Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی حدود نیمی از جمعیت از ۲ میلیون نفری گلستان در مناطق روستایی زندگی می کنند . روستاییانی که در هزار روستای استان به مشاغلی از جمله دامداری، زراعت، باغداری مشغول هستند.

بیشتر مشاغل اهالی روستا مرتبط به طبیعت و کشاورزی است و وابستگی این مشاغل به  شرایط اقلیمی و آب و هوایی سبب شد تا در سال های اخیر و به سبب خشکسالی و کاهش میزان تولید برخی از این حرفه ها از حیث انتفاع خارج شوند و از نظر اقتصادی منفعت و سودی برای روستاییان به همراه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسائل سبب شد تا برخی از روستانشینان گلستان در سال های اخیر به دنبال شغل های جدید با درآمد های پایدار باشند و یکی از حرفه ها مربوط به گسترش مزارع گردشگری و یا گردشگری کشاورزی است که با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

اهالی گلستان به ویژه روستانشینان امیدوارند در سفر دکتر سیدابراهیم رییسی توجه ویژه ای به این مشاغل و صنعت نوظهور شود، اختصاص تسهیلات کم بهره ، رفع موانع اداری ، کاغذبازی اداری و کاهش زمان تحصیل مجوزهای لازم از جمله مطالبات اهالی منطقه برای رونق بخشیدن به گردشگری کشاورزی است تا با توجه ویژه دولت بخشی از تنگناهای مربوط به معیشت و اشتغال اهالی روستا برطرف شود.

مشاغلی که برمحوریت  پرهیز از رویکرد های تک بعدی برای روستا  ایجاد شده است و داشته های فرهنگی اجتماعی و جغرافیایی هر روستا زمینه ساز ایجاد درآمد روستانشیان می شود.

گلستان به دلیل داشتن مزارع متنوع کشاورزی ، قومیت های مختلف، اقلیم های متعدد  می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی به یکی از قطب‌های گردشگری کشاورزی در کشور تبدیل شود.

 به اعتقاد کارشناسان گردشگری، صنعت گردشگری روز به روز چهره ای جدید از خود به نمایش می گذارد و در قامت جدید و رو به پیشرفت خود، گردشگران دیگر به دنبال تجمل گرایی و اقامت در هتل های مجلل با ستاره های متعدد نیستند و می خواهند با اقامت در منزل خانواده های مزرعه نشین درباره فعالیت های مزرعه داری دانش کسب کنند.

گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه یکی از راهکارهای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌هاست که بر اساس آن بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌های سکونتگاه های کوچک محفوظ مانده و بخش‌های از یاد رفته آن نیز احیا می شود.

ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند به‌ بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز کمک کرده و تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران گرفتار در زندگی ماشینی  شهرهای بزرگ و صنعتی باشد.

 ابوطالب عرب یکی از کشاورزان روستای توسکستان گرگان به خبرنگار ایرنا  با اشاره به سفر دولت جهادی سیزدهم به استان گلستانگفت : قبل از شکل گیری مزرع کشاورزی و رونق گردشگری کشاورزی در این منطقه  شغلی نداشتیم زیرا کاهش نزولات آسمانی سبب شده بود تا کشت و زرع را در زمین های شیب دار منطقه را کنار بگذارم و در عمل هیچ درآمدی نداشتم.

این دانش آموخته رشته کشاورزی اظهارداشت : در زمان حاضر چندین نفر از اهالی روستا در این مرکز شاغل هستند و از درآمد آن رضایت دارند و اگر دولت مردمی سیزدهم از چنین پروژه هایی حمایت کند می توانیم بیکاری در روستاها را کاهش داد.

وی تصریح کرد: در گردشگری مزرع، گردشگران با حضور در مزارع و کشترازها جهت تفریح، کار و بازآفرینی روح و گذران اوقات فراغت می آیند.

عرب ادامه داد: گردشگران می آیند تا در فضای آرام و طبیعت بکر و محیط با صفا روستا  از آرامش محیط با صفای روستایی استفاده کرده و شاید با مشارکت در امور مزرعه روح خود را صیقل و در همان خانه های کاه گلی روستایی لحظات خاطره انگیز برای خود ترسیم کنند.

وی بیان کرد: برای برآورده ساختن این نیاز به رشد گردشگران در سال های اخیر مزارع گردشگری رونق گرفته تا علاقه مندان بتوانند با حضور در چنین مناطقی از فرهنگ اصیل روستایی بهره گرفته و چند روزی را فارغ از زندگی ماشینی به بازیابی روحی و روانی خود بپردازند.

این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد :در روزگاری که مردم به ویژه شهرنشینان از محدودیت های شدید و خانه نشینی های مستمر و طولانی مدت خسته شده اند می توان با توسعه گردشگری مزرع علاوه بر مباحث اقتصادی کمک شایانی به رفع برخی دغدغه های روحی ناشی از کرونا پرداخت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان به ایرنا گفت : در سال های اخیر توجه و حمایت خوبی از فعالان حوزه گردشگری کشاورزی در استان بعمل آمده است و انتظار داریم در سفر دکتر رییسی به استان برای این مسیر ثمر بخش گردشگری که به پویایی  روستاها و مانایی جمعیت روستایی می انجامد ؛اعتبارات مکفی در نظر گرفته شود.

یاسر قندهاری ادامه داد : ۱۵ پروانه بهره برداری برای مزارع گردشگری کشاورزی صادر شده و ۱۰۰ پرونده از متقاضیان در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد :  سال ۹۷ نخستین مزرعه گردشگری کشاورزی در گرگان کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد موفق شدیم میزبان نخستین همایش گردشگری کشاورزی در گلستان باشیم.

به‌گفته وی برخی شهرستان ها مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیت های بخش کشاورزی مانند باغداری ،زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب ، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی احداث مزارع گردشگری کشاورزی را ارائه کرده اند که تلاش داریم بر اساس ضوابط و ملاحظات مساعدت لازم از متقاضیان انجام شود.

قندهاری اظهارداشت : گردشگری کشاورزی از جمله بخش های گردشگری است که ورود به تخصصی به آن نیاز به تغییرکاربری فعالیت پایه نیاز ندارد و متقاضیان با تکیه بر کاربری بدوی عرصه با ایجاد ارزش افزوده از طریق گردشگری رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می کنند.

وی ادامه داد : واحدهای گردشکری کشاورزی گلستان با توجه به توان و ظرفیت داخلی از استقبال خوب گردشگران برخوردار هستند که بعنوان نمونه می توان به بازدید گردشگران از مزرعه توسکا اشاره کرد که این رقم در روزهای پایانی هفته به رقمی معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می رسد.

قندهاری با اشاره به اتمام طرح آمایش گردشگری در گلستان گفت : براساس چشم انداز ترسیمی امسال ۴۸ مزرعه گردشگری کشاورزی در گلستان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا،  وجود آب و هوای معتدل و مواهب طبیعی و خدادادی جنگل و جلگه و دریا در حوزه گردشگری، محصولات کشاورزی زراعی و باغی از جمله امتیازات منحصر به‌فرد گلستان است که در صورت داشتن برنامه ریزی مشخص می توان توسعه در مسیر دستیابی به توسعه پایدار از آنها بهره زیادی برد.

در سال های اخیر در گلستان هم تلاش ویژه ای برای رونق این صنعت انجام شده و برخی توفیقات بدست آمده اما کارشناسان معتقدند که برای تحقق بهره وری حداکثری باید ملزومات و پیش شرط های بیشتری در توسعه این مزارع گردشگری مد نظر مدیران این بخش باشد.

بیش از ۲۰۰ هزار خانوار بهره بردار در حوزه کشاورزی گلستان در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند که می توان از این ظرفیت ارزشمند برای رونق اشتغال و توسعه اقتصادی استان بهره گرفت.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص گلستان به بخش کشاورزی  اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور به همراه شماری از وزرا امروز جمعه در قالب شانزدهمین سفر استانی دولت به گلستان سفر کرد.

به گفته علی محمد زنگانه  استاندار گلستان دیدار با خانواده شهدا و جمعی از برگزیدگان و اقشار مردم، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از زیرساخت‌های استان از محورهای برنامه‌های سفر رییس دولت سیزدهم به این استان است.

آیت الله رئیسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

برچسب‌ها استان گلستان هیات دولت گردشگری سفر استانی توسعه روستایی پروندهٔ خبری گلستان مقصد شانزدهمین سفر استانی رییس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان هیات دولت گردشگری استان گلستان هیات دولت گردشگری سفر استانی توسعه روستایی گردشگری کشاورزی سال های اخیر مزارع گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۷۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در خطبه‌های نماز جمعه کرمانشاه اظهار کرد: کارگران در همه عرصه‌ها اعم از صنعتی، خدماتی، کشاورزی با تلاش و پشتکار در پی آبادانی کشور هستند.

وی روز کارگر را به کارگران که با عرق جبین در پی کسب روزی حلال هستند تبریک گفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به نقش مهم کارفرمایان در رونق تولید و سرمایه در کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: کارفرمایان محصولات مورد نیاز را تولید و برای کارگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

امام جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مطهری و روز معلم در ۱۲ اردیبهشت ماه؛ هفته معلم را به معلمان و فرهنگیان استان تبریک و از آنان خواست در کنار تعلیم، به تربیت اخلاقی و رفتاری دانش آموزان اهتمام ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام غفوری همچنین به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در هفته آتی اشاره کرد گفت: پهلوان در تاریخ کشورمان یعنی فرهنگ انسانیت، جوانمردی و مردانگی؛ پهلوانان محلات از حق مظلوم و فقرا در مقابل زورگویان و ظالمان دفاع می‌کردند و همیشه به اخلاق‌های جوانمردی و خوب مزیّن بودند و الگوی برای جوانان و نوجوانان محلات محسوب می‌شدند لذا باید این فرهنگ را پاس بداریم.

کد خبر 6089167

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار