Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: باید بر خطوط و مطالبات اساسی ایستادگی شود. هر چند هر توافقی انجام شود، باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مجلس هم با در نظر داشتن منافع ملی و مردم، حتما این توافق را مورد بررسی قرار می دهد.

«ابوالفضل عمویی»، نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری، شمیرانات و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "خبرهای منتشر شده از مذاکرات وین" گفت: مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت که طرف مقابل خواسته های اساسی ایران را نپذیرفته ، موضوعاتی که برای ما فقط خواسته نیست و جزء خطوط اصلی است. خطوطی که باید توسط تیم مذاکره کننده حفظ شود.

وی ادامه داد: هنوز گفتگوها ادامه دارد و احتمالا هیات مذاکره کننده به وین برمی گردد تا مواضع جمهوری اسلامی را اعلام کند. مطالبه ما این است که بر این خطوط و مطالبات اساسی ایستادگی شود. هر چند هر توافقی انجام شود، باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مجلس هم با در نظر داشتن منافع ملی و مردم، حتما این توافق را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که منافع ملی تامین شود، احتمالا مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت. 

عمویی در پاسخ به این سوال که احتمال توافق را چند درصد می داند ، گفت: متن توافق در موارد عمده ای پیشرفته رفته و  به توافق نزدیک هستیم. این را اعضای تیم مذاکره کننده نیز گفتند. اما به هر حال موضوعات اساسی همیشه آخرین موضوعاتی هستند که ممکن است حل شود. به سمت حل آن مسائل و موضوعات بسیار مهم در حرکت هستیم، حتما برای ملت ما قابل درک است که خواسته های اساسی آن ها باید در مذاکرات در نظر گرفته شود. نفس توافق بدون این که منافع مردم در آن در نظر گرفته شود نمی تواند آورده ای برای مردم داشته باشد و مشکلات اقتصادی را حل کند. از این جهت باید این مطالب حل شود تا  یک توافق خوب را ببینیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی در رابطه با توافق جدید تصریح کرد: محور کلی روند مذاکرات این است که هر طرف به تعهدات سابق خود در برجام بازگردد، طرف آمریکایی طرفی است که از توافق به صورت غیر قانونی خارج شده و امروز می گوید که من می خواهم به توافق برگردم.  شروطی برای بازگشت آن ها تعیین شده از جمله رفع تحریم ها، یعنی ما می گوییم در صورتی آمریکا می تواند به توافق برگردد که تحریم ها علیه ایران را رفع کند، تا ما بتوانیم کار تجارت خارجی انجام داده واقتصاد خود را از محدودیت های فعلی خارج کنیم. اما جمهوری اسلامی در صورتی که توافق صورت بگیرد و تحریم ها برداشته شود یک راستی آزمایی خواهد کرد، که تحریم ها برداشته شده است. در این صورت ما هم به تعهدات سابق خود در متن برجام بر می گردیم. 

نماینده مردم تهران در رابطه با وجود اهرم های فشار و افزایش فشار ها از طرف ایران برای توافق نیز گفت: ما اهرم های مختلفی تا الان به کار گرفتیم، از جمله این که برنامه هسته ای ما توسعه پیدا کرد و مبتنی بر نیازهای داخلی ما است. ما به هرحال برای تامین راکتور اراک غنی سازی 20 درصد انجام دادیم. تعداد سانتریفیوژهایمان را افزایش دادیم و حجم ذخایر خود را بالا بردیم. چون محدودیت های سابق را دیگر قبول نداشتیم و اجرا نمی کردیم. این ها ابزارهایی بود که طرف مقابل در مقابلش حرف زد و مهم تر از همه این بود که ما راهکارهایی را با مقابله با تحریم ها و کم اثر کردن آن ها پیدا کردیم.

عمویی ادامه داد: همکاری هایی که ما با کشورهای مثل روسیه و چین و حوزه همسایگان خود مثل ترکیه و ترکمنستان و قطر در دوره اخیر انجام دادیم، نشان می دهد که تحریم های آن ها کم اثر شده و به خواسته های خود نرسیدند. مهم ترین مشکل طرف مقابل این بود که با فشاری که بر ما تحمیل کردند به اهداف خود نرسیدند. یک کارزاری به نام کارزار فشار حداکثری ایجاد کردند که طی این کارزار بنایشان بر این بود که اقتصاد جمهوری اسلامی را دچار فروپاشی کرده و مردم ایران را عاصی کنند. اما به این هدفشان نرسیدند. علی رغم فشارهایی که به مردم تحمیل شد که برای ملت عزیز ما سخت بود و برای حاکمیت ما سخت تر بود، اما به هرحال ما این دوره سخت را توانستیم پشت سر بگذاریم و آن ها فهمیدند که اعمال فشار نمی تواند در مسیر حرکت ما اشکال ایجاد کند و باید به سمت گفت و گو رفت.

این نماینده مجلس با بیان این که دست ایران در مذاکرات خالی نیست، افزود: همه این مواردی که گفته شد ابزار هایی بود که اگر بی اثر بود، طرف مقابل امروز پشت میز مذاکره نبود. آن هم پشت اتاقی که ما آن ها را راه نمی دهیم. حتما این ها تاثیر داشته است. برای این که الان آن ها هستند که درخواست دارند بیایند و به توافق بپیوندند و بدون نظر ما و بدون تامین رضایت ایران نمی توانند این توافق را از سر بگیرند. پس فشار های ما اثرگذار بوده است

ابوالفضل عمویی افزود: واقعیت این است که آمریکا الان مشکلات داخلی بسیار بزرگی دارد، بالاترین حجم تورم سال های گذشته خود را تحمل می کند. نیاز ایالات متحده به بازارهای انرژی که ایران هم جزء یکی از تولید کنندگان اساسی آن است، بسیار افزایش پیدا کرده  است. وضعیت رشد اقتصادی در آمریکا بعد از کرونا به آن مسیر مطلوب خودش بازنگشته و آن ها فکر می کنند محدودیت دارند. از این جهت است که سعی می کنند برای محدودیت های خود بخشی از این منازعات را کاهش داده و یکی از آن ها این است که در مواجهه با ما به یک راه حل برسند تا بتوانند توان خود را در جاهای دیگر دنیا بکار ببرند.

عضو کمیسیون امنیت در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر روی مذاکرات تاکید کرد: جنگ اوکراین مستقیما ارتباطی روی مذاکرات ما ندارد، اما چالش هایی که غربی ها با آن مواجه هستند بسیار زیاد است و نیاز آن ها به انرژی افزایش پیدا کرده است.

وی در رابطه با این که آیا با آغاز تنش میان روسیه و غرب کشور ما می تواند جایگزین مناسبی برای تامین انرژی غرب باشد بیان داشت: ما از بزرگ ترین ظرفیت های تولید انرژی در دنیا هستیم و همیشه گفتیم که حاضریم با هر خریدار مشروعی فروش انرژی انجام دهیم. این نیاز بازار انرژی در حال حاضر به غیر تحولاتی که دارد اتفاق می افتد نیز زیاد است. به اندازه ای قیمت نفت در دنیا بالا رفته که حتما نیاز به حضور نفت ایران در بازارهای جهانی دیده می شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امنیت ملی سیاست خارجی مذاکرات توافق جنگ اوکراین عضو کمیسیون امنیت جمهوری اسلامی طرف مقابل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۷۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که احتمال توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • لوپتگی حالا شیطان است؛ اسلوت بهترین شغل دنیا را می‌گیرد
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد