Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@21:33:41 GMT

کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول در کشاورزی

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۱۱۱۴

کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، محسن صادقیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سوپر جاذب‌های تولیدی این شرکت به‌صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، گفت: سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از صنایعی که سوپر جاذب‌ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشاورزی است. خشک‌سالی‌های شدید در کشور و از بین رفتن مزارع و باغ‌ها ضرورت استفاده از این ماده را برای احیای صنعت کشاورزی توجیه‌پذیر می‌کند.

به گفته صادقیان، مکانیسم عملکرد این ماده در خاک به‌گونه‌ای است که پس از آبیاری، آب و مواد مغذی خاک را درون خود جذب کرده و متورم می‌شود و سپس در صورت نیاز ریشه آب را به‌صورت تدریجی بازمی‌گرداند.

مدیر شرکت ادامه داد: به‌طورکلی با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه‌مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود. استفاده از این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود و همچنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت‌زمان بیشتری آب را درون خود نگه‌داری کند.

وی اضافه کرد: این محصول به دلیل فناوری به کار رفته در فرآیند تولید و استفاده از نانو ذرات در ساختار آن باعث افزایش کیفیت شده به‌گونه‌ای که نسبت به نمونه‌های مشابه از مشخصات و ویژگی‌های بالاتری برخوردار است. این ویژگی‌ها درنهایت سبب جذب آب بالاتر و همچنین افزایش بیشتر ثمر دهی محصول شده است.

وی گفت: این سوپر جاذب قابل استفاده برای درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف، جابجایی نهال و هیدروپونیک است. سوپر جاذب را می‌توان به دو طریق خشک و هیدروژل مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: این محصول به‌غیراز کشاورزی در بخش صنعتی و بهداشتی نیز مورد کاربرد دارد و جزو سه ماده شیمیایی محسوب می‌شود که واردات آن به علت حجم مصرف بالا در کشور زیاد است. در بحث کشاورزی محصول داخلی توانسته صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از مزایای استفاده از سوپر جاذب می‌توان به قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰ الی ۷۰ درصد مصرف آب، افزایش ۱۰ الی ۲۰ درصدی محصول به جهت نگه‌داری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه و رشد سریع‌تر و همچنین افزایش عمر گیاه اشاره کرد.

صادقیان تاکید کرد: همچنین این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل نگه‌داری آب و مواد غذایی درون ساختار خود، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک مخصوصاً در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین ۵ تا ۷ سال و حفاظت از محیط‌زیست در برابر خشک‌سالی و هدر رفتن منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی گفت: در برخی کشورها استفاده از این محصول اجباری است و این شرکت هفتمین کارخانه در دنیا محسوب می‌شود که توان تولید سوپر جاذب‌ها را دارد.

کد خبر 5434932 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی نانو ذرات فناوری نانو شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اوکراین حمله روسیه به اوکراین تحقیقات علمی اینترنت روسیه شرکت دانش بنیان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آخرین اخبار اوکراین فیس بوک شرکت ارتباطات زیرساخت جنگ اوکراین نوآوری سوپر جاذب ها دوره آبیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف

امین نوربخش کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس شاخص‌های موجود امنیت انرژی مربوط به کشورهای مصرف کننده است، گفت: کشورهایی نظیر ایران و کشورهایی که بیشتر صادر کننده هستند باید ابتدا تغییراتی در شاخص‌ها ایجاد کنند و سپس به عنوان امنیت انرژی از آن یاد نمی‌شود و بیشتر ابعاد صادراتی آن و تنوع مقاصد صادراتی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ما هم در تولید و هم مصرف دچار مشکل هستیم، زیرا تولیدمان در مقایسه با ذخایری موجود بسیار کم است و اگر این روند ادامه دار باشد اتمام ذخایر گازی و نفتی ما تقریباً ۸ دهه طول می کشدو آخرین کشوری هستیم که ذخایر آن به اتمام می‌رسد.

نوربخش ادامه داد: ما اگر این نسبت را افزایش ندهیم باعث می‌شود که پس از چند دهه ایران و چند کشور دیگر نفت و گاز دارند و سایر کشورها نفت و گازشان به اتمام رسیده است در این شرایط سایر کشورها روندی را طی نمی‌کنند که برای تأمین انرژی خود به یک یا دو کشور وابسته شوند.

به گفته این کارشناس انرژی، روندی که برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی آغاز شده به این دلیل است که قدرت‌های بزرگ دسترسی چندانی به انرژی ندارند و هر چقدر ادامه پیدا کند کشورهای بیشتری را همراه خود می‌کند و کشور ما که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد اگر تولید را افزایش ندهد در دوره‌ای مجبور به فروش نفت و گاز می‌شوند که مشتری برای آن نیست و قیمت‌ها را به شدت کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل در عرضه و تولید باید به فکر افزایش باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مصرف نیز چالش‌هایی وجود دارد و شدت مصرف انرژی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بیشتر است، خاطر نشان کرد: برای انجام یک واحد کار مشخص دو برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می‌شود و فرصت بالقوه ای وجود دارد که با بهینه سازی بتوانیم مصرف انرژی را کاهش دهیم تا ظرفیتی برای صادرات و درآمد ارزی و حتی ایجاد روابط سیاسی از طریق توسعه روابط انرژی در فضای منطقه ایجاد شود.

به گفته نوربخش می‌توان گفت تولید نسبت به ذخایر موجود کم است و باید حجم تولید را افزایش داد و حتی آن را به دو برابر برسانیم و هم به لحاظ مصرف آن را کاهش دهیم.

وی در خاتمه یادآور شد: بهینه سازی راه‌های مختلفی دارد به عنوان مثال تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، رفع نشتی خطوط لوله و حتی تعویض بخاری و راه کارهای قیمتی؛ قیمت گذاری پلکانی می‌تواند در بهینه سازی مصرف مثمر ثمر واقع شود. اما ابتدا باید برسی کرد که مدام یک از این راهکارها ظرفیت بیشتری دارد به عنوان مثال در بخش خانگی از راهکارهای غیر قیمتی نظیر تعویض بخاری‌ها می‌توان دنبال کرد

کد خبر 6097948 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات