Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول بسیج دانشجویی دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران خواستار برخورد وزارت جهاد کشاورزی با بانیان گرانی تراکتور و ادوات کشاورزی شد.

محمد حسین کشاورزی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: اخیرا گرانی نامتعارف قیمت تراکتور باعث نارضایتی‌های بسیاری بین کشاورزان شده و داد تولیدکنندگان را درآورده، گرانی که نه ناشی از کمبود تولید است نه ناشی از گرانی قطعات ماشین آلات کشاورزی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان این گرانی بدلیل ورود ناصحیح و دخالت مرکز توسعه مکانیزاسیون در سیستم توزیع تراکتور است.

وی افزود: در دو سال اخیر شاهد سهمیه بندی در توزیع تراکتور و ماشین آلات بوده‌ایم. مرکز توسعه این سهمیه بندی را در قالب برنامه تولید ارائه کرده، اما گویا بیشتر باعث ایجاد مشکل، افزایش قیمت و کمیاب شدن تراکتور شده و صف‌های طولانی برای دریافت تراکتور رو به همراه داشته.

کشاورزی بیان کرد: به گفته رئیس شرکت تراکتور سازی ایران در برنامه گفتگو ویژه خبری درخواست برای دریافت تراکتور به طور متوسط ۱۱ هزار دستگاه است که این شرکت بیش از دوبرابر این عدد تولید دارد و اخیرا نیز به عنوان صادر کننده ممتاز نیز انتخاب شده است؛ با استناد به این صحبت‌ها نمی‌شود عامل گرانی را کمبود تراکتور دانست.

وی تصریح کرد: تا قبل از سهمیه بندی و ورود این مرکز به سیستم توزیع اگر کشاورزی می‌خواست تراکتور خود را در بازار آزاد بفروشد، حدودا ۱۰ الی ۳۰ ملیون زیر قیمت کارخانه برای تراکتور ارزش گذاری می‌شد، اما الان با سیستم سهمیه بندی قیمت برخی تراکتور‌ها در بازار آزاد حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ ملیون یعنی چیزی حدود دوبرابر بالاتر از قیمت کارخانه می‌باشد و باعث ایجاد بازار سیاه شده است؛ البته در یکی از مصاحبه عباسی ، رییس مرکز توسعه  اذعان داشت نشتی بازار جزئی است و ممکن است در ۲۲ هزار دستگاه ۵۰ دستگاه نیز به بازار آزاد ورود پیدا کنند. اما وضعیت موجود در بازار این را نمی‌گوید و دلالان به راحتی در بازار آزاد جولان میدهند و گویا رانت‌های مخصوصی دارند.

کشاورزی اظهار کرد: زمانی که آقای ساداتی نژاد رییس کمسیون کشاورزی مجلس بودند نیز گفت نمی‌شود این موضوع رو کتمان کرد و انتظار می‌رفت در منسب وزارت تغییر و اصلاحات لازم را انجام دهد، اما هنوز شاهد نا بسامانی در سیستم توزیع هستیم و گویا هنوز از بانیان وضع موجود استفاده می‌شود. این مرکز علاوه بر ورود نا صحیح در سیستم توزیع وظیفه اصلی خود یعنی تدوین سیاست گذاری و مدریت کلان منابع تولید در راستا توسعه مکانیزاسیون را ظاهرا فراموش کرده و به کار‌های فرعی مانند پلاک گذاری و توزیع سوخت ماشین‌های کشاورزی میپردازد؛ و انگار خبری از توسعه در این مرکز نیست.

وی بیان کرد: مرکز توسعه با حمایت نکردن از تشکل‌های ارائه دهنده خدمات مکانیزه که یکی از وظایف این مرکز است باعث تضعیف این تشکل‌ها و از بین بردن مشاغل این حوزه شده به طوری که در یک دهه گذشته بیش از ۴۰ درصد شرکت‌های خدمات مکانیزه غیرفعال یا نیمه فعال شده اند.

کشاورزی افزود: ما به عنوان دانشجویان دغدغه‌مند و بسیجی فعال در این حوزه طی نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی مشکلات و نقد‌های وارده را اعلام کردیم و منتظر پاسخ صحیحی از طرف او هستیم. در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها امید واریم طبق صحبت رییس جمهور با بانیان وضع موجود برخورد شود و مسببان گرانی و مشکلات پاسخگو کار‌های خود باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج دانشجویی گرانی تراکتور وزیر جهاد کشاورزی سیستم توزیع سهمیه بندی مرکز توسعه بازار آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» که در روستای ایزی سبزوار اجرا می شود،‌ گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی به منظور کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی است.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی با این طرح تلاش می‌کند با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغالزا، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه، امکان‌پذیر کند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت:‌ طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد»، برای نتخستین بار در استان خراسان رضوی،‌ با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، به اجرا درآمده است.

علی اصغر امانیان افزود:‌ زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی، به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند و توسعه نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال جامعه یکی از ارکان مهم توسعه همه جانبه کشور و اهتمام بخشی به توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سبزوار این طرح را به منظور توسعه کشاورزی خانوادگی، توسعه مشاغل مکمل کشاورزی و بهبود معیشت خانوار روستایی به صورت نمونه در روستای ایزی به اجرا درآورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغال‌زا و تشکیل زنجیره تولید پرورش مرغ بومی و تولید تخم مرغ، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص حاصل خواهد شد.

بازدید از چند طرح تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت آباد از جمله برنامه های سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سبزوار است.

روستای ایزی، با جمعیتی حدود سه هزار نفر در پنج کیلومتری شمال شرق سبزوار قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد