Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:01:18 GMT

سیاست یک بام و دو هوای آنکارا در خصوص بحران اوکراین

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۹۴۳۴۶

سیاست یک بام و دو هوای آنکارا در خصوص بحران اوکراین

به گزارش ایرنا، آنکارا روز گذشته (سه شنبه) اعمال تحریم علیه روسیه را رد کرد؛ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت که آنکارا به متحدان غربی خود در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه نخواهد پیوست. وی پیشتر هم گفته بود که کشورش تمایلی ندارد در تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت کند.
بنار اعلام امروز (چهارشنبه) رویترز، ترکیه از یک سو تهاجم روسیه علیه اوکراین را نقض غیرقابل قبول قوانین بین‌المللی می‌داند و از طرف دیگر لفاظی‌های خود را با دقت فرموله کرده تا به مسکو که با آن روابط نزدیکی در حوزه انرژی، دفاعی و گردشگری دارد، توهینی نشود؛ در عین حال آنکارا خواستار گفت وگو میان مسکو - کی یف شده و پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح را هم داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مسائل مورد توجه در این خصوص روابط خوب ترکیه با روسیه و در عین حال اوکراین است؛ آنکارا در حالی با مسکو همکاری نزدیکی دارد که هواپیماهای بدون سرنشین (بیرقدار) نیز به کی یف فروخته و قراردادی نیز برای تولید مشترک میان دو کشور به امضا رسیده است؛ مساله ای موجب خشم مسکو شده است.
ترکیه در شرایطی تلاش می‌کند تا ناخرسندی روسیه را بیش از این به دنبال نداشته باشد که در عین حال مخالف سیاست‌های مسکو در خصوص سوریه و لیبی و همچنین با الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ است.
در این پیوند، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین امروز گفت که کشورش قرار است محموله دیگری از پهپادهای ترکیه را دریافت کند.
در تازه ترین مواضع آنکارا در خصوص بحران اوکراین، ترکیه که پیشتر اعلام کرده بود از عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های بسفر و داردانل جلوگیری خواهد کرد، اعلام کرده که روسیه به درخواست آنکارا، عبور کشتی‌های جنگی از دریای سیاه را متوقف کرد.
وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با رادیو تلویزیون «هابرترک» گفت که روسیه عبور چهار کشتی جنگی خود را از طریق آب‌های ترکیه به دریای سیاه لغو کرد. مولود چاووش اوغلو گفته که این تصمیم پیش از بستن تنگه‌های سبسفر و داردانل به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین گرفته شده بود.
وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: روسیه گفته است که چهار ناو این کشور در روزهای ۲۷ تا ۲۸ فوریه از تنگه‌های ترکیه عبور خواهند کرد که سه فروند از این تعداد در پایگاه‌های دریای سیاه ثبت نشده‌اند. ما به روسیه گفتیم این کشتی‌ها را نفرستند و روسیه هم گفت که این کشتی‌ها از تنگه‌ها عبور نمی‌کنند.
وی همچنین گفته که هیچ کس نباید از این موضوع ناراحت شود، چرا که کنوانسیون مونترو، امروز، دیروز و فردا معتبر است، بنابراین ما آن را اجرا خواهیم کرد.
چاووش اوغلو در حالی خبر از پذیرش درخواست آنکارا از مسکو مبنی بر توقف عبور کشتی‌های روسی داده که پیش از این گفته بود ترکیه نمی‌تواند مانع از رسیدن کشتی‌های جنگی روسیه به دریای سیاه شود.
"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماسی از چاووش اوغلو برای اجرای پیمان مونترو توسط ترکیه ابراز قدردانی کرد.
ترکیه اعلام کرده که ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو عبور کشتی‌های نظامی از تنگه داردانل و بسفر را ممنوع کرده است. چاووش اوغلو در پاسخ به خواسته سفیر اوکراین در آنکارا در خصوص بستن این تگنه‌ها گفته بود: می‌توان چنین کرد، اما باید بدانیم که براساس پیمان مونترو در هنگام جنگ اگر کشتی جنگی بخواهد به پایگاه خود برود، می تواند این کار را انجام دهد.

برچسب‌ها اوکراین مسکو روسیه دریای سیاه ناتو آنکارا مولود چاووش اوغلو آنتونی بلینکن ترکیه پروندهٔ خبری جنگ در اوکراین تازه‌ترین تحولات اوکراین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین مسکو روسیه اوکراین مسکو روسیه دریای سیاه ناتو آنکارا مولود چاووش اوغلو آنتونی بلینکن ترکیه عبور کشتی چاووش اوغلو دریای سیاه تنگه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۹۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو

دریافت 6 MB

به گزارش همشهری آنلاین، روسیه، تانک‌ها و تسلیحات غرب را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو به نمایش گذاشته و قرار است این نمایشگاه از تاریخ اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) برای عموم افتتاح شود.

نمایش زره‌پوش‌های غربی غنیمتی در پارک پیروزی مسکو نمایش زره‌پوش‌های غربی غنیمتی در پارک پیروزی مسکو نمایش زره‌پوش‌های غربی غنیمتی در پارک پیروزی مسکو کد خبر 848037 منبع: ایسنا برچسب‌ها تسلیحات نظامی خبر ویژه روسیه - اوکراین روسیه اوکراین

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • (ویدئو) تانک پیشرفتهٔ آمریکایی در خیابان‌های مسکو
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها