Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نکته مهم برای پیشگیری از انواع مختلف بیماری کرونا، واکسیناسیون است که خیلی از افراد منتسب می کنند به طب سنتی که طب سنتی با واکسن مخالف است، در حالی که در متون معتبر طب سنتی توصیه به واکسیناسیون شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مظاهری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ درخصوص توصیه های طب سنتی برای مقابه با اومیکرون اظهار کرد: طب سنتی برگرفته شده از حکوم نظری و عملی است که حکمای ما در قرون متمادی در حدود هفت هزار سال پیش از آن بهره می‌بردند، طب سنتی بر گرفته از طب مزاجی است یعنی مکتب طب مزاجی به تعادل مزاج و توازن مزاج بسیار  بها می دادند، یعنی برگ زرین در طب ایرانی، طب پارسی و طب سنتی ایران ایجاد تعادل در مزاج افراد است، ما معتقدیم که بشر، همه موجودات، همه جانداران و همه بی‌جانان دارای یک طبع و مزاج هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* برای قرار گرفتن بدنتان در بهترین حالت، مزاج خود را بشناسید

مدیر گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: زمانی که یک موجود زنده می خواهد در بهترین حالت خودش قرار بگیرد باید مزاجش متعادل و متوازن باشد، یک پزشک یا یک درمانگر بیشترین هنری که از خودش در رویکرد با یک بیمار می‌تواند ارائه دهد این است که تلاش کند و اهتمام  بورزد تا مزاج این بیمار را  متعادل کند.

وی ادامه داد: زمانی که مزاج یک فرد متوازن شد آن فرد در بهترین حالت سلامتی خودش قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی‌اش به گونه‌ای کار می‌کند که میتواند عوامل موزی یا عوامل غریبه را دفع و مدیریت کند، در طب سنتی واژه ای با نام ویروس، بیماری اومیکرون و کرونا مواجه نخواهید شد، چراکه متون طب سنتی این عوامل را به نام عوامل موزی و غریبه می‌شناسند.

مظاهری با بیان اینکه حکام طب سنتی یک رویکرد کلی داشتند و می گفتند زمانی که طب سنتی متعادل شود بدن فرد می‌تواند با عوامل موزی یا غریبه مقابله کند، خاطرنشان کرد: وقتی که ما می‌خواهیم مزاج یک فرد را متعادل سازیم شش اصل را باید رعایت کنیم، حدود ۸۰ درصد طب سنتی به پیشگیری از بیماری‌ها بازمی گردد، یعنی ما باید راهکارهای بیاندیشیم و تدابیری اتخاذ بکنیم که بیمار نشویم، همچنین ۲۰ درصد طب سنتی هم به مدیریت بیماری‌ها بازمی‌گردد.

*شش اصل تعادل مزاج را یادبگیرید

مدیر گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر آن شش اصلی که بیان می‌شود را گرامی بداریم باعث تعادل مزاج می شود، گفت: آن‌ شش اصل شامل می‌شود از تدبیر آب و هوا، تدبیر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، تدبیر خواب و بیداری، تدبیر حرکت و سکون، احتباس و استفراغ، تدبیر اعراض نفسانی و اگر ما این شش مورد را مدیریت کنیم ایمنی خود را تقویت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به زبان ساده یک فرد باید مزاج خودش را بشناسد، باید بداند آیا مزاجش گرم یا تر (دموی)، گرم خشک (صفراوی)،  سرد و تر (بلغمی)، یا سرد و خشک (سوداوی) است، همچنین پس از شناخت مزاج خودش باید به آن تدبیر کند که چه میزان خواب نیاز دارد، چه زمانی باید به خواب برود، چه غذاهایی را باید بیشتر و چه غذاهایی را باید کمتر بخورد، چه ورزش‌هایی را باید انجام دهد و آیا این ورزش‌ها با جنسش، مزاجش، شغلش، اقلیمش، سنش و بیماری‌های زمینه‌ای همخوانی دارد یا خیر، علاوه بر این موارد باید اعراض نفسانی یعنی استرس خواب و عوامل ناخوشایند را کنترل کند.

مظاهری تاکید کرد: اگر یک فرد این موارد ضروری را به درستی نگاه داشته، تندرستی خودش را بشناسد و تامل کند، در آن زمان قوت بدنی‌اش در حداکثر حالت خودش قرار می‌گیرد و می‌تواند با عوامل بیگانه و بیماری‌ها مقابله کند.

*چگونه بیماری‌های همه‌گیری را با طب سنتی درمان کنیم؟

مدیر گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون مقابله با کرونا و سویه اومیکرون گفت: ما اگر در ارتباط با اومیکرون، کرونا و هر همه گیری دیگری از دید طب سنتی بخواهیم نگاه کنیم می گویم که باید این شش مورد رعایت شود، ممکن است پیش بیاید چه دمنوش هایی لازم است تا مصرف کنیم و آنگاه موضوع درمان پیش می آید،  زمانی که کسی دچار اومیکرون می شود می تواند از دمنوش‌های گیاهانی که خاصیت ضد التهابی دارند همانند دمنوش بابونه، بادرنجبویه یا دمنوش هایی که از آبجوش  در آن‌ها استفاده شده کمک بگیرد تا التهابش کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: غذاهایی که باید استفاده کند غذاهای سرخ کرده، در فریزر مانده و غذاهای کنسروی نباشد، بنابراین سوسیس، کالباس، همبرگر، تن ماهی غذاهایی که ادویه جات زیاد به علت نگهدارندگی در آنها افزوده شده است از دید طب سنتی منسوخ است، سپس باید از درهم خوری، پرخوری و برهم خوری حذر کند، حتماً باید یک ورزش و یک حرکت متناسب با سن و مزاج خود همانطور که گفته شد انجام دهند.

این کارشناس طب سنتی تاکید کرد: اخبار منفی، رویدادهای ناخوشایند، فیلم‌ها و فرآیندهای منفی را پیگیری نکند، توصیه می‌شود افراد برای مقابله با استرس رو بیاورند به گیاهان یا گلهای آپارتمانی و استفاده از فعالیتهای هنری همانند نقاشی کشیدن و مطالعه اشعار تا کمک کند به فرد که استرس خود را کاهش دهد و حتی اگر شما یک آکواریوم کوچک را در خانه داشته باشید و خودتان را ملزم به رسیدگی به این ماهی ها کنید استرس شما کمتر می شود هر چیزی استرس را کاهش دهد سیستم ایمنی را تقویت میکند.

*چگونه می توان با بیماری‌ها مقابله کرد؟

مظاهری با بیان اینکه به صورت خلاصه یک فرد باید مزاج خودش را بشناسد و تلاش بکند مزاجش در بهترین حالت سلامت قرار بگیرد، اظهار کرد: در چنین صورتی قوت فرد تامین خواهد شد و می‌تواند با بیماری‌ها مقابله کند، اینکه ما به یک گیاه یا یک دمنوش خیلی توجه کنیم و بگوییم هرکسی میخواهد اومیکرون یا کرونا نگیرد از این دمنوش استفاده کند خیر اینگونه نیست و می‌توان گفت که راه به بیراه رفته است، زیرا این صحبت‌ها علمی نخواهد بود، مهم این است که بدن قوت فرد تقویت شود.

*با یک فرد مبتلا به اومیکرون در طب سنتی چگونه برخورد میشود؟

 

اما اگر فرد دچار اومیکرون شد ممکن است مثل یک سرماخوردگی معمولی با آن برخورد کنیم، چرا که کمی بدنش درد می‌کند، سرفه، عطسه و آبریزش بینی دارد و ما هم درمان‌های عادی حمایتی برای عموم می گذاریم، همانند مصرف زیاد مایعات، استراحت، استفاده از ماسک، با افراد سالمند مواجه نشود انواع سوپ هایی که در آن سبزیجات مختلف و گوشت های مختلف استفاده شده است را مصرف کند، در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد هم فرد بهبود پیدا می‌کند، اما اگر بیماری پیشروی بیشتری پیدا کرد باید از درمان های استاندارد و شیوه نامه های درمانی بهره برد.

*توصیه طب سنتی برای مقابله با کرونا چیست؟

وی پیرامون توصیه طب سنتی برای مقابله با کرونا گفت: نکته مهم برای پیشگیری از انواع مختلف بیماری کرونا، واکسیناسیون است که خیلی از افراد منتسب می کنند به طب سنتی که طب سنتی با واکسن مخالف است، در حالی که در متون معتبر طب سنتی توصیه به واکسیناسیون شده است.

مظاهری اذعان کرد: شاید تعجب کنید که چگونه طب سنتی واکسن را ترویج می کرده و مدافع آن بوده زیرا به علت اینکه در کتاب های طب سنتی به عنوان مثال در کتاب الجدری و الحصبه از محمد زکریا رازی در اپیدمی هایی که ایجاد شده در رابطه با سرخک و آبله، تاول‌های آبله را خشک می کردند در یک دستمال آن را قرار می‌دادند در آن زمان پیر زن ها با یک سوزن آن‌ها را به بدن افراد دیگر تلمیح می کردند، دقیقا همان کاری است که ما  اکنون در واکسیناسیون  انجام می‌دهیم. یا کشاورزان و دامداران پوست دستان خود را  تراش می دادند و به پستان گاوی که بیماری داشته می‌مالیدند تا از بیماری های انسان و دام دور بمانند.

این کارشناس در پایان گفت: واکسن های امروز پیشرفت کرده و ما  این کارا به شکل امروزی انجام می‌دهیم طب سنتی با واکسیناسیون نه تنها مخالف نیست، بلکه حکما زمان های دور در حد بضاعت خودشان از این روش استفاده می‌کردند، پس اقدام به واکسیناسیون کرونا و رعایت آن شش اصل و پیشگیری از بیماری‌ها به منظور تقویت مزاج، اعتدال مزاج، تعادل مزاج منجر به قوت حداکثری در هر فرد می‌شود که میتواند با عوامل غریبه مقابله کند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بهترین حالت برای مقابله طب سنتی تعادل مزاج بیماری ها مزاج خود شش اصل یک فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

وزارت صحت افغانستان اعلام کرد از امروز کارزار واکسیناسیون فلج کودکان را در سراسر این کشور آغاز می‌کند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارتخانه گفت طی چهار روز قرار است بیش از ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال این واکسن را دریافت کنند و همراه با قطره خوراکی فلج کودکان، ویتامین آ نیز به کودکان داده شود.

در خبرنامه آمده است که به دلیل بارش باران و سردی هوا این کمپین در ولایات غور، دایکندی و بامیان به تعویق افتاده است.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی هستند که هنوز فلج کودکان در آنها ریشه‌کن نشده است. سال گذشته پنج مورد فلج اطفال در ولایت «ننگرهار» افغانستان ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان