Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@18:45:51 GMT

عملا ارز 4200 توماني در بودجه حذف شده است

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۱۷۱۸

خبرگزاری آریا- محسن زنگنه با اشاره به اینکه عملا، دیگر مفهومی ذیل عنوان ارز 4200 تومانی یا هر نرخ دیگری زیر قیمت سامانه های درگاه اینترنتی وجود ندارد، گفت: قیمت ارز یک قیمت واحد در بودجه است که آن هم با نرخ ETS به فروش می رسد.
به گزارش آریا، رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به سازوکاری که در کمیسیون تلفیق برای ارز ترجیحی در نظر گرفته شده، گفت: بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرد، عملا ارزی با یک نرخ است و هیچ اشاره ای به دلار 4200 تومانی در بودجه 1401نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دولت در همین بودجه مبلغی حول و حوش 570هزار میلیارد تومان را برای جبران تبعات تورمی برآمده از حذف ارز 4200 تومانی و حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته است.
 زنگنه ادامه داد: بعد از آغاز بررسی های کمیسیون تلفیق، مباحث دامنه داری در خصوص ارز 4200 تومانی مطرح شد و نهایتا پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان ارائه شد که پایه تصمیم سازی های بعدی را شکل داد.  بر اساس این تصمیم قرار شد به دولت اجازه داده شود معادل ریالی 9میلیارد دلار برای حمایت از تبعات برآمده از حذف ارز 4200 تومانی تخصیص دهد.
نماینده مردم تربت حیدریه یادآور شد:بر اساس قانون دولت باید منابع ارزی صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت ارز بازار به فروش برساند و معادل آن را به صورت ریالی در سرفصل های منابع ثبت و استفاده کند. کمیسیون تلفیق اما به دولت و دستگاه های اجرایی اجازه داده تا 9میلیارد دلار منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی ، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع ارزی آن را با قیمت پایین تر از سامانه معاملات الکترونیکی یا همان ETS به فروش برساند  و از منابع آن استفاده کند.
 این نماینده در پاسخ به پرسش اقتصادآنلاین که با این توضیحات آیا کمیسیون تلفیق به صورت زیرپوستی و پنهان عملا ارز 4200 تومانی را حذف کرده است؟گفت:عملا، دیگر مفهومی ذیل عنوان ارز 4200 تومانی یا هر قیمت دیگری، زیر قیمت سامانه های درگاه اینترنتی وجود خارجی ندارد. در واقع قیمت ارز یک قیمت واحد در بودجه است، آن هم با نرخ ETS به فروش می رسد. منتها به دولت اجازه داده شده تا 9میلیارد دلار معادل اختلاف ETS و ارز ترجیحی را به مصرف کننده و یا وارد کننده پرداخت کند تا از نوسانات برآمده از حذف ارز 4200 تومانی جلوگیری شود.
زنگنه در تشریح ساز و کار اجرایی شدن این ایده افزود: به عنوان مثال وارد کننده، ارز مورد نیاز خود را با نرخ آزاد خریداری کرده و واردات مورد نظر را انجام می دهد. در مرحله بعد دولت به میزان اختلاف ارز ترجیحی با ارز آزاد به صورت یارانه ریالی از وارد کننده مورد نظر حمایت می کند. البته، دولت هم می تواند از وارد کننده حمایت کند و هم اینکه مستقیما این مبلغ را به مصرف کننده تخصیص دهد.
نحوه حمایت از اقشار آسیب پذیر چگونه است؟
او ادامه داد: سرجمع این مبلغ با سایر مبالغ، عددی حول و حوش 250هزار میلیارد تومان را در بر می گیرد. در واقع مجلس 250هزار میلیارد تومان در تبصره 14 در اختیار دولت قرار داده تا صرف حمایت از اقشار آسیب پذیر کند. دولت می تواند تصمیم بگیرد، این مبلغ را صرف حمایت از وارد کننده کند یا اینکه در حلقه پایانی زنجیره در قالب یارانه نقدی و کالایی از مصرف کننده حمایت کند. دولت همچنین می تواند این مبلغ را به میانه زنجیره پرداخت کند. یعنی به دامدار، کشاورز یا مرغدار و...پرداختی داشته باشد.
رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه گفت: این مکانیسمی است که در شرایط فعلی در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و دولت هم با این مصوبه موافق است . باید منتظر باشیم تا موضوع در صحن علنی در قالب تبصره 1که مرتبط با ارز ترجیحی است، مطرح و نمایندگان نظر نهایی خود را اعلام کنند.
 نماینده تربت حیدریه با اشاره به اینکه مجلس در خصوص برنامه ریزی نحوه حمایت از اقشار کم برخوردار دست دولت را باز گذاشته به اقتصادآنلاین گفت: مصوبه نهایی مجلس باید به گونه ای انعطاف داشته باشد تا مدیریت نحوه پرداخت یارانه ها در اختیار دولت قرار گیرد. البته تصمیمات سالهای قبل مجلس نیز با یک چنین ساز وکاری برنامه ریزی شد. یعنی در سال 1400 نیز به دولت اجازه داده شد تا 8میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی تخصیص داشته باشد.
زنگنه افزود: نهایتا ممکن است، دولت بخواهد ارز ترجیحی را با قیمت 10هزار، 15هزار و یا 20هزار تومان محاسبه کند. نرخ 4200 تومانی در بودجه 1401، کف قیمت محسوب می شود و این اختیار به دولت داده شده که مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور و شاخص های معیشتی، نرخ ارز مورد نظر خود را عمال کند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ارز تومانی بودجه کمیسیون تلفیق ارز 4200 تومانی وارد کننده اجازه داده ارز ترجیحی قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ قیمت سکه و طلا افزایشی شد

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۸۰۰ هزار تومانی به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون تومان و ربع سکه با رشد ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۵۱۱ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۱۵ دلار رسید.

کد خبر 6093000 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قیمت سکه طرح جدید امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ سکه ۸۰۰ هزار تومان گران شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۱ اردیبهشت؛ قیمت سکه و طلا افزایشی شد
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • بازگشت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران