Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام: مراکز اهدای پلاسمای خون زیر نظر بخش خصوصی و با مجوز رسمی وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند. نیتشان تأمین نیازهای دارویی بیماران خاص است تا به نوعی جان آنها را از مرگ نجات دهند. برای همین است که برای جبران هزینه رفت‌وآمد شهروندان به این مراکز، وجهی را به اهداکنندگان پرداخت می‌کنند چون بر این باورند که افراد اهداکننده پلاسما که نیت خیرخواهانه دارند نباید متحمل هزینه‌های اضافی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما همین مسئله باعث شده تا تعدادی از شهروندان درکنار ثواب، گوشه چشمی هم به این مبالغ پرداختی داشته باشند و حتی در طول ماه چندین بار به این مراکز بروند. در اینجا بهتر است که نظر چند پزشک را در این زمینه جویا شویم.

اهدای خون کامل کند بهتر است

دکتر حسینی، متخصص بیماری‌های عفونی در این‌باره گفت: «واقعیت امر این است که اهدای پلاسما به نظر من منطقی به نظر نمی‌رسد به خاطر اینکه اگر صرفاً به دنبال این باشیم که اهدای پلاسما انجام شود آیتم‌های دیگر اهدای خون را از دست می‌دهیم. به نظر می‌رسد که اگر کسی بخواهد اهداکننده باشد داشته باشد اهدای خون کامل کند بهتر است. چون امکان دارد با اهدای پلاسما از نظر فیزیولوژیکی به شهروندان صدمه وارد شود. به همین دلیل بنده خیلی موافق اهدای پلاسما نیستم و حداقل در شرایط کنونی پیشنهاد می‌کنم که شهروندان اهدای خون کامل داشته باشند.»

وی اضافه کرد: «موضوعات اقتصادی درحوزه تخصص من نیست اما به‌عنوان یک شهروند معمولی که با نمونه‌ای از این مراکز آشنایی دارم باید بگویم هر شخصی که به این مرکز مراجعه می‌کند بابت اهدای پلاسما یک مبلغی به او می‌دهند اما به خاطر فقری که در منطقه وجود دارد خیلی‌ها این را یک منبع درآمد می‌دانند. مریض‌های بسیاری داشتم که طی فرایند اهدای زیاد پلاسما با مشکلات حادی برخورد کرده بودند و الان هم دوران نقاهت و درمان را به سرمی برند.»

دکتر حسینی بار دیگر تأکید کرد: «اکنون در تهران تعداد زیادی پایگاه انتقال خون وجود دارد که شهروندان خیر و نیکوکار می‌توانند با مراجعه به این مراکز در این امر خداپسندانه مشارکت کنند. ضمن اینکه در این پایگاه‌ها معاینه و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود تا فرد اهداکننده از صحت و سلامت خود مطمئن شود.»

به شکل مستمر و مداوم بر سلامت شهروندان اثر خوبی ندارد

دکتر اسلامی، پزشک عمومی درباره اهدای پلاسما گفت:«نظر شخصی من این است که پزشکی، علمی تجربی است و باید یک مدت زمانی بگذرد تا بتوانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. باید تحقیقات و مطالعات دقیقی در این زمینه انجام شود تا به اطلاعات درستی برسیم. اما به عقیده من اهدای پلاسما به شکل مستمر و مداوم بر سلامت شهروندان اثر خوبی ندارد. واکنش‌ها و آلرژی‌هایی ممکن است در بدن انسان اتفاق بیفتد که متأسفانه در این زمینه هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. اگر بخواهیم در این زمینه جواب علمی و دقیق بدهیم باید حداقل ۶ ماه پس از فرایند اهدای پلاسما سراغ اهداکننده‌ها برویم و در زمینه وضعیت سلامت آنها با دقت تحقیق و بررسی کنیم و آن زمان بگوییم که این کار در آینده عوارضی به دنبال خواهد داشت یا خیر.»

اسلامی نیز موافق اهدای خون کامل است. او در این‌باره گفت: «شهروندانی که برای اهدای خون کامل به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند، سود و منفعت بیشتری به دست می‌آورند. وقتی کسی برای اهدای خون مراجعه می‌کند خیلی از آزمایش‌ها بر روی خون او به‌صورت رایگان انجام می‌شود که اگر بخواهد در بیرون از مرکز انجام دهد شاید هزینه آن به نرخ آزاد بیش از۹۰۰ هزارتومان شود. خوب به نظر من این گزینه بهتر است.»

اهدای پلاسما حد و مرزی دارد

خانم دکتر ابوصابر، پزشک عمومی درباره اهدای پلاسما گفت: «اهدای پلاسما که حاوی مقادیری املاح و ویتامین است یک حد و مرزی دارد. به نظر من اهدای پلاسما برای هر نفر نباید زودتر از ۲ ماه انجام شود. افرادی هم که در این مراکز خدمت می‌کنند باید از صحت و سلامت مراجعانی که با نیت خیرخواهانه برای اهدای پلاسما قدم گذاشته‌اند، مطمئن باشند.»

کد خبر 658834 برچسب‌ها محله اهدای خون وزارت بهداشت و درمان همشهری محله منطقه ۱۸

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله اهدای خون وزارت بهداشت و درمان همشهری محله منطقه ۱۸ اهدای خون کامل اهدای پلاسما انجام شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار

رضا جعفری  گفت: کبد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

 وی افزود: این جوان ۴ روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر کرمان  منتقل شده بود و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شد که پس از تایید مرگ مغزی و رضایت اهدای عضو از خانواده، کبد وی برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر کرمان قدردانی کرد.

وی  علاوه بر کبد قسمتی از استخوان زانو وی نیز برای ترمیم به ۳ بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

به گفته جعفری تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی