Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@15:32:06 GMT

مهم‌ترین راهکارهایی که امیکرون را زمین‌گیر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۳۲۱۰

مهم‌ترین راهکارهایی که امیکرون را زمین‌گیر می‌کند

حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا افزود: مدیریت صحیح و اولویت بندی درمان از زمان ابتلا تا رفع بیماری، راه اندازی مجدد تیم واکنش سریع و فعالیت جدی آنها تا پایان پیک جدید و بیماریابی فعال در کانون های پرخطر از دیگر راهکارها برای کنترل امیکرون است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس نباید زمان را از دست بدهیم، اظهار داشت: متولیان بهداشتی و درمانی این همه گیری باید برنامه ریزی مناسب را اجرایی کنند تا ضمن کنترل این بیماری در کشور، شاهد روند کاهشی مرگ و میر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ادامه مقابله با وضعیت فعلی کرونایی بستگی به میزان رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و اجرای سیاست ها و برنامه ریزی های مسوولان دارد، با اقدام های موثر و مناسب می توان از روند بیماری به شدت جلوگیری کرد.

سوری یادآور شد: روند افزایشی ابتلا به سویه امیکرون از زمان خیزش بیماری به طور معمول حدود چهار هفته طول می کشد و حدود ۲ تا سه هفته بعد هم روند بستری و مرگ ناشی از کرونا خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: پیک ششم کرونا مرتفع ترین پیک از لحاظ ابتلا به بیماری نسبت به پیک های قبلی در کشور بوده است اما این وضعیت در مورد میزان مرگ و میر و بستری وجود ندارد.

مردم عادی انگاری نکنند
این اپیدمیولوژیست با یادآوری اینکه مردم باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنند، گفت: هموطنان با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند نقش مهمی در روند کاهشی این بیماری داشته باشند.  

سوری تاکید کرد: همانطوری که عادی انگاری مردم، اقدام مناسبی نیست و باید به شدت از آن پرهیز کرد، ایجاد وحشت عمومی هم در جامعه به نفع کنترل همه گیری کرونا نیست.

وی با بیان اینکه مردم همچنان باید توصیه های بهداشتی را به شدت رعایت کنند، اظهارداشت: استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی از مهم ترین مواردی است که هموطنان باید همچنان به خوبی رعایت کنند.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم در کنار رعایت توصیه های بهداشتی باید واکسیناسیون خود را کامل کنند و تزریق دز یادآور واکسن کرونا را در این شرایط نامناسب به روزهای دیکر موکول نکنند.

سوری تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی به ویژه شستن و ضدعفونی کردن مرتب دست ها در سویه اومیکرون بسیار موثر است، امیکرون می تواند تا هشت روز روی پوست زنده بماند، این مدت در سویه های قبلی کمتر از یک روز بود. این موضوع نشان دهنده اهمیت رعایت بهداشت دست ها است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) سویه امیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد.

این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

اپیدمیولوژیست ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

به گفته آنها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به امیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.

برچسب‌ها اومیکرون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اومیکرون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسن کرونا اومیکرون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسن کرونا واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه اکسفورد و کل تک در آمریکا مشغول توسعه روشی نوین به نام «واکسن شناسی پیشگیرانه»( proactive vaccinology) هستند که هدف آن آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس های مختلف کرونا است.

این واکسن از آنتی ژن هایی استفاده می کند که در ۸ ویروس کرونای مختلف از جمله ویروسی در خفاش ها وجود دارد. آنتی ژن ماده ای است که واکنش ایمنی در بدن را آغاز می کند.

چنین روندی به سیستم ایمنی بدن آموزش می دهد تا بخش هایی از آنتی ژن ها را جستجو کند که در ویروس های مختلف، از جمله مواردی که در واکسن وجود ندارد، مشترک است. به عنوان مثال واکسن ویروسSars-CoV-۱ که به همه گیری سارس در ۲۰۰۳ میلادی منجر شد را در بر نمی گیرد.

به طور معمول واکسن ها، مانند نمونه هایی که برای مقابله با کووید۱۹ به کار گرفته شدند، از یک آنتی ژن برای آموزش سیستم ایمنی استفاده می کنند تا ویروس های خاص و جداگانه را هدف بگیرند.

روری هیلز محقق فارغ التحصیل دانشکده داروسازی کمبریج و مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: تمرکز ما توسعه واکسنی است که در مقابل پاندمی ویروس کرونای آینده از انسان ها دفاع کند. باید آن را حتی قبل از آغاز همه گیری آماده کنیم. ما واکسنی ابداع کردیم که در مقابل طیف وسیعی از ویروس های کرونا از جمله نمونه هایی که هنوز ناشناخته هستند، محافظت ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش در ژورنال نانوتکنولوژی منتشر شده است.

مارک هاوارث از دانشگاه کمبریج و مولف ارشد تحقیق می گوید: ما نباید منتظر ظهور ویروس کرونای جدید بمانیم. به دانش کافی درباره ویروس های کرونا و واکنش های سیستم ایمنی به آنها دست یافته ایم و اکنون می توانیم واکسن هایی بسازیم که در مقابل شاخه های ناشناخته ویروس کرونا از انسان ها محافظت می کند.

تحقیق نشان داده واکسن جدید که Quartet Nanocage نام گرفته واکنش ایمنی وسیعی در موش ها از جمله حیواناتی که در مقابل Sars-CoV-۲ ایمن شده بودند، ایجاد می کند.

طبق این پژوهش طراحی واکسن ساده تر از نمونه های توسعه یافته است و ا حتمالا در توسعه واکسن هایی برای دیگر مشکلات سلامتی نیز کاربرد دارد. این تحقیق در اوایل ۲۰۲۵ میلادی وارد مرحله یکم آزمایش بالینی می شود.

کد خبر 6099037 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • ضرورت هم‌افزایی تمام ارگان‌ها برای رفع مشکلات کشتارگاه اراک
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • جمع آوری ۱۰ هزار تن اقلام بهداشتی و درمانی برای مردم غزه
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • حق تفکیک برای زمین‌های امامزاده ابراهیم شفت کاهش پیدا می‌کند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما