Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵ دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۳۳ درصد افزایش به ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت رسید. در هفته‌های اخیر قیمت نفت با رشد همراه بود. با این حال کمتر کسی انتظار داشت عوامل موثر در بازار نفت بتواند قیمت طلای سیاه را ۳ رقمی کند.

در واقع فعالان بازار نفت معتقد بودند تا زمانی که ریسک سیاسی یا اقتصادی به بازار تحمیل نشود، با وجود افزایش تقاضا برای نفت، قیمت‌ها به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با حمله روسیه به اوکراین که هفته گذشته انجام شد، ریسک سیاسی مورد انتظار به وجود آمد و نفت در واکنش به این حمله برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تا کنون قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه کرد.

همزمان با افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، قیمت گاز نیز در اروپا رو به افزایش گذاشت.

روسیه ۴۰ درصد از گاز اروپا را تامین می‌کند و تولید نفت این کشور نیز با وجود اجرای توافق کاهش تولید، بالای ۱۰ میلیون بشکه است.

با این حال، کشور‌های اروپایی در حال بررسی کاهش سطح مبادلات با روسیه در صورت اعمال تحریم‌ها هستند. ادامه دار شدن درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین اعلام تحریم علیه روسیه از سوی آمریکا و اروپا، باعث شد تا قیمت نفت که روز جمعه به ۹۷ دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کرده بود، امروز و در آغاز معاملات هفتگی، افزایش پیدا کرد.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه که موجب اعلام آماده باش هسته‌ای این کشور شده، قیمت نفت در بازار‌های جهانی امروز شاهد جهش بود.

در حالی که اعلام هشدار هسته‌ای و محدودیت نقل و انتقالات بانکی برای روسیه این نگرانی را تشدید کرده که انتقال نفت دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان ممکن است مختل شود، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد رشد بیش از ۷ دلاری بود و مجددا به بالای ۱۰۰ دلار رسید. روسیه حدود ۱۰ درصد از کل نفت جهان را تامین می‌کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که اوایل امروز تا ۱۰۵ دلار و ۷ سنت بالا رفته بود، با ۵ دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۳۳ درصد افزایش به ۱۰۳ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم امروز با ۵ دلار و ۵۴ سنت معادل ۶.۰۵ درصد افزایش به ۹۷ دلار و ۱۳ سنت رسید.

هفته گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین نفت برنت به بالاترین رقم بیش از ۷ سال گذشته یعنی ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت رسیده بود. همچنین نفت خام آمریکا هفته گذشته به ۱۰۰ دلار و ۵۴ سنت رسیده بود.

دانیل هاینس تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اقدامات آمریکا و اروپا در قطع ارتباط برخی بانک‌های روسی از سامانه سوئیفت نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت را تشدید کرده است.»

وی افزود: «ریسک اختلال در عرضه نفت به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و این در حالی است که فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار بسیار کم است.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه با اشاره به اقدامات خصمانه رهبران ناتو و تحریم‌های وضع شده علیه کشورش از سوی غرب به «نیرو‌های بازدارنده» روسیه که تسلیحات هسته‌ای این کشور را در اختیار دارند اعلام آماده باش کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ریسک سیاسی یا اقتصادی افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی قیمت نفت ۱۰۰ دلار سنت رسید ۵ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.13 درصد کاهش به 2283 دلار و 23 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.38 درصدی به 2294 دلار و 10 سنت رسیده است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/11

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 26 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.26 درصدی 935 دلار و 43 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/58

دیگر خبرها

  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱