Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - این روز‌ها در حالی مسئولان از نظارت بر بازار و طرح‌های تنظیم بازار سخن می‌گویند که شاهد کمبود و یا افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی در بازار هستیم.

با توجه به فرا رسیدن ماه اسفند، سال جدید نوروز ۱۴۰۱ و افزایش تقاضای مردم برای خرید مواد غذایی انتظار می‌رود که اقلام کالا‌های اساسی خانوار‌ها از جمله برنج، روغن، میوه و گوشت کمبود و یا افزایش قیمت نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی میدانی خبرنگار از فروشگاه‌های کلانشهر شیراز و مجتمع بازرگانان شیراز (بازار بنکداران)، گویای گرانی قیمت برنج و گوشت قرمز در بازار این شهر است که متاسفانه شهروندان برای خرید با چالش جدی رو به رو هستند و مردم در حالی به استقبال سال نو می‌روند که نگرانی از گرانی اجناس به خصوص کالا‌های اساسی مورد نیازشان دارند.

بازار گرم کاسبی دلالان و واسطه گران هر ساله پیش از ایام نوروز رونق می‌گیرد، فرقی هم نمی‌کند پوشاک باشد یا سبد‌های میوه! از هر جایی گود ورود در میدان برای خود باز می‌کنند تا از این از فرصت، نمدی عایدشان شود.

یک اسفندماه سال جاری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که کمیسیون کشاورزی به موضوع قیمت میوه‌های شب عید ورود کرده و در صورت مشاهده تخلف و اخلال در روند بازار برخورد قانونی خواهد شد.

محمدجواد عسکری در رابطه با ساماندهی بازار میوه شب عید و برخورد قاطعانه با متخلفان احتمالی این موضوع گفت: با توجه به اینکه ابهامات موجود در قیمت میوه شب عید موجب نگرانی مردم شده بود، از رئیس سازمان تعاونی و روستایی کشور و معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دعوت کردیم تا با حضور در کمیسیون کشاورزی در خصوص ابهامات موجود توضیحات خودشان را ارائه کنند.

به گفته نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی، در جلسه گذشته کمیسیون کشاورزی مقرر شد، ۵۰ هزار تن سیب، حدود ۵۰ هزار تن هم پرتغال تامسون شمال کشور و پرتغال والنسیا جنوب کشور با قیمت مصوب خریداری شود، از طرفی هم مقرر شد روندخرید، نگهداری و سورتینگ میوه‌های شب عید شکل بگیرد.

او می‌گوید: متاسفانه مجموعه سازمان تعاونی و روستایی کشور به موقع برای خرید محصولات از باغداران اقدام نکرده بود و این یکی از ایرادات وارده به مجموعه مذکور بود که مسئول مربوطه نیز توضیحات خودشان را در این خصوص ارائه کردند.

عسکری گفت: ایراد دیگری که در حوزه میوه شب عید بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد شده قیمت خرید محصولات است، به عنوان مثال قیمت خرید یکی از میوه‌ها حدود ۸۵۰۰ تومان بوده، اما قیمت فروش آن ۱۴۵۰۰ تومان اعلام شده که رقمی غیر واقعی بوده و حتما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه هنوز هیچ تصمیمی برای قیمت فروش میوه‌های شب عید گرفته نشده و این مبلغ باید در شورای تنظیم بازار تعیین شود. همچنین برای خرید پرتغال والنسیا از مناطق جنوب کشور نیز هر چه سریع‌تر باید روند خرید، حمل و نقل و سورتینگ زده شود تا مشکلی ایجاد نشود.

هدایت الله رحیمی مدیرکل تعاون روستایی فارس نیز  گفت: سهمیه میوه شب عید این استان نسبت به پارسال افزایش یافته است و امسال هم به روال سال‌های گذشته خرید و ذخیره سازی سیب و پرتقال به عنوان پرمصرف‌ترین میوه‌های نوروز آغاز شده است.

او گفت: بخشی از عرضه میوه تنظیم بازار شب عید در ایام پایانی سال و همچنین تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در غرفه‌های منتخب و بخشی دیگر به صورت هوشمند و با ثبت سفارش به عموم مردم انجام می‌شود.

رحیمی گفت: برای ذخیره سازی پرتقال هم دو رقم تامسون و والنسیا در دستور کار قرار دارد و سیب‌های خریداری شده، سورت بند‌ی و بسته بند‌ی شده و در انبار‌های زیر پوشش سازمان تعاون روستایی نگهداری می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی فارس گفت: از نیمه دوم بهمن ماه تا ۱۵ اسفند ماه نیز کار خرید پرتقال والنسیا، سورت بند‌ی و بسته بند‌ی آن آغاز می‌شود.

او گفت: این کار سبب جلوگیری از افزایش قیمت میوه و تعادل بازار میوه در نوروز می‌شود و سیب و پرتقال ذخیره سازی شده ایام پایانی سال در استان توزیع خواهد شد.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی شیراز نیز با اشاره به وضعیت خشکبار و قیمت آجیل در بازار شب عید شیراز، گفت: نوساناتی در بازار وجود دارد، اما قیمت مصوب آجیل در بازار هنوز مشخص نشده است و طی روز‌های آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

مجید جوانمردی با بیان اینکه در آستانه شب عید در مجتمع بازرگانان شیراز کمبودی در مواد غذایی و اقلام اساسی وجود ندارد، گفت: کمبودی در عرضه روغن مصرفی و برنج خانوار‌ها وجود ندارد.

همچنین مدیر بازرسی و نظارت اصناف فارس گفت: طرح نظارت ویژه ایام پایانی سال از اول اسفندماه آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد. در این بازرسی‌ها بازدید از مراکز و فروشگاه‌های مرتبط با کالا‌های اقلام اساسی، گوشت قرمز، مرغ، میوه و تره بار، لبنیات و پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و خشکبار، خدمات خشکشویی و قالیشویی و رستوران به صورت ویژه در دستور کار بازرسان قرار می‌گیرد.

او گفت: این طرح ویژه با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، جهاد کشاورزی، بسیج اصناف و اتحادیه‌های صنفی در قالب گشت مشترک به انجام می‌رسد و فعالیت بازرسان در ۲ بخش رصد و پایش قیمت کالا و خدمات و ماموریت‌های کنترلی، نظارتی و اجرایی است که در بازرسی‌های مستمر، فعالیت واحد‌های صنفی را در چهارچوب قوانین نظام صنفی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

چه سازوکاری برای تثبیت قیمت‌های فعلی در دستور کار متولیان بازار قرار دارد. آیا امیدی برای بهبود شرایط و کاهش قیمت‌ها در آینده است؟! با این وجود ما همچنان پیگیر این موضوع خواهیم بود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب عید کمیسیون کشاورزی تنظیم بازار میوه شب عید برای خرید میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۵۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید