Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

آب و هوای سرد و خشک زمستانی می‌تواند آسیب بسیار زیادی نسبت به سایر آب و هواها به پوست شما بزند. رایج‌ترین مشکلاتی که در این فصل برای پوست پیش می‌آیند ترک خوردن، کدر شدن و خشک شدن هستند. داشتن پوستی صاف، درخشان و نرم از عوامل مهم تاثیرگذار در زیبایی و سلامت است. با کاهش دما، اهمیت داشتن یک روتین مراقبت از پوست مخصوص فصل زمستان افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در این مقاله برای شما مهم‌ترین نکاتی که باید در روتین مراقبت از پوست در زمستان به آن توجه کنید را بیان می‌کنیم.

1.صورت‌تان را با یک پاک کننده ملایم بشویید

برای شستن پوست خود در زمستان پاک کننده‌های ملایمی مانند کرم‌ها، روغن‌ها و ژل‌ها را جایگزین فوم‌های شست‌وشو کنید. فوم‌های شوینده فرمولی بسیار قوی دارند که باعث می‌شوند رطوبت پوست شما از بین برود و آن را خشک کنند. در صورتی که یکی از مهم‌ترین نکاتی که در روتین پوستی خود در فصل زمستان باید در نظر داشته باشید حفظ رطوبت پوست خود است. همچنین از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی عطر و یا موادی مانند الکی نباشند تا باعث خشکی و آسیب بیشتر نشوند.

2.روزانه از ضد آفتاب در روتین پوست خود استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست در زمستان است. حتی در زمستان هنگامی که هوا ابری و برفی است و آفتاب تند نیست نیز از ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه فرابنفش خورشید باعث تجزیه کلاژن پوست صورت شما می‌شود؛ به دنبال تجزیه کلاژن صورت، پوست شما چروک و دچار افتادگی می‌شود. کرم ضد آفتاب از تجزیه پروتئین‌های کلاژن و پیر شدن پوست صورت شما جلوگیری می‌کند.

3.دمای آب و زمان حمام خود را کاهش دهید

آب و هوای زمستان طوری است که شما تمایل به یک حمام طولانی با آب گرم پیدا خواهید کرد؛ اما با این کار به پوست خود آسیب خواهید زد. تماس طولانی آب داغ با پوست باعث می‌شود که چربی و رطوبت طبیعی موجود در پوست شما از بین رفته و پوست شما خشک‌تر از قبل شود. باید توجه داشته باشید که بیشتر از یک بار در روز با آب ولرم دوش نگیرید. برای حفظ بیشتر رطوبت پوست خود، پس از هر بار حمام رفتن در حالی که هنوز پوست شما کمی خیس است از مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید تا رطوبت پوست‌تان حفظ شود. همچنین هنگامی که پوست صورت خود را با شوینده‌های مورد نظر می‌شویید، با آب ولرم متمایل به سرد برای آبکشی استفاده کنید.

4.از مرطوب کننده استفاده کنید

در زمستان برای حفظ رطوبت پوست خود روزانه از یک مرطوب کننده حاوی روغن استفاده کنید. مرطوب کننده‌ها نسبت به لوسیون‌ها در جلوگیری از خشکی پوست و آبرسانی به لایه بیرونی پوست موفق‌تر عمل می‌کنند. اگر مرتبا با آب سروکار دارید یادتان نرود که بعد از هر بار خشک کردن دست‌هایتان، آن‌ها را مرطوب کنید.

5.در روتین پوستی خود از روغن‌های مراقبتی استفاده کنید

بعد از استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، برای حفاظت بیشتر از روغن‌های آبرسان استفاده کنید. روغن‌ها نیز به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و به هیدراته نگه داشتن آن در زمستان کمک می‌کنند. همچنین این روغن‌ها خاصیت ضد باکتریایی دارند و باعث درخشان‌تر شدن پوست شما می‌شوند.

6.همیشه یک بالم لب همراه خود داشته باشید

برای تکمیل روتین مراقبت از پوست در زمستان بالم لب یکی از ضروریات است. لب‌ها معمولا اولین قسمت از صورت هستند که بر اثر خشکی و سرمای هوا رطوبت خود را از دست می‌دهند و ترک می‌خورند. استفاده از ماسک نیز همانند بادهای سرد زمستانی برای لب‌ها ضرر دارند. بالم لب رطوبت موجود در لب را با بستن منافذ آن حفظ می‌کند. بالم لب فوراور محافظت از لب‌های شما را در برابر سرما و خشکی را تضمین می‌کند و باعث می‌شود لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید. علاوه بر این شما می‌توانید شب‌ها از ماسک لب استفاده کنید تا لب‌های‌تان هیدراته بمانند.

7.از کرم مخصوص دور چشم استفاده کنید

پوست اطراف چشم‌های بسیار نازک و حساس است و روتین مراقبت از پوست در زمستان برای کامل بودن نیاز به این گزینه دارد. در فصل زمستان این ناحیه از صورت به شدت تحت تاثیر سرما قرار می‌گیرد و به همین دلیل بسیار مهم است از پوست اطراف چشم‌تان محافظت کنید. کرم‌های دور چشم علاوه بر حفظ رطوبت و محافظت پوست دور چشم در برابر سرما، سیاهی و لکه‌های دور چشم‌ها را نیز برطرف می‌کنند و خاصیت ضد پیری نیز دارند. بهترین کرم‌های دور چشم حاوی پپتیدها و روغن‌های میوه مثل آووکادو هستند.

8.استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

عینک آفتابی برخلاف اسمی که دارد تنها برای هوای آفتابی نیست. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برف زیادی می‌بارد، توصیه می‌کنیم از عینک آفتابی استفاده کنید. نور خورشید و نور معکوس شده از برف می‌تواند به پوست اطراف چشم‌های شما آسیب برساند و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و چروک‌های ریز شود. پس هر وقت که از خانه بیرون می‌روید فراموش نکنید که برای محافظت از چشم‌های خود در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.

9.ماسک‌های شبانه را به روتین خود اضافه کنید

بعد از استفاده از مرطوب کننده‌ها، روغن‌ها و سایر محصولاتی که استفاده می‌کنید روی آن‌ها را با یک ماسک شبانه بپوشانید. این کار باعث می‌شود که محصولاتی که استفاده کرده‌اید تبخیر نشوند و با بیشترین تاثیر کار خود را انجام دهند. در واقع ماسک‌ها تاثیر روتین مراقبت از پوست در زمستان را تقویت می‌کنند. علاوه بر حفظ رطوبت، این ماسک‌ها جلوی برخورد هوای سرد و خشک با پوست شما را می‌گیرند و از هدر رفتن رطوبت آن جلوگیری می‌کنند.

10.استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست را فراموش نکنید.

بهتر است روتین مراقبت از پوست در زمستان شامل ویتامین سی نیز باشد. این ویتامین به نوعی تکمیل کننده کرم‌های ضد آفتاب است و اشعه‌هایی که توسط ضد آفتاب جذب نمی‌شوند را جذب می‌کند. همچنین وجود ویتامین سی در روتین مراقبت از پوست در فصل زمستان باعث می‌شود که پوست شما برای کلاژن سازی تحریک شود و در نتیجه آن رنگ پوست شما روشن‌تر خواهد شد.

11.از اسکراب‌ها و لایه بردارهای ملایم استفاده کنید

با کاهش رطوبت هوا پوست خشک شده و پوسته پوسته می‌شود؛ پس باید یک لایه بردار را در روتین مراقبت از پوست در زمستان را جای دهید. لایه بردار ملایم به حذف سلول‌های مرده که به دلیل خشکی هوای زمستان روی پوست انباشته شده‌اند، کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود پوست درخشان‌تر به نظر برسد و مرطوب کننده نیز بهتر جذب پوست شود. به شما توصیه می‌کنیم که اسکراب‌های فیزیکی را کنار بگذارید زیرا به پوست شما آسیب وارد می‌کنند. به جای آن‌ها می‌توانید از اسکراب‌های شیمیایی ملایم استفاده کنید. در این زمینه اسکراب فوراور می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای پوست شما باشد. به این نکته نیز توجه کنید که لایه برداری بیش از حد، باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود؛ پس بهتر است هفته‌ای یک یا دو بار لایه برداری را انجام دهید.

اگر پوست شما بیش از حد معمول پوسته پوسته می‌شود، از برس کشیدن بدن برای لایه برداری استفاده کنید. این کار با یک برس مخصوص و مالش بدن با آن به صورت حرکات دایره‌ای و ملایم انجام می‌شود. از فواید دیگر برس کشیدن بدن باز شدن و تخلیه مجاری لنفاوی است. همچنین یا این کار همزمان پوست خود را ماساژ نیز می‌دهید که باعث تولید کلاژن می‌شود.

12.آب زیادی بنوشید

در زمستان به دلیل سردی هوا احساس تشنگی کمتری خواهید کرد؛ اما به این معنا نیست که بدن شما نیازی به آب ندارد. همچنین به دلیل سردی وخشکی هوا آب بدن شما به راحتی تبخیر خواهد شد و نیاز به نوشیدن آب زیادی دارید. اگر هوا برای این که یک لیوان آب بنوشید زیادی سرد است، ترکیب آب گرم با لیمو یا زنجبیل را امتحان کنید. نوشیدن آب با این که کار بسیار ساده و بی اثری به نظر می‌رسد، ولی عامل بسیار مهمی در اثرگذاری مراحل دیگر روتین مراقبت از پوست در زمستان دارد.

13.لباس‌های راحت و مناسب بپوشید

با توجه به سرد بودن هوا، برخی از لباس‌های زمستانی از جنس پشم‌های خشن هستند که پوست را تحریک می‌کنند و باعث خشکی بیش از حد آن می‌شوند. همچنین تماس مستقیم لباس‌های پشمی با پوست سبب خارش و حساسیت می‌شود. می‌توانید از لباس‌هایی که از جنس پنبه و یا ابریشم هستند استفاده کنید و نگران تحریک شدن پوست خود نباشید. اگر می‌خواهید برای گرم نگه داشتن بدن خود لباس‌های پشمی بپوشید توصیه می‌شود ابتدا لباس‌هایی نرم بپوشید و سپس روی آن‌ها لباس‌های زبرتر و سنگین‌تر خود را بپوشید. همچنین برای محافظت بیشتر از دست‌های خود، می‌توانید از دستکش استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای دستکش‌ها نیز تا حد امکان از جنس پشمی آن‌ها دوری کنید و از دستکش‌های چرمی استفاده کنید.

مهم ترین نکات برای مراقبت از پوست در فصل زمستان

پوست شما با تغییر کردن به شما می‌گوید که چه موقع باید روتین مراقبت از پوست در زمستان را آغاز کنید؛ اما بهترین کار این است که به محض احساس سرما و خشکی هوا روتین خود را عوض کنید. به دلیل اینکه هوای سرد نسبت به هوای گرم رطوبت کمتری دارد، پوست شما در فصل زمستان نیاز به مرطوب کننده‌های بیشتری دارد؛ بنابراین به طور کلی تغییری که باید در روتین پوستی خود در فصل زمستان ایجاد کنید بر دو پایه حفظ رطوبت و جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست است.

منبع: فردا

کلیدواژه: مراقبت از پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است

به گزارش خبرآنلاین، مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲ از مجموع ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ فرد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست‌وجوی شغل پرداخته‌اند، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ نفر بیکار مانده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به ۸.۶درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. اما نکته مهم‌تر، روند رو به کاهش بیکاری «جوانان» است. البته تعریف «جوانان» در گزارش مرکز آمار، جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار است.

مرکز آمار نسبت میان این دسته از جمعیت به کل جمعیت فعال را «جمعیت جوان» محسوب می‌کند. همان‌طور که در نمودار پیوست این گزارش دیده می‌شود نرخ بیکاری جوانان از سال ۹۵ تا سال گذشته روندی رو به کاهش داشته است، به ‌طوری که از ۲۸.۱درصد در زمستان ۱۳۹۵ به ۲۲.۵درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است. البته برخی تحلیلگران بازار کار، افت نرخ بیکاری جوانان را به دلیل بیشتر شدن جمعیت غیرفعال در بازار کار عنوان می‌کنند، ضمن اینکه در نمودار پیوست نیز مشخص است که نرخ بیکاری جوانان در زمستان سال گذشته دوباره رو به افزایش گذاشته، اما باید توجه داشت که بازار کار در ایران عمدتا یک «بازار فصلی» محسوب می‌شود و برای مقایسه بهتر، عموما آمارهای بیکاری با آمار فصل مشابه مقایسه می‌شود. فصلی بودن بازار کار به این معناست که شاخص‌های آن تحت‌تاثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرد، زیرا رونق و افول بسیاری از مشاغل وابسته به فصل‌های سال است. به ‌طور مثال در فصل تابستان که رونق برداشت محصولات کشاورزی و باغداری است، معمولا نرخ بیکاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. از آن سو در فصل زمستان که عمده فعالیت‌های بخش خدمات با رکود مواجه شود، نرخ بیکاری نیز در این بخش بالاتر می‌رود، بنابراین ابتدا باید پذیرفت که اشتغال در ایران یک موضوع «فصلی» است و بعد از آن به بررسی تحولات آن پرداخت. اما فارغ از اینکه در زمستان سال گذشته، ‌نرخ بیکاری جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله رو به افزایش گذاشته، اما بررسی روند سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان در این مدت از ۲۸.۱درصد به ۲۲.۵درصد رسیده و طی یک بازه ۷ ساله، ۵.۶ واحد درصد افت کرده است. بنابراین می‌توان گفت بیکاری این قشر در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

روندها رو به کاهش است

افت نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را از طرفی می‌توان به علت نیاز بازار کار به نیروی جوان و حرکت مشاغل به سمت فضای نو و تناسب بیشتر آنها با مهارت‌های به‌روزتر دانست. از طرف دیگر اما این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که کاهش نرخ بیکاری لزوما به معنای اشتغال بیشتر نیست، زیرا نرخ بیکاری به معنای تعداد جمعیت بیکار در جمعیت فعال در بازار کار است و منظور از جمعیت فعال در بازار کار افرادی است که شاغل یا در جست‌وجوی شغل هستند، بنابراین می‌توان گفت فردی که از شمار بیکاران خارج شده یا شاغل شده ‌یا به ‌طور کلی از بازار کار خارج شده است.

خروج از بازار کار در سن جوانی نیز دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ تمایل به مهاجرت، دستمزدهای پایین و شرایط کاری نامناسب و علاقه به ادامه تحصیل را می‌توان از دلایل این امر ذکر کرد.

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۱ استان

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های مهم بازار کار است که نشان می‌دهد از مجموع افراد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا اقدام به جست‌وجوی شغلی کرده‌اند، چه تعداد موفق به یافتن کار نشده و ناکام مانده‌اند. در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریبا دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند. در این فهرست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از ۱۰درصد قرار گرفته‌اند. در باقی استان‌های کشور این رقم کمتر از ۱۰درصد گزارش شده است. «خراسان جنوبی» با کسب نرخ بیکاری ۵درصدی و «قزوین» با قرارگیری بر پله ۴.۷درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری ۲۰ استان پایین آمد

مقایسه تغییرات نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در زمستان سال گذشته با زمستان سال ۱۴۰۱ حاکی از همسو شدن روند تغییرات نرخ بیکاری در ۲۰ استان کشور با تغییر نرخ بیکاری کل کشور است. به بیان دقیق‌تر در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری ۲۰ استان کشور در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کمتر شده است. همچنین این نرخ در استان اصفهان بدون تغییر مانده است. استان خراسان شمالی با ثبت افزایش
۳ واحد درصدی بیشترین افزایش و استان کردستان با سقوط ۶.۲ واحد درصدی بیشترین کاهش را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند.

نرخ بیکاری ۱۴۰۲ در نقطه ۸.۱درصد ایستاد

البته برای تجزیه و تحلیل بهتر از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ باید منتظر گزارش‌های مفصل مرکز آمار بود، اما به نظر می‌رسد که در سال گذشته، بازار کار نسبت به سال‌های پیشین خود روند مناسب‌تری را طی کرده است. وب‌سایت اکوایران از شاخص‌های عمده بازار کار در این سال برآورد کرده که نرخ مشارکت به ۴۱.۳درصد رسیده است. به بیان دیگر ۴۱.۳درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در تلاش برای یافتن شغل هستند که یا به نتیجه رسیده و شاغل شده‌اند یا اینکه هنوز شغل مدنظر خود را پیدا نکرده و بیکارند. ازسوی دیگر ۵۸.۷درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند. جمعیت فعال از افرادی تشکیل شده که به دنبال کار هستند، حال ممکن است در این جمعیت برخی شاغل و برخی بیکار باشند. درنتیجه می‌توان گفت جمعیت فعال از دو دسته جمعیت شاغل و بیکار تشکیل شده است. نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را ساخته و نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال نرخ اشتغال در کشور را می‌سازد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900567

دیگر خبرها

  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • چرا تل آویو در جنگش شکست خورد؟/ نکته‌ای که هضمش دشوار است
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • ۵ نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی