Web Analytics Made Easy - Statcounter

نانوایان، مهم‌ترین علت پایین بودن کیفیت نان را آرد نامرغوب عنوان می‌کنند و از طرفی مدعی هستند که سرانه مصرف آرد پاسخگوی نیاز مردم نیست. آنها می‌گویند در حالی حدود ۳۲ قلم از هزینه‌های نانوایان افزایش یافته که قیمت نان چندان تغییری نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، نان یکی از اقلام اساسی مصرفی خانوار است که البته در فرهنگ ما ایرانیان هم جایگاه خاصی دارد و برکت هر سفره محسوب می‌شود که باتوجه به گرانی برنج نیز جایگزین مناسبی برای آن است؛ از این رو یکی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده محسوب می‌شود که انتظار می‌رود نان مرغوبی بر سر سفره‌های مردم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این شرایط اما متاسفانه مردم از کیفیت نان راضی نبوده و علی رغم هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند و حجم بالایی از نانی که به خانه می‌برند سهم سطل زباله شده و از طرفی میزان سلامت غذایی نان مصرفی هم در حد اعلا نبوده که این روزها حتی صدای نانوایان را هم درآورده چون آردهای بی‌کیفیتی که به دست آنها می‌رسد را عاملی مهم در نامرغوب بودن نان می‌دانند.
  نانوایان قزوینی از طرفی مدعی هستند که سرانه مصرف آرد ماهانه استان پاسخگوی نیاز مردم نیست به طوری که استاندار قزوین هم در شورای آرد و نان به این نکته اشاره کرد که قزوین به عنوان یکی از استان‌های مهاجر پذیر کشور به حساب می‌آید که سرانه فعلی آرد و نان جوابگوی نیاز آن نیست و افزایش سرانه آرد و نان در استان قزوین بسیاری از مشکلات مربوط به این حوزه را مرتفع خواهد کرد.
  یکی از نانوایان لواشی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: سال‌های گذشته کیفیت آرد بهتر بود که متاسفانه اخیرا آرد نامرغوب به دست ما می‌رسد اما با این حال تلاش می‌کنیم نان سالم و با کیفیتی دست مشتری دهیم.
  وی با بیان اینکه سهمیه آرد در مناطق مختلف، متفاوت است، افزود: هر ۱۰ روز یک بار حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیسه آرد برای ما ارسال می‌شود که کافی نبوده و گاهی تا دوره بعدی مجبور به خرید آزاد هستیم.
   
  چرخه تولید آرد از کارخانه تا نانوایی رعایت نمی‌شود
  این نانوای قزوینی بیان کرد: انتظار داریم که اعضای اتحادیه از میان نانوایان انتخاب شوند چون تجربه کار نانوایی را دارند در حالی که متاسفانه بیشتر اعضا از مسئولین کارخانه آرد هستند و آگاهی لازم از کیفیت و مشکلات نانوایان ندارند.
  وی با بیان اینکه متاسفانه نظارت جدی بر کیفیت آرد وجود ندارد، عنوان کرد: آرد تولید شده در کارخانه باید ۲۰ روز تا یک ماه در حالت استراحت باقی بماند تا به درجه مطلوب برسد که متاسفانه بدون طی شدن این روند در اختیار نانواها قرار می‌گیرد.
  این نانوا با بیان اینکه قیمت هر نان لواش ماشینی یا دستگاهی یارانه با وزن ۱۶۰ گرم، ۴۰۰ تومان است، ابراز کرد: انتظار داریم مسئولین توزیع آرد بر روند تولیدات کارخانجات خصوصی و دولتی نظارت داشته باشند تا آرد با کیفیت‌تری در اختیار نانوا قرار گیرد و تمام زحمات و گلایه‌ها به نانوایان تحمیل نشود.
  یکی دیگر از نانوایان سنگکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: نانوایان نقش مهمی در ارائه خدمات به مردم دارند اما متاسفانه ارگان‌های ذی ربط برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام نکرده و خود نانوایان باید مشکل کیفیت و قیمت نان را بر طرف سازند!
  وی افزود: کمبود سهمیه آرد، بالا بودن وزن چانه و عدم نرخ متعادل از عمده‌ترین مشکلات رسته سنگکی است که انتظار داریم علاوه بر اصلاح وزن چانه، آرد با کیفیت و کافی در اختیار نانوایان قرار گیرد تا بتوانیم نان سالم‌تری به دست مشتری برسانیم.
  این نانوا بیان کرد: متاسفانه نرخ اعلام شده با وزن مصوب برای نان سنگک در استان قزوین با توجه به استان‌های همجوار توجیه اقتصادی ندارد و بارها پیگیر این موضوع شدیم که اخیرا رئیس سازمان صمت استان در شورای آرد و نان با این موضوع مخالفت کرده و عنوان کردند که طی یک سال نمی‌توانیم دو بار قیمت اعلام کنیم.
  نظارتی بر روند توزیع سهمیه آرد وجود ندارد
  وی با اشاره عدم نظارت بر روند توزیع سهمیه آرد در نانوایی‌ها ابراز کرد: متاسفانه سهمیه آردی که در اختیار ما و برخی دیگر از نانوایی‌ها قرار می‌گیرد پاسخگو نیست در حالی که شواهدی وجود دارد، برخی نانوایان که عضو اتحادیه هستند دو برابر دیگران سهمیه دریافت می‌کنند.
  این نانوا با بیان اینکه آرد خوب زمانی به دست نانوایان می‌رسد که رقابتی شود، اذعان کرد: قیمت نان باید متناسب با هزینه‌های جاری نانوایان از قبیل اجاره بها، قبوض خدماتی، هزینه‌های مواد افزودنی نان و دستمزد کارگران تعیین شود.
  وی تصریح کرد: یکی دیگر از مطالبات ما این است که بتوانیم آرد را به طور آزاد و از دیگر استان‌ها تهیه کنیم که این امر تاکنون مورد تایید و موافقت مسئولین استان قرار نگرفته در حالی که این روند در سایر استان‌ها جاری است چون در این صورت می‌توان آرد باکیفیت را از دیگر مناطق به دست آورد اما در حال حاضر ملزم به تهیه آرد صرفا از داخل استان هستیم.
  نانوای قزوینی افزود: تا زمانی که سهمیه آرد ما استانی است مشکل کیفیت آن برطرف نخواهد شد چون رقابتی وجود ندارد تا کارخانجات را وادار به تولید آرد با کیفیت‌ سازد.
      قیمت‌گذاری نان سنگک بدون آنالیز و کارشناسی صورت گرفته است این نانوا نداشتن اتحادیه مستقل سنگک‌پزها را از دیگر مشکلات این رسته عنوان کرد و گفت: از ۷۰۰ نانوایی مستقر در استان تنها ۱۸۰ واحد سنگکی است که جواز برخی از آنها باطل یا در دست اقدام است که با توجه به آمار پایین این واحدها نمی‌توانیم‌ نماینده‌ای برای اتحادیه معرفی کنیم.
  وی با بیان اینکه وزن چانه ۵۰۰ گرمی در برابر قیمت تعیین شده برای نان سنگک مقرون به صرفه نیست، عنوان کرد: قیمت نان سنگک بدون آنالیز و کارشناسی صورت گرفته چون نماینده‌ای از رسته سنگک‌پزها در جلسات حضور نداشته است.
  این نانوا تصریح کرد: متاسفانه وزن بالای چانه در نان سنگک در برابر قیمت تعیین شده برای آن، نانوایان را وادار به کم‌فروشی کرده در حالی که تا دو سال پیش تخلفی در این زمینه نداشتیم.
  وی عنوان کرد: متاسفانه عدم تناسب قیمت سنگک با هزینه‌های آن نیز زمینه ارتکاب جرم به ویژه گران فروشی و کم فروشی را در این رسته ایجاد کرده به طوری که برخی از این واحدها به صورت مخفیانه آرد لواشی را با آرد سنگک مخلوط می‌کنند در حالی که اگر مسئولین به طور کارشناسانه این موضوع را مدیریت کنند بدون شک مشکلات برطرف خواهد شد.

برخی کارخانجات مواد افزودنی غنی شده را از چرخه تولید حذف می‌کنند
  این نانوا بیان کرد: در حال حاضر سهمیه ما در هر دوره ۱۹۰ کیسه است در حالی که در گذشته ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیسه سهمیه داشتیم و از طرفی قیمت آرد آزاد بالا بوده و توانایی خرید آن را نداریم.
  یکی دیگر از نانوایان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، از بی‌تجربگی مدیران کارخانه آرد استان گلایه کرد و گفت: کارخانه‌داران نیز چرخه مناسب تولید و استفاده از افزودنی‌های مجاز که مورد تایید وزارت بهداشت است را رعایت نمی‌کنند و در پاسخ به اعتراضات نانوایان هم می‌گویند که نمی‌توانند زیر بار هزینه‌های بالای افزودنی‌ها بروند.

وی بیان کرد: متاسفانه هزینه‌های نانوایان با توجه به تورم موجود متوازن نیست و درحال حاضر حدود ۳۲ قلم از هزینه‌های نانوایان افزایش یافته در حالیکه قیمت نان چندان تغییری نداشته است.
      انتظار داریم سامانه خرید آرد برای نانوایان آزاد شود
  علیرضا سبزعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با اعتراض نانوایان در پی کاهش کیفیت آرد اظهار کرد: متاسفانه طی سال جدید کیفیت آرد به شدت در استان قزوین کاهش یافته که همین امر تاثیر ۱۰۰ درصدی بر کیفیت نان دارد.
  وی با بیان اینکه کارخانه‌های آرد قزوین از گندم داخلی استان استفاده می‌کنند، افزود: سطح کیفیت آرد تا حدی پایین است که به راحتی قابل پخت نیست و همین موضوع نانوایان را دچار چالش کرده است.
  نایب رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: با توجه به سردی هوا معمولا آردی که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد بسیار سست بوده و قابلیت پخت ندارد که نانوایان مجبور به استفاده از نمک بیشتر می‌شوند.
  سبزعلی‌پور با بیان اینکه استفاده بیش از حد استاندارد از نمک در نان تخلف محسوب می‌شود، اضافه کرد: بارها اداره بهداشت نانوایان را به دلیل استفاده نمک بیش از حد استاندارد به دادگاه معرفی کرده و در برخی موارد هم قاضی حکم حبس تعزیری را برای نانوا صادر می‌کند و این در حالی است کیفیت آرد را باید از مبدا تولید حل کرد.
  وی ابراز کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی اتحادیه نانوایان از اداره غله استان داشتیم بنا شد که ۳۰۰ تن گندم خارجی از استان گیلان به کارخانجات آرد استان قزوین تزریق شود تا با اختلاط آن، مقداری کیفیت‌ آرد افزایش یابد.
  سهمیه‌ آرد استان قزوین پاسخگوی میزان جمعیت نیست
  نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین با اشاره به پایین بودن سرانه آرد استان اذعان کرد: سالهاست میزان سرانه مصرف آرد گندم در استان قزوین ۸ کیلوگرم برای هر نفر تعیین شده که با توجه به افزایش قیمت برنج و ماکارونی و اقلام دیگر میزان مصرف نان در استان افزایش یافته و از طرفی میزان مهاجرپذیری طی سال‌های گذشته در استان رشد قابل توجهی داشته و سهمیه‌ای که برای استان قزوین اختصاص یافته جوابگوی جمعیت نیست.
  وی ابراز کرد: در بسیاری از استان‌‌ها سامانه درخواست و خرید آرد طوری طراحی شده که نانوایان می‌توانند از استان‌های دیگر نیز آرد خود را تامین کنند که متاسفانه این سامانه مدتی است در قزوین مسدود شده و نانوایان مجبور به تامین آرد صرفا از داخل استان هستند درحالی‌که این سامانه امکان تهیه آرد باکیفیت از دیگر استان‌ها را فراهم می‌کند.
  نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پایان گفت: از مسئولین اداره غله انتظار داریم که سامانه آرد را آزاد کنند تا نانوایان بتوانند به منظور بالا بردن کیفیت نان، آرد را از سایر استان‌ها تامین کنند.
   
  استان قزوین از نظر کیفیت آرد جزو ۱۰ استان برتر در کشور محسوب می‌شود
  یعقوب‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: بر اساس مصوبه کارگروه آرد و نان در استانداری بنا شد حدود ۳۰ درصد گندم خارجی در اختیار کارخانجات قرار گیرد تا با گندم داخلی و محلی مخلوط شود.
  وی افزود: استان قزوین از نظر کیفیت آرد جزو ۱۰ استان برتر در کشور محسوب می‌شود و آردی که در اختیار نانواها قرار می‌گیرد ماهانه توسط سه ارگان دانشگاه علوم پزشکی سازمان غذا و دارو و اداره استاندارد مورد نمونه‌برداری و تایید قرار می‌گیرد.
  مسئول واحد کنترل کیفیت اداره غله قزوین بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴ ماهی است که طی رایزنی‌ با بنادر نیز آرد خارجی وارد استان می‌کنیم و برای اختلاط با آرد محلی در اختیار کارخانجات قرار می‌دهیم.
  یعقوب‌نژاد تصریح کرد: در کارخانجات مسئولین کنترل کیفیتی که پروانه اشتغال خود را از علوم پزشکی و اداره استاندارد دریافت می‌کنند حضور دارند و تا زمانی که کیفیت آرد توسط آن‌ها مورد تایید قرار نگیرد وارد چرخه توزیع نمی‌شود.
  وی با بیان اینکه آرد قزوین استاندارد لازم را دارد، عنوان کرد: عدم مهارت برخی نانوایان موجب شده که نتوانند خمیر مناسبی به عمل آورند و در نتیجه خواستار آرد فوق‌العاده قوی هستند که این امر امکان‌پذیر نیست.
  مسئول واحد کنترل کیفیت آرد ابراز کرد: بسیاری از نانوایان به منظور خوش رنگ و لعاب نشان دادن نان در خواست آرد سفید دارند که تولید این آرد مورد تایید اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو قرار نگرفته و خارج از استاندارد است.
  یعقوب‌نژاد ادامه داد: سال گذشته با توجه به خشکسالی حاکم در کشور و استان با مشکل کاهش تولید گندم مواجه بودیم.
      ادعای سست بودن آرد نانوایی‌ها واقعیت ندارد
  مسئول واحد کنترل کیفیت اداره غله قزوین بیان کرد: گندم یکدست ۱۰۰ درصد خارجی هم مشکلات خاص خود را دارد بنابراین باید با گندم محلی اختلاط شود.
  یعقوب‌نژاد تصریح کرد: خوشبختانه قزوین جزو معدود استان‌های تولیدکننده گندم از نوع بومی است که با گندم خارجی مخلوط و آردی با کیفیت و استاندارد استحصال می‌شود و این ادعا که آرد سست در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد کذب است و‌ واقعیت ندارد.
  برای بررسی موضوع سرانه مصرف ارد استان به گفت‌وگو با سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پرداختیم؛
  مجید رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با سرانه مصرف آرد استان اظهار کرد: در حال حاضر ٨/٦ کیلوگرم آرد به ازای هر نفر در ماه توزیع می‌شود که از این میزان ٦ کیلوگرم یارانه نوع یک و ٢/٦ کیلوگرم نوع دو است.
  وی افزود: بیشترین سرانه مربوط به شهرستان‌های قزوین و بویین زهرا و کمترین سرانه در شهرستان‌های آوج و آبیک است و در مجموع میزان مصرف ماهانه آرد نوع یک و دو در شهرستان قزوین: حدود ٥/٥ تن در ماه است.
  سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: با توجه دستور استاندار مبنی بر افزایش سرانه آرد در استان درخواست دادیم که این میزان حدالامکان به عدد ۱۰ برسد.
  رحمانی در پایان گفت: به تمام گروه‌های نانوایی علی‌رغم گروه‌بندی یارانه تعلق می‌گیرد و با قیمت تمام شده آزاد محاسبه نمی‌شود.
   
  به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نان قوت غالب مردم محسوب می‌شود که با توجه به تورم در بسیاری از اقلام دیگر به عنوان یکی از گروه‌های غذایی بسیار مهم به ویژه برای دهک‌های پایین است؛ در این بین نیز کیفیت پایین نان از داستان‌های همیشگی است که توپ آن در زمین دیگری انداخته می‌شود و تاکنون سازوکار منسجمی برای پایان دادن به مشکلات این حوزه اندیشیده نشده که در نهایت اعتراض مداوم مردم و نانوایان را به دنبال دارد.

آرد مهمترین مواداولیه تولید نان است که اگر کیفیت و گیرایی مطلوبی نداشته باشد نیز نان حاصل از آن کیفیت بالایی نخواهد داشت که انتظار می‌رود مسئولین امر در رفع نقایص و خلاهای مطرح شده از زبان نانوایان نیز مشکلات این بخش را تعیین تکلیف کنند.
  انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار اجتماعی اتحادیه نانوایان سرانه مصرف آرد استان قزوین انتظار داریم محسوب می شود قرار می گیرد کنترل کیفیت حال حاضر یعقوب نژاد مورد تایید صبح قزوین اداره غله سهمیه آرد آرد استان قرار گیرد کیفیت نان کیفیت آرد آرد و نان قیمت نان نان سنگک برای نان استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران اقداماتی که برای بررسی کیفیت و صحت نتایج آزمایش‌های انجام‌شده در آزمایشگاه‌های کشور صورت می‌پذیرد را تشریح کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شهروز همتی؛ رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران درباره کیفیت تست‌های تشخیصی در آزمایشگاه‌های کشور اظهار کرد: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی، جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات است و هر گونه مخدوش بودن آن ها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت‌گیرانه ایزو 15189 که از سال 1386 اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی شاخص‌هایی که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند ازجمله پذیرش، جوابدهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تأکید کرد: امروزه حدود 80 درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌شود بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده‌اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه‌ای مورد ممیزی نهاد اعتباربخشی قرار می‌دهند.

فعالیت 8000 آزمایشگاه در کشور

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران بیان کرد: علیرغم این که سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌شود، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات 15189 آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملاً قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات است.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علیرغم تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها  70 درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف دارند زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکارناپذیر در سلامت بیماران دارد و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات 6000 آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه‌ها با آن ها روبرو هستند آزمایشگاهی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند که آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند تا اینکه به کارهای خلاف روی بیاورند. ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه‌ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده 20 دانشگاه‌ها ارائه می دهند.

وی با اشاره به انتشار برخی اظهارنظرها درباره مناسب نبودن نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم اساتید هنگام مصاحبه‌های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده‌ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران  پرسنل آزمایشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است
  • چای سنواتی تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد