Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-29@02:01:49 GMT

گرانی انواع برنج، شکر و گوشت در بازار

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۳۶۴۴

وزارت صنعت اعلام کرد که قیمت انواع برنج، شکر و گوشت در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته بین حدود ۱۷ تا ۸۱.۸ درصد افزایش یافته؛ این در حالی است که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آتش افزایش قیمت‌ها دامن همه بازار‌ها و کالا‌ها را خواهد گرفت و سال سختی را در پیش خواهیم داشت.

مشاهدات از سطح بازار نشان می‌دهد در بین انواع برنج، گوشت و سایر کالا‌های اساسی، شکر رکورددار افزایش قیمت و گرانی است به طوری که قیمت آن ۸۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ هرچند برنج و گوشت به ویژه گوشت مرغ هم از این گرانی جا نمانده اند و به طور مثال قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در دی ماه با افزایش ۴۵.۶ درصدی به نزدیک ۳۰ هزار تومان شده است.

حال سوال اصلی این است که آیا این جهش قیمتی در کالا‌های اساسی ادامه دارد یا شیب آن در شب عید و سال ۱۴۰۱ کاهش می‌یابد؟

چرا قیمت گذاری دستوری موجب ثبات قیمت در بازار نمی‌شود؟
یک اقتصاددان با بیان اینکه قیمت گذاری کالا‌های اساسی ازسوی دولت موجب کاهش قیمت نخواهد شد، به اقتصاد ۲۴ گفت: وقتی کالا در بازار کم باشد قیمت آن به جای آنکه تحت تاثیر قیمت‌های دستوری باشد از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند.

سید مرتضی افقه ادامه داد: تورم اعلامی ازسوی مرکز آمار و سایر آمار‌های منتشره میانگین تورم موجود است، ولی همزمان ۹ گروه کالایی دیگر نیز بررسی می‌شود که از دل تک تک آن‌ها می‌توان فهمید تورم موجود در جامعه بسیار بالاتر است.

چرا فقرا گرانی را بیشتر حس می‌کنند؟
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از ملاک‌های تشخیص فقرا این است که هزینه‌های غذایی و خوراکی آن‌ها بخش اعظم هزینه هایشان را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر هرچه سهم هزینه‌های غذایی از سهم هزینه‌های یک خانوار بالاتر باشد این خانوار فقیرتر است.

افقه ادامه داد: طبق همین قاعده فقرا تورم و افزایش قیمت‌ها را بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه حس می‌کنند، چون این گروه مجبورند تنها شکم خود را سیر کنند و از سایر هزینه‌ها چشم می‌پوشند.

گرانی مواد غذایی در ایران با جنگ روسیه و اوکراین
این اقتصاددان با بیان اینکه بررسی اقلام اساسی طی یک ماه نشان می‌دهد قیمت همه کالا‌های اساسی به جز برنج تایلندی و گوشت مرغ تازه گران شده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشوند و توافقی صورت نگیرد، افزایش قیمت‌ها چشمگیر خواهد بود.

افقه ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت مواد غذایی ما نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا برخی محصولات از جمله ۴۰ درصد ذرت ایران از اوکراین و روسیه تامین می‌شود. این در حالی است که اگر تحریم برداشته شود و ما همچون سایر کشور‌ها بتوانیم غله و گندم و ذرت خود را از نقاط دیگر وارد کنیم تا این میزان تحت تاثیر جنگ قرار نخواهیم گرفت.

/اقتصاد ۲۴

برچسب ها: بازار ، گرانی ، جنگ لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qqm

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بازار گرانی جنگ کالا های اساسی افزایش قیمت هزینه ها کالا ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت انواع ساندرو در بازار امروز مشخص شد. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، رنو ساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ با کارکرد ۳۷ هزار کیلومتر یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین ساندرو مدل ۱۳۹۷ با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر، یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع ساندرو در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال