Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:26:56 GMT

مراتع لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۰۳۷۲

مراتع لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کوچ زودهنگام عشایر از سمت استان خوزستان به سمت شهرهای لرستان به ویژه پلدختر و بروجرد و حرکت آنها به سمت استان همدان به موضوعی بغرنج تبدیل شده است که رفع این مشکل همکاری دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

هرساله متولیان مدیریت کوچ عشایر در اخبار متعدد از برنامه ریزی ها برای جلوگیری از کوچ زودهنگام می‌گویند اما گویا این برنامه ریزی ها در حد حرف باقی می‌ماند و همچنان مراتع و منابع طبیعی لرستان قربانی کوچ زودهنگام عشایر می‌شوند و رویش‌های طبیعت در نطفه خاموش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که اقدامات مدیریت زمان کوچ عشایر در استان‌های همجوار به خوبی پیش می‌رود و تنها در لرستان است که عزمی برای اقدام جدی و مؤثر در این رابطه وجود ندارد.

دامداران به صورت خودرویی کوچ کنند

بهرام ستاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان امروز چهارشنبه در جلسه ساماندهی کوچ عشایر گفت: کوچ عشایر مدیریت و اجرای قانون در دستور کار همه دستگاه‌های ذی ربط قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه با استان‌های همجوار هماهنگی‌های لازم به عمل آید و به دامداران اطلاع‌رسانی شود، عنوان کرد: فرمانداران ورود و خروج‌ها را مدیریت کنند؛ ضمن آنکه دامداران بایستی به صورت خودرویی حرکت کنند تا به مراتع میان بند استان آسیب وارد نشود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان افزود: پلیس راهور با هماهنگی سایر دستگاه‌ها صفر تا صد کوچ بهاره عشایر را مدیریت کند تا نه تنها مشکلی برای دامداران و استان‌ها پیش نیاید بلکه مراتع لرستان نیز از گزند آسیب مصون بماند.

کوچ عشایر و از بین رفتن مراتع لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این رابطه گفت: تغییر شرایط اقلیمی، تحت تأثیر قرار گرفتن تقویم کوچ، تغییر کاربری مراتع استان، از بین رفتن ایل راه‌های عشایری و مراتع میان بند از جمله چالش‌ها و مشکلات منابع طبیعی به شمار می‌رود.

وی به کمبود اعتبارات بخش مرتع و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در خصوص رعایت دقیق تقویم کوچ عشایر اشاره کرد و افزود: عدم وجود آمار دقیق و واقعی از دامداران کوچ رو خصوصاً فاقد پروانه چرا و همچنین اختلافات اجتماعی بین بهره برداران روستایی و عشایر کوچ رو از دیگر چالش‌های پیش روی منابع طبیعی به شمار می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همکاری فرمانداران، نیروی انتظامی و مراجع قضائی در راستای ساماندهی دامداران و برقراری نظم در زمان کوچ عشایر در ایل راه‌ها را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: مستقر کردن پاسگاه‌های حفاظتی در مناطق ییلاقی حوزه شهرستانی، استفاده از توان انجمن صنفی مرتع داران و مشارکت دامداران، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 5431765

منبع: مهر

کلیدواژه: کوچ عشایر معاونت سیاسی امنیتی استانداری لرستان اداره کل منابع طبیعی لرستان بهرام ستاری ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا تبریز بارش برف واکسن کرونا خطبه های نماز جمعه شیراز گرگان بارش باران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز عکس استانها کوچ زودهنگام منابع طبیعی کوچ عشایر دستگاه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر چاه غلامعلی مسدود شد

اکبر ایزدی گفت: در پی بارندگی‌های دیشب و امروز و جاری شدن سیلاب‌ها، مسیر چاه غلامعلی مسدود شد.

وی افزود: شهروندان ضمن صبور بودن از سفر‌های غیرضرور پرهیز کنند.

بخشدار یزدان آباد از دامداران به ویژه دامداران روستای چاه غلامعلی خواست از چرای گوسفندان در مسیر رودخانه ها و سیلاب ها دوری کنند.

وی با اشاره به اینکه مسیر‌های جاده‌ای به غیر از جاده چاه غلامعلی که تا اطلاع ثانوی مسدوداست،  باز است.

ایزدی از رانندگان خواست بااحتیاط رانندگی کنند. 

چاه غلامعلی منطقه عشایری بخش یزدان آباد است. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد
  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟