Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای هیأت رئیسه شورای‌عالی خانه هنرمندان پیرامون موضوع معافیت مالیاتی، پیش از ظهر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در ابتدای این نشست گفت: فرهنگ و هنر باید شکل حمایتی داشته باشد از زوسب دولت. برای این مساله‌ای که پیرامون معافیت مالیاتی پیش آمده است، سقف ۲۰۰ میلیون تومان درآمد سالانه را تعریف کرده‌اند، یعنی حدود ۱۶ میلیون تومان ماهانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولا درآمد هنرمند دائمی نیست، ممکن است هنرمند در یک سال همه تلاش خود را کند و کار کند، یعنی هنرمند تئاتر طی یک سال کار تئاتر و فیلم و دوبله و... کرده باشد و ۳۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. اما طی سال‌های بعد ممکن است اصلا کار نکند. آیا سال‌های بعد اداره دارایی حقوق بیکاری او را پرداخت می‌کند؟ ضمن اینکه هنرمندان یک دوران طلایی دارند و معمولا یک دهه فعالیت دارند.

راد مدعی شد: اما الان ارزانترین آپارتمان خارج از تهران فکر نکنم متری ۲۰ میلیون تومان باشد. ضمن اینکه کار فرهنگی و هنری باید شکل حمایتی داشته باشد. باید تحقیق شود و دید اگر مالیات حذف شود بهتر است یا نه؟

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر گفت: شاید سلبریتی ها فقط درآمد بالا (مثلا یک میلیارد تومان در ماه) داشته باشند که آن هم در یک سال چیزی نیست. آیا ارزش دارد فشار اینچنینی به حامعه فرهنگی و هنری وارد شود؟

وی ادامه داد: برای اینکه یک تئاتر روی صحنه برود، ۲۹ درصد برای سالن، ۵ درصد به بلیت فروشی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود. یعنی همه‌اش مالیات است. ضمن اینکه ببینید چه لطمه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد؟ ما غیرانتفاعی هستیم و اکثر هنرمندانی که در جاهای مختلف کار می‌کنند، حقوق بگیر نیستند. مثلا شورای عالی خانه هنرمندان حقوقی دریافت نمی‌کنند و کارشان داوطلبانه است. اما به این توجه نمی‌شود که دریافت مالیات چه اثرات مخربی بر جامعه هنری دارد.

راد گفت: متأسفانه هنوز برخی به بازیگران به چشم مطرب نگاه می‌کنند و آدم‌های موجهی نیستند. اگر موجه نیستند، چرا رشته‌های دانشگاهی و ارزشیابی هنرمندان را قائل شدید؟

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر گفت‌: چرا کلمه هنر در عنوان «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» وجود ندارد؟ خاطرم هست که در دیداری با آقای روحانی رئیس جمهور پیشین از ایشان سؤال شد آیا معاون هنری دارید و ایشان گفتند خیر. شاید اگر چنین معاونتی وجود داشت شاید اوضاع بهتر بود.

* وزیر ارشاد موافق معافیت مالیاتی هنرمندان است 

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی هم درباره موضوع مالیات هنرمندان گفت: این موضوع جامعه فرهنگی و هنری را نگران کرد، چون منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها یا تنزل آثار هنری خواهد شد.

وی افزود: از چندهزار هنرمند، چند نفر هستند که جلوی چشم هستند و آن‌ها هم کنار فعالان اقتصادی اصلا به حساب نمی‌آیند. آقای طیب نیا میگفت کل مالیات حوزه فرهنگ و هنر به اندازه ۲ تا مودی مالیاتی ما نمی‌شود.

نوربخش گفت: اگر مردم در ایام قرنطینه با هنر و فیلم و سریال سرگرم نمی‌شدند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه دعواهایی که می‌شد، چه طلاق‌های که صورت می‌گرفت؟! 

وی ادامه داد: خوشبختانه خود دولت حامی معافیت مالیاتی است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این مساله را مطرح کرده‌اند و باعث امیدواری است. ان‌شاء‌الله نمایندگان و ریاست محترم مجلس هم به این موضوع توجه کنند و به نامه نمایندگان صنوف هنری پاسخ دهند.

نوربخش گفت‌: ۱۶ هزار عضو رسمی در حوزه موسیقی داریم که در صندوق اعتباری هنر هم عضو هستند. امیدوارم نمایندگان حقوق پدیدآورندگان اثر به رسمیت شناخته شود، صداوسیما آثار را بدون اجازه پخش نکند، کپی رایت رعایت شود، آن وقت یک هنرمند با یک اثر موفقش می‌تواند تمام عمرش را زندگی کند. اما اکنون تمام آثار یک هنرمند با یک کلیک می‌تواند دریافت شود و هیچ نماینده‌ای هم برایش مهم نیست.

وی افزود‌: مثلا در آهنگ پیشواز، ۹۵ درصد رقمی که از مردم دریافت می‌کنند، سهم خودشان است و فقط ۵ درصد به هنرمند می‌رسد.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: آیا موسیقی در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته می‌شود؟ خیر، اکنون ساز در رسانه به نمایش گذاشته نمی‌شود. 

* مخالف مالیات دادن نیستیم 

امیر راد، نماینده هنرمندان تجسمی در این نشست گفت: مسائل حوزه هنر با یکدیگر مشترک است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد شرایط عده اندکی از هنرمندان با درآمدهای به ظاهر کلان را به همه هنرمندان تعمیم داده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش اظهار داشت: ۲ سال قبل هم موضوع مطرح شد و هنرمندان اعتراض خود را اعلام کردند و موضوع متوقف شد. اکنون که مسأله دوباره مطرح شده است، هنرمندان هنرهای تجسمی کارزاری را راه‌اندازی و امضا کرده‌اند و امیدوارم این مسیر نهایتا به سمتی برود که نمایندگان مجلس نگاهشان را موسع کنند و کار کارشناسی انجام گیرد. ما مخالف مالیات دادن نیستیم، اما باید کار علمی انجام شود و این اتفاق درست صورت گیرد.

* لایحه نظام صنفی هنر چه شد؟ 

روانبخش صادقی، عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران هم در این نشست گفت: فکر نمی‌کنم نمایندگان مجلس از روزمرگی وضعیت سینماگران بی‌خبر باشند و همه را به دید سلبریتی نبینند. درآمدی که دولت از هنرمندان دریافت می‌کند مگر چقدر است ارزش داشته باشد بار روانی ایجاد کند؟

وی افزود: اشکالی ندارد می‌گوییم از همه هنرمندان مانند سایر اقشار جامعه مالیات بگیرید اما اولش قانون نظام صنفی هنر را ایجاد کنید.

این فعال صنفی عرصه هنر ادامه داد: آیا هنرمندان مانند کارمندان دولت، حق مسکن و حق اولاد دارند؟

صادقی گفت: ما در خانه سینما بیانیه محکمی علیه این موضوع دادیم. مطالبه ما این است که آقای قالیباف موضوعی که در دیدار با سینماگران داشتیم، کی اتفاق می‌افتد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مالیات هنرمندان ایرج راد روانبخش صادقی امیر راد حمیدرضا نوربخش معافیت مالیاتی هنرمندان معافیت مالیاتی خانه هنرمندان میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۷۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر، سازمان نظام پرستاری پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌ نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران در ۳۱ ماده تنظیم شده است که پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است.

وی افزود: مهم‌ترین محورها استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مثل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم. نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به ویژه بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

جهان‌پور ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

وی گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج‌نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ماست و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر، سازمان نظام پرستاری پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داد.

کد خبر 748838

دیگر خبرها

  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • تمرکز بر افزایش جذابیت تولید با کاهش مالیات در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم