Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از پایگاه استراتژیست استرالیا، هیچ چشم انداز واقع بینانه‌ای برای تبدیل شدن چین به بازار جایگزین اروپا برای روسیه در مواجهه با تحریم‌های تازه‌ای که صادرات این کشور را هدف قرار می‌دهد، وجود ندارد. همچنین روابط گرم بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، از وابستگی مداوم چین به استرالیا برای تامین مواد خام نمی‌کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات روسیه به اتحادیه اروپا و انگلیس بیش از یک سوم مجموع صادرات این کشور را شامل می‌شود در حالی که این رقم برای چین حدود ۱۵ درصد است.

انرژی مهم‌ترین صادرات روسیه به اروپاست. روسیه ۴۰ درصد از گاز و ۲۷ درصد از نفت کشورهای اروپایی را تامین می‌کند. در حالی که روسیه حدود ۷۰ درصد از نفت خود را به اروپا صادر می‌کند، چین تنها ۱۸ درصد از نفت روسیه را وارد می‌کند.

در نتیجه دیدار پوتین و شی جی پینگ در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، دو کشور توافق کردند تا خط لوله دوم گازی از سیبری به چین کشیده شود و در دهه آینده ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را به چین منتقل کند.

روسیه در حال حاضر ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به طور سالیانه به چین صادر می‌کند این در حالی است که صادرات گاز روسیه به اروپا ۵ برابر این رقم است. ظرفیت این خط لوله در حقیقت یک پنجم ظرفیت خط لوله نورد استریم ۲ است که از دریای بالتیک به سمت آلمان کشیده شده است. این پروژه در حال حاضر تکمیل شده اما منتظر مجوز دولت آلمان برای بهره‌برداری است. اولاف شولتز صدراعظم آلمان در واکنش به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن ۲ منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین، دستور داد تا صدور مجوز برای بهره‌برداری از این خط لوله متوقف شود.

آنتوان سیلوانوف وزیر امور مالی روسیه هفته گذشته اعلام کرد که روسیه در صورت اعمال تحریم‌ها، مسیر خطوط لوله گاز انتقالی این کشور به اروپا را تغییر خواهد داد این در حالی است که نه خط لوله دیگری وجود دارد و نه بازار جایگزین دیگری.

روابط اقتصادی روسیه با چین کمی با روابط اقتصادی چین با استرالیا متفاوت است هرچند که حجم آن هم بسیار کوچک‌تر است. روسیه مواد معدنی و خوراکی به چین می‌فروشد و در عوض آن کالاهای تولید شده این کشور را خریداری می‌کند. ۹۵ درصد از صادرات روسیه و استرالیا به چین کالاهای ابتدایی یا مواد خام مانند آلومینیوم یا چوب هستند.

البته مورد استثنایی در این زمینه فروش تسلیحات روسیه به چین است هرچند که این بازار نیز به دلیل آنکه کشور چین در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سلاح است، در حال کاهش است. با این حال صادرات چین به روسیه و استرالیا را به طور عمده تلفن همراه، رایانه، پوشاک و ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد. اما هر دو بازار از نظر چین بازارهای بزرگی نیستند و جایگاه دوازدهم و سیزدهم از نظر مقاصد صادراتی را در اختیار دارند. براین اساس استرالیا تنها ۲.۱ درصد و روسیه حدود ۲ درصد از کالاهای چینی را در سال وارد می‌کنند.

این در حالی است که استرالیا جایگاه به مراتب مهم‌تری را برای چین از نظر تامین مواد اولیه دارد و ۶.۶ درصد از مواد خام مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند. در سال ۲۰۲۰، استرالیا بعد از ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، چهارمین منبع تامین کننده مواد خام مورد نیاز چین بوده است در حالی که روسیه تنها ۳.۳ درصد از مواد خام مورد نیاز این کشور را تامین کرده و در جایگاه نهم قرار دارد.

فروش گاز استرالیا به چین همچنان ثابت مانده اما ژاپن با افزایش ۷.۱ درصدی صادرات گاز مایع به این کشور، جایگاه استرالیا را تصاحب کرده و در جایگاه اول صادرکنندگان LNG به چین ایستاده است. در هر صورت، هم روسیه و هم آمریکا در حال افزایش فروش گاز خود به چین هستند و به نظر می‌رسد رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در جریان باشد. در زمان فعلی، عرضه LNG در دنیا کم است و هر آنچه که به چین فروخته نشود، به سرعت در بازارهای دیگر به ویژه اروپا به فروش خواهد رسید.

روسیه همچنین یکی از تولیدکنندگان سنگ آهن است. گرچه این کشور بیشتر سنگ آهن تولید شده را در صنایع فولاد خود مصرف می‌کند اما صادراتی در حدود ۲ میلیارد دلار دارد. همزمان تیم‌های اکتشاف چینی در منطقه سیبری در حال اکتشاف سنگ آهن هستند.

یک گزارش منتشر شده مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که راه‌های تجاری روسیه و چین، توسعه یافته نیستند. در حالی طول مرزهای روسیه و چین در حدود چهار هزار کیلومتر است اما تنها چند خط آهن و ۲۵ راه زمینی بین آنها فعال است. ابتکار یک کمربند یک جاده  اما در تلاش برای توسعه و به روز رسانی راه‌های ارتباطی ۲ کشور است.

با وجودی که روسیه و چین هر دو عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که توسط روسیه تاسیس شده، هستند اما همچنان تعرفه گمرکی بین ۲ کشور کاهش نیافته است. همچنین تنها ۱.۶ درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده در روسیه توسط سرمایه‌گذاران چینی است و در عوض اروپایی‌ها ۲۵.۴ درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در روسیه را انجام می‌دهند. همچنین سهم انگلیس و آمریکا در سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در روسیه نیز به ترتیب ۸.۶ درصد و ۶.۴ درصد است. روسیه هم سهم ناچیز ۰.۴ درصدی از سرمایه‌گذاری در چین را در اختیار دارد. این رقم برای استرالیا هم ۱.۱ درصد است.

سند ۵ هزار و ۴۰۰ کلمه‌ای منتشر شده بعد از دیدار پوتین و شی جی پینگ، بیش از آنکه به مسائل اقتصادی توجه داشته باشد، متوجه همکاری‌های استراتژیک است. در این سند چین از سیستم چندجانبه‌ در تجارت بین‌الملل حمایت کرده و دو طرف از تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی انتقاد کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1131068 برچسب‌ها کشور چین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کشور چین سرمایه گذاری مواد خام خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با بیان اینکه این نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران است و فضای رقابتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود، امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور و منطقه و جهان شود.


ایران تحریم ناپذیر است

وی افزود: این نمایشگاه نشان دهنده آن است که ایران تحریم ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران به نتیجه نرسیده و بعد از این هم هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی را داشته باشد و به جهان عرضه کند.

تحریم نوعی جنگ است

رئیس جمهور بیان کرد: خداوند همه امکانات را به صورت عادلانه در اختیار بشر قرار داده و می‌توان با فکر و اندیشه، همکاری و همگرایی و هم‌اندیشی، نیاز‌ها را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند، اما متاسفانه جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست، نه فقط ظلم به یک ملت بلکه ظلم به تمام ملت‌هاست.

رئیس جمهور گفت: جریان تحریم‌ها نماد‌های ظلم به دولت‌ها و ملت‌هاست.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اگر با ایجاد تنگنا ملتی را از رسیدن به هدف و دستیابی به امکانات محروم کرد، این ظلم به یک اقلیم نیست بلکه به همه ملت‌ها و اقلیم‌هاست.

رئیس جمهور تحریم را نوعی جنگ دانست و گفت:، اما نه جنگ نظامی، جنگی که با این ابزار ملتی را از آنچه می‎تواند به آن دست یابد، محروم کند. در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل بر خدا و با ابتنا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد به نحوی که نه ما بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند فشار‌های حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند

وی بیان کرد: غرب تلاش می‌کند که ما و منطقه به فناوری‌های نوین دست پیدا نکنیم و اگر به این فناوری دست یافتیم، نقطه اصلی در دست خودشان باشد که بتوانند به سلطه‌گری ادامه دهند، اما به لطف خداوند متعال و به برکت نیرو‌های جوان و دانشمند ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است. امکان اینکه بتوانند دانش بومی را از کشور ما حتی با ترور دانشمندان، از کشور خارج کنند امکانپذیر نیست.




رئیس جمهور تاکید کرد: تصور نکنند اگر چند دانشمند و متخصص را تحت فشار قرار دهند می‌توانند ما را از نوآوری و دستیابی به فناوری نوین بازدارند هرگز این طور نخواهد شد. آنجا که دشمن بیشترین فشار را برای عدم دستیابی ما به دانش اعمال می‌کند ما بیشترین موفقیت را کسب کرده‌ایم به عنوان مثال در صنایع هسته‌ای و نظامی فشار آوردند که ما به فناوری نوین دست پیدا نکنیم، اما بیشترین موفقیت ما در صنایع نظامی و هسته‌ای اتفاق افتاده است.

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

آیت الله رئیسی در ادامه قدرت نظامی را بسیار مهم دانست و گفت: توانایی به همراه دارد، اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. آنچه می‌تواند کشوری را در کنار تولید قدرت نظامی، قدرتمند کند قدرت تولید و اقتصاد و توانایی برای صادرات است. به تولیدکنندگان تاکید می‌کنم که امروز شما در جایگاه تولید قدرت قرار دارید و صادرکنندگان ما نیز با صادرات برتر خود برای کشور تولید قدرت می‌کنند.

رونمایی از توانمندی ها، ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها و مردم با یکدیگر را رقم می‌زند

وی این نمایشگاه را موجب امیدآفرینی برای ملت ما و مردم منطقه برشمرد و عنوان کرد: این امید ایجاد می‌شود که ما حتما توانایی انجام کار‌های بزرگ را داریم. من در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که ایران اسلامی با توجه به جایگاهی که در آن واقع شده، خط ترانزیتی است؛ ما دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان را در جنوب داریم و به اقیانوس هند متصلیم؛ خط ترانزیتی به صرفه، مطمئن و با زمان عبور بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای برای حمل و نقل و جابجایی کالا باشد.

رئیس جمهور کارفرمایان، تولیدکنندگان، مهندسان و کارگران را افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله باتحریم‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان کرد: این افسران و سربازان خط مقدم جبهه مقابله با تحریم‌ها توانسته‌اند در عرصه تولید، اقتصاد و فناوری به گونه‌ای عمل کنند که امروز به جرأت می‌توان ایران را کشوری فناور و پیشرفته نامید.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از خام‌فروشی به ایجاد زنجیره کامل تولید نیاز داریم، گفت: ایجاد زنجیره کامل تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال، و ارزش افزوده بالاتر می‌تواند به خود تولید نیز رونق و تنوع بیشتر ببخشد و امکانات و ظرفیت‌های محقق کردن این هدف از مواد اولیه مورد نیاز تا دانش و علم و نیروی انسانی متخصص و کارآمد کاملا در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود تولیدات متنوع و دستاورد‌ها و توانمندی‌های متعددی ارائه شده است، این محصولات را بخشی از توانایی‌های امروز جمهوری اسلامی ایران دانست و از همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند خواست که موضوع مذاکره، تنظیم و انعقاد قرارداد و دیگر اقدامات لازم برای تجارت و تولید را با جدیت پیگیری کنند تا در زمان برگزاری نمایشگاه هفتم توانمندی‌های صادراتی ایران، ببینیم که گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است.





رئیس جمهور همچنین بر ضرورت نگاه ویژه نسبت به تجارت با ارز‌های ملی تاکید کرد و گفت: امروز در مجامع و پیمان‌های اقتصادی بزرگ نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارز‌های ملی از سوی سران کشور‌های عضو مطرح است که تحقق آن باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش دفاتر بازرگانی در معرفی ظرفیت‌های کشور به بازرگانان و فعالین اقتصادی ضمن تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه برای افزایش این دفاتر در ۶۰ نقطه از دنیا افزود: از جمله مشکلات ما در جهت توسعه مبادلات اقتصادی آشنا نبودن بازرگانان و فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی عدم آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی ما با ظرفیت‌های دیگر کشورهاست که در این زمینه ایجاد دفاتر بازرگانی در راستای آشنایی بین این دو بخش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

رئیس جمهور در ادامه ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست در هم‌افزایی بین کشور‌ها و همچنین بازرگانان و فعالان اقتصادی برای رشد تولید و اقتصاد ایران و کشور‌های منطقه راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه قرار است در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی و رونق تجارت خارجی و استفاده از توانمندی و ظرفیت بالای نمایشگاهی کشورمان، تحت عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ برگزار شود.

تاکنون حضور ۱۷۳ شرکت داخلی در این نمایشگاه قطعی شده و قرار است این شرکت‌ها از شنبه تا چهارشنبه به مدت چهار روز از ساعت ۸ تا ۱۵ فعال باشند.

این شرکت‌ها در ۷۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و فضای باز در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۸، ۲۵، ۳۱، ۳۵، ۳۸، A ۳۸، B ۳۸، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ حضور خواهند داشت و محصولاتی در حوزه پتروشیمی، صنعت، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و گردشگری را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد