Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت از ارائه ۱۱۶ هزار خدمت مشاوره و سلامت روان به دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها اعتبار پیشگیری از آسیب اجتماعی دریافت کردند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین دوره آموزشی «آشنایی با مبانی، اصول و راهبرد‌های مداخله در افکار و رفتار‌های خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک» امروز یکشنبه ۸ اسفند ماه باحضور اساتید، مشاوران، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دوره آموزشی ویژه اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان، دبیران شورای انضباطی، مسئولان حراست، روسای خوابگاه‌های دانشجویی، ناظم و ناظمه‌های خوابگاه‌های دانشجویی است که در مرکز بین المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحال برگزاری است.

در این برنامه دو روزه اساتید، حاضران در نشست درخصوص روش‌های مقابله با افکار و رفتار‌های خود آسیب رسان و پیشگیری از آسییب‌های اجتماعی در میان دانشجویان بحث و تبادل نظر می‌کنند

این برنامه و دوره دو روزه آموزشی جزو برنامه‌های عملیاتی ستادی و جزو یکی از برنامه‌هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده ابلاغ کرده تا بتوان برنامه‌های مرتبط با پیشگیری از برنامه‌های آسیب رسان را در میان مخاطبان هدف پیاده سازی کرد.

فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این برنامه تلفیقی به صورت حضوری و غیرحضوری (وبیناری) است و دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز، قزوین، قم، سمنان، کاشان، تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم توانبخشی به صورت حضوری و مابقی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب فضای وبیناری در آن حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم طی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه بر اساس برنامه‌هایی از پیش طراحی شده، بتوانیم با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های تخصصی در حوزه راهبرد‌های مداخله در افکار و رفتار‌های خود آسیب رسان، رضایت خاطر اساتید و روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی را جلب کرده سطح دانش آن‌ها را در این مقوله افزایش دهیم.

بهاری اظهار داشت: طی برگزاری این دوره آموزشی، حاضران در نشست و دوره آموزشی با روش‌های مقابله با افکار و رفتار‌های خودآسیب رسان آشنا شده و در راستای رفع مشکلات و مداخلات مخاطبان خود، با دانش بهتر، بهترین تصمیم گیری‌ها را انجام خواهند داد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: یکی از مسائلی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند و آن را به عنوان یک رسالت خطیر قلمداد می‌کنند، تامین سلامت روان دانشجویان است. چالش‌های متفاوتی از جمله موضوعات آموزشی و تحصیل، مشکلات خانوادگی، عاطفی ودیگر مسائل متعدد، می‌تواند دانشجویان را طی دوران تحصیل با آن درگیر کند.

وی افزود: در این مسیر کارشناسان و روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌ها از طریق مداخلات روان درمانی، مشاوره، دارو درمانی، روانپزشکی و... نقش بسزایی در پیشگیری از احتمال بروز آسیب‌های روانشناختی و پیشگیری از شیوع مشکلات و رفتار‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند؛ بنابراین برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی می‌تواند در افزایش سطح دانش مخاطبان ما در حوزه مشاوره و سلامت روان موثر ومفید واقع شود.

بهاری افزود: این برنامه‌های آموزشی جزو برنامه عملیاتی ستادی سال ۱۴۰۰ است و در عین حال جزو یکی از برنامه‌هایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت ابلاغ کرده و در راستای این برنامه تلاش خواهد شد با برپایی دوره‌های آموزشی با حضور اساتید متخصص و باتجربه، برنامه‌های مرتبط با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را عملیاتی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی دوماه اخیر در مسیر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان، به ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی اعتباراتی تخصیص داده شد و این دانشگاه‌ها تلاش زیادی در این مسیر انجام دادند و توانستند طی این مدت ۱۱۶ هزار خدمات مشاوره و سلامت روان را به مخاطبان جامعه هدف ارایه دهند که این مهم، افتخاری برای ادارات مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

بهاری در تشریح این دوره آموزشی گفت: در روز نخست این برنامه آموزشی، اساتید مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان افرادی که ارتباط مستقیم با دانشجویان دارند و هدایت تحصیلی آن‌ها را برعهده دارند، به صورت حضوری و وبیناری در برنامه حضور دارند و با شرکت در این دوره آموزشی، با روش‌های علمی مقابله با افکار و رفتار‌های خودآسیب رسان آشنا می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه امروزه اساتید و مشاوران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی توانسته اند خدمات خوب مشاوره‌ای به دانشجویان ارائه دهند و تعاملی که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌ها با عوامل ستادی دارند، ستودنی است.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت افزود: در روز دوم این دوره آموزشی، فردا دوشنبه ۹ اسفند ماه، کارگاه آموزشی با حضور همکاران حراست، دبیران شورای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی، روسای خوابگاه‌ها، ناظم وناظمه‌های خوابگاه‌ها و نیز روسای ادارات مشاوره برگزار خواهد شد.

وی در ادامه برنامه در قالب یک پنل آموزشی درخصوص عوامل حفاظت کننده در برابر رفتار‌های خودآسیب‌رسان در جمعیت دانشجویی، معرفی نظریه بین فردی پانورامیک، پیش فرض‌های نظریه بین فردی خودکشی، اختلالات روانی و عوامل ایجاد کننده آن، بیماری‌های جسمی که خطر خودکشی را افزایش می‌دهند، انزوای اجتماعی، نظریه سیستم‌های خانواده «صباح»، چهار فرضیه اصلی نظریه بین فردی خودکشی، و... سخنرانی کرد.

همچنین در ادامه این برنامه، حمید پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه در خصوص برنامه‌های پیشگیرانه از خودکشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارائه سخنرانی پرداخت.

موضوع رفتار‌های خودآسیب رسان، عوامل خطر، عوامل محافظت کننده، سرنخ‌ها ونشانه‌های رفتار خود آسیب رسان، باورد‌های نادرست درخصوص خودکشی، روش‌های شناسایی، ترغیب و ارجاع افراد در معرض خطر خود آسیبی به متخصصان حرفه‌ای، بحث تخصصی مداخله برای پیشگیری ازخودکشی (QPR)، نقش غیرمتخصصان در پیشگیری از خودکشی و... از جمله مباحث مطرح شده از سوی پورشریفی در روز نخست این دوره آموزشی بود.

بحث درخصوص نشانه‌ها و علائم افراد آشفته و تحت استرس، باور‌های نادرست در خصوص رفتار‌های آسیب رسان، افکار منفعلانه درباره خودکشی، استفاده از تکنیک طبیعی‌سازی و تکنیک شرم درمقابله با افکار آسیب رسان، طرز صحبت با افراد خودآسیب رسان، نحوه پرسش درباره افکار خود آسیب رسان، نحوه ترغیب به دریافت کمک حرفه‌ای و... ازدیگر موارد مطروحه در این دوره آموزشی در روز نخست است.

در ادامه، حاضران در نشست در قالب برنامه پرسش و پاسخ سوالاتی درخصوص راهبرد‌های مداخله در افکار و رفتار‌های خود آسیب‌رسان از پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح کردند که در ادامه این گفتمان و تعامل دوسویه، به سوالات پاسخ داده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت بهداشت سلامت روان خدمات مشاوره ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی دوره آموزشی دانشگاه علوم خوابگاه ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است

به گزارش قدس خراسان،علی فتحی آشتیانی امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی دو رویکرد عمده بیماری‌محور و سلامت‌محور داریم؛ رویکرد غالب در روانشناسی تا اواخر قرن بیستم رویکرد بیماری‌محور بود و بر همین اساس رویکردهای درمانی مختلفی از جمله شناختی‌رفتاری، روان‌تحلیلگری و انسانگرایی را مشاهده می‌کنیم که ماحصل رویکرد بیماری‌محور است و شاید علت آن نیز جنگ جهانی اول و به‌ویژه جنگ جهانی دوم بود.

وی افزود: از اوایل قرن ۲۱ تغییری در رویکرد ایجاد شده و به سمت رویکرد سلامت‌محوری حرکت کردیم. در رویکرد سلامت‌محوری و جامعه‌محوری سرمایه‌هایی از جمله اعتماد اجتماعی و سرمایه روانشناختی داریم که از اهمیت زیادی برخوردار است و وظیفه ما است که از این زاویه به مسئله بپردازیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در سرمایه روانشناختی ۴ مولفهٔ اساسی از جمله امید و تزریق آن به جامعه، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی مطرح است.

فتحی آشتیانی بیان کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ تاسیس و در ۹ اردیبهشت ماه قانون آن تصویب و به دولت ابلاغ شد. از حدود هفت ماه و نیم گذشته که این مسئولیت را برعهده گرفتیم، تعداد اعضا از ۵۷ هزار عضو به ۶۴ هزار عضو رسیده است.
وی با بیان اینکه پیش از شهریورماه سال گذشته که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۸۷۵۵ نفر پروانه کار تخصصی گرفته بودند، عنوان کرد: ما رویکرد دادن پروانه را عوض کرده و با کمک سازمان سنجش آزمون صلاحیت حرفه‌ای را در دی‌ماه برگزار کردیم که ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر در آن شرکت کرده و از این تعداد ۸۰۴۱ نفر نمره قبولی را کسب کردند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ادامه داد: بنا بر این گذاشته شد که در اردیبهشت ماه سال جاری تمام ۸۰۴۱ نفر قبول شده در آزمون صلاحیت حرفه‌ای مورد مصاحبه قرار بگیرند. تمرکززدایی یکی از رویکردهای ما بوده و مصاحبه نیز توسط شوراهای استانی انجام می‌شود. تا انتهای اردیبهشت ماه به میزان ۲۰ سال گذشته پروانه کار تخصصی داده خواهد شد.

فتحی آشتیانی تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای بعدی با همکاری سازمان سنجش قرار بود در تیر ماه برگزار شود اما به تاخیر افتاده و احتمالا در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این انتخابات سال گذشته پس از ۸ سال به صورت الکترونیک انجام و میزان مشارکت در استان‌ها ۳۷.۵۴ درصد بود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: جهت سامان دادن به کارگاه‌هایی که افراد با صلاحیت یا بدون صلاحیت با هزینه‌های بالا برگزار می‌کردند، برنامه مدرسه مهارت‌آموزی و توانمندسازی تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

فتحی آشتیانی خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد سلامت روانی یکی از وظایف ما بوده که با کمک رسانه‌ها باید در این مسیر گام برداریم. جلوگیری از فعالیت روانشناسان زرد یا روانشناس‌نماها تنها با نام بردن از آن‌ها امکان‌پذیر نیست و سواد سلامت روانی جامعه باید آنقدر ارتقاء پیدا کند که مردم تشخیص دهند که به چه افرادی باید مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کلاس تمام دانشگاه امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور