Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذاکریان گفت: در خراسان رضوی روزانه ۸۰ سقط جنین انجام می‌شود که از این تعداد تنها حدود ۳۰ درصد به مسایل اقتصادی باز می‌گردد‌ و بقیه سقط‌ها به دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محسن ذاکریان، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس بسیج جامعه پزشکی در بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بعد از انقلاب شاهد حضور موثر و همیشه در صحنه جامعه پزشکی در عرصه های مختلف بوده ایم و این حضور و فداکاری با شیوع ویورس منحوس کرونا در کشور به اوج خود رسید از این رو طی این دو سال که کارزار بسیج جامعه پزشکی بود، شاهد حضور فداکارانه جامعه پزشکی در خط مقدم مقابله با کرونا بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طی این دو سال بسیج جامعه پزشکی علاوه بر پرداختن به مبارزه در حوزه کرونا به محرومیت زدایی در حاشیه شهر و افزایش جمعیت نیز فعال بوده است، افزود: بسیج از همان ابتدا شروع کرونا پای کار آمد و در یک اقدام ۲۷ هزار پک بهداشتی برای بیماران خاص تهیه و توزیع کرد.

ذاکریان خاطر نشان شد: متاسفانه دریافت خدمات مطلوب سیستم بهداشتی مبتنی بر حضور همراهی است اما به دلیل کرونا این امر نمی توانست محقق شود از همین رو نیروهای داوطلب مردمی پای کار آمدند و تنها در پیک پنجم بیش از ۵ هزار نفر برای حضور در بیمارستان ها به عنوان سلامت یاران ثبت نام کردند و در اقدامی دیگر بیش از ۷ هزار نفر در جهت ترویج پروتکل های بهداشتی در جامعه آموزش دادیم.

صدور مجوز فعالیت هیات مذهبی منوط به حضور سلامت یاران حسینی شد

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه صدور مجوز فعالیت هیات مذهبی منوط به حضور سلامت یاران حسینی شد یادآور شد: سلامت یاران حسینی کار ابتکاری بود برای رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات مذهبی که با پای کار آمدن خود هیات شاهد رعایت خوب پروتکل های بهداشتی در ایام محرم و صفر بودیم که در این راستا در ۸۰۰ هیات سلامت یاران حسینی مستقر شدند علاوه بر آن دو جلد در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات با نام «آزمون هیات» منتشر شد و توانستیم آن ها را تا حدود زیادی با خود همراه کنیم.

اجرای طرح مسجد سنگر سلامت در ۲۵۵۰ مسجد خراسان رضوی

وی تصریح کرد: با پیک سوم کرونا طرح مسجد سنگر سلامت با هدف شناسایی و نگه داشتن افراد مبتلا در خانه اجرایی شد که این طرح در ۲۵۵۰ مسجد اجرایی شد و در حوزه های شناسایی، انجام رپید تست ها، خرید لوازم مورد نیاز بیماران و توزیع بسته های معیشتی فعال شدیم علاوه بر این در زمینه نقاهتگاه ها نیز ورود داشتیم و فضای خوبی برای افرادی که متقاضی حضور در این مکان داشتن فراهم شد.

ارائه خدمات رایگان به ۲۱ هزار بیمار سرپایی با راه اندازی قرارگاه عملیاتی شهید سلیمانی در مشهد

ذاکریان با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا خدمات با تشکیل قرارگاه عملیاتی شهید سلیمانی جلوه دیگری پیدا کرد، گفت: با راه اندازی دو مرکز در چهار راه نخرسی مشهد و زائر سرا آستان قدس رضوی توانستیم بار کرونا را از دوش مراکز بهداشت و درمان برداریم که در این رستا به ۲۱ هزار بیمار سرپایی خدمت رسانی شد که تمام این خدمات به صورت کاملا رایگان انجام شد.

تزریق ۲۴۸ هزار دوز واکسن در حاشیه شهر توسط بسیج

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: در تیر ماه امسال میزان واکسیناسیون در حاشیه شهر ۲۰ درصد از مرکز شهر کمتر بود از این رو مراکز واکسیناسون را به حاشیه شهر بردیم و واکسن را در اختیار مردم قرار دادیم که بعد از ۷۰ روز حدود ۲۴۸ هزار دوز واکسن در حاشیه شهر تزریق شد.

اجرای طرح واکسیناسیون خانه به خانه در حاشیه شهر مشهد

وی با اشاره به اینکه در طرح شناسایی بیماران ۹۸۲ نفر با ما همکاری داشتند که طی مدت فعالیت خود ۲۲۱ هزار تست رپید انجام دادند، یادآور شد: پس از آن طرح تزریق واکسن به صورت خانه به خانه شروع کردیم و اکیپ های ما در خانه ۱۰ هزار را در منطقه شهید باهنر مشهد که از مناطق محروم و حاشیه شهر محسوب می شود، زدند که از این تعداد ۴ هزار خانه جوابگو بودند و ۱۴۰۰ دوز واکسن زده شد.

ذاکریان ادامه داد: با اوج گیری کرونا در تابستان امسال با همکاری شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی طرح واکسیناسیون اتوبوسی را راه اندازی کردیم و این اتوبوس ها که بیشتر در مناطق حاشیه شهر و مناطق پرجمعیت استقرار پیدا کردند طی ۱۰۰ روز فعالیت خود توانستند خدمات واکسیناسیون را برای ۱۱۴ هزار نفر انجام دهند.

ایجاد دوقطبی های کاذب در خصوص واکسیناسیون توسط جریانات خاص

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: متاسفانه دوقطبی های اشتباهی در جامعه در خصوص واکسیناسیون ایجاد شده است و به نظر من یک سری جریانات خاص عامدامه در این خصوص ورود کرده است که این شبهات و دو قطبی ها به نفع مردم نیست از این رو کرسی آزار اندیشی در خصوص واکسیناسیون برگزار کردیم که در این منازره از موافقین و مخالفین دعوت شد و به تبادل نظر پرداختند.

احداث بیمارستان ۱۱۰ تخت خوابی امام خمینی(ره) طی ۱۰ روز

وی خاطر نشان شد: از دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی طی مدت همه گیری ویروس کرونا می توان به انحام ۱۲ هزار تست سریع در فرودگاه هاشمی نژاد و ارائه خدمات به ۱۱۵۰ نفر روز بستری در مراکز نقاهتگاهی سپاه اشاره کرد علاوه بر آن در یک اقدام جهادی در پیک پنجم کرونا یک بیمارستان ۱۱۰ تخت خوابی امام خمینی(ره) نیز در مدت ۱۰ روز ایجاد شد.

ارائه خدمات درمانی رایگان در ۱۵ نقطه از حاشیه شهر مشهد

ذاکریان تصریح کرد: در حال حاضر در ۱۵ نقطه از حاشیه شهر مشهد به صورت هفتگی خدمات بهداشتی و درمانی به صورت رایگان ارایه داده می شود و در این طرح که از آبان ماه سال گذشته در حال انجام است افراد نیازمند به صورت رایگان دارو دریافت می کند علاوه بر آن طی قراردادهایی که با متخصصین و مراکز درمانی خصوصی داشته ایم بنا شد در صورتی که بیماران نیازمند حقیقی نیاز به خدمات تکمیلی دو و سه داشته باشیم به این مراکز ارجاع داده می شوند که از زمان شروع این طرح در هر هفته بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر خدمات دریافت می کنند که این مدل بسیار خوبی است که تشکیل شده و به دنبال توسعه آن هستیم.

در آینده‌ای نچندان دور شاهد جامعه‌ای پیر خواهیم بود

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: با وضعیت رشد جمعیتی که امروز شاهد آن هستیم در آینده ای نچندان دور شاهد یک جامعه پیر خواهیم بود از این رو بسیج جامعه پزشکی به این موضوع ورود داشته است و با راهدازی مرکز «نفس» به دنبال جلوگیری از سقط های جنینی هستیم که والیدن آن ها دلیل این سقط ها را مسائل فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بیان می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد از سقط ها حاصل ازدواج های مشروع هستند، بیان کرد: روزی هزار سقط جنین در کشور داریم که از این تعداد ۳ درصد قانونی و بخاطر مشکلات ژنتیکی صورت می گیرد و متاسفانه حدود ۹۵ درصد این جنین ها سالم هستند که سقط می شوند که باید فکر جدی برای جلوگیری و کاهش این تعداد سقط جنین انجام شود.

روزانه ۸۰ سقط جنین در خراسان رضوی داریم/ تنها ۳۰ درصد سقط‌ها به مسائل معیشتی بازمی‌گردد

ذاکریان با اشاره به اینکه در خراسان رضوی روزانه ۸۰ سقط جنین انجام می‌شود، گفت: تنها حدود ۳۰ درصد سقط‌ها به مسایل اقتصادی بار می‌گردد و بقیه سقط‌ها به دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود به عنوان مثال حدود ۴۰ درصد والدین تعداد مطلوب فرزندان و ۷ درصد مسئله جنسیت فرزند را دلیل سقط جنین خود بیان می کنند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: برای کاهش سقط های جنین های سالم، مرکز نفس از سال گذشته شروع به کار کرده است در همین خصوص با تمام کلنیک های مامایی رای زنی کردیم تا افرادی که می خواهند سقط کنند به آن ها ارجاع داده شوند تا بتوان با حل مشکلاتشان، آن ها را از سقط جنینشان منصرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در هفته بیش از ۵۰ نفر به مرکز نفس مراجعه می کنند، تصریح کرد: پس از شناسایی ما با قول حمایت، آن ها را از سقط باز میداریم و سعی می کنیم تا دلیل سقط آنها را برطرف کنیم که بخش عمده آنها فرهنگی و اقتصادی است.

مرکز نفس بیش از ۳۰۰ نفر را از سقط جنین منصرف کرد

ذاکریان با بیان اینکه طی یک سال گذشته با اقدامات ما در مرکز نفس، بیش از ۳۰۰ نفر از سقط جنین خود منصرف شدند، گفت:۵۲ مورد در مشهد و ۷۰ مورد در نیشابور دلیل تمایلشان برای سقط جنین را مسائل اقتصادی بیان کردند که ما تا دوسالگی این کودک بسته های معیشتی به آن ها می دهیم و حدود ۲ برابر این تعداد افرادی هستند که با کار فرهنگی و مشاوره از سقط جنین خود منصرف شدند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: اگر تنها بتوانیم از ده درصد سقط ها جلوگیری کنیم می توانیم ۱۰ درصد میزان موالید جامعه افزایش دهیم از این رو امروز مدل نفس تبدیل به یک مدل کشوری شده است و باید در تمام نقاط کشور اجرایی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بسیج جامعه پزشکی خراسان پروتکل های بهداشتی سلامت یاران حسینی خراسان رضوی مسئول سازمان حاشیه شهر انجام می شود درصد سقط ها سقط جنین سقط ها مرکز نفس ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

به گزارش قدس خراسان، سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیب‌زدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمی‌توانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمی‌توانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالش‌های روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.

وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعه‌محور بودن است و در این جامعه‌محوری تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسی‌ترین موضوعات است.

اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلان‌استان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیک‌ها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نمره قبولی کسب کرده‌اند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاه‌ها و موسسات، صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین جاری جهاد می‌کنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز می‌کنیم که خدمات ارزنده‌ای به جامعه بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • پلمب ۱۳ مرکز مداخله‌گر دندانپزشکی در خراسان رضوی
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی