Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بهاءالدین حسینی هاشمی» امروز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شرکت‌های پیشران می‌توانند در بخش مسکن، شهرسازی، شهرک سازی، صنعت، صنایع فولادی، پتروشیمی، خودروسازی، معادن و کشاورزی فعال شوند و سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ نظیر کشت و صنعت، کشتی سازی، صنایع هوایی و... می‌تواند زنجیره ارزش را ایجاد و به رشد اقتصادی بیشتر کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: مشارکت این هلدینگ‌ها در گرو یک برنامه مطالعات اقتصادی محکم و مطمئن است تا تامین و توزیع مالی به درستی انجام شود؛ به ویژه اینکه ما به دلیل تحریم‌ها ذخیره ارزی محدودی داریم و صرفا مشارکت این هلدینگ‌ها برای تامین مالی و سرمایه گذاری کافی نیست، چرا که منابع داخلی آنقدر نیست که حجم سرمایه گذاری یک میلیارد یا حتی ۵ و ۱۰ میلیارد دلاری را پاسخگو باشد و یا چنین قدرت و توانی برای این حجم سرمایه گذاری داشته باشد.

حسینی هاشمی انجام سرمایه گذاری‌های بزرگ بدون مشارکت بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری خارجی را کار دشواری دانست و افزود: در گذشته فایناس‌ها که وابسته به بانک‌های بزرگ خارجی بودند و پروژه‌های اقتصادی را مطالعه می کردند و با کمک بانک‌های داخلی به عنوان ضامن وام گیرنده وارد قراردادهای فایناس و سرمایه گذاری می‌شدند و با اعتبار بلندمدت و با نرخ های مناسب، منابع مالی را به اقتصاد کشور تزریق می کردند. در حال حاضر نیز برای جذب سرمایه های خارجی و استفاده از منابع بانک های خارجی باید برنامه داشته باشیم.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه ما مانند ترکیه و امارات نیز به نوعی مشکل تامین مالی داشتند، اما با کمک بانک‌های خارجی بزرگ توانستند منابع مالی را وارد کرده و ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال کنند؛ جالب اینکه این درآمدها دوباره تبدیل به پس انداز و سرمایه گذاری مجدد شد.

 این کارشناس حوزه مالی و بانکی، افزود: باید توجه داشت که شرایط فعلی بانک‌های داخلی به نحوی است که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود؛ با توجه به ساختار مالی و ترازنامه بانکی، نمی‌توانند سرمایه گذاری های کلان و سنگین را ضمانت کنند، چراکه نسبت سرمایه شان خیلی پائین است و باید کفایت سرمایه شان بالا باشد که بانک‌های خارجی آن را به عنوان تضمین و پوشش دهنده ریسک سرمایه گذاری بپذیرند.

وی ادامه داد: اگر به فرض فاینتاس های خارجی هم ورود کنند، بانک‌های داخلی ما نمی‌توانند سرمایه را جذب کنند، چراکه قبلا برای سرمایه گذاری‌ها، خود بانک مرکزی ورود و بازگشت سرمایه را تضمین می‌کرد، اما سالهاست که بانک مرکزی این کار را بر عهده بانک‌ها گذاشته و بانک‌ها هستند که در سرمایه گذاری‌های سنگین و هدایت سرمایه‌ها در کشور نقش خود را ایفا می‌کنند و به دلیل محدودیت منابع عملا هم اتفاقی نمی‌افتد. 

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه مگاپروژه‌ها روش‌های تامین مالی متفاوتی دارند، افزود: در دل این پروژه‌های بزرگ، چندین پروژه کوچک عملیاتی می‌شود و تاثیرگذاری آنها به این صورت است. مثلاً در پروژه بزرگ ذوب آهن یا فولاد، چندین پروژه کوچک باید به اینها خدمات دهی کنند. دوره کاری و سوددهی پروژه‌های بزرگ، طولانی و حجم سرمایه گذاری و دوره برگشت سرمایه آنها نیز طولانی می‌شود؛ به همین دلیل بانک‌ها از تامین مالی این نوع پروژه‌ها عاجزند؛ به عبارتی بانک‌های تخصصی که مشکلاتی برای تامین سرمایه دارند، قادر به تامین مالی این مگاپروژه ها نیستند، در نتیجه چند بانک با مشارکت هم منابع مالی این پروژه ها را به نسبت‌هایی که توافق کرده‌اند، تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: بانک‌ها نمی‌توانند منابع کوتاه مدت را در مصارف بلندمدت به کار بگیرند، چرا که دچار یک ریسک می‌شوند و اعتبار بانک را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین باید یک همخوانی بین منابع و مصارف از نظر طول عمر سپرده‌ها و عمر سرمایه گذاری‌ها وجود داشته باشد.

این کارشناس حوزه بانکی ادامه داد: هدف دولت توسعه سرمایه گذاری با مشارکت شرکت‌های پیشران است که ایده بسیار خوبی است و می‌تواند موجب سرمایه گذاری زنجیره‌های بسیاری شود، اما باید دقت شود تا این کار به درستی تا پایان ادامه پیدا کند؛ اگر سرمایه گذاری‌ها ناتمام بماند، به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند و هزینه سنگینی روی دوش دولت خواهد گذاشت؛ به نوعی دولت را بدهکار می کند.

وی افزود: در این میان  برخی طرفدار پروژه‌های متوسط یا کوچک هستند و معتقدند؛ این پروژه‌ها می‌تواند فراگیر باشد و در ایجاد درآمد و اشتغال بهتر عمل کند، در حالی که بدون ورود پروژه‌های بزرگ نمی‌توان پروژه‌های دیگری ایجاد کرد، چرا که در کنار همکاری پروژه‌های بزرگ، پروژه‌های کوچک و متوسط دیگری شکل می‌گیرد و زنجیره بزرگ ارزشی را رقم می زند اما شرط تحقق آن، امکان تامین منابع و وجود مشوق‌هایی از سوی دولت برای انجام سرمایه گذاری‌های بزرگ است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور روز یکشنبه (۱۷ بهمن) با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در طرح جدید دولت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران محسوب می‌شود، قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سود ده داخلی، اجرایی شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

برچسب‌ها دولت بانک ها شرکت ملی صنایع مس ایران بانک مرکزی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت بانک ها شرکت ملی صنایع مس ایران دولت بانک ها شرکت ملی صنایع مس ایران بانک مرکزی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سرمایه گذاری سرمایه گذاری ها پروژه های بزرگ سرمایه گذاری پروژه ها تامین مالی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر مشارکت درون سازمانی و بین‌نهادی و متمرکزکردن امکانات و منابع برای تحقق عینی و عملیاتی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال حیدری در دیدار با مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ایجاد هماهنگی در بخش‌های مختلف و هم‌افزایی منابع در اختیار، لازمه دستیابی به جهش تولید و عمران و آبادانی شهر است و ضرورت دارد با تجمیع منابع امکان آن فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه مشارکت مردم در اداره حوزه‌های مختلف شهر افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری «اصفهان شهر زنده است» و بر این اساس آنچه شهر اصفهان را بر سر زبان‌ها انداخته، زنده بودن و پویایی اصفهان است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در عمر کوتاه مدیریت شهری باید با همگرایی پروژه‌ها را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل و به بهره‌برداری رساند، در این صورت است که شاهد نتایج خوشایند آن که ارتقای فرهنگی، تفریحی و نشاط اجتماعی در میان شهروندان خود خواهیم بود.

حیدری بر مشارکت درون سازمانی و بین‌نهادی و متمرکزکردن امکانات و منابع برای تحقق عینی و عملیاتی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.

فراهم‌سازی زمینه مشارکت شهروندان اصفهانی در پروژه‌ها

مسعود حیدری، مشاور شهردار و مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در این دیدار گفت: آنچه که در یک سیستم بیشترین هدر رفت انرژی را هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی به خود اختصاص می‌دهد، جزیره‌ای عمل‌کردن برنامه‌ها و طرح‌ها است.

وی افزود: با هم‌اندیشی و هم‌افزایی باید پیش از انجام هرگونه اقدام و با ساماندهی منابع و نیروی انسانی، ضمن بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود، ضریب رسیدن به اهداف کلان مدنظر مدیریت شهر را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای عمل به شعار سال ۱۴۰۳ و تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: سعی داریم با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیل در فرایند مشارکت زمینه مشارکت بیشتر شهروندان را فراهم سازیم و اعتقاد داریم جنس این مشارکت محدود به سرمایه‌گذاری درپروژه‌ها نیست.

حیدری تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با ارائه دیدگاه‌ها و بیان ایده‌های خلاقانه خود به خلق فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه شهر کمک کنند تا شعار «اصفهان شهر زندگی» محقق شود.

کد خبر 751390

دیگر خبرها

  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • تامین مالی ۸۰۰ همتی تولید از بورس در سال ۱۴۰۲
  • قدردانی استاندار همدان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد