Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی یک دکترای معماری اظهار کرد: جای بسی تاسف است که علی‌رغم سرعت بالای تغییرات علوم و فنون مهندسی در سال‌های اخیر، سرفصل‌های دروس دانشگاهی این رشته بعضا مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال قبل است که بسیاری از این دروس در در عصر حاضر استفاده‌ای ندارد.

فرید فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رشته‌های دانشگاهی در یک نگاه کلی به چهار گروه علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و رشته‌های مهندسی - که علاقمندان زیادی دارد- تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه واژه مهندس درلاتین به معنی کسی است که بر روی موتور کار می‌کند این تعریف به زمانی برمی‌گردد که در سال ۱۳۰۰ موتورهای ماشین‌های نظامی و موتور بخار و غیره توسط مهندسین تولید شد، افزود: بعدها این عنوان به طراحی و ساخت ساختارهای تمدنی مانند پل‌ها و ساختمان‌ها به صورت مهندسی تبدیل شد.

این دکترای معماری بیان کرد: اهرام مصر، باغ‌های معلق بابل، قلعه آکروپلیس پارتنون یونان، کولوسئوم رم، تخت جمشید و بناهای تاریخی تمدن‌ها نمونه‌هایی از مهارت مهندسین باستان است که هنوز هم در مورد شگفتی‌های این بناها که شاهکارهای مهندسی دنیای باستان هستند ابهامات فراوان وجود دارد.

فروزانفر ادامه داد: علوم مهندسی در عصر رنسانس و دوران مدرنیته با تغییر و تحولات و توسعه علم و دانش، پیشرفت اساسی یافت و در دوران معاصر بخش اعظم نیازهای بشری شامل تامین و رفاه و آسایش انسان توسط شاخه‌های مختلف مهندسی ساخته می‌شود.  

وی افزود: واژه "مهندس" از نظر لغوی به معنی کسی است که هندسه می‌داند و هندسه علم اندازه است؛مهندسین در رشته‌های مختلف مهندسی بیشتر با اندازه‌ها سر و کار دارند. در رشته‌های مرتبط با ساختمان، میزان درصد ترکیب مصالح با یکدیگر در ساخت بتن، میزان انرژی‌های وارد بر ساختمان، اندازه مناسب فضاها و مبلمان، میزان نور و حرارت مورد نیاز فضا و..... همه و همه نشان از اهمیت اندازه‌ها در علم تخصص مهندسی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در مورد تکنولوژی‌های جدید مهندسی حوزه ساخت و ساز می‌گوید: فناوری‌هایی نظیر آی‌تی، نانو تکنولوژی، الکترونیک، هوش مصنوعی، کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ..... علومی از رشته‌های مهندسی هستند که آینده بشر را تضمین می‌کنند؛ در رشته‌های مهندسی معماری، عمران و شهرسازی که عمری به درازای عمر بشر دارد و وظیفه ساخت فضای زندگی و آسایش انسان را بر عهده دارند، تحولات شگرفی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است؛ سیستم‌های نوین ساختمانی، مفاهیمی نظیر سازه‌های هوشمند، شهرهای عمودی، شهرهای انرژی صفر و سیستم‌های استفاده از انرژی‌های طبیعی، مدلسازی اطلاعات ساختمان (بی آی ام)، ساختمان‌های هوشمند، تکنولوژی نانو، تولید انرژی توسط سلول‌های فتوولتائیک، کاربرد پهپادها و گجت‌های هوشمند، پرینترهای سه بعدی و دوربین‌های واقعیت مجازی در صنعت ساختمان، سازه‌های مدولار پیش ساخته، مصالح و سیستم‌های سازه‌ای نوین بخشی از این تکنولوژی‌ها هستند.

این دکترای معماری در خصوص وضعیت مهندسی در ایران، مشکلات و معضلات این حوزه می‌گوید: در داخل ایران در مورد وضعیت مهندسی و آینده این رشته ابهامات فراوان وجود دارد که نیازمند تصمیم گیری عاجل و منطقی است؛ افول رشته‌های مهندسی در ایران نتیجه سیاست‌های نادرست است.

اشباع بازار مهندسی

فروزانفر ادامه داد: صدور مجوز بی رویه تاسیس رشته و مراکز دانشگاهی، عدم تناسب تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی با نیاز بازار،  سبب اشباع بازار مهندسی شده است؛ ایران بعد از روسیه و آمریکا، سومین کشور تولید کننده مهندس در جهان است که این آمار با توجه به جمعیت ایران و رکود فعالیت‌های صنعتی و مهندسی، کمبود شغل متناسب با تخصص در این رشته را باعث شده است که این امر سبب بی‌انگیزگی دانشجویان رشته‌های مهندسی و در نتیجه آن افت شدید کیفیت آموزش در این رشته‌ها شده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه به دلیل عدم اصلاح و به روز نشدن سرفصل دروس بسیاری از رشته‌های مهندسی متناسب با نیاز روز جامعه، بسیاری از آموزش‌های دانشگاهی مهندسین با نیاز واقعی بازار کار فاصله‌ای چشمگیر دارد و این امر ناکارآمدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در بازار کار باعث شده است.

فروزانفر ادامه داد: شاهد این مدعا آمار بسیار پایین پذیرفته‌شدگان آزمون‌های ورود به رشته‌های مهندسی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و کانون‌های کارشناسی رسمی دادگستری است؛ در سال‌های اخیر در رشته‌های مهندسی ساختمان، شاهد تاسیس موسسات و آموزشگاه‌های هستیم که پاره‌ای از مهارت‌های مهندسی مورد نیاز برای اشتغال به کار را در قالب کلاس‌های آموزشی و فروش پکیج‌های آموزشی مهارت‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز بازار کار را آموزش می‌دهند و اتفاقاً مشتریان فراوانی هم دارند؛ همه اینها نشان دهنده ناکارآمدی سیستم‌های آموزش دانشگاهی مهندسی و عدم تناسب آنها با نیاز بازار کار است.

وی تصریح کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی اصول اولیه و اطلاعات ابتدایی رشته مهندسی خود را ندارند و عملاً نمی‌توانند در رشته‌های مورد نظر خدمات جامعی ارائه دهند؛ در این راستا توجه به چند نکته ضروری است. اصلاح سیستم جذب دانشجو و تاسیس رشته و مراکز دانشگاهی و ایجاد تعادل بین تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نیاز بازار از اولین اقدامات مورد نیاز است.

فروزانفر بیان کرد: اصلاح و بازنگری سرفصل‌های آموزشی رشته‌های دانشگاهی متناسب با توسعه علوم و فنون و نزدیک کردن این سرفصل‌ها با نیاز بازار از دیگر اقدامات مورد نیاز است؛ از آنجا که به دلیل سرعت بالای تولید علم در عصر حاضر به اعتقاد صاجب‌نظران میزان علم تولید شده در ۲۰ سال اخیر به اندازه کل تاریخ بشر است، جای بسی تاسف است که علی‌رغم سرعت بالای تغییرات علوم و فنون مهندسی در سال‌های اخیر، سرفصل‌های دروس دانشگاهی بعضا مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال قبل است که بسیاری از این دروس در در عصر حاضر استفاده‌ای ندارد.

کارآموزی یا دورس صوری؟!

وی خاطرنشان کرد: در این راستا بازنگری سرفصل‌های دروس رشته‌های مهندسی متناسب با علم و نیاز روز جامعه مهندسی، از وظایف اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؛ در کنار این امر اساتید و مدرسین با تجربه دانشگاهی باید اطلاعات خود را همزمان با توسعه علوم و فنون به‌روزرسانی کنند و آخرین یافته‌های علمی و مهندسی رشته خود را به دانشجویان این رشته‌ها انتقال دهند.

وی بیان کرد: فعالیت موثر بخش ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها که وظیفه پر کردن فاصله بین دانشگاه و محیط کار را به عهده دارد یکی دیگر از الزامات دانشکده‌های مهندسی بوده؛ جدیت بالا و نظارت بر ارائه صحیح دروس کارآموزی که متاسفانه در اکثر دانشگاه‌ها یا به صورت صوری برگزار می‌شود و یا در عمل، کارآموزان جهت انجام کارهای غیر مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌تواند آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کند.

فروزانفر ادامه داد: اقدامی که در رشته‌های علوم پزشکی با گذراندن دوره‌های جدی طرح و حضور در بیمارستان و در کنار پزشکان حاذق، فارغ التحصیلان این رشته‌ها را بصورت واقعی با بازار کار آشنا ساخته و آماده اشتغال می‌سازند. با کاهش دروس تئوری، بخش عمده‌ای از آموزش مهندسی باید در فضای عملی و واقعی کارگاه‌های ساختمانی صورت پذیرد تا این معضل جدی آموزش مهندسی مرتفع شود.

این عضو شورای شهر بیرجند در مورد نقش نگاه مهندسی در دوران معاصر و نیاز به جامعه مهندسی در حل مشکلات  جامعه امروز ایران، گفت: یکی از نیازهای اصلی تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف، نیاز به انجام کار کارشناسی توسط متخصصین و مشاوره گرفتن مدیران بعضا غیرمتخصص از صاحب نظران است؛ حضور مهندسان در مراجع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از اتخاذ تصمیمات غیراصولی که نتیجه آن اتلاف هزینه و سرمایه‌های ملی است جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: اعتماد مدیران به مهندسین و صاحبنظران حوزه‌های مختلف مهندسی، دقت تصمیمات را ارتقاء خواهد بخشید؛ توصیه مهم در خصوص مسائل مختلف فنی، معماری و شهرسازی این است که اولا مهندسین با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به حضور در مجامع و مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی اقدام کرده و همچنین در قالب گروه‌های کارشناسی تخصصی در حوزه‌های مختلف مدیران و تصمیم‌گیران شهری و کشوری را کمک کنند و ثانیا مدیران و مسئولین به توان ودانش مهندسین اعتماد کرده و با استفاده از مشاوره این گروه زمینه را برای اتخاذ تصمیمات اصولی فراهم سازند تا در نتیجه این امر، شکوفایی و توسعه همه جانبه کشور را شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی مهندسي دانشگاه فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های مهندسی سال های اخیر علوم و فنون تصمیم گیری نیاز بازار مورد نیاز بازار کار سرفصل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد

ایسنا/قزوین کتاب «طراحی مدارهای منطقی با استفاده از زبان برنامه نویسی VHDL» با هدف آموزش زبان VHDL که از مهمترین زبان‌های توصیف سخت افزار است، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.

کتاب «طراحی مدارهای منطقی با استفاده از زبان برنامه نویسی VHDL» به تألیف «مرتضی محمدی زنجیره»، «زهرا یعقوبی» و «زهرا حبیبی» توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد این کتاب با هدف آموزش زبان VHDL که از مهمترین زبان‌های توصیف سخت افزار است، تألیف شده است.

کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در رشته‌های مختلف مهندسی (مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مباحث آموزش زبان VHDL که از مهم‌ترین زبان‌های توصیف نرم‌افزار است، به عنوان واحد درسی در اکثر دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود و همچنین در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های معماری کامپیوتر تدریس و شبیه‌سازی می‌شود.

مطالب کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در سه فصل مطرح شده است که فصل اول مقدمه و آشنایی با طراحی دیجیتال است و در فصل دوم مفاهیم اولیۀ زبان VHDL بیان شده و در فصل سوم به بیان ساختارهای زبان VHDL به طور کامل پرداخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۸۹ صفحه و قطع وزیری به بهای ۱۰۸ هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه نسخه فیزیکی این کتاب می‌توانند به لینک B۲n.ir/s۳۴۱۱۱ مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای دعوای هند و شرکت مهندسی توسعه گاز چه بود؟
  • مسدود بودن بلوار استاد مهندسی آباده
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم