Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که امروز، دوشنبه قرار است مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین در خاک بلاروس انجام شود، مسکو به این ملاقات خوش‌بین است، ولی رئیس جمهور زلنسکی گفته: به نتیجه این نشست اعتقادی ندارد، ولی از این فرصت هرچند کوچک، برای کاهش تنش استفاده خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک مقام آگاه در بلاروس اعلام کرد که مذاکرات بین هیئت‌های روسیه و اوکراین اوایل صبح امروز، دوشنبه آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، علت این امر تعویق مذاکرات نیست، بلکه آماده شدن هیئت نمایندگی اوکراینی است.

طبق توافق طرفین، محل مذاکرات روسیه و اوکراین در منطقه گومل در خاک بلاروس در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین انتخاب شده است.

پیش از این، ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه که ریاست هیئت روسی را برعهده دارد، اعلام کرد که روز یکشنبه توافقی با طرف اوکراینی برای انجام مذاکرات در منطقه گومل بلاروس حاصل شد. هیئت روسی پیش از این مینسک را به مقصد محل ملاقات ترک کرده است. مکان دقیق مذاکرات فاش نخواهد شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که توافق در این خصوص پس از گفتگوی تلفنی بین الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس و رئیس جمهوری اوکراین صورت گرفته است. در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته است که به نتیجه مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس، «واقعاً اعتقادی ندارد».

وی افزود: «صادقانه بگویم، مثل همیشه، من واقعاً به نتیجه این نشست اعتقادی ندارم، ولی اجازه دهید آنها تلاش کنند. تا بعداً حتی یک شهروند اوکراینی هم در خصوص اینکه من به عنوان رئیس جمهور تلاش نکردم شک نداشته باشد.»  زلنسکی معتقد است که مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه «هر چند کوچک، ولی فرصتی» برای کاهش تنش است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

لاوروف وزیر امور خارجه ترکیه را از وضعیت اوکراین مطلع کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، همتای خود را از تحولات اوضاع در اوکراین در شرایط اجرای عملیات نظامی ویژه روسیه مطلع کرد و رویکردهای اصولی مسکو برای مذاکره با کی‌یف را تشریح کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، چاووش‌اوغلو از لاوروف برای کمک به بازگرداندن شهروندان ترکیه‌ای که در اوکراین به سر می‌برند، کمک خواست و در پاسخ به او اطمینان داده شد که "هر کاری که به طرف روسی بستگی دارد در حال انجام است و انجام خواهد شد - با این شرط که نیروهای مسلح اوکراین و گردان های نئونازیستی از شهروندان خارجی برای پیشبرد اهداف جنایتکارانه خود استفاده نکنند.

لاوروف در این گفتگو تاکید کرد که در انجام وظایف تعیین شده برای غیرنظامی کردن اوکراین، "اولویت روسیه تامین امنیت مردم غیرنظامی است. وزرای خارجه توافق کردند که به تماس‌های خود ادامه دهند. این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف ترکیه‌ای انجام شد.

نبنزیا: انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به مذاکرات آتی بین هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس خوش‌بین است، ولی اذعان کرد که از جزئیات آماده سازی این نشست اطلاعی ندارد. او به خبرنگاران گفت: «من حتی نمی دانم این مذاکرات شروع شده یا نه، ولی گزارشی را خواندم که ممکن است فردا صبح به وقت بلاروس شروع کنند.»

این دیپلمات روس از انتشار میلیون‌ها خبر جعلی درباره عملیات نظامی روسیه در اوکراین در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

نبنزیا شب گذشته در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکنون جنگ اطلاعاتی گسترده‌ای علیه روسیه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. برای اینکه هیچ مدرکی مبنی بر تخریب زیرساختار‌های غیرنظامی توسط نیروهای مسلح روسیه وجود ندارد، ولی در عوض حملات اشتباه اوکراینی ها و همچنین فیلم‌های گرفته شده از منطقه دونباس جنایات رخ داده توسط ملی گرایان اوکراینی را ثابت می‌کند.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود که ملی‌گرایان اوکراینی غیرنظامیان اوکراینی را به گروگان گرفته و پشت آنها به عنوان سپر انسانی پنهان می‌شوند و این نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی است که باید به درستی محکوم شود. در واقع این همان تاکتیکی است که توسط تروریست‌های داعشی استفاده می شود. و تمام مسئولیت عواقب احتمالی این جنایات بر عهده رژیم کی‌یف است.

واسیلی نبنزیا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بر حل بحران اوکراین و اصلاح وضعیتی که منجر به آن شده است تمرکز کنند. به گفته وی، این وضعیت با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز نشد، بلکه خیلی زودتر از آن شروع شد، زمانی که غرب وانمود کرد که متوجه جنایات ملی گرایان اوکراینی به مدت 8 سال در منطقه دونباس نمی‌شود. تا به امروز حتی یک کلمه همدلی برای ساکنان دونباس از زبان مقامات غربی شنیده نشده است.

نگرانی نماینده پارلمان اوکراین از استفاده از غیرنظامیان بعنوان "سپر انسانی"

ایلیا کیوا، معاون پارلمان اعلای اوکراین از جناح اپوزیسیون "عرصه مخالفان برای زندگی"، در کانال تلگرام خود ابراز تأسف کرد که مقامات اوکراینی از تاکتیک‌های فاشیستی، از جمله روش "سپر انسانی" قرار دادن غیرنظامیان استفاده می‌کنند و چنین اقدامی یک جنایت است.

روسیه تلاش می‌کند تا اوکراین را به کشوری مستقل تبدیل کند

 ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه و عضو هیئت مذاکره کننده این کشور در بلاروس یادآور شد که طرف روسی هر کاری را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به کشوری صلح‌ جو، آزاد، دموکراتیک و مستقل تبدیل می‌شود و اتباع روس ساکن آنجا در امنیت هستند.

این مقام دوما پیش از این به رئیس جمهوری اوکراین توصیه کرده بود که فرصت مذاکره با مسکو را از دست ندهد.

وزارت دفاع روسیه: با سربازان اوکراینی که سلاح خود را زمین بگذارند با عزت رفتار خواهد شد

 سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان روسی به رفتار محترمانه با اسرای جنگی اوکراینی ادامه می‌دهند. وی گفت: «ما درک می‌کنیم که آنها به مردم اوکراین سوگند یاد کردند. همه کسانی که سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از مقاومت خودداری کنند، بعداً به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهند شد.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآور شد که در نتیجه عملیات نظامی برای غیرنظامی کردن و رها کردن اوکراین از شر نئونازیسم، کشته و زخمی‌هایی نیز در بین نظامیان روسی وجود دارد.

ایگور کوناشینکوف افزود، نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات نظامی ویژه، یک هزار و 67 تأسیسات زیرساختاری نظامی در اوکراین، از جمله 27 پایگاه فرماندهی و مرکز ارتباطی، 38 سامانه موشکی ضدهوایی و همچنین 56 ایستگاه راداری را هدف قرار دادند.

نگرانی اوکراین از اصابت موشک به محل دفن زباله‌های رادیواکتیو

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که موشک‌هایی به یک سایت دفع زباله‌های رادیواکتیو در نزدیکی شهر کی‌یف اصابت کرده، البته هیچ گزارشی مبنی بر خسارت به ساختمان یا هیچ نشانه‌ای از انتشار مواد رادیواکتیو وجود ندارد.

به گفته وی، «اگرچه این مکان‌های دفن زباله، حاوی زباله‌های رادیواکتیو سطح بالا نیستند، ولی زباله‌های رادیواکتیو ذخیره‌ شده یا دفن شده در آنجا همچنان می‌توانند اثرات رادیولوژیکی جدی ایجاد کنند که حفاظت از آنها را ضروری می‌کند».

زاخارووا: خسارات کشورهای گروه 7 به جهان باید محاسبه شود

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به کشورهای گروه 7 توصیه کرد که آسیب‌هایی که خود آنها طی 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند و نه مسکو را ارزیابی کنند.

زاخارووا شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راسیا-1" در مورد واکنش گروه 7 به اقدامات روسیه در اوکراین گفت: « کشورهای عضو این گروه خود باید خسارتی را که کشورهایشان حداقل طی 20 تا 25 سال گذشته به جهان وارد کرده‌اند محاسبه کنند و بدهی‌های خود به چندین نقطه، در قاره‌های مختلف را پرداخت کنند.»

ظهور تسلیحات هسته‌ای در اوکراین یک "رویای طلایی" برای آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که ظهور سلاح‌های هسته‌ای در خاک اوکراین یک "رویای طلایی" برای ایالات متحده خواهد بود.

وی توضیح داد: «ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای خود را در خاک کشورهای اروپایی مستقر کرده است. و این اقدام در فرانسه و انگلیس صورت نگرفته که خود سلاح هسته‌ای دارند، بلکه سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک ایتالیا و بسیاری از کشورهای دیگر مستقر شده که این نوع تسلیحات را ندارند. البته خود این کشورها به آنها دسترسی نداشته و ایالات متحده این تسلیحات را کنترل می‌کنند و اگر این تسلیحات در اوکراین نیز ظاهر شود، یک رویای طلایی برای آمریکایی خواهد بود تا به وسیله آنها روسیه را تهدید کنند و این یک خطر جدی برای ماست.»

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا مستقر در دونباس از طریق خاک روسیه از منطقه خارج می‌شوند

بر اساس گزارش روزانه گروه ماموریت نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه دونباس، تیم‌های نظارتی این سازمان در مراکز گشت‌زنی در لوهانسک و دونتسک در انتظار عقب نشینی از طریق خاک فدراسیون روسیه هستند.

هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، پیشتر گفته بود که با توجه به تشدید وخامت اوضاع، تصمیم گرفته تا در اسرع وقت تمامی اعضای گروه مأموریت را از خاک اوکراین خارج کند.

برزیل از قطعنامه‌های ضد روسی در سازمان ملل حمایت نخواهد کرد

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل صبح امروز، دوشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در سائوپائولو اعلام کرد که کشورش به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا پیشنهاد تحریم وی رأی نخواهد داد.

وی تاکید کرد: «هیچ تحریم یا محکومیتی علیه رئیس جمهور پوتین نباید اعمال شود، رأی برزیل در این رابطه کاملاً مشخص نیست و این موضع گیری با هیچ قدرتی مرتبط نیست. رأی آزاد ما در این راستا داده خواهد شد و موضع ما با وزیر امور خارجه - کارلوس فرانکا مورد توافق قرار گرفته است. مسلماً ما خواستار صلح در اوکراین، ولی نمی توانیم اجازه دهیم عواقب اقدامات سیاسی عجولانه در برزیل احساس شود.»

هنگامی که خبرنگاران از رئیس جمهوری برزیل در مورد حفظ بی طرفی در حین ادامه عملیات ویژه روسیه سؤال کردند، وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مردم اوکراین به زبان روسی صحبت می‌کنند و روس‌ها و اوکراینی‌ها مردمانی برادر هستند، تاکید کرد: «در جریان عملیات نظامی روسیه هیچ صحبتی از کشتار غیرنظامیان نیست، هیچ کس از چنین تاکتیک‌هایی استفاده نمی‌کند. اخبار مربوط به کشتار جمعی اغراق آمیز است و رهبر روسیه هیچ علاقه‌ای به سازماندهی یک قتل عام ندارد.»

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

پوشش زنده تحولات اوکراین|موافقت اوکراین با مذاکرات با روسیه/ دستور پوتین برای آماده‌باش نیروهای «بازدارنده هسته‌ای»پوشش زنده تحولات اوکراین| آلمان مستقیما به اوکراین سلاح ارسال می‌کند/ارتباط برخی بانکهای روسیه با سوئیفت قطع می‌شودپوشش زنده تحولات اوکراین| دستور پوتین برای آغاز عملیات نظامی در دونباس/پوتین: گزینه دیگری نداشتیم/ ایران طرفین را به توقف درگیری دعوت کرد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوکراین اخبار روسیه اوکراین اخبار روسیه زباله های رادیواکتیو روسیه و اوکراین روسیه در اوکراین وزیر امور خارجه سخنگوی وزارت عملیات نظامی یادآور شد خارجه روسیه رئیس جمهوری مذاکرات بین سازمان ملل خواهد شد هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه امروز یکشنبه تلفنی گفت و گو کردند.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن در این مکالمه تلفنی بر پایبندی کامل آمریکا به حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

بایدن همچنین بر ضرروت افزایش ورود کمک‌ها به غزه با هماهنگی نهادهای فعال در زمینه بشردوستانه تاکید کرده است.

کاخ سفید تاکید کرد که بایدن و نتانیاهو در مورد عملیات نظامی در رفح گفتگو کردند و بایدن بار دیگر بر موضع صریح خود در این زمینه تاکید کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که بایدن و نتانیاهو در مورد افزایش کمک‌ها به غزه و آمادگی برای بازگشایی گذرگاه‌های شمالی از این هفته گفت و گو کردند.

مذاکرات جاری برای دستیابی به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا از درگیری محورهای گفت و گوی بایدن و نتانیاهو بوده است.

از سوی دیگر، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در اقدامی عوام فریبانه با به تصویر کشیدن یکی از آزادشدگان از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی ادعا کرد: تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسیران) مانند «ابیگل» (Abigail) که توسط (مقاومت اسلامی فلسطین) حماس از خانواده‌های خود جدا و نگهداری شده‌اند، به آغوش خانواده‌های خود باز گردند، آرام نخواهم گرفت!

رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن شرایط طاقت فرسای هزاران اسیر مظلوم فلسطینی در بند اشغالگران قدس در این خصوص مدعی شد: به آنها قول می‌دهم. به خانواده‌های آنها قول می‌دهم.

از سوی دیگر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی بی سی اعلام کرد که اشغالگران قدس پیش از آغاز حمله به رفح دیدگاه‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را دریافت خواهد کرد.

هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلویزیونی ادامه داد: آنها به ما اطمینان داده‌اند که تا وقتی درباره چشم اندازها و نگرانی‌های خود گفتگو نکرده‌ایم، به رفح حمله نکنند.

«جان کربی» در این مصاحبه اضافه کرد که «در صدر برنامه سفر آتی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا)» به منطقه، «تلاش برای حصول آتش بس موقت ۶ هفته‌ای ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که در صورت موافقت حماس با توافق تبادل اسرا، ممکن است این آتش بس برقرار شده و طرح حمله نظامی به رفح منتفی اعلام شود.

رویترز پیشتر اعلام کرده بود که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

کد خبر 6091519

دیگر خبرها

  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف