Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان با حضور دستگاه‌های مرتبط و با تاکید بر انجام کار علمی در این زمینه در دانشگاه شیراز برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان ظهر امروز با حضور دستگاه‌های مرتبط در این حوزه و مسئولان استانی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبوبه البرزی، دبیر علمی همایش و دبیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز در شروع این همایش اظهار داشت: شهروندی یک صفتی است که برای تک تک افراد وجود دارد و اگر دیر نسبت به ایجاد این صفت اقدام شود در عصر دیجیتال شهروند ملی در مفهوم شهروند جهانی هضم می‌شود. 

وی گفت: باید کودکان براساس باورها، عقاید و ارزش‌های ملی تبدیل به شهروند ملی شوند سپس این شهروند ملی به عرصه جهانی عرضه شود نه اینکه در مفهوم جهانی و مجازی غرق شود بدون اینکه هویت ملی و دینی در وی شکل گرفته باشد. 

دبیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز با بیان اینکه به صورت پراکنده در رشته‌های مختلف مفاهیم شهروندی مطرح شده اما جایی که هم‌اندیشی مفاهیم شهروندی در آن صورت بگیرد تاکنون وجود نداشته است، افزود: جایی که چگونگی اصول آموزش شهروندی در آن مطرح شود، تاکنون وجود نداشته است و در همین راستا قطب علمی تربیت اصول و مفاهیم شهروندی با این هدف در دانشگاه شیراز کار خود را آغاز کرد. 

البرزی با بیان اینکه عصر دیجیتال انسان‌های هوشمند می‌خواهد، بیان کرد: در این فرایند قرار است که کودکان و نوجوانان انسان‌های هوشمند، مسئولیت پذیر و همدل باشند و کودک و دانش‌آموز اگر به جامعه خود احساس تعلق نداشته باشد نمی‌تواند مسئولیت پذیر و همدل باشد. 

وی با بیان اینکه براساس این ایده قطب علمی فرهنگ شهروندی دانشگاه شیراز تشکیل شد و نخستین اقدام این بود که به جامعه هدف این اصول آموزش داده شود، عنوان کرد: در این مسیر آموزش و پرورش نخستین پایه و شهرداری و مدیریت شهرداری از ارگان‌های مهم است. 

دبیر علمی نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان  با اشاره به برگزاری بیش از 30 ویبنار و 50 کارگاه آموزشی و هدایت پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در راستای این هدف گفت: 170 چکیده مقاله به همایش ارسال شده، 90 مقاله برای ارائه اصل مقاله پذیرفته شد و در نهایت 18 مقاله برای درج در همایش، 11 مقاله پوستر و 10 مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شد. 

البرزی با تاکید بر اینکه به دنبال هم‌اندیشی برای ترویج مفهوم شهروندی هستیم، گفت: مفهوم شهروندی در نهج‌البلاغه و فلسفه ما وجود دارد و ما در این همایش تلاش می‌کنیم این مفاهیم بیان شود. 

آمادگی شهرداری شیراز برای همکاری با دانشگاه در تربیت مفهوم شهروندی 

مصطفی مشفقیان معاون شهردار شیراز نیز در این همایش با بیان اینکه از زاویه دیگری به مفهوم شهروندی و آموزش آن به کودکان باید نگریسته شود، اظهار داشت: شهر دوستدار کودک در یونسکو تعریف واضح و مشخصی دارد و در شهرداری شیراز نیز از دیرباز صحبت بر این بوده که تلاش کنیم که شیراز به سمت شهر دوستدار کودک و تحقق آن حرکت کند. 

وی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌ها شهری و شهرسازی حواسمان به کالبد شهری و کودکانی که در این کالبد زندگی می‌کنند نیست، گفت: ما کودکان را پیونددهنده هویت گذشته و آینده می‌دانیم بنابراین اگر محیط زیست شهری که کودکان زندگی می‌کنند یک محیطی نباشد که مفاهیم شهروندی را به خوبی یاد و پرورش دهد و فقط به این فکر کنیم که در این شهر عده‌ای بزرگسال زندکی می‌کنند قطعا به مشکل می‌خوریم همچنان که امروز در انتقال مفاهیم فرهنگی و آموزش مفاهیم شهروندی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. 

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه در کلانشهرها چه اندازه به المان‌ها، طراحی و  شهرسازی دقت شده که قرار است در این شهر کودک هم زندگی کند، افزود: دستان ما در این زمینه خالی است و گروه‌های پژوهشی تازه ورود کردند و دارند مفاهیم شهر دوستدار کودک را بومی‌سازی می‌کنند. 

مشفقیان با طرح این پرسش که شهر دوستدار کودک چه آیتم‌هایی باید داشته باشد، گفت: در پاسخ به این پرسش دستمان خالی است به ویژه زمانی که بخواهیم این آیتم‌ها را بومی‌سازی کنیم؛ اینجا کار جدی نشده است باید با همکاری دانشگاه‌ها و حمایت از پایان نامه تئوری‌های این مهم مشخص شود. 

وی با بیان اینکه طراحی‌ها و المان‌ها باید متناسب با مفهوم شهر دوستدار کودک باشد، افزود: شهرداری شیراز برای همکاری جدی‌تر با دانشگاه برای تعریف پروژه‌های علمی و پژوهشی تا تبدیل شهر شیراز به یک شهر دوستدار کودک آمادگی دارد. 

مکتب اسلام بهترین منبع برای تربیت مفهوم شهروندی 

مجید بذرافکن، معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس نیز در این برنامه با بیان اینکه در بحث شهروندی از آنچه می‌بینیم احساس رضایت نداریم، گفت: باید گامی در جهت پیشرفت این مفهوم برداریم چراکه اگر معلمان خوبی داشته باشیم قطعا دانش‌آموزان و دانشجویان خوبی هم خواهیم داشت. 

وی با تاکید بر مبانی فلسفی و ریشه‌ای این موضوع افزود: برای کسانی که ریشه‌های عقیدتی قوی دارند و ابدیت را می‌بینند، دنیا دار آزمایش است پس ابدیت خود را به دنیا نمی‌دهند و خلاف اصول شهروندی که آموز‌ه‌های آن در اسلام آمده عمل نمی‌کنند. 

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه کسی که مبانی و ریشه‌های هستی، انسان و ارزش‌ها را بشناسد هرگز حاضر نمی‌شود به خطا برود، تصریح کرد: مکتب اسلام به دنبال تربیت چنین انسان‌هایی است تا بتواند یک شهروند باشد و با تمام وجود در راه درست حرکت کند. 

بذرافکن با بیان اینکه اگر انسان اعتقاد داشته باشد که به سمت خدا برمی‌گردد هر گز حاضر نیست که شهروند بدی باشد، گفت: باید این مفاهیم را در جامعه به کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان آموزش دهیم و این مفاهیم را در وجود آنها نهادینه کنیم.  

بنیاد نخبگان در راستای تربیت مفهوم شهروندی کارهای علمی را دنبال می‌کند

حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز این همایش را باز شدن یک پنجره جدید که از یک منظر علمی به مفهوم شهروندی توجه می‌کند، دانست و گفت: تصور کلی و عمومی بر این است که آموزش و پرورش به کودکان و جوانان کمک کند تا شهروندانی مسئول و فعال در امور شهروندی و اجتماعی باشند، قابل اتکا و با عزت نفس تربیت شوند و در جامعه اثرگذار باشند. 

وی با بیان اینکه مجمع خیرین نخبه‌پرور و بنیاد نخبگان هر دو با هدف شناسایی و هدایت استعدادها تشکیل شده است، گفت: این اهداف نقش مهمی در تربیت شهروندی دارد. 

طرح ویژه صیانت از امنیت شهروندی در استان کرمان اجرا می‌شود‌نیمی از بودجه ورزش شهروندی همدان محقق نشدتوزیع کیف پول شهروندی توسط شهرداری تهران در سال آیندهمتن لایحه دولت به مجلس برای ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف اقداماتی انجام شده است، افزود: مدرسه فصلی خلاقیت در بنیاد نخبگان تشکیل شده که در این مدارس انواع تفکرها و مدیریت زمان و کارهای گروهی و مهارت‌های مختلف به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که بخشی از همان تعالیم مفهوم شهروندی است و ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان مهم‌ترین دستاورد این مدارس است. 

شریف با بیان اینکه بنیاد نخبگان در راستای تربیت مفهوم شهروندی کارهای علمی را دنبال می‌کند، بیان کرد: در قالب مدارس شهاب و مدارس فصلی خلاقیت برنامه‌ها را پیش برده است. 

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نخستین همایش ملی تربیت شهر دوستدار کودک مفاهیم شهروندی شهروندی کودکان دانشگاه شیراز آموزش و پرورش بنیاد نخبگان استان فارس مفاهیم شهر قطب علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، رئیس بخش گوارش کودکان بیمارستان نمازی گفت: این روش ابداعی توسط دکتر ایرج شهرامیان برای درمان کودکی ۹ ساله مبتلا به افتادگی راست روده یا پرولاپس مخاطی رکتوم به کار گرفته شد.
دکتر محمود حقیقت افزود: هرچند استفاده از این روش درمانی برای بزرگسالان متداول است، اما تاکنون این شیوه اندوسکوپیک برای کودکان به کتر گرفته نشده بود.
وی با بیان اینکه بخش گوارش کودکان بیمارستان نمازی شیراز به دلیل ارائه خدمات فوق تخصصی پذیرای بیمارانی از سراسر کشور است، گفت: ابداع این روش جدید کم تهاجمی نویدبخش درمان کودکان با مشکلات گوارشی از سراسر کشور در بیمارستان نمازی شیراز است.
دکتر ایرج شهرامیان فوق تخصص گوارش کودکان و مبدع این روش نوین گفت: رکتوم آخرین قسمت روده و دارای بافتی نرم است که در برخی کودکان به دلیل بیماری‌های مختلف و یا شل بودن اسفنکتر خارجی هنگام دفع از بدن کودک بیرون می‌آید و با درد و گاهی با خونریزی همراه است.
وی افزود: در این روش نوین به کمک اندوسکوپ وارد روده شده و مخاط اضافی رکتوم بیمار را برمی‌داریم.
دکتر شهرامیان گفت: این روش نوین در کوتاهترین زمان و بدون عوارض و خونریزی و یا نیاز به بستری بیمار انجام می‌شود.
وی افزود: روش نوین اندوسکوپیک را علاوه بر پرولاپس مخاطی رکتوم در درمان دیگر مشکلات گوارش کودکان از جمله رفلاکس، ERCP به منظور بررسی مجاری صفراوی و پانکراس و پوشن تروسکوپی نیز به کار می‌گیریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • نخستین مدرسه هوشمند کودکان استثنایی در شهر جدید سهند افتتاح شد
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد