Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:27:01 GMT

آئین سمنوپزان در سفیدشهر کاشان

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۷۴۰۵

آئین سمنوپزان در سفیدشهر کاشان

سمنوپزان سفیدشهر آئینی سنتی مذهبی است که همه ساله ماه اسفند در شهر تاریخی کاشان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به اسفند که نزدیک می‌شویم همه در تکاپوی آماده شدن برای استقبال از نوروز هستیم، نوروز با همه‌ی زیبایی‌اش در راه است، حتی زمین هم برای رسیدن نوروز سر از پا نمی‌شناسد و برگزاری مراسم مذهبی آمیخته با سنت، این زیبایی را دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه فرهنگی کاشان، شهری با قدمت اصیل و فرهنگ هفت هزار ساله سرشار از آئین‌های مذهبی است. با فرارسیدن نوروز و برگزاری مراسم سمنوپزان، در میان اهالی جنب‌وجوش دیگری برپا است و مردم جور دیگری خود را مهیای رسیدن نوروز می‌کنند.

سمنو یکی از سین‌های سفره هفت‌سین و نماد برکت و شیرینی در زندگی ایرانیان است. پخت سمنو در این منطقه به صورت موروثی، از پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به فرزندانشان منتقل شده است. پخت سمنو به‌صورت گروهی و مشارکتی برگزار می‌شود و مردم شهر خودجوش به کمک افرادی که آن را طبخ می‌کنند، می‌روند.

مراسم سمنوپزان یکی از دیرینه‌ترین آداب و سنن مردمان این منطقه است که نسل به نسل از اجدادشان به ارث رسیده و هرساله پیش از فرا رسیدن نوبهار در شهر سفیدشهر برگزار می‌شود. این مراسم ریشه در فرهنگ و اعتقادات عمیق مردمان این دیار دارد. مردمان سفیدشهر با پختن سمنو و اعتقاد به این آئین مذهبی، حاجت‌های خود را از خداوند طلب می‌کنند.

در خانه‌ای ساده و قدیمی با حیاطی بزرگ که یادآور دوران شیرین کودکی است، دیگ‌های بزرگی روی آتش قرار دارد و بوی خوش دود فضا را پر کرده است؛ این‌ها خود به تنهایی می‌تواند تو را میان رویاهای دور و دراز کودکی فرا بخواند. چند نفری از همسایگان برای کمک آمده‌اند و پشت دیگ‌ها ایستاده‌اند و مدام سمنوهای خوشرنگ و لعاب را هم می‌زنند؛ امکان ندارد در چنین فضایی قرار بگیری و خودت را برای دقایقی میان رنگ‌ها و عطرهای شیرین و خاطره‌ساز رها نکنی؛ در این جمع با صفا خدا را نزدیک‌تر احساس می‌کنی، خداوند صدایت و دعایت را می‌شنود.

عباسی یکی از اهالی سفیدشهر می‌گوید: امسال نیز مانند هر سال پنج تن سمنو در شهر سفیدشهر پخته شد، در این مراسم نذری همه دست به دعا برداشتند تا محمد علیمرادی ۲۴ ساله که در سانحه تصادف به کما رفته بود پس از ۸۰ روز، در حالی که پزشکان از او قطع امید کرده بودند، به دامان خانواده بازگردد؛ آری خداوند سبحان اینگونه معجزه می‌کند…

کد خبر 558899

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کاشان شهر تاریخی کاشان سمنوپزان سفیدشهر کاشان استقبال از بهار طرح استقبال از بهار 1401 آئین مذهبی هفت سین سفره هفت سین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب

آئین بیل‌گردانی از جشن‌های باستانی و پهلوانی منطقه نیم‌ور محلات است که قدمتی ۲‌ هزارساله دارد، این آئین ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد.

دریافت 19 MB

تصویربردار: هادی صفدری  / تدوینگر: مریم غلامی

دیگر خبرها

  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد/ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟