Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل امور پایگاه‌ها در این همایش با تاکید بر اینکه کرونا تأثیر زیادی بر گردشگری گذاشت، بیان کرد: باید به سمت گردشگری پایدار برویم، در سال ۲۰۲۱ گردشگری داخلی به کشورها کمک کرد تا به احیای گردشگری بروند.

او افزود: ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۹۰ درصد کشورهای دارای میراث جهانی بازدید از آثار را به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآورده است.

عزیزی تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۷ میلیون گردشگر از سایت‌های جهانی بازدید کردند که در زمان کرونا به ۴۲۲ هزار نفر رسید.

مدیرکل امور پایگاه‌ها گفت: زمینه خوبی که در کشور وجود دارد می‌توانیم در مقاطع مختلف برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

عزیزی در ادامه به فرصت‌های پایگاه‌های میراث جهانی و ملی در توسعه گردشگری پایدار اشاره کرد و گفت: باید سایت‌های میراث جهانی و ملی را برای مشارکت‌های جوامع محلی آماده کنیم.

مدیرکل امور پایگاه‌ها تصریح کرد: برنامه‌های متعددی برای گردشگری آثار میراث جهانی و ملی ایران برای پساکرونا در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: تلفیق میراث ملموس و ناملموس در آثار و اماکن تاریخی در ایام نوروز را خواهیم داشت.

عزیزی تصریح کرد: برنامه نوروز در سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم به توسعه کمی و کیفی گردشگری پایدار در پایگاه‌های میراث جهانی و ملی و موزه‌های کشور کمک کنیم.

او از آماده‌سازی پایگاه‌ها برای نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: از ۱۵ اسفند اقدامات اجرایی شروع می‌شود و بخشنامه به استان‌ها برای اجرای برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش شعار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور

سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در همایش به استقبال نوروز که امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد، گفت: شعار نوروزی ما در نوروز امسال "مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش" انتخاب شده و امیدوارم با هم‌افزایی و تقویت مشارکت بتوانیم به شایستگی انجام وظیفه کنیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در این همایش گفت: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور در نوروز آماده‌باش کامل است تا بتواند با هوشیاری به ارائه خدمات بپردازد. در نوروز علاوه بر صیانت از آثار تاریخی وظیفه انتظام‌بخشی به اماکن را نیز با توجه به افزایش ورود بازدیدکنندگان بر عهده داریم و همکاران ما در این باره آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

او افزود: تجربه نشان داده در ایام نوروز این احتمال وجود دارد که حفاری‌های غیرمجاز افزایش یابد و درخواست ما این است که همکاران در استان‌ها آمادگی خود را در نوروز تقویت کنند.

سردار مهری ادامه داد: شعار نوروزی ما در نوروز امسال مشارکت اجتماعی، محافظت اطمینان‌بخش انتخاب شده و امیدوارم با هم‌افزایی و تقویت مشارکت بتوانیم به شایستگی انجام وظیفه کنیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در انجام مأموریت‌ها به ما کمک کند تقویت همکاری‌ها با پلیس پیشگیری است. همکاران خوب ما در استان‌ها بر اساس دستورالعمل‌های اعلام شده در نوروز همکاری خود را با پلیس پیشگیری تقویت کنند.

نمایش آثار کمتر دیده‌شده موزه‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۱

مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره‌کل موزه‌ها در همایش به استقبال نوروز گفت: به موزه‌ها پیشنهاد دادیم در ایام نوروز نسخ خطی، شاهنامه و آثار کمتر دیده شده گنجینه‌ها را در قالب نمایشگاه به نمایش بگذارند.

مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره‌کل موزه‌ها در این همایش گفت: امسال بخشنامه نوروز را ۲۳ بهمن به مدیران استان‌ها و مدیران موزه‌ها ابلاغ کردیم. برنامه‌های نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و مدیران استان‌ها و مدیران موزه ملی برنامه‌های خود را بر اساس این بخشنامه اجرا کنند.

او افزود: پیشنهادمان به مدیران موزه‌ها به مناسبت پایان سرایش شاهنامه در ۲۵ اسفندماه این است که شاهنامه‌های تاریخی موجود در گنجینه‌های موزه‌ها نمایش دهند و آثار کم‌تر دیده شده را در قالب نمایشگاه در ایام نوروز در در معرض دید عموم قرار دهند.

ادیب‌زاده تصریح کرد: مدیران مجموعه‌های تاریخی اولویت‌های حفاظتی و پروتکل‌های بهداشتی را در ایام نوروز در نظر بگیرند. همچنین فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات در جای مناسب جانمایی کنند.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها بیان کرد: درخواست داریم از راهنمایان تخصصی در موزه‌ها برای معرفی استفاده شود و بخشنامه نوروز به دقت اجرا شود. ستادی نیز قرار است برای پاسخگویی به سوالات مدیران درباره بخشنامه نوروز تشکیل شود.

او درباره تعطیلی موزه‌ها در ایام نوروز گفت: در ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ موزه‌ها باید تا ساعت ۵ باز باشند و در ۱۳ فروردین کاخ موزه‌هایی که دارای فضای سبز هستند، می‌توانند برای تعطیلی به اداره موزه‌ها اعلام کنند.

دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش به استقبال نوروز درباره اهمیت توجه به میراث‌فرهنگی به ویژه در ایام نوروز سخن گفت.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در این همایش گفت: برخی از تقسیم‌بندی‌های ملی و جهانی که انجام شده است، به دلیل اختصاص سهمیه یونسکو برای ثبت آثار تاریخی کشورهاست. از نظر ما بسیاری از پایگاه‌های ملی‌مان چیزی کمتر از پایگاه‌های جهانی ندارند. بسیاری از پایگاه‌هایی که مدیریت می‌کنید ارزش ثبت جهانی دارند، همه جزو حوزه تمدنی ماست و ما وظیفه معرفی آن‌ها را به جهانیان داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: اخیراً بازدیدی از کاخ نیاوران داشتم به جمله جدید شرف المکین بالمکان رسیدم. شرف مکان به مکین است. آدم‌های با هویت هر جا باشند به آن مکان مکنت می‌دهند. اما تردیدی نیست که بعضی موقع مکان‌ها موقعیتی را ایجاد می‌کند. اگر کسی به مکانی رفت و درباره هم‌افزایی که آن مکان ایجاد کرده، سخن گفت تأثیر، نفوذش و توجه به افکار عمومی به آن بیشتر می‌شود. مکان موقعیتی را ایجاد می‌کند که ذیل آن می‌توان حرف زد.

حضور مردم در یک اثر تاریخی بهترین فرصت برای ارائه حرف‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: ما تمام حرف‌های حساب را می‌توانیم هنگام بازدید مخاطب از یک اثر تاریخی بیان کنیم. اگر درست برنامه‌ریزی کرده باشیم همه حرف‌های خوب درباره ملت را می‌توان به بازدیدکننده این آثار تاریخی بیان کرد.

او افزود: ما دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم. قبل از اسلام و بعد از اسلام فرقی ندارد. این‌ها یک رشته تمدنی است، وقتی مردم برای بازدید می‌آیند فرصت خوبی دارید و در درجه اول وظیفه ملی و در درجه دوم وظیفه دینی و انقلابی شما ایجاب می‌کند تا حرف‌های خود را به مردم بگویید.

ضرغامی با بیان اینکه میراث ناملموس ارزش بیشتری دارد، گفت: میراث‌فرهنگی ملموس یک زمینه است، آنچه اهمیت دارد میراث ناملموس است. به‌عنوان مثال همین جمله گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک بسیار مهم است و تفسیر آیاتی از قرآن کریم نیز بیانگر همین حرف است. باید زیر میز قطب‌بندی بزنیم.

آرامگاه حافظ جایی برای بیان حرف‌های مهم است

او ادامه داد: آرامگاه حافظ فقط جایی نیست که افراد بروند و فاتحه بخوانند یا عروس و داماد در آنجا حضور پیدا کنند، بلکه آرامگاه حافظ جایی است که می‌توان حرف‌های مهمی زد و از استادان برجسته دعوت کرد که در این مکان حضور یابند و به آن‌ها بگوییم که می‌خواهیم در اینجا حق حافظ ادا شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: اگر بتوانیم به افرادی که در این اماکن حضور می‌یابند، حرف‌های خوب بزنیم، آن‌ها تبدیل به سفیر ما خواهند شد.

او در ادامه به راهنماهای گردشگری اشاره کرد و افزود: این افراد نقش مهمی دارند، من این کار را بسیار دوست دارم و حتی اگر در این جایگاه نباشم دوست داشتم در بناهای تاریخی به‌عنوان یک راهنما حضور داشتم و به روایت تاریخ می‌پرداختم.

ضرغامی گفت: بعد از انقلاب ادبیات بسیاری از بخش‌های فرهنگی‌تاریخی که مربوط به ایران بود، عوض کردیم و جایگزین خوبی برای آن پیدا نکردیم. به طوری‌که با این ادبیات نه مکتب اسلامی را جا انداختیم و نه ادبیاتی که در فرهنگ ایرانی بود، معرفی کردیم.

او افزود: ایرانیان در طول تاریخ عفت، حجاب و وقار داشتند که دیگران آن را نداشتند و این موضوع در آثار باستانی ما به خوبی مشهود است. هر چه در فرهنگ ایران است، باید درست تبیین کنیم. ما باید در پایگاه‌ها در این باره برنامه داشته باشیم و به راهنماها اجازه دهیم که با لهجه و گفتار خود آثار را معرفی کنند.

گردشگری تاریخی ستون خیمه گردشگری است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در ایام نوروز آثار تاریخی با بازدیدکنندگان زیادی روبه‌رو است. همه نوع گردشگری در ایام نوروز مهم است، اما حوزه گردشگری فرهنگی‌تاریخی ستون خیمه گردشگری است. قوام وزارتخانه به میراث‌فرهنگی است پس باید حق آن را ادا کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: خدماتی که ارائه می‌دهیم باید شایسته باشد؛ از جمله سرویس‌های بهداشتی باید آماده باشد، ارائه خدمات مناسب مانند دسترسی و هرچیزی که یک خانواده در هنگام بازدید از یک مقصد گردشگری و اثر تاریخی نیاز دارد، باید فراهم شود.

ضرغامی ادامه داد: به همه چیز باید توجه شود. حتی به عنوان مثال فردی که بلیت می‌فروشد، باید به خوبی به شرایط آگاه باشد. باید خوش اخلاق و خوش برخورد باشد. پیشنهاد من این است که در ارزش‌یابی افراد حتی موضوع خوش اخلاقی و مردم‌داری مورد توجه قرار گیرد.

او گفت: من در ایام نوروز تعدادی از نیروها را مأمور می‌کنم تا سرزده به اماکن تاریخی و به موزه‌ها بروند و رفتار پرسنل با مردم در ایام نوروز را رصد کنند.

ضرغامی افزود: تابلوهای راهنما در مراکز تاریخی ما اصلاً خوب نیست، وقتی کسی وارد محوطه‌ها می‌شود، اگر راهنما نبود، باید بتواند خودش بازدید کند و اطلاعات لازم را بدست بیاورد. متأسفانه تابلوهای راهنما در محوطه‌های تاریخی و در کنار نمادهای تاریخی اطلاعات درستی در اختیار بازدیدکننده قرار نمی‌دهد. در تابلوهای راهنما مشکل داریم، متن معرفی آثار باید درشت باشد و تغییر کند و اطلاعاتی که مورد نیاز مخاطب است روی آن نوشته شود.

به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: رئیس جمهوری تذکر دادند که برای اجرا برنامه‌ها با وزیر بهداشت همکاری کنیم. آقای عین‌الهی برای صدور ویزاها بیشترین همکاری را با وزارتخانه داشتند. به پیک کرونا نزدیک می‌شویم، شاید نیاز به گرفتن تصمیمات ویژه باشد، اگر مناطقی قرمز اعلام شد محدودیت‌هایی را براساس قانون اجرا می‌کنیم.

او ادامه داد: اگر شرایط مهیا بود باید برای سونامی گردشگری در ایام نوروز آماده باشیم و برای پیک جمعیت و مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.

ضرغامی در ادامه خطاب به همه مدیران کل، معاونان میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: به خوبی می‌دانم که همه شما تلاش خوبی دارید، البته خداوند متعال بهترین کسی است که شما را می‌بیند و حتماً اجر خواهید داشت.

او افزود: در جلسات متعدد دیگری حتماً با شما و سایر همکاران درباره نوروز و آثار فرهنگی‌تاریخی و مقاصد گردشگری صحبت خواهم کرد.

کد خبر 5431123 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: نوروز 1401 سفرهای نوروزی عزت الله ضرغامی شهرداری تهران آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ترافیک شورای شهر تهران موتور سیکلت میراث فرهنگی گردشگری کمیته امداد امام خمینی پلیس راهور غلامحسین محسنی اژه ای سانحه تصادف قوه قضاییه آلودگی هوا یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور گردشگری و صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی میراث جهانی و ملی ایام نوروز آثار تاریخی نوروز ۱۴۰۱ موزه ها برنامه ها پایگاه ها استان ها حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۳۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است