Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@22:44:04 GMT

روانشناسی زرد احساسات را سرکوب می‌کند

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۸۶۰۱

روانشناسی زرد احساسات را سرکوب می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان - یک روانشناس گفت: من اعتراف می‌کنم به عنوان یک روانشناس گاهی جذب کتاب‌ها و گفته‌های روانشناسی زرد (و سخنرانی‌های انگیزشی) می‌شوم، چون عناوین و گفته‌های آن‌ها جذاب و هیجان انگیز است، اما وقتی مطالعه و بررسی می‌کنم و می‌خواهم آن را استفاده کنم با توجه به دانش روانشناسی در آن با مشکل مواجه می‌شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی گاهی وسوسه شده‌ام که آن را برای مراجعین هم استفاده کنم البته در جذب مراجعین بسیار موثر است اما آسیب زاست، چون استفاده از روانشناسی زرد کمک به حل مشکل نمی‌کند.

به گفته اسماعیل رضایی، بیشتر مطالب روانشناسی زرد یا تلقینی هستند یا تسکین موقت یا اجتناب از واقعیت یا دادن اعتماد به نفس کاذب یا خوش‌بینی کاذب یا امید واهی یا مثبت اندیشی افراطی که در ۸۰ درصد موارد قابل اجرا نیستند.

او گفت: روانشناسی زرد برای همه آدم‌ها راهکار یکسان می‌دهد، اما آدم‌ها متفاوت اند و آسیب‌هایی که در دوران کودکی و یا شخصیتی که در نوجوانی در آن‌ها شکل گرفته یا شرایط زندگی یا شرایط مالی یا روحیه افراد کاملاً متفاوت است حتی در دوقلو‌ها و نمی‌شود برای همه نسخه واحد پیچید.

آسیب‌هایی پنهان روانشناسی زرد

این روانشناس گفت: روانشناسی زرد فرصت رشد کردن را از ما می‌گیرد وقتی ما احساسات درونی خود مثل غمگینی و ناراحتی رو نادیده می‌گیریم و فرصت رسیدگی و چاره‌اندیشی برای آن را از دست می‌دهیم.

به گفته رضایی روانشناسی زرد احساس گناه رو تقویت می‌کند وقتی ما در هر شرایطی باید خوشبین و شاد باشیم وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می‌آید و آن را اگر بخواهیم بیان کنیم احساس می‌کنیم ضعیف و ناتوان هستیم و دچار خود سرزنشگری می‌شویم.

او می‌گوید: روانشناسی زرد ما را دچار احساس شرم می‌کند، چون نمی‌توانیم احساس طبیعی خود را بگوییم، چون فکر می‌کنیم بیان این احساسات اشتباه است.

دلایل استفاده از روانشناسی زرد

موفقیت زودهنگام
 تلاش کم نتیجه بزرگ
 ارزان بودن
 برآورده شدن آرزو‌ها
 میانبر بودن راه حل‌ها
راه حل‌های بدون تلاش و سریع

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روانشناسی موفقیت احساس روانشناسی زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد

خارش پوست یکی از علائمی است که ممکن است در بسیاری از بیماری‌های مختلف بروز کند.

به گزارش ایسنا، خارش یکی از علائم شایع عارضه‌های پوستی است.

در این مطلب به نقل از بی بی سی، به چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد، می‌پردازیم:

۱. برآورد تقریبی نشان می‌دهد که ما حدود ۹۷ بار در روز خودمان را می‌خارانیم.

۲. احساس خارش بر اثر تماس با حشرات و گیاهان به دلیل سمومی است که بر پوست ما به‌جا می‌گذارند. مواد سمی باعث آزاد شدن هیستامین‌ها در بدن می‌شوند که نوعی واکنش ایمنی بدن است. در این واکنش بافت‌های عصبی پیام‌های احساس خارش را به مغز ما می‌فرستند.

۳. احساس خارش، شبکه عصبی ویژه خود را دارد. تاکنون تصور می‌شد احساس خارش و درد، مسیرهای دریافت یکسانی دارند اما در سال ۱۹۹۷ مشخص شد احساس خارش، بافت‌های عصبی ویژه‌ خود را دارد.

۴. پیام‌های خارش بسیار به کندی منتقل می‌شوند. بافت‌های عصبی سرعت‌های گوناگونی دارند. پیام‌های لمس با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر ‌در ‌ثانیه انتقال پیدا می‌کنند. «درد ناگهانی» (برای مثال وقتی به‌طور اتفاقی دست روی شعله گاز قرار می‌گیرد)‌ با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت منتقل می‌شود. احساس خارش با سرعتی حدود سه کیلومتر در ساعت انتقال پیدا می‌کند که کمی آهسته‌تر از سرعت راه‌ رفتن انسان است.

۵. احساس خارش مانند خمیازه کشیدن مسری است. دانشمندان با نمایش فیلم موش‌هایی که خود را می‌خارانند به گروه دیگری از موش‌ها به این موضوع پی‌بردند. پس از نمایش فیلم، موش‌های تماشاگر هم شروع به خاراندن خود کردند.

۶. احساس مسری خارش بخش کوچکی از مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک (بخش قدامی هیپوتالاموس) را فعال می‌کند. عصب‌شناسان هنوز به‌ طور دقیق عملکرد این بخش از مغز را در چگونگی مشاهده و تکرار عمل خاراندن درنیافته‌اند.

۷. خاراندن بهترین راه برای خلاص شدن از مهاجمان خارش‌آور است. خاراندن، به دور کردن حشرات موذی یا دفع اثر گیاهان سمی کمک می‌کند. همچنین باعث گشادی رگ‌های خونی و در نتیجه جریان بیشتر گلبول‌های سفید و پلاسمای خون برای از بین بردن اثرات سمی می‌شود. به همین دلیل است که با خاراندن، پوست سرخ و لکه‌لکه می‌شود.

۸. خاراندن احساس خوشایندی است چون باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود.

۹. خوشایندترین نقطه برای خاراندن در بدن مچ پاست. پژوهش‌ها این موضوع را نشان داده است.

۱۰. هرچه بیشتر خود را بخارانید احساس خارش بیشتر می‌شود. خاراندن پوست باعث آزاد شدن هیستامین بیشتر می‌شود و پیام‌های خارش بیشتری به مغز فرستاده می‌شود. اگر این کار را ادامه دهید باعث آسیب دیدن پوست و ایجاد زخم و عفونت می‌شوید.

۱۱. در بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس (صدفک) یا اگزما (درماتیت) چرخه خارش آزاردهنده می‌شود. در چنین مواردی آنتی‌هیستامین‌ تجویز می‌شود تا اثرات هیستامین را خنثی کند و احساس خارش را کاهش دهد.

۱۲. پژوهش‌ نشان داده است که خارش مداوم و مزمن به اندازه درد مزمن ناتوان‌کننده است. خارش مزمن از اثرات جانبی بیماری‌های گوناگونی مانند بیماری‌های کبدی و لنفوم است.

دیگر خبرها

  • کری ستاره بایرن برای رئال: در برنابئو صعود می‌کنیم
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)