Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمد عفتی، سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام اصلاح و نوسازی سه هزار هکتار از باغ‌های استان، اظهارکرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، تغییرات آب و هوایی، تاثیر تنش های خشکسالی، گرما و یخبندان، چالش های کم آبی و نبود باران های موثر و به موقع و سایر مسایل نیاز است که باغ های این استان نوسازی و اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بیشتر باغ های استان بر پایه بذری ایجاد شده اند که بعد از سال ها باردهی اقتصادی خود را به نوعی از دست داده اند که هم اینک مهم ترین راهکار علمی و فنی در راستای اقتصادی کردن حوزه باغبانی اصلاح و نوسازی باغ ها به روش سرشاخه کاری است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: در سرشاخه کاری تاج درخت با ارقام اقتصادی، امید بخش (دیر گل) و تجاری به تنه درخت اصلی پیوند زده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارقام تجاری انواع میوه ها در آزمایش خود را در برابر خشکسالی، تنش کم آبی بیماری ها و آفات و بیماری ها مقاوم هستند ادامه داد: در استان خراسان شمالی هرساله بهار زودرس باعث گل دهی برخی از درختان می شود که سرمای دیررس زمستانه آن را می خشکاند، هم اینک باید از ارقامی استفاده کنیم که دیر گل هستند و از این سرما فرار خواهند کرد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: محصولی که بازار پسند و به موقع عرضه شود سود اقتصادی از آن به دست می آید.

عفتی افزود: در سال های اخیر در باغ های انگور، پسته و گردو به روش سرشاخه کاری اصلاح و نوسازی خواهند شد که برنامه ریزی شده است باغ های سیب استان نیز نوسازی شوند.

وی تصریح کرد: کارشناسان باید هر روزه یافته های جدید علمی در خصوص اصلاح باغ ها و درآمد زایی را به کشاورزان انتقال دهند چرا که در سال های اخیر به علت خشکسالی و حوادث خسارت های زیادی دیده اند.

عفتی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است که در سال آینده نیز بیش از ۳ هزار هکتار از باغ های استان اصلاح و نوسازی شود افزود: از کشاورزان می خواهیم در ایجاد باغ های جدید نیز از نهال های سالم و استاندارد که دارای شناسه هستند استفاده کنند.

وی بر تنوع ارقام انواع میوه ها نیز تاکید کرد و گفت: از باغداران می خواهیم که از رقم های متنوع استفاده کنند تا در تمام فصول سال میوه برای عرضه داشته باشند و در صورت بروز مشکل در گونه ای خسارت هنگفتی نبینند.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: برنامه اصلاح و نوسازی باغ های میوه با اهداف بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می شود.

انتهای‌پیام/ز

منبع: فارس

کلیدواژه: هرس باغ اصلاح و نوسازی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود

رضا ربانی در جلسه اطلاعات مکانی و پروژه ملی جی نف گفت: بر اساس این پروژه همه اماکن کشور دارای شناسنامه می‌شوند تا در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

او گفت : جی نف امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد و همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد.

رضا ربانی گفت: شاهد عقب ماندگی ۴ ساله در این پروژه هستیم که باید تا دو سال آینده جبران شود.

مدیر کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست ایران گفت: تا کنون ۳۹ میلیون مکان در این اطلاعات ثبت شده است.

ربانی، مهم‌ترین شاخصه در این پروژه را کمک به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و کسب و کار عنوان کرد و گفت : این پروژه باعث ایجاد هویت مکانی در کشور می‌شود. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی هم گفت: در سطح کشور کسب رتبه در شاخص‌ها بستگی به توانمندی‌های هر استان دارد لذا دستگاه‌های اجرایی با تشکیل جلسات چالش‌ها و موانع این پروژه را سریع‌تر حل کنند.

عبدالصمد صفر نژاد با عنوان اینکه در ۱۲ استان کشور در حوزه شهری این پروژه به شکل مطلوب اجرایی شده است، گفت: این قانون لازم الاجراست و همگی برای اجرای آن تسریع داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • نماینده خراسان شمالی در رقابت‌های امیدهای کشور مشخص شد
  • ۴۰ درصد فضاهای آموزشی بَردَسکَن خراسان رضوی در طرح نوسازی قرار گرفته‌ است
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود