Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-تحلیل کر بازار سرمایه می‌گوید: قیمت گذاری دستوری در تمام اقتصاد‌ها باعث زیان شده و تولید را با اُفت همراه می‌کند. این اُفتِ تولید منجر به کاهش سود شرکت‌ها و عدم تمایل به سرمایه گذاری مجدد می‌شود بنابر این پرتفوی سهام عدالت در بورس نیز آسیب می‌بیند.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر سهام عدالت با باشگاه خبرنگاران جوان به گفت و گو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت گذاری دستوری چه آسیب هایی به ارزش سهام عدالت دارد؟

سوری: قیمت گذاری دستوری در تمام اقتصادها باعث زیان شده و تولید را با اُفت همراه می کند. این اُفتِ تولید منجر به کاهش سود شرکت ها و عدم تمایل به سرمایه گذاری مجدد می شود بنابر این پرتفوی سهام عدالت در بورس نیز آسیب می بیند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخورد قهری و سیاست قیمت گذاری دستوری حباب تقاضایی ایجاد می کند. این تاثیر در سهام عدالت چطور مشهود است؟

سوری: دولت ها با قصد کاهش قیمت کالاها در صنایع مختلف با قیمت گذاری دستور و برخورد تعزیراتی می خواهند تا کالا با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد. در صورتی که این سیاست غلط بوده و برای تولید زیان بار است. زمانی که کالایی با قیمت پایین عرضه می شود تقاضای کاذب به همراه دارد.

به طور مثال افرادی که نمی‌خواستند آن کالا را خریداری کنند حال که قیمت پایین آمده به دلایل مختلف تمایل خرید پیدا می‌کنند، از سوی دیگر تولید کنندگان زمانی که مشاهده می‌کنند قیمت گذاری آزاد نیست، تمایلی به تولید بیشتر پیدا نمی کنند، همین افزایش تقاضا و کمبود عرضه سبب ایجاد دو نرخی‌ها و ضعف در بازار می‌شود و در نهایت جهش قیمت به سود دلال رخ می‌دهد.

سوری: به طور مثال در صنعت خودرو در حالتی که خودورسازان از ضعف‌های ساختاری به هر دلیلی رنج می‌برند به صورت دستوری قیمت کارخانه را کمتر از بازار آزاد تعیین می‌کنند در این صورت تولید کننده با وجود انحصار ضرر می‌کند. از سوی دیگر کالا با قیمت ارزان به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد. این تفاوت بین قیمت بازار و کارخانه، سود دلال می شود در صورتی که می‌توانست در پرتفوی افراد مشهود باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت گذاری دستوری تاثیر مستقیم بر سهام عدالت می گذارد یا غیر مستقیم؟

سوری: قیمت گذاری دستوری مستقیم بر صنایع و در نتیجه ارزش سهام عدالت تاثیر می گذارد. پرتفوی سهام عدالت از صنایع مختلفی تشکیل شده که بخشی از این صنایع با قیمت گذاری‌های دستوری هستند، صنایع فولادی و سیمانی از جمله این صنایع بوده‌اند که البته سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: حذف قیمت گذاری دستوری منجر به رشد بازار می شود؟

سوری: اگر در سال آتی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر کند و در کنار آن قیمت گذاری دستوری از بخشی از کالاها حذف شود، بسیاری از صنایع بورسی با رشد مواجه می شوند از آن مهم‌تر این که اعتماد به اقتصاد داخلی و بازار سرمایه باز خواهد گشت. در این صورت است که با ورود پول به بازار سرمایه مواجه هستیم این ورود پول می‌تواند سبب رشد کلی بازار سرمایه شود و در نتیجه سرمایه داران عدالت نیز از آن نفع خواهند برد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: باشگاه خبرنگاران جوان قیمت گذاری دستوری بازار سرمایه سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات

خبرآنلاین در خبری نوشت:بدقولی هشت شرکت، در واریز سود سهام عدالت در موعد مقرر، باعث شد تا عده‌ای از سهامداران از دریافت سود سهام عدالت خود جا بمانند.

تجارت نیوز در خبری نوشت: شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» هیچ اقدام مشخصی در راستای واریز سود سهام عدالت، در هیچ یک از دو مرحله انجام ندادند. از سمت دیگر، شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901463

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد