Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - خلبان پدرام شیرازی در حاشیه همایش آموزش‌های هوانوردی گفت: یکی از موضوعاتی نیاز به آموزش بیشتر دارد موضوع مدیریت خطای انسانی در صنعت هوانوردی است و خطای انسانی در بسیاری از حوادث موجب زیان‌های فراوان شده است.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه با موضوع خطای انسانی در عرصه‌های مختلف و نقش آن در زندگی آشنا می‌شوند و یا تا چه میزان با خطرات محیط کار پس از فارغ‌التحصیلی آشنایی دارند، گفت: از سال ٢٠١٠ دنیا بر موضوع شناخت تهدیدات، خطا‌ها و مدیریت آن‌ها تمرکز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هما گفت: بعضی از تهدیدات در جامعه قابل پیش‌بینی است و بر لزوم آمادگی برای مقابله با این تهدیدات تاکیدن کرد.

او گفت: به عنوان مثال؛ شرایط جوی را سازمان هواشناسی از قبل اعلام می‌کند، اما تا چه میزان آمادگی جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل داریم؟

این خلبان شیرازی می‌گوید: مدیریت خطای انسانی به این موضوع می‌پردازد که باید به درجه‌ای از قابلیت برسیم که تهدیدات را بشناسیم و نسبت به آن‌ها تدابیر لازم اتخاد کنیم. اگرچه عدم ورود قطعات فنی در صنعت هوانوردی و تحریم بر پویایی آموزش در این صنعت اثرگذار بوده، اما در عین حال ما باید بیشتر بر روی همت خود و قوی شدن در این عرصه تکیه کنیم.

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هما گفت: با وجود جوانان توانمند می‌توان گام‌های بلندی برداشت چراکه ارزشمندترین سرمایه یک جامعه، منابع انسانی است؛ در جامعه ما نیروی انسانی متخصص و خلاق کم نداریم و در حقیقت به جرات می‌توان گفت که بهترین خلبانان، بهترین مهمانداران، بهترین مهندسان فنی و بهترین نیرو‌های عملیاتی در اختیارصنعت هوانوردی کشور ماست که با امکانات کمتر، اقداماتی انجام می‌دهند که همان مهماندار و خلبان در کشور‌های پیشرفته نمی‌توانند انجام می‌دهند.

مدیر برگزیده صنعت گردشگری استان فارس هم بر لزوم آماده شدن زیر ساخت‌ها برای ورود به عرصه گردشگری در دنیای پسا کرونا تاکید کرد و گفت: دنیای پسا کرونا، دنیای رشد دوچندان برای صنعت گردشگری است.

محمد یزدان پناه گفت: فعالین این صنعت، پرواز را وسیله رشد و آسمان را محل خدمت انتخاب کرده‌اند. دو سال است که جهان درگیر ویروس منحوس ویروس کروناست؛ دو سالی که دنیا لبریز از غم و اندوه و بسیاری از مشکلات شد، دنیای کرونا، دنیای تنهایی، عدم ارتباط و ... بود، اما امروز با واکسیناسیون و تدابیر علمی، امیدی ایجاد شده که وارد دنیای پساکرونا شویم.

به گفته او؛ حدود ٣٣.٣ درصد از کل آثار تاریخی ایران در فارس وجود دارد و اگر بتوانیم جهانگردی را رونق ببخشیم، مطمئنا در این استان هیچ بیکاری نخواهیم داشت. باید برای رونق گردشگری در دنیای پسا کرونا آماده باشیم.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس هم گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

سید مصطفی سراج  گفت: کسی نمی‌تواند اهمیت حمل و نقل هوایی در دنیای سریع امروز را انکار کنند.

او گفت: بدون شک حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره صنعت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است هر کسی را متعجب کند.

سراج گفت: کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند برای ارتقای صنعت هوانوردی کشور باید گام‌های بسیاری برداشته شود، این گام‌ها شامل نوسازی ناوگان هوایی کشور، توسعه سیستم‌های بازرگانی در فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل، ایجاد سیستم هوانوردی بازرگانی حرفه‌ای در صنعت هوایی و حل مشکلات موجود در آموزش صنعت هوانوردی است.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در فارس گفت: در این میان مشکلات بخش آموزش صنعت هوانوردی بسیار گسترده و پیچیده است، بخش مهمی از مشکلات به عدم حمایت مالی دولت از آن بازمی‌گردد و بخش دیگر به نبود افق مناسب برای برداشتن گام‌های مهم و تاثیرگذار مربوط می‌شود.

به گفته سراج؛  یکی از انتقادات کارشناسان صنعت هوایی این است که در حال حاضر سیستم آموزشی تخصصی صنعت هوایی پاسخگوی نیاز کشور نیست و مشکلات دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به عنوان مهم‌ترین دانشکده این صنعت در کشور بسیار پیچیده و بغرنج است که تبعات آن در آینده نه چندان دور در صنعت هواپیمایی کشور مشخص می‌شود.

او گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

به گفته مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس، در حالی که دانشگاه‌های جامع هوانوردی در کشور‌های دیگر وجود دارد، اما در سال‌های پس از انقلاب، با توجه به تحریم‌هایی که به ویژه در خصوص هوانوردی به وجود آمد، فعالیت در زمینه هوانوردی محدود و دشوار شد و با وجود احساس نیاز به تاسیس چنین دانشگاهی هنوز این موضوع اجرایی نشده این در شرایطی است که کشور‌های همسایه مانند گرجستان دارای چنین دانشگاه‌هایی هستند.

سراج همچنین به خدمات مرکز آموزشی هواپیمایی هما که موفق به کسب ایزو‌های مختلف صنعت هوانوردی در دنیا شده هم اشاره و گفت: برای اولین بار است که متقاضیان بدون نیاز به حضور در این دوره‌ها به میزبانی تهران، در شیراز شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توسعه آموزش صنعت هوانوردی منابع درآمدی ارزی کارشناسان صنعت صنعت هوانوردی خطای انسانی مرکز آموزشی مرکز آموزش گام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کشور‌های نفت و گازخیز عمدتاً به درآمد‌های حاصل از فروش این منابع وابسته هستند. ما هم از این قاعده استثنا نیستیم. دشمن با توجه به این موضوع، از این امر به عنوان یک پاشنه آشیل استفاده کرد و به تحریم صنایع نفت و گاز کشورمان مبادرت کرد.

دولت سیزدهم به اعمال سیاست‌هایی در راستای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. طرح‌هایی مانند اتکا به خود، استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و عرضه نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا مدنظر قرار گرفت.

توسعه زنجیره ارزش محصولات نیز از جمله راهکار‌هایی بود که با جدیت دنبال شد. مجلس نیز به ریل گذاری قانونی برای خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت. در شرایطی که دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شده بود، قانون ترک تشریفات مناقصه و جهش تولید دانش بنیان به کمک آمد.

با اجرای قوانینی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاورد‌های دانش بنیانی داشت و تولید نفت و گاز کشور ادامه یافت. در زمینه فروش نیز سیاست‌هایی مانند فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و مینی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

برای دسترسی به وجوه مربوط به نفت و گاز نیز از روش‌هایی مانند تهاتر و استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار بهره بردیم. در نهایت این سیاست‌ها ما را به فروش نفت و گاز در شرایط تحریم رساند.

نظرات محمدطاهر رحیمی، سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور را در ادامه می‌خوانید. رحیمی با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار سازمان گمرک کشور طی سال ۱۴۰۲ توانستیم حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که در حال فروش نفت با تخفیف هستیم و قیمت نفت بین ۷۰ تا ۷۳ دلار است، روزانه قریب به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت فروخته ایم. صادرات نفت تا این حد قطعاً موفقیت ویژه‌ای برای دولت سیزدهم و وزارت نفت در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.  

وی ادامه داد: این موضوع جای تأمل و تحسین دولت دارد که با چه استراتژی‌هایی توانستیم به این میزان فروش نفت داشته باشیم. اولین سیاست درستی که دولت در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت، تلاش در راستای کاهش تکثر فروشندگان نفت بود.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام دولت در کاهش تکثر فروشندگان و ایجاد نوعی تمرکز مدیریت صادرات نفت کشور مثبت ارزیابی می‌شود. این اقدام اثرات مثبتی دارد که تأثیرگذاری آن را در موفقیت کشور در فروش نفت دیدیم.

رحیمی گفت: دومین اقدام مثبتی که دولت انجام داد این بود که حداقل بخشی از صادرات نفت کشور در قالب صادرات نفت به پالایشگاه‌های کشور‌های دیگر انجام شد. عملاً طرح پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور در دستور کار قرار گرفت که اقدام مثبتی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در طرح مورد بحث، به جای اینکه صادرات نفت را به طور مستقیم به دیگر کشور‌ها داشته باشیم، نفت به پالایشگاه‌های نیمه کاره یا از کار افتاده کشور‌های دیگر تحویل داده شد. این پالایشگاه‌ها با کمک فنی ایران راه اندازی شدند و توانستند به پالایش نفت بپردازند و فرآورده تولید کنند. از این طریق، عواید ارزی بیشتری نصیب کشورمان شد.

سیاست پژوه اقتصاد کلان کشور توضیح داد: اقدام مثبت سوم که دولت به اجرا گذاشت، باز کردن حساب ویژه روی کشور چین بود. این کشور امکان خنثی سازی تحریم‌ها را به واسطه نظام پولی و مالی اش می‌تواند برایمان فراهم کند. چین از موضوع صادرات نفت ایران به این کشور به لحاظ سیاسی و راهبردی سود می‌برد. زیرا پکن از نفت روسیه بی نیاز می‌شود و این موضوع برای چین اهمیت زیادی دارد.

رحیمی گفت: ما تلاش کردیم با تکیه بر سه اقدام مهم در جهت تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، پالایشگاه‌های کوچک مقیاس و همچنین تمرکز بر بازار شرق آسیا و نظامات جدید تسویه مالی با چین بوده است که از فرصت به دست آمده استفاده کردیم و به صادرات نفت خود به مشتریان جدید پرداختیم. این سیاست گذاری‌های هوشمندانه دولت فروش نفت در شرایط تحریم را میسر کرد.

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور