در اجتماع داریم که دچار یکسری ناهنجاری‌های وضعیتی هستند به طوری که این افراد در فیزیک بدنی خود دچار یک‌سری اختلالات و عدم تعادل عضلانی هستند که این حرکات اصلاحی در رفع این ناهنجاری‌ها به این افراد کمک می‌کند تا تعادل به فیزیک بدنی‌شان برگشته شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: فقط افرادی می‌توانند با اشخاصی که دچار ناهجاری‌های عضلانی_اسکلتی هستند کار کنند که علم این کار را داشته باشند و تحصیل کرده گرایش حرکات اصلاحی باشند به طوری که فردی که در رشته امدادگری تحصیل کرده است نمی‌تواند در حوزه حرکات اصلاحی فعالیت کند که متاسفانه در جامعه شاهد این هستیم، افرادی که هیچ گونه تخصصی ندارند و یک مربی ورزشی معمولی هستند و صرفا بر اساس دوره‌هایی که گذرانده‌اند در باشگاه‌ها شروع به تمرینات حرکات اصلاحی می‌کنند که این یک تهدید برای سلامت مردم و جامعه است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه واحدهای درسی که در این رشته ارائه می‌شوند نیاز به بازنگری ۱۰۰درصدی دارند،گفت: بسیاری از واحدهایی که دانشجویان  در دوره کارشناسی  می‌گذرانند، واحدهای مربوط به رشته مدیریت ورزشی  است به طوری که دروس مرتبط با حرکات اصلاحی در حدود ۶ واحد است که این باعث عدم تعادل در این رشته ورزشی شده است.
مقدسی تصریح کرد: در ۱۶ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای سامان گرفتن این رشته ورزشی انجام گرفته است به طوری که در گذشته چیزی به نام باشگاه‌های حرکات اصلاحی در سطح جامعه دیده نمی‌شد ولی الان توسط متخصصین و فارغ‌التحصیلان این رشته شاهد ایجاد باشگاه‌های حرکات اصلاحی هستیم که این هم باعث اشتغال می‌شود و هم خلائی که در جامعه دیده می‌شود را برطرف می‌کند.
این متخصص حرکات اصلاحی در مثالی توضیح داد: افرادی که دچار صافی کف پا هستند در نهایت ممکن است به ارتوپد مراجعه بکنند که کار خاصی از دست این متخصص بر نمی‌آید و یا ممکن است به فیزیوتراپ ارجاع داده شوند که ممکن است نتیجه‌ی مطلوبی از این کارها نگیرند و این افراد باید با حضور در باشگاه‌های حرکات اصلاحی با تمرین مداوم این مشکل خود را برطرف کنند.
مقدسی ادامه داد: دانشجویان مطالعات بیشتری در خصوص این رشته در کنار درسی که می‌خوانند داشته باشند و منابع بیشتری را مورد مطالعه قرار دهند و دانشجویان دانشگاه پیام نور هم در کنار منابع درسی دانشگاهی خود حتما منابع دقیق‌تر را هم در گرایش‌های مختلف مطالعه کنند.
وی  با بیان اینکه جامعه پزشکی خصوصا فیزیوتراپ‌ها باید توجه و همکاری لازم را به این رشته ورزشی و متخصصان داشته باشند،تصریح کرد: در سال‌های گذشته نامه‌نگاری‌هایی انجام گرفته که این رشته در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد که این طرح مخالفان و موافقانی داشته است که اگر این اتفاق افتاده بود، وضعیت فارغ‌التحصیان این رشته بهتر شده بود و می‌توانستند راحت‌تر با افرادی که به این خدمات نیاز دارند ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مشکلات اسکلتی-عضلانی تنها با ارائه راه کارهای متخصصان حرکت اصلاحی بر طرف می‌شود.
مقدسی ناهجاری‌ها را به دو دسته ساختاری و عملکردی تقسیم کرد و گفت: ناهنجاری‌های ساختاری بیشتر به مشکلات اسکلتی و بافت‌های سخت مرتبط شده است مثلا افرادی که از بدو تولد دچار قوز کمر هستند ، این افراد با حرکات اصلاحی مشکلاتشان برطرف نمی‌شود و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.
وی ادامه داد:برای مثال افرادی که به دلیل عادت‌های نادرست مانند نشستن دچار مشکلات اسکلتی شده‌اند این افراد در دسته مشکلات عملکردی قرار دارند که به دلیل عدم تعادل عضلانی این اتفاق رخ داده که این مشکلات تنها با تمرینات اصلاحی برطرف می‌شوند تا تعادل عضلانی دوباره ایجاد شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه انتظار می‌رود که یک بازنگری در دروس و سر فصل‌های دانشجویان کارشناسی اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در این رشته نیاز است که حتما با عدالت برخورد شود و دانشجویان به نسبت مساوی درس‌های مورد نیاز را بگذرانند و به دروس تخصصی توجه ویژه و لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: دانشجویان کارشناسی ارشد پس از فارغ‌التحصیلی اگر دوره تربیت مربیان حرکات اصلاحی را بگذرانند که بعد از گذراندن دوره می‌توانند مجوز باشگاه حرکات اصلاحی و تندرستی را دریافت کنند و مشغول به کارشوند که البته ناگفته نماند برخی از فیزیوتراپ‌ها هم در به کارگیری فارغ‌التحصیلان این رشته اقدام کرده‌اند و از دیگر زمینه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته فعالیت در آموزش و پرورش به عنوان دبیر تربیت بدنی و باشگاه‌های ورزشی و استخرها است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی منطقه ایلام علم ورزش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشگاه پیام نور حرکات اصلاحی رشته ورزشی مشکلات اسکلتی داشته باشند باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان

رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: شعب ویژه برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان در دادگستری استان گلستان اختصاص یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدرآسیابی در نشست مشترک مسئولان قضایی با جامعه کارگری و کارفرمایی استان اظهار داشت: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می‌یابد تا افراد به جای مراجعه به محاکم، اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان از تلاش دستگاه قضایی استان برای پیگیری و حل مشکلات حوزه کارگری در استان خبر داد و افزود :رکن اصلی اقتصاد کشور و رزمندگان جنگ اقتصادی، کارگران هستند و تلاش ما در دادگستری استان بر پیگیری مشکلات این قشر و حل آن است.

آسیابی با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران ، از نظر قانونی اعتبار ندارند و خلاف قانون است تاکید کرد:  اگر کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند می توانند شکایت کنند.

وی از اختصاص وکلای معاضدتی برای کارگران هم خبر داد و گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی  یا وکیل در پرونده های خود دارند نیز  در رایزنی با کانوی وکلای  قوه قضاییه، سهمیه ویژه  برای وکلای معاضدتی، در نظر گرفته خواهد شد و برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان نیز شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد  تا افراد به جای مراجعه به محاکم، اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

آسیابی با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحدهای تولیدی است  افزود: این رویکرد  هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است که در نتیجه آن فقط سال گذشته  110 واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آنها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: حفظ حدود 3 هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحد ها بود و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل  کاهش 15 درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم  به علت رونق این واحدها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.

وی با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نیست افزود: امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی هم شامل حقوق کارگر است و قانون برای تضمین این حقوق ضمانت اجرایی دارد.

وی  گفت: کارگران باید برای به روز کردن مهارت‌های خود آموزش های فنی و حرفه ای را جدی‌تر بگیرند .قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست با قدردانی از نگاه دادگستری استان برای ورود به موضوع مشکلات کارگران، گفت: 188 هزار نفر کارگر بیمه شده در استان در 43 هزار کارگاه کار می کنند.

حسینعلی خواجه مظفری افزود: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده  به 16 روز رسیده است که رتبه سوم کشور  رادر این بخش داریم و تنها استان کشور هستیم که با سیر نزولی پرداخت بیمه بیکاری مواجهیم و به معنای کاهش اخراج کارگران است که نتیجه اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و دستگاه‌های اجرایی برای کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها