Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگستری کرمانشاه در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا اقدامات مهمی را در خصوص دسترسی آسان مردم به مسئولان قضایی این استان در جهت گره گشایی از مشکلات حقوقی و قضایی آنان انجام داده است.

خبرگزاری میزان- دادگستری کرمانشاه در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا اقدامات مهمی را در خصوص دسترسی آسان مردم به مسئولان قضایی این استان در جهت گره گشایی از مشکلات حقوقی و قضایی آنان انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا مبنی بر بسیج تمام ظرفیت‌های قضایی برای تسریع در روند حل مشکلات مردم و همچنین مردمی سازی قوه قضاییه، گام‌های موثری در ماه‌های اخیر توسط نهاد‌ها و مراجع قضایی برداشته شده است که از جمله این اقدامات می‌توان به دیدار‌های مردمی و چهره به چهره مسئولان قضایی اشاره کرد.

همچنین مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر دسترسی آسان مردم به دستگاه قضا، تلاش برای ارتقای آگاهی و اطلاعات قضایی مردم، حضور مستمر و مواجهه مستقیم با مردم، بهره گیری از کمک و اطلاعات مردمی در مسائلی نظیر مبارزه با فساد داشتند، که در دوره تحول و تعالی قضایی نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری اقدامات مهمی و اساسی صورت گرفته است.
در همین زمینه رئیس دستگاه قضا در راستای احقاق حقوق مردم و رسیدگی مجدانه به مشکلات قضایی آن‌ها در جلسه شورای عالی قضایی ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ بار دیگر ضمن مفید دانستن انجام ملاقات‌های مردمی برای مسئولان عالی قضایی بر لزوم ساماندهی و هدفمند کردن و رفع اشکالات آن تاکید کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در این جلسه تاکید کرد که ارتباط بی واسطه مردم با مقامات قضایی با هدف رفع مشکلات آنان اقناع و اطمینان مردم را نیز در پی دارد و از سوی دیگر این اقدام، گام مهمی در جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی دقیق به پرونده‌ها است.

در همین زمینه دادگستری کرمانشاه در عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا اقدامات مهمی را در خصوص دسترسی آسان مردم به مسئولان قضایی این استان در جهت گره گشایی از مشکلات حقوقی و قضایی آنان انجام داده است.

از اهم برنامه‌های این مجموعه قضایی می‌توان به، ملاقات‌های مردمی رئیس کل دادگستری استان در قالب ملاقات عمومی دوشنبه‌های هر هفته، ملاقات عمومی در مساجد استان یا همان طرح هر مسجد یک حقوقدان در روز‌های چهارشنبه هر هفته، ملاقات‌های موردی در مساجد مختلف، استقرار سامانه دریافت پیام‌های صوتی شهروندان، حضور رسانه ای، افزایش سرمایه اجتماعی و پاسخگویی مکتوب اشاره کرد.

چنانچه در ملاقات‌های چهره به چهره مردمی رئیس کل دادگستری این استان اقداماتی در راستای پاسخگویی به مطالبه گری و جلب رضایت مردمی و ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی، رفع فوری مشکلات مراجعین، ارائه پاسخ قانع کننده و در خور شان ارباب رجوع با هدف، کاهش فاصله بین مسئولان و مردم و همچنین تسریع و دقت در رسیدگی به پرونده و رفع مشکلات مردم صورت گرفته است.

به طور کلی ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی و رسیدگی به مشکلات مردم به صورت حضوری و بی واسطه یک رویه ثابت در دادگستری استان کرمانشاه است که عمده این نوع ملاقات‌ها که در روز‌های دوشنبه صورت می‌گیرد بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها و مشکلات قضایی مردم است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۸ هزار ملاقات مردمی مقامات قضایی این استان با مردم با هدف رفع مشکلات آن‌ها صورت گرفته است که نسبت به همه موارد مطرح شده دراین ملاقات ها، پیگیری لازم انجام شده است. چنانچه از شهریور سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ یعنی در مدت ۱۸ ماه تعداد ۱۰۷ هزار ملاقات مردمی صورت گرفته است.

ملاقات‌های عمومی در مساجد نیز روز‌های چهارشنبه و در قالب طرح هر مسجد یک حقوقدان با حضور تعدادی از مقامات قضایی استان در یکی از مساجد اصلی شهرستان صورت می‌گیرد. در این جلسات مردم مشکلات خود را با مسئولان مربوطه در میان می‌گذارند که در حال حاضر این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا این دیدار‌ها به صورت محدود تری انجام می‌شود.

همچنین رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه بصورت هفتگی به همراه برخی از مسئولان دادگستری کرمانشاه ضمن بازدید از حوزه‌های قضایی شهرستان‌های مختلف این استان با مردم و مراجعان نیز ملاقات عمومی و چهره به چهره دارند و با بررسی مشکلات آن ها، دستور رسیدگی را به مراجع مربوطه صادر می‌کنند.

ملاقات‌های موردی در مساجد نیز که به دعوت اهالی و در مناسب‌های مختلف انجام می‌شود اقدام دیگری است که در راستای گرهگشایی از مشکلات مردمی صورت می‌گیرد.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در جهت حل مشکلات قضایی مردم استان، استقرار دو سامانه دریافت پیام صوتی شهروندان است که با تعیین یک کارشناس مشخص برای دریافت و پیاده سازی پیام‌ها در حال خدمات دهی است. همچنین تا کنون بیش از ۸۰۰ پیام قابل پیگیری در این سامانه پیاده سازی، مکتوب و به نظر رئیس کل رسیده که ارجاعات لازم برای آن‌ها صورت گرفته است.

حضور رسانه‌ای رئیس کل و دیگر مقامات قضایی استان در ۶۵ برنامه رادیو تلویزیونی معادل ۱۳۵۰ دقیقه در قالب برنامه‌های گفتگو محور – چالشی، خبری، تولیدی، کارشناسی و... از دیگر اقدامات دادگستری استان کرمانشاه است که مخاطبان آن، مردم تمام مناطق استان هستند.

در واقع این نوع حضور مسئولان با هدف افزایش آگاهی حقوقی، پیشگیری از وقوع جرم، تبیین و ترویج فرهنگ سازش و در واقع دعوت مردم به زندگی قانونمند برای جلوگیری و کاهش ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی صورت می‌گیرد.

همچنین دادگستری کرمانشاه در راستای تعامل و ارتقای دسترسی تمام اقشار جامعه به مسئولان قضایی، کانال‌های ارتباطی را با اقشار مختلف از جمله نخبگان، روحانیون، وکلا، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی و دانشجویان ایجاد کرده است.

همچنین تعامل ائمه جمعه استان با مردم در جهت انعکاس مشکلات و مسائل قضایی آن‌ها به مسئولان قضایی اقدام دیگری است که در راستای افزایش سرمایه اجتماعی صورت می‌گیرد.

پاسخگویی مکتوب، مستدل و روشن به نامه‌های مردمی که موجب کاهش مراجعه حضوری مردم به مراجع قضایی شده از دیگر اقدامات قابل توجه دادگستری کرمانشاه است که رضایت عمومی را در پی داشته است.

براساس مستندات موجود و رشد محسوس آمار ملاقات‌های مردمی در سال جاری، آمار موفقیت‌های سازشی حاصل شده در مدت ۲۸ ماهه و حضور فعالانه مسئولان قضایی استان در رسانه، می‌توان گفت که دادگستری کرمانشاه اقدامات مجدانه‌ای را در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا مبنی بر رفع وکاهش مشکلات قضایی مردم، تسهیل دسترسی آن‌ها به مقامات قضایی، رفع اطاله دادرسی و. انجام داده است.

بیشتر بخوانید صلح و سازش در پرونده قصاص پس از ۲ سال/ از ابتدای سال ۲۸ پرونده قصاص در استان کرمانشاه منجر به سازش شده است

انتهای پیام/

برچسب ها: ملاقات مردمی قوه قضاییه دادگستری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ملاقات مردمی قوه قضاییه دادگستری دادگستری کرمانشاه گره گشایی از مشکلات دسترسی آسان مردم مشکلات قضایی مردم ملاقات های مردمی مسئولان قضایی راستای عمل قضایی این استان دادگستری استان استان کرمانشاه انجام داده ملاقات مردمی مقامات قضایی اقدامات مهمی صورت می گیرد مشکلات مردم ملاقات ها قضایی آن رئیس کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: بیشترین آمار پرونده ها در استان مازندران مباحث مالی یا مربوط به اثبات مالکیت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، عباس پوریانی رئیس کل دادگستری استان مازندران در نخستین نشست قضایی استان با تاکید بر اینکه عملکرد قضات باید تبلور عدالت در جامعه باشد اظهار داشت: دادگاه‌های تجدید نظر عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری هر استان است که می‌تواند در ماهیت پرونده‌ها وارد شود.

وی با بیان اینکه دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی را می‌تواند نقض کند تصریح کرد: ختم رسیدگی در این مرحله صورت می‌گیرد و از حساسیت بالایی برخوردار است. 

رئیس دستگاه قضا در مازندران افزود: ورودی پرونده‌ها به دادگاه تجدید نظر استان مازندران بسیار زیاد است و رسیدگی نیز طاقت فرسا و سخت است و لازم است در خط مقدم پرونده‌های سنگین و خاص استان، مجری عدالت باشیم. 

رئیس شورای قضایی دادگستری مازندران اظهار کرد: بیشترین آمار پرونده در استان مازندران مباحث مالی یا مباحث مربوط به اثبات مالکیت است و خصوصا زمین‌های کشاورزی فاقد سند که طبق آمار اداره ثبت اسناد حدود 20 درصد از کل اراضی استان را شامل می‌شود.

 پوریانی افزود: صدور سند مالکیت و اجرای حد نگاری باعث چندین برابر شدن اعتبار زمین‌ها شده و سبب کاهش ورودی پرونده‌های تصرف غیر قانونی به دادگستری می‌شود. 

پوریانی افزود: مازندران  120 هزار واحد مسکونی غیرمجاز  و 900 هزار واحد مسکونی خالی دارد که این موارد باید تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری مازندران ادامه داد: همه قضات تجدید نظر که در مسند مدیریت هستند می‌دانند مدیریت در این مجموعه امری بسیار دشوار بوده و با دستگاه های دیگر اجرایی متفاوت است.

وی بر رعایت اخلاقیات تاکید کرد و با بیان اینکه باید در جامعه اخلاق نهادینه و رعایت شود تا جرائم کاهش یابد تصریح کرد: استقلال دستگاه قضایی به دلیل حضور همکارانی است که جهت احقاق حق مردم تلاش می‌کنند.

 رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه برنامه هایی که در سند تحول قضایی به استان ابلاغ شده باید به صورت میدانی  اجرا شود گفت: یکسال است که مازندران استان پایلوت و آزمایشی برای رسیدگی به پرونده های الکترونیک قضایی در نظر گرفته شده و شمار دانش آموخته‌های حقوق زیاد است به همین دلیل در موارد بسیاری مسئولیت اجرایی کردن دستورات جدید قوه را بر عهده داریم.

پوریانی خواهان پاسخگو و انتقاد پذیر بودن مدیر شد و گفت: در مسند قضا سختی کار بسیار بالاست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب ۵ قاضی و ۲۴ کارمند در دادگستری فلاورجان
  • اضافه شدن ۲۹ نفر به کادر دادگستری فلاورجان
  • شوراها در گره‌گشایی از مردم پیشتاز باشند
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • اثبات مالکیت و مالی بیشترین پرونده قضایی در مازندران است
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • کشف ۴۴۱۱ سلاح گرم در استان کرمان
  • علمداران اجتماعی به‌دنبال گره گشایی مشکلات اجتماعی توسط مردم است
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس