Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@04:34:00 GMT

ما مُردیم تا روی صحنه برگشتیم!

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۸۲۹۱

ما مُردیم تا روی صحنه برگشتیم!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، آنسامبل موسیقی سیریا بعد از گذشت سه سال اولین کنسرت تهران را شامگاه دوشنبه (نهم اسفند ۱۴۰۰) در تالار وحدت طی دو سانس به روی صحنه برد.

با توجه به گسترش سویه امیکرون در کشور بنا شده بود که کنسرت‌ها با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد سالن ها به روی صحنه بروند؛ با این همه در اجرای این گروه به نظر می‌رسید بلیط فروشی با ظرفیت بالاتری صورت گرفته بود که البته این مساله در همکف و بالکن اول به چشم می خورد و بالکن‌های بالاتر تالار وحدت خالی از جمعیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه سیریا در این اجرا توانست به خوبی با تماشاگران خود ارتباط برقرار کرده و شبی پرشور و هیجان را برای آنها رقم بزند.

در این اجرا آنسامبل سیریا با حضور بهروز شریفیان، امیرحسین ماهینی، معین پاکباز، مهدی منفرد، فرشاد برنجی و مهدی ناصری به خوانندگی محمد لاریان علاوه بر اجرای آلبوم میز دوتایی، قطعات تازه منتشر شده‌ خود را برای اولین بار در تهران به روی صحنه برد.

این کنسرت با یکی از شناخته شده ترین آثار این گروه به نام «شعر یادم رَ...» آغاز شد که همخوانی و تشویق حضار را به همراه داشت و توانست آغازی پر شور را برای گروه به همراه داشته باشد.

پس از آن محمد لاریان، خواننده گروه بیان کرد: «ما خیلی خوشحالیم که پس از چند سال اینجاییم. یکی دیگر از دلایلی که خوشحالیم اینجاییم این است که مُردیم تا به روی صحنه برگشتیم.»

پس از اجرای قطعاتی دیگر و همنوازی خواننده با نوازنده پرکاشن و ایجاد آوایی جنوبی همراه با نواخته شدن سنج و دمام لاریان به تعریف یک خاطره پرداخت و گفت: «یکی از دوستان فوتبالیستم که اکنون هم در سالن حضور دارد دروازه‌بان تیمی بود که با پرسپولیس بازی داشتند و من هم که پرسپولیسی هستم به او گفتم مراعات این تیم ما را بکن. او رفت تو زمین و پنج تا گل خورد.

بعد از بازی با هم صحبت کردیم، گفتم حالت چطوره؟ به من گفت خدا شاهده تا حالا پنج تا گل نخورده بودم. من هم گفتم بازی را دیدم تقصیر دفاع بود و بازی تو خوب بود. ولی او گفت نه بابا از صبح آهنگ «شعر یادم رَ...» گوش می‌دادم. این است که می‌خواهم بگویم اگر کار مهمی داشتید، هیچگاه قبلش این آهنگ را گوش ندهید.»

پس از اجرای قطعاتی دیگر نوبت به قطعه «ای جهاز پر جنه» رسید که لاریان درباره چگونگی ساخت این توضیح داد: «بچه که بودم یک تئاتر به نام «بوسلمه» دیدم که آهنگ «ای جهاز پر جنه» را در آن می‌خواندند. «بوسلمه» یک افسانه دریایی است. این قطعه که در آن کنسرت اجرا می‌شد برایم خیلی جالب آمد و در ذهنم ماند.

سال‌ها گذشت سر تمرین بداهه می‌نواختیم که خواندمش و بچه‌ها گفتند و باحال است بیایید آن را کار کنیم. من هم از کارگردان آن تئاتر و نویسنده آن اجرا که اکنون در عسلویه کار می‌کنند و دیگر کار تئاتر نمی‌کنند، اجازه گرفتم و این قطعه را ساختیم. قصه لنجی است که به دریا می‌رود و درگیر افسانه می‌شود و برنمی‌گردد.»

در پایان کنسرت تماشاگران همراه با یکدیگر قطعه «شعر یادم رَ...» را همخوانی کردند که خواننده گفت: «دلم نیامد یک بار دیگر این قطعه را نزنیم.»

به گزارش ایسنا، آنسامبل سیریا سال گذشته برای آلبوم میز دوتایی موفق به کسب مدال نقره گلوبال موزیک شده است. سیریا از سال ۱۳۹۶ با رویکرد موسیقی تلفیقی و نگاهی به بوشهر، جمع آوری و تهیه‌ی نخستین مجموعه‌ی صوتی خود تحت عنوان پروژه‌ی میز دوتایی را آغاز کرده بود. این آلبوم ۱۱  قطعه دارد.

کد خبر 660992 برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دور جدید اجراهای پاپ در استان خوزستان آغاز شد
  • ماجرا‌های کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • قطعه پنج باند دوم مسیر خاش به زاهدان در حال اجرا است