Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@03:15:43 GMT

گرانفروشی لوازم خانگی همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۶۹۴۷

گرانفروشی لوازم خانگی همچنان ادامه دارد

طی هفته‌‌های گذشته به گرانفروشان و مجموعه‌‌هایی که بدون مجوز سازمان حمایت قیمت لوازم خانگی را بالا بردند، مهلت داده شد قیمت‌‌های خود را اصلاح کنند.

روزنامه ایران:  وضعیت بازار لوازم خانگی به گونه‌ای شده که صدای معاون اول رئیس جمهور را هم درآورده است. هفته گذشته محمد مخبر خطاب به تولیدکنندگان لوازم خانگی عنوان کرده بود که چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام می‌‌‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صحبت نشان می‌‌‌‌دهد که دولت سیزدهم می‌‌‌‌خواهد جلوی سودجویی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی را که طی ماه‌‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت بوده‌اند بگیرد و اجازه ندهد این صنعت مانند صنعت خودرو با انحصار روبه‌رو شود. از سال 97 که واردات لوازم خانگی ممنوع شد، تصورها بر این بود که تولیدکنندگان لوازم خانگی آن طور که خبرسازی کردند، می‌‌‌‌توانند به نیاز بازار پاسخ دهند. از همین رو واردات لوازم خانگی کره‌ای ممنوع شد تا تولیدکنندگان با رقیب کمتر وارد گود شوند اما همان طور که مردم هم در بازار مشاهده کردند، افزایش قیمت به صورت متناوب شامل لوازم خانگی شد.


طی هفته‌‌های گذشته به گرانفروشان و مجموعه‌‌هایی که بدون مجوز سازمان حمایت قیمت لوازم خانگی را بالا بردند، مهلت داده شد قیمت‌‌های خود را اصلاح کنند. پنج شرکت در این خصوص همکاری و قیمت‌‌ها را تعدیل کردند اما دو سه شرکت ماندند که گویا به قانون تمکین نکردند. البته برخی منابع مطلع می‌‌‌‌گویند تعداد شرکت‌‌هایی که به مهلت قانونی برای تعدیل قیمت‌‌ها توجه نکردند، بیشتر است و همین امر سبب شده که معاون اول رئیس جمهور نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهد.
به نظر می‌‌‌‌رسد تجربه صنعت خودرو و انحصاری که در آن وجود دارد، سبب شده دولت سیزدهم این فرصت را از تولیدکنندگان لوازم خانگی بگیرد. در کنار افزایش قیمت بدون مجوز از سازمان حمایت، برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت‌‌هایی را برای محصولات خود در نظر گرفتند که بسیار بالا است. برخی فعالان این صنف می‌‌‌‌گویند، برخی تولیدکنندگان که محصولات آنها به صورت انحصاری در کشور تولید می‌‌‌‌شود از ممنوعیت واردات بیشترین استفاده را می‌‌‌‌کنند و همپا با محصولات خارجی، نرخ‌‌های خود را دستکاری می‌‌‌‌کنند. بر این اساس قیمت برخی یخچال‌‌های ساید ایرانی با ساید خارجی برابر است و شاید تفاوت قیمت به 10 میلیون تومان برسد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از مواد اولیه تولید لوازم خانگی در کشور تولید می‌‌‌‌شود. لذا تولیدکنندگان باید به سمت و سویی بروند که مردم طعم تولید داخلی را بچشند و متوجه شوند داخلی‌سازی به معنای کاهش قیمت محصولات هم است.


مردم را با گرانفروشی  بی‌انگیزه نکنید

علی قنبری، کارشناس اقتصادی به «ایران» می‌‌‌‌گوید: «حمایت دولت از دو صنعت لوازم خانگی و خودرو زبانزد همه است لذا انتظار از این دو گروه هم بسیار بالا است؛ دولت سیزدهم دولتی است که حمایت خیلی قوی از تولیدکنندگان داخلی دارد و این امر باید یک فرصت برای آنها باشد تا محصول کیفی و با قیمت مناسب را روانه بازار کنند نه اینکه از این موضوع به عنوان یک فرصت برای افزایش قمیت بهره ببرند.»
وی ادامه داد: «تولیدکنندگان لوازم خانگی آن گونه که ادعا می‌‌‌‌کنند، سطح خودکفایی بالایی دارند. لذا این هم می‌‌‌‌تواند یک ویژگی برای ارزانفروشی و عرضه محصول کیفی در بازار باشد نه اینکه قیمت‌‌ها به صورت متناوب افزایش پیدا کند. چنین اتفاق‌‌هایی مردم را نسبت به تولید داخل بی‌انگیزه می‌‌‌‌کند.»
اظهارنظر اخیر معاون اول رئیس جمهور برای مردم هم خبر خوبی بود؛ چرا که متوجه شدند دولت سیزدهم برای رفاه مردم و جلوگیری از هر گونه گرانفروشی حاضر نیست نسبت به هرگونه فعالیت تولیدکنندگان لوازم خانگی سکوت کند.


تولیدکنندگان داوطلبانه قیمت‌ها را اصلاح کردند

در پی افزایش قیمت بدون مجوز لوازم خانگی و تعیین ضرب‌الاجل برای بازگرداندن قیمت‌ها تا ۲۳ بهمن ماه، روز گذشته محمدمهدی برادران خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه تولیدکنندگان اخیراً قیمت‌های خود را افزایش داده بودند که حداکثر این افزایش ۱۲ درصد بود، اعلام کرد: تولیدکنندگان داوطلبانه قیمت‌های خود را به قیمت‌های قبل برگرداندند. اواخر دی ماه اعلام شد که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند و البته برخی منابع خبری این عدد را 39 درصد اعلام کرده بودند، در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بود و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تغییری نکرده بود. بدین جهت وزارت صمت، ۲۳ بهمن ماه را آخرین فرصت کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی دانسته و وعده داده بود که با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد کرد. همچنین عنوان شده بود که بجز یک برند، سایر برندهای ایرانی قیمت خود را کاهش دادند.


درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی نداریم

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری درباره قیمت لوازم خانگی و چرایی افزایش آن به «ایران» گفت: «گر مجموعه‌ای چنین تخلفی را داشته ، یعنی قیمتها را بالا برده و هنوز کاهش نداده است، بهتر است که اسم آن اعلام شود. تولیدکنندگان لوازم خانگی با شرایط سختی روبه‌رو هستند چرا که قیمت مواد اولیه در مقایسه با سال‌‌های گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به عنوان مثال ارز حداقل 7 برابر شده، در چنین شرایطی تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را با قیمت بالاتر خریداری کند و تمام مستندات این امر در اختیار سازمان حمایت است.»
وی ادامه داد: «ما درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی نداریم و دولت وقت (از سال 97)  به واسطه کمبود ارز در کشور واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد، اما بعضاً دیده شده با گشایش ارزی و افزایش قیمت نفت حمایت‌‌ها از صنعت کمرنگ شده. لذا تأکید می‌‌‌‌کنم اگر مجموعه‌‌‌ای گرانفروشی کرده باید اسم برندش اعلام و با او برخورد شود. »


قیمت در بازار همچنان بالا است

گزارش‌‌های میدانی از بازار امین‌حضور نیز حکایت از آن دارد که طی چند وقت اخیر در حق مردم اجحاف شده است چرا که تولیدکنندگان به صورت متناوب بر قیمت‌‌ها افزوده‌اند و این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که نرخ تورم رو به کاهش است و دولت سیزدهم تمام تلاش خود را کرده که قیمت دلار دیگر روند صعودی به خود نگیرد و در حدود قیمتی 26 هزار تومان ثابت بماند. بدین جهت و به اذعان فعالان بازار، قیمت لوازم خانگی هنوز در بازار بالا است و در این خصوص هنوز برخی تولیدکنندگان هیچ اقدام عملی انجام  نداده‌اند. با توجه به شرایط فعلی توصیه کارشناسان این است دولت از سرمنشأ تولید نظارت‌‌های خود را گسترده‌تر کند تا مشخص شود عامل گرانی چیست؟ اگر گرانی مربوط به مواد اولیه تولید لوازم خانگی است نسبت به اصلاح آن اقدام شود و اگر این امر مربوط به بخش تولید است از تولیدکنندگان خواسته شود ضمن افزایش بهره‌وری به سمتی بروند که تولید نهایی با قیمت ارزان‌تری تمام شود.


حذف جدول سه‌ستونه، گرانی را وارد بازار لوازم خانگی کرد

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نیز درباره اینکه چرا برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی نسبت به اجرای قانون همکاری ندارند به «ایران»، گفت: «بازار امکان دخل و تصرف در قیمت لوازم خانگی را ندارد و هر قیمتی که به واحدهای صنفی اعلام شود، ما مکلف به فروش آن هستیم؛ برای اینکه قیمت لوازم خانگی ثابت شود و دیگر شاهد افزایش در این بخش نباشیم به دو موضوع نیاز داریم؛ اولین آن ارائه جدول سه ستونه قیمت است که در دولت گذشته (سال 96) کنار گذاشته شد. تا قبل از سال 96 فروش لوازم خانگی در قالب جدول سه‌ستونه (قیمت درب کارخانه، قیمت عمده فروشی و قیمت مصرف کننده) بود و همین امر رصد بازار را بخوبی امکانپذیر می‌‌‌‌کرد.» وی ادامه داد: «برای ثبات در بازار لوازم خانگی، ثبات مواد اولیه نیاز است لذا اگر دولت بتواند شرایطی را ایجاد کند که یک‌سال قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی ثابت باشد مشکلات این بخش حل خواهد شد و دیگر شاهد گرانفروشی و گرانی در این حوزه نخواهیم بود. تولیدکنندگان برای آنکه چرخ صنعت‌شان بچرخد به ناچار قیمت‌‌ها را با مجوز سازمان حمایت افزایش می‌‌‌‌دهند، لذا اگر مواد اولیه به قیمت ثابت تأمین شود چالش یاد شده مرتفع خواهد شد.» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفت: «دو سال پیش قیمت تلویزیون 32 اینچ حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بود و اکنون به 5 میلیون تومان رسیده است، این امر نشان می‌‌‌‌دهد قیمت مواد اولیه و هزینه تولید بشدت بالا رفته است لذا باید در این خصوص دولت سیزدهم راهکاری بیندیشد و این سؤال پرسیده شود که قبل از سال 96 و قبل از حذف جدول سه‌ستونه چرا گرانفروشی نداشتیم؟»

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی واردات لوازم خانگی قیمت لوازم خانگی لوازم خانگی سازمان حمایت افزایش قیمت دولت سیزدهم مواد اولیه بدون مجوز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۶۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟

منصور پوریان اظهار داشت: با توجه به حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل، بازار متعادل می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، وی قیمت کنونی هر کیلو بره نر را ۲۱۵ هزار تومان و دام سنگین ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی در فروشگاه‌ها و قصابی‌ها ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و گوشت نر گوساله ۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.

پوریان ادامه داد: عرضه گسترده دام زنده موجب شده تا گوشت به قیمت واقعی خود برسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه جمعیت دام سبک به بیش از ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است، افزود: با توجه به افزایش زایش دام‌ها در فصل بهار، روند جمعیت دامی افزایش می‌یابد که این مهم به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است.

به گفته او، بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد.

پوریان گفت: واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می‌شود که در نتیجه این امر موجب شده تا دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می‌شود.

گفتنی است با توجه به زایش‌های زمستان و بهار امکان صادرات ۵۰۰ هزار راس دام به بازار‌های هدف وجود دارد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • مجازات قاچاقچی لوازم خانگی در مهاباد
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست