Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا واکنش‌ها در حمایت از این اقدام دولت سیزدهم البته تنها به اصحاب رسانه نیز محدود نمی‌شود و طیف گسترده‌ای از کارشناسان و حتی افکارعمومی را در بر می گیرد؛ برخی مدیران دستگاه های دولتی نیز تاکنون اظهارنظرهایی داشته‌اند اما بیشتر واکنش ها مربوط به فعالان رسانه‌ای است که از این رویکرد خوشحالند و امیدوار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدوار از این منظر که اهمیت حوزه رسانه و ضرورت پاسخگویی مناسب در برابر خبرنگاران برای مدیران بیش از پیش روشن شود و البته برخی نیز از این منظر به نوع ورود خبرنگاران برای طرح پرسش و پیگیری های خبری ورود کرده اند و خواهان رعایت اصول و اخلاق حرفه ای نیز شده اند.

اما رسانه ها می گویند در فضای دلهره آور و سختی که خبرنگاران و اصحاب رسانه مشغول فعالیت هستند، چنین رویکردهایی سبب تقویت پاسخگویی مناسب مدیران در برابر رسانه ها می شود.

آنچه اینک و پس از برکناری سرپرست فرمانداری رفسنجان بازتاب های زیادی دارد واکنش ها به این اقدام دولت است؛ آن هم در شرایطی که این مسئول ۱۵ آذرماه یعنی کمتر از سه ماه قبل منصوب شده بود و دولت با این اقدام فوری و قاطع نشان داد که بر سر شعارهایی که اعلام کرده در حوزه اجرا شوخی ندارد.

علی اکبر پورمحمدی سرپرست سابق فرمانداری رفسنجان روز دوشنبه دوم اسفند ۱۴۰۰ در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار رسانه‌ای محلی با موضوع انتقال آب که مدعی شده بود فرماندار به دنبال حمایت از یک «فرد معروف» و انتقال آب برای وی بوده در بخشی از سخنانش پاسخ داد: «یکبار دیگر تکرار کنید در دهانت می زنم، حواست جمع باشد».

همین جمله و انتشار کلیپ آن کافی بود تا از شب گذشته واکنش ها نیز شروع شود؛ در نخستین واکنش ها مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع تند و محکمی گرفت و گفت که پیگیر موضوع خواهد بود. 

ایمان شمسایی همان دیشب در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسئولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم است، گوش و چشم مردم. فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که فرماندار رفسنجان به یک خبرنگار توهین می‌کند. باید اصل ماجرا را جویا شد و حتما پیگیری خواهیم کرد، فرضا پای تمایلات شخصی هم وسط باشد باز این مسئولان هستند که باید سعه صدر و عفت گفتار داشته باشند.

به دنبال آن اگرچه شاهد واکنش های دیگر در سطح کشور بویژه در بین اصحاب رسانه نیز بودیم اما خانه مطبوعات استان کرمان ساعت ۲ بامداد امروز اطلاعیه ای منتشر کرد و گفت که تا حصول نتیجه پیگیر موضوع است.

خانه مطبوعات استان کرمان که اعلام کرده بود مذاکراتی را با استاندار و سایر مدیران استانداری انجام داده، ضمن اظهار تاسف از رفتار ناشایست سرپرست فرمانداری رفسنجان خواستار انجام اقدامات لازم و ضروری شد و تاکید داشت که تا حصول نتیجه قابل قبول پیگیری های خود را ادامه خواهد داد.

صبح امروز نیز مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان در صفحه شخصی فضای مجازی خود ضمن بیان اینکه متعهد به دفاع از فعالیت های خبرنگاران و آزادی بیان است نوشته بود: خبرنگاران مهمترین ناظر بر مدیران و صدای جامعه هستند و برخورد توهین‌آمیز با خبرنگاران پذیرفتنی نیست و محکوم است.

در این زمان و پیش از ظهر امروز بود که وزارت کشور اعلام کرد که احمد وحیدی وزیر کشور در تماس با استاندار کرمان دستور عزل سرپرست فرمانداری رفسنجان را صادر کرده است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد: دوران‌ بدزبانی با خبرنگاران‌ گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.

از این زمان واکنش ها به این اقدام دولت هم بیشتر و هم متفاوت تر بود و خبرنگار ایرنا در این زمینه پای صحبت برخی اهالی رسانه در استان کرمان نشست که همگی ضمن تشکر از دولت در این اقدام درباره تاثیرات مثبت این رویکرد و چرایی آن صحبت کرده اند.

پاسخ دولت قاطع و بموقع بود

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان در این باره گفت: اقدام اخیر دولت در برکناری سرپرست فرمانداری رفسنجان پاسخی قاطع به موضع نامناسب و غیرقابل توجیه این مدیر بود که در قبال خبرنگار فعال در این شهرستان اتخاذ کرده بود.

محمدرضا نژادحیدری افزود: رسانه ها به عنوان چشمان بیدار جامعه، موظف به انعکاس نظرات جامعه هستند و طرح پرسش نیز از مسئولیت های اصلی خبرنگاران به شمار می رود لذا در این زمینه پاسخ مسئولان یک وظیفه است.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در رفسنجان افتاد نه تنها روزنامه نگاران بلکه افکار عمومی را آزار داد؛ سخنان توهین آمیز این مسئول موجب شد بار دیگر بی پناه بودن رسانه ها در افکار عمومی مطرح شود اما اقدام بموقع و قاطع وزارت کشور در برکناری این مدیر نشان داد جامعه رسانه ای کشور هر زمان با اتکا به روش های قانونی مطالبات خود را پیگیری کند می تواند در رسیدن به مطالبات موفق شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان با اشاره به اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی نقد را هدیه‌ای الهی دانسته اند گفت: سرپرست فرمانداری رفسنجان چنانچه خویشتنداری خود را در برابر سوال خبرنگاری که شاید به زعم برخی افراد در ارائه پرسش دقت نکرده بود، حفظ می کرد و شکیبایی به خرج می داد با این وضعیت روبه رو نمی شد لذا باید از شر کِبر، غرور و نگاه از موضع بالا به خداوند پناه ببریم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان سرپرست فرمانداری برکنار شده در رفسنجان که در پاسخ به پرسش خبرنگار با موضوع انتقال آب گفته بود سرمایه گذار می آورد تصریح کرد: هیچ سرمایه ای مهمتر از سرمایه انسانی نیست و توسعه زمانی محقق می شود که رسانه بتواند بدون نگرانی به صورت آزادانه به فعالیت قانونی بپردازد.

عزل سریع و ضرورت شکیبایی در مواجهه با جبهه خبر

محمد طاهری مدیر مسئول روزنامه واقعه کرمان نیز در این زمینه با اظهار خرسندی از تصمیم سریع دولت و وزارت کشور در عزل مدیر مذکور گفت: درباره اتفاق اخیر بسیار ضرورت داشت در هر ۲ حوزه مسئولیت و اجرا و نیز موضع خبر و رسانه از سوی متولیان آسیب شناسی و اقدام لازم صورت گیرد.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه وزارت کشور شاهد واکنش سریع عزل مسئول مربوطه بودیم که جای بسی تشکر دارد زیرا اقدامی است که می تواند سعه صدر مسئولان و شکیبایی آنان را در مواجهه با جبهه خبر نهادینه کند.

طاهری در ادامه با اشاره به موضوع دیگری درباره نحوه مواجهه و پیگیری های خبری از سوی اصحاب رسانه عنوان کرد: همچنین باید مشخص شود گستاخی در نوع سوال کردن، مصاحبه و عدول از اخلاق و اصول حرفه ای شایسته نیست و خبرنگاران ما باید با شخصیتی ممتاز با هوشمندی، آگاهی و اشراف بر حقایق و مهمتر از آن با اصول اخلاق رسانه ای به این حوزه ورود و حقایق را کشف و خبر را به بهترین شکل تنظیم و منتشر کنند.

مدیرمسئول روزنامه واقعه کرمان افزود: همچنین فعالیت خبرنگاران نباید با انگاره سازی و پیش فرض های غیراخلاقی و پیش کشیدن مسائل غیرخبری به حوزه کاری همراه باشد.

دولت نشان داد مماشات نمی‌کند

روح الله خدیشی مدیرمسئول پایگاه خبری کرمان نو نیز در این زمینه گفت: اتفاقی که موجب برکناری سرپرست فرمانداری رفسنجان شد برای جامعه خبری می تواند چشم اندازی مثبت باشد زیرا دولت نشان داد با مدیرانی که این شیوه پاسخگویی را در مقابل رسانه ها در پیش گرفته اند، مماشات نمی کند و در کوتاهترین زمان ممکن با آنان برخورد می کند.

اقدام دولت و رفع دلهره رسانه ها

وی افزود: این اقدام دولت می تواند در کنار همه دلهره هایی که این روزها برای رسانه ها وجود دارد، چشم اندازی مثبت ارزیابی شود و پشتگرمی برای جامعه خبری باشد.

خدیشی با اشاره به اهمیت اقدام و تصمیم دولت گفت: این تصمیم برکناری در حالی بود که مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همان دیشب در صفحه خود به این رفتار مدیر رفسنجانی واکنش نشان داد که نشانه دیگری از رویکرد مثبت دولت در این حوزه است.

اقدام تحسین برانگیز دولت

مدیرمسئول روزنامه حدیث کرمان نیز در این زمینه اقدام عاجل وزارت کشور را در حفظ جایگاه اهالی رسانه و حوزه خبر تحسین برانگیز خواند و گفت: خبرنگار چشم، گوش و زبان جامعه است و دغدغه اجتماع را دارد.

مهدی شجاعی افزود: البته خبرنگاری چارچوب ها، شئونات و ضوابطی هم دارد و به صرف اینکه ما رسانه هستیم نباید استفاده نامعقول از جایگاه و ابزارهای در اختیار داشته باشیم؛لذا باید ملاحظاتی را نیز لحاظ کنیم  اما در مقابل نیز مقامات مسئول در هر رده ای، باید جایگاه رفیع و شان خبرنگار را مورد توجه قرار دهند.

وی تصریح کرد: سرپرست فرمانداری رفسنجان می توانست اگر سوالی با لحن، موضع و اتهام شخصی مطرح می شد هم آن را به بعد از جلسه ارجاع دهد و دلایل خبرنگار را می شنید.

شجاعی افزود: حتی اگر خبرنگار هم دچار شبهه بود و سوالش نوعی اتهام زنی تلقی می شد، سرپرست فرمانداری می توانست رفع شبهه کند و خبرنگار شاکی بعدا، مُبلغی نیز برای او می شد اما خطای این مسئول، عصبانیت او بود.

مدیرمسئول روزنامه حدیث کرمان گفت: برخی ممکن است عمدی مسئولی را عصبانی کنند که در حین عصبانیت واکنشی نشان دهد و زمینه تخریبش هم فراهم شود اما مدیر باید جلسه را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: ما اهالی رسانه چارچوب هایی داریم و دیگران هم باید شان رسانه را متوجه شوند و آن را حفظ کنند.

به گزارش ایرنا پس از اعلام خبر برکناری سرپرست فرمانداری رفسجان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در بیانیه ای در این زمینه موضع گرفت و اعلام کرد: خبرنگاری مسئولیت و رسالت توامان است و خبرنگار، حلقه رابط بین مردم و مسئولان و چشم بینای همیشه بیدار.

محمدرضا علیزاده با اعلام اینکه هر وقفه و چالشی در مسیر بیان روشن و دقیق خواست و مطالبه مردم از مسئولان از سوی هر مسئولی بی‌شک در تضاد با گفتمان دولت سیزدهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه کلی حاکم بر سیستم مردم محور این دولت است، تاکید کرد: توهین  به یک خبرنگار از آن مواردی است که می‌تواند مسیر اعتمادسازی به خدمتگزاران در دولت سیزدهم را با تخریب و کندی همراه کند و بی شک و بی اغماض قابل قبول نیست.

وی اقدام وزارت کشور و شخص وزیر کشور به این اتفاق ناخوشایند را اقدامی انقلابی خواند و اعلام کرد: این اقدام خود گویای اهمیتی است که ارکان دولت به نوع ارتباط با آحاد مردم به ویژه اهالی رسانه با تک تک ارکان دولت دارند .

برچسب‌ها کرمان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی رسانه رفسنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی رسانه کرمان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی رسانه رفسنجان سرپرست فرمانداری رفسنجان برکناری سرپرست فرمانداری خانه مطبوعات استان کرمان فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام دولت مسئول روزنامه اصحاب رسانه اهالی رسانه وزارت کشور رسانه ای رسانه ها واکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر؛‌ همه خوشحال شدند!

تنها ساعتی پس از تساوی استقلال برابر تراکتور، خبر غیرمنتظره ای از جلسه هیئت مدیره آبی ها منتشر شد. جایی که سه عضو مدیریتی باشگاه با حضور در جلسه ای که در ساختمان هلدینگ خلیج فارس برگزار شد، رأی به برکناری علی خطیر از مدیرعاملی آبی ها زدند.

  این اتفاق در شرایطی رخ داد که همزمان با برکناری خطیر، هواپیمای استقلال در آسمان تبریز به سمت تهران بود و پس از فرود هواپیمای کاروان تیم در فرودگاه مهرآباد بود که جواد نکونام و دیگر اعضای کادرفنی و بازیکنان تیم از این موضوع خبردار شدند.

پس از اعلام خبر برکناری علی خطیر، جواد نکونام سرمربی استقلال در واکنش به اتفاقات امشب این باشگاه، گفت: امروز یک روز به یادماندنی برای باشگاه استقلال خواهد بود. شاید هم یک هفته به یادماندنی. بعد از واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس، اتفاق مهم دیگری نیز با درایت آقای دکتر علی عسگری و مهندس شهریاری برای استقلال رقم خورد و تصور می‌کنم از امشب استقلال به ساحل آرامش خواهد رسید.

او ادامه داد: از داستان‌های امسال هر چه بگویم کم گفتم. عده‌ای همه کار کردند استقلال نتیجه نگیرد. اجازه ندادند بازیکنان مورد نظر جذب شود. اتفاق هایی برای استقلال افتاد که اصلا خوب نبود و باعث شدند هوادار یک فصل اذیت شود و استرس بکشد. با تصمیمی که امشب گرفته شد، استقلال به ساحل آرامش رسید ولی باید مراقب باشیم. هواداران هوشیار باشند که عده‌ای دوست ندارند استقلال قهرمان شود.

سرمربی استقلال اضافه کرد: امروز که این خبر در هواپیمای تیم اعلام شد، همه تیم خوشحال شدند چون همه امسال اذیت شدند. فعلا نمی خواهم زیاد در این باره حرف بزنم. به زودی با هواداران درباره بلاهایی که در یکسال گذشته سر من، تیم و هواداران آوردند صحبت می‌کنم.

نکونام در پایان گفت: الان فقط و فقط تمرکزمان روی موفقیت تیم است. با وجود کم و کاستی‌ها تا لحظه آخر برای استقلال خواهیم جنگید. فقط خوشحالم مالکان جدید خیلی زود فهمیدند چه کسانی مخل آسایش استقلال هستند و می خواهند آرامش را بر هم بزنند.

منبع: ورزش سه

tags # جواد نکونام ، استقلال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اولین واکنش علی خطیر به برکناری از استقلال
  • واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
  • واکنش عجیب باشگاه استقلال به برکناری شبانه خطیر
  • واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر؛‌ همه خوشحال شدند!
  • واکنش علی خطیر به برکناری‌اش از مدیرعاملی استقلال
  • جزییات جدید از برکناری شبانه خطیر | واکنش فوری رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال
  • واکنش خطیر به برکناری‌اش از مدیرعاملی استقلال
  • ۵۸ درصد صهیونیست‌ها خواستار برکناری فوری نتانیاهو هستند
  • حضور فرماندار زرند در کنار کارگران سخت‌ترین شغل دنیا
  • سلب میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ | واکنش فوری و متقابل ؛ ایران مسابقات را تحریم کرد