Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@03:59:24 GMT

تغییرات قیمت مصالح ساختمانی پرکاربرد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۸۳۱۰

تغییرات قیمت مصالح ساختمانی پرکاربرد

میانگین قیمت ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی نشان‌دهنده تورم فصلی ۵/ ۷‌درصدی در بازار این گروه از مصالح است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، متوسط قیمت مصالح ساختمانی در این  ۹ گروه اصلی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ معادل ۵/ ۷‌درصد افزایش یافته است.

در این گزارش، تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در ۹ گروه شامل، «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک»، «ماسه‌شسته»، «آجر ماشینی سوراخدار سفید ۵/ ۵ سانتی»، «تیرآهن نمره ۱۴»، «میلگرد ساده نمره ۱۸ و کمتر»، «سیمان پرتلند تیپ ۲»، «بتن آماده با عیار ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب»، «گچ» و «ورق بدون موج اکریلیک به ضخامت حدود ۳ میلی‌متر»، آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، بیشترین میزان تورم فصلی در میان این  ۹ گروه اقلام پرکاربرد ساختمانی مربوط به گروه ماسه‌ شسته با رشد ۶/ ۲۹‌درصدی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ بوده است. بعد از آن بیشترین تورم در بازه زمانی یاد شده مربوط به گروه تیرآهن نمره ۱۴ با رشد ۴/ ۹‌درصدی و سپس آجر ماشینی سوراخدار سفید ۵/ ۵ سانتی با رشد۱/ ۸‌درصدی قیمت بوده است. در این فصل همچنین یکی از ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی با تورم منفی همراه شده است، به این معنا که میانگین قیمت آن در پاییز در مقایسه با متوسط قیمت آن در تابستان کاهش یافته است. متوسط قیمت، بتن آماده با عیار

 ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب در پاییز امسال در مقایسه با  تابستان ۱۴۰۰ با کاهش ۶/ ۸‌درصدی همراه شده است.

مرکز آمار ایران به صورت فصلی اقدام به انتشار تغییرات قیمت پرکاربردترین مصالح ساختمانی می‌کند که تازه‌ترین آمار مربوط به این بررسی که روز گذشته منتشر شد تغییرات قیمت این مصالح را در فصل پاییز امسال نشان می‌دهد.

طی دو سال گذشته، سازنده‌ها و فعالان ساختمانی از محل تورم مصالح ساختمانی و رشد شدید قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند. پس از جهش قیمت مسکن و زمین و رشد شدید هزینه ساخت مسکن از ناحیه جهش قیمت املاک مسکونی کلنگی، رشد شدید هزینه‌های مربوط به تامین مصالح و نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، رکود در بازار ساخت‌وساز را تشدید کرد.

متوسط قیمت مصالح ساختمانی از سال ۹۶ (سال قبل از جهش قیمت مسکن) تا پایان ۹۹ (سال اتمام جهش قیمت در بازار ملک)، بیش از ۵ برابر افزایش یافت. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با کاهش سرعت رشد قیمت مسکن و زمین، سرعت رشد قیمت در بازار  مصالح ساختمانی نیز در حال کاهش است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس سفر به قطر قیمت تورم مرکز آمار ایران مسکن مصالح ساختمانی ساختمان گرانی قیمت سیمان آهن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت قیمت مصالح ساختمانی تغییرات قیمت پاییز امسال متوسط قیمت جهش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نان در برخی نانوایی‌های سنندج!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: براساس آنالیز قیمتی که اتحادیه اعلام کرده در برخی نانوایی‌ها ۴۰۰ درصد افزایش نرخ وجود دارد در حالی‌که هیچ قانون و توجیهی نمی‌گنجد که برای یک نوع نان این میزان نرخ را افزایش دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، علی نوری ظهر امروز در کارگروه اصلاح نظام یارانه‌ای آرد و نان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به وجود نابه‌سامانی‌ها در نرخ نان در نانوایی‌های آزادپز، قیمت مصوب به خبازی‌ها ابلاغ و هر گونه نرخ بالاتر غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه از امروز نرخ هر سنگک سنتی 10 هزار تومان، لواش 2هزار و 400 تومان، بربری 7 هزار و 900 تومان و تافتون  4 هزار و 800 تومان  مصوب شد، گفت: تمام خبازی‌های آزادپز موظف به رعایت این نرخ‌ها هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان درباره فروش سنگک یا بربری با کنجد تصریح کرد: البته باید بررسی شود که آیا خباز و نانوادار مجاز به استفاده از کنجد هست، در این صورت باید نرخ واقعی مشخص و اگر نیست بازاری که برای خودشان راه انداخته‌اند، ساماندهی شود، در همین سنندج نان (سنگک) را تا 20 هزار تومان هم فروخته‌اند که باید اینها از چرخه حذف شوند.

وی اذعان کرد: بر اساس آنالیز قیمتی که اتحادیه اعلام کرده در برخی جاها 400 درصد افزایش نرخ وجود دارد در حالی‌که هیچ قانون و توجیهی نمی‌گنجد که برای یک نوع نان این میزان نرخ را افزایش دهیم. 

نوری فروش نان به قیمت‌های آزاد دلخواهی نانوادار را غیرقابل قبول خواند و اظهار کرد: هم‌اکنون در استان‌های همجوار میزان نرخی که افزایش یافته، در حد نرخ‌های فعلی سنندج نیست یعنی هنوز به پای قیمت‌های ما نرسیده که 200 درصد نرخ‌ها را افزایش دهیم.

وی خطاب به مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کردستان تأکید کرد: کیفیت آرد نانوایی‌های استان باید به صورت منظم و مستمر رصد شود.

وقتی معاون اقتصادی استاندار کردستان قیمت مرغ را افزایش می‌دهد!

معاون استاندار کردستان درباره افزایش نرخ نان توضیح داد: مادامی که سود فروش آرد در بازار بیشتر از پخت باشد، افزایش نرخ نیز تأثیری بر ساماندهی حوزه نخواهد داشت. البته یقین قلبی داشته باشید که دغدغه بنده چندین برابر شما (نانواداران) است؛ همانگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان شاهد هستند اتحادیه و همه مرغداران بر سر قیمتِ هر کیلوگرم مرغ به 86 هزار تومان به توافق رسیده بودند و سر این نرخ با بنده دعوا می‌کردند که بر خلاف انتظار همه دوستان، در جمع‌بندی 87 هزار تومان تعیین کردم! اکنون نیز برای تعیین نرخ نان همه ملزومات در نظر گرفته خواهد شد.

وی از حمایت از نانواداران خبر داد و اظهار کرد: امسال از محل تسهیلات تبصره 18 جز 3 مجوزی برای اختصاص تسهیلات با هماهنگی فرمانداران در نظر گرفته شده است.

نوری در پایان جلسه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که منظورتان از افزایش 400 درصدی نرخ نان در سنندج چه بود؟ اظهار کرد: در برخی از استان‌ها نان سنگک 7 هزار تومان بوده که در سنندج تا 20 هزار تومان نیز به فروش رفته که امیدواریم با تعیین نرخ‌های مصوب شده جدید، نانوایی‌های آزادپز این قانون را رعایت کنند. 400 درصد نسبت به آنالیزی قیمتی که اتحادیه انجام داده بود وگرنه قبلاً در نانوایی‌های آزادپز نرخی تعیین نشده بود.

انتهای پیام/486/.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نان در برخی نانوایی‌های سنندج!
  • جدیدترین قیمت رمزارزها: ۱۷ ارديبهشت
  • قیمت طلا و سکه امروز 16 اردیبهشت 1403
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۶ ارديبهشت
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد