Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@02:38:10 GMT

ویترین‌بینی به جای خرید لباس عید

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۴۷۵۹۱

ویترین‌بینی به جای خرید لباس عید

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سال که به اسفندماه می‌رسد و هوا از عطر شکوفه‌های سپید و زرد و صورتی بهار پُر می‌شود، خاطرات کودکی در آسمان زندگی نقش می‌بندد و پَر خیال می‌رود به خاطره‌ها‌ی رنگ به رنگ لباس‌های تا نخورده و کفش‌های براقی که در استقبال از فروردین زیبا رخ می‌نمایند و به شب‌هایی که با شوق پوشیدن پیراهن‌های نو به سپیده‌دم پیوند می‌خورد و این شور و اشتیاق باقی می‌ماند تا لحظه‌ی ترکیدن بمب تحویل سال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیابان‌های اسفندماه همیشه شلوغ است از ازدحام مردمی که در تدارک خرید نوروز هستند. ساعت از چهار نیمروز که بگذرد گام‌های تند و کند خریداران بر سنگ‌فرش‌های بازار صدا می‌کند. گام‌هایی که از یک پاساژ به پاساژی دیگر و از مغازه‌ای به مغازه‌ی دیگر و گاه از یک سمت شهر به سمت دیگر شهر می‌روند.

آنهایی که مایه‌دارترند برای خرید به بالای شهر می‌روند و دیگرانی که تعدادشان بیشتر است به مرکز شهر روی می‌آورند و برخی نیز پوشاک عید را از بساط‌های رنگین و ارزان‌قیمت دست‌فروشان حاشیه خیابان‌ها می‌خرند و بسیاری از این دیگران، در امروزی که اقتصاد چون ماری زخمی چنگ انداخته بر گلوی عابران گذرگاه نوروز،فقط نظاره‌گر ویترین‌های برق انداخته و نورافشان هستند. افرادی که آمارشان در یک حساب و کتاب ساده‌ی ریاضی به طرز شگفت‌انگیزی درگیر افزایش تصاعدی است.

فقط قیمت می‌کنیم

در عصر اولین روزهای اسفند، همهمه در بازار امام اهواز موج می‌زند. خانم صنیعی معلم است و به همراه دو فرزندنش برای خرید پوشاک عید آمده است.

او می‌گوید: فعلا برای قیمت کردن و دیدن و حساب کتاب کردن آمده‌ایم. همسرم هم معلم است و با هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که عیدی‌ من صرف خرید رخت و لباس بچه‌ها شود. اما شما بگویید با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان که نمی‌شود یک دست لباس کامل خرید. قیمت یک شلوار به صورت میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان و قیمت یک مانتو معمولی هم از ۴۰۰ تومان شروع می‌شود.

 

پوشاک اولویت زندگی نیست

آقای طاهری کارمند دولت است. او که به ویترین مغازه کت‌وشلوار فروشی چشم دوخته است،گفت: دیوار کارمندان دولت از همه کوتاه‌تر است. چندین سال است که تقاص بدحال بودن اقتصاد بر گُرده و گردن ماست.

از او پرسیدم که قصد خرید دارید؟ گفت قصد خرید هم که باشد مگر حقوق کفاف می‌دهد! آخرین کت و شلوار را برای شب عروسی خریدم. الان اولویت زندگی مخارج بچه‌ها و پرداخت اقساط و تهیه اقلام خوراکی و وسایل مورد نیاز زندگی است. هر طور هم که حساب کنیم، همیشه بدهکاریم.

نمی‌توانیم تخفیف بدهیم

 آقای بروایه در بازار مرکزی زیتون کارمندی مانتو فروشی دارد.

او که مشغول چانه‌زدن با مادر و دختری است که برای خرید مانتو آمده‌اند، گفت: مشتری از ما انتظار تخفیف دارد اما فروش زیر قیمت برای ما نمی‌صرفد. مشتری باور نمی‌کند اما دوره‌زمانه‌ای شده که اگر جنسی را هزار تومان کمتر بدهیم، ضرر کرده‌ایم.

مردم نمی‌توانند بخرند

خانم یاوری در مرکز شهر بوتیک لباس زنانه دارد.

او با گلایه از کساد بودن بازار و کاهش شدید قدرت خرید مردم گفت: وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشند ما هم ورشکست می‌شویم.

او ادامه داد: با اینکه زمان زیادی تا عید نوروز باقی نمانده اما فروش روزانه ما بسیار پایین است. حتی اگر سود را هم در نظر نگیریم و برخی  اجناس را به قیمت خرید بفروشیم،باز هم مردم نمی‌خرند.

 

نمک پاشی مزون‌های لاکچری بر زخم قشر متوسط

اما در میان این اقتصاد بیمار و بدحال، کسانی هم هستند که رها از فشار غول خشمگین اقتصاد، با کارت‌ها و جیب‌هایی انباشه از ریال با فراغت دل در پاساژها و مزون‌های لاکچری پرسه می‌زنند. پاساژها و مزون‌هایی که قیمت هر دست لباس‌ در آنها از پایه حقوق یک کارمند دولت بیشتر است و صاحبان این مراکز خرید لاکچری به خاطر قیمت‌گذاری‌های نجومی‌شان نه بازخواست می‌شوند و نه پاسخگو هستند. آنها این اجناس را به خریدارانی می‌فروشند که معتقدند لباس هر چه گران‌تر، شیک‌تر و باکلاس‌تر و این نقطه عطفی است از تبعیض و تفاوتِ فاحش بین اقشار مختلف یک جامعه.

تشکیل پرونده برای 110 واحد متخلف پوشاک

بهرام جباری معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درخصوص فعالیت‌ مزون‌ها و کسب‌وکارهای خانگی فروش پوشاک، اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در صنعتی مثل پوشاک با آن روبه‌رو هستیم کسب و کارهای اینچنینی است. چرا که برای بررسی تخلفات گران‌فروشی در این حوزه‌ها نیازمند حکم قضایی هستیم.

وی با اشاره به گشت‌های مشترک سازمان صمت و سازمان تعزیرات حکومتی از بازارهای موجود در سطح شهر اظهار کرد: در ماه بهمن 957 واحد صنفی فروش پوشاک و کیف و کفش مورد بازرسی قرار گرفت و برای 110 واحد متخلف پرونده تشکیل شد که این پرونده‌ها در حال بررسی است.

 

مردم گران‌فروشی را گزارش کنند

جباری با تاکید بر اینکه مردم گران‌فروشی را گزارش دهند، گفت: اگر مردم فروش پوشاک بالاتر از نرخ مصوب را مشاهده کردند این موضوع را از طریق سامانه 124 گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان پوشاک در خارج استان قرار دارند، گفت: عمده پوشاک مورد نیاز مردم خوزستان از خارج استان تامین می‌شود و توزیع و عرضه آن نیز بر اساس درصد سود تعیین شده توسط هیئت عالی نظارت انجام می‌شود. جباری این را هم گفت که تفاوت قیمت میان پوشاک عرضه شده در نقاط مختلف شهری ناشی از تفاوت در نوع، برند و کیفیت پوشاک تولید شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خوزستان همچنین درباره افزایش قیمت پوشاک در سال جاری گفت: قیمت پوشاک نیز تابعی از شاخص‌های مهمی نظیر قیمت پارچه، هزینه دوخت، دستمزد کارگر و جابه‌جایی است و با توجه به افزایش این هزینه‌ها قیمت پوشاک نیز افزایش یافته است.

بازار کساد است

پرویز رنجبر رئیس اتحادیه پوشاک اهواز در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه فروشندگان از وضعیت نابسامان اقتصادی فشار زیادی را تحمل می‌کنند، گفت: رزق و روزی مغازه‌دارها بر مبنای خرید و فروش است و این در حالی است که کساد بودن بازار و کم شدن قدرت خرید مردم در این چرخه اختلال ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا طی سالهای گذشته نیز مزید بر علت شده و کاسب‌ها را در تنگا قرار داده است،گفت: در حال حاضر همه نوع پوشاک در شهر اهواز موجود است و از نظر تنوع جنس مشکلی وجود ندارد فقط منتظریم ببینیم طی روزهای آینده ممکن است شاهد رونق در بازار پوشاک باشیم.

کاسب‌های مرکز شهر با انصاف‌ترند

رنجبر در خصوص تفاوت قیمت در بین بازارهای مرکز شهر و مناطقی مثل کیانپارس گفت: کاسب‌های مرکز شهر قدیمی‌ترند و انصاف بیشتری دارند و اکثرا صاحب مغازه هستند اما فروشندگان بالای شهر چون معمولا در مکان‌های اجاره‌ای کاسبی می‌کنند، اجناس را با قیمت بالاتری می‌فروشند.

وی عنوان کرد: که اگر تخلف گران‌فروشی از سوی مردم گزارش شود، توسط ارگان‌های ذیربط مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

گرانی 60 درصدی پوشاک 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسین آقاکوچکی رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان پایتخت نیز اظهار کرد: امسال سال سختی برای تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک بود چون مواد اولیه تولید پوشاک به سختی به دست تولید کنندگان می‌رسید.

وی با بیان اینکه نخ و پارچه  بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: به دلیل گرانی مواد اولیه، تولید انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه افزایش بالای ۶۰درصد را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خرید لباس عید گرانی پوشاک لباس نوروزی کسادی بازار عید گران فروشی مرکز شهر مزون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۴۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

به گزارش صدای ایران از ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.



با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صاحب خودرو شوید!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • دستگیری باند سرقت از مغازه و فروشگاه‌های پوشاک
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟