Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:52:39 GMT

افزایش ۱۹.۴ درصدی چاقی و عوارض آن در ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۰۸۶۸۱

افزایش ۱۹.۴ درصدی چاقی و عوارض آن در ایران

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا دکتر مریم برزین افزود: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، معیار چاقی در بزرگسالان و کودکان و نوجوانان با یکدیگر یکسان نیست. تعیین چاقی با اندازه گیری میزان واقعی ذخایر چربی موجود در ترکیب بدن است که به دلیل سادگی و کم هزینه بودن، بیشتر از شاخص نمایه توده بدنی یا "بی ام آی" استفاده می شود که حاصل تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر قد وی به متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، معیار چاقی در بزرگسالان و کودکان و نوجوانان با یکدیگر متفاوت است. بر این اساس در بزرگسالان بی ام آی بین ۱۸ تا ۲۴.۹ حد مطلوب، بین ۲۵ تا ۲۹.۹ کیلوگرم بر متر به عنوان اضافه وزن و بی ام آی ۳۰ و بالاتر به عنوان چاقی در نظر گرفته می شود. چاقی برای کودکان و نوجوانان بر اساس بی ام آی محاسبه شده از نمودار رشد بر حسب سن و جنس تعیین می شود. به نحوی که بی ام آی، مساوی یا بالاتر از صدک  ۹۵ درصد  نمودار "اضافه وزن" و بین صدک ۸۵ و ۹۵ درصد  "در معرض خطراضافه وزن" اطلاق می شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: به علت بار منفی کلمات در کودکان و نوجوانان سعی می شود از عبارت چاقی استفاده نشود و بهتر است از عبارت "اضافه وزن" به جای چاقی و از عبارت "در معرض اضافه وزن" به جای اضافه وزن استفاده کرد.

تقسیم‌بندی چاقی بر اساس 

این متخصص مرکز تحقیقات پیشگیری از چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: اپیدمی چاقی یکی از مهمترین مشکلات سلامتی شناخته شده در جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۱۵ آمار مبتلایان به اضافه وزن در جهان 2.3 میلیارد نفر و مبتلایان به چاقی ۷۰۰ میلیون نفر بوده است. همچنین به گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان شیوع اضافه وزن و چاقی در سه دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته دو برابر افزایش یافته. درحالی که در کشورهای در حال توسعه این آمار در دو دهه اخیر سه برابر رشد داشته. بیشترین میزان شیوع چاقی در مناطق خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام و چین عنوان شده که شیوع چاقی در زنان بیشتر از مردان بوده است.

برزین بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۶ ، شیوع اضافه وزن در گروه سنی ۲ تا ۱۹ ساله از ۵.۵ درصد به ۱۶.۳ درصد افزایش داشته و هم اکنون حدود ۱۵۵ میلیون کودک در سراسر دنیا مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند.

این محقق دانشگاه با اشاره به افزایش شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در کشورهای در حال توسعه نیز گفت: در ۲۰ سال اخیر اضافه وزن در این گروه از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد و چاقی از دو درصد به ۱۰ درصد افزایش داشته و همچنین شیوع چاقی در کودکان شهری نسبت به کودکان روستایی، در دختران نسبت به پسران و در مدارس خصوصی نسبت به دولتی بیشتر بوده است.

این متخصص با توجه به این که کشورهای درحال توسعه همزمان دچار سوءتغذیه و توقف رشد در کودکان و نوجوانان خود نیز هستند، افزود: سازمان جهانی بهداشت ریشه کنی سوء تغذیه بدون آن که منجر به چاقی شود را چالشی بزرگ برای سیستم بهداشت کشورهای عنوان شده برشمرده است.

شیوع چاقی در ایران

برزین براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: شیوع چاقی در ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۹.۴ درصد بوده که ۱۲.۴ درصد در مردان و ۲۶.۵ درصد در زنان افزایش داشته و روند افزایشی آن از سال ۱۹۹۶ میلادی به خصوص در زنان شدت گرفته است. این روند رو به رشد در هر دو جامعه شهری و روستایی دیده می شود. براساس مطالعات، تعداد ایرانیان چاق از ۲.۵ میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به هفت میلیون نفر در سال ۲۰۰۷ رسید و بیش از ۲.۵ برابر افزایش داشت. آمار مبتلایان به اضافه وزن نیز از ۶.۹ میلیون نفر به ۱۱.۴ میلیون نفر رسید که ۶.۱ برابر افزایش داشت.

این محقق دانشگاه با بیان اینکه روند افزایشی چاقی در هر دو جنس و همه گروه های سنی کشور مشاهده می شود، گفت: اضافه وزن در گروه های سنی جوان تر و فقط در مردان بیشتر رخ داده است. همچنین شیوع چاقی در تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران،  از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ میلادی در مردان از به ۲۱.۱ و در زنان به ۶.۳۸ درصد رسیده است.

این پژوهشگر دانشگاه شیوع اضافه وزن و چاقی در گروه سنی زیر ۲۰ سال در تهران را  ۲۸.۸ درصد و در گروه سنی بالای۲۰ سال ۶۳.۶ درصد عنوان کرد و یادآور شد: چاقی در گروه بزرگسالان تهرانی در زنان بیشتر از مردان  است.  کودکان  ۷ الی ۹ ساله نیز در مقایسه با کودکان ۱۰ الی ۱۱ ساله بیشتر در معرض خطر بروز چاقی قرار دارند.

عوارض چاقی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از برزین آورده است: چاقی باعث بروز مرگ زودرس می شود. همچنین چاقی در بروز دیابت و پرفشاری خون، بیماری های مزمن کلیه، پیامدهای قلبی-عروقی و مرگ ناشی از آن، سرطان پستان و روده بزرگ، عوامل روحی روانی نظیر افسردگی تاثیر و نقش بسزایی دارد.

وی با توجه به علل موثر در ایجاد و استمرار چاقی، این عارضه را یکی از معضلات بهداشتی در سراسر دنیا برشمرد و گفت: مداخلات مربوطه برای پیشگیری و درمان آن خیلی امیدوارکننده نیست.

این محقق دانشگاه با اشاره به عدم انجام مطالعات مداخله ای در سطح ملی برای پیشگیری و درمان چاقی در کشور افزود: مطالعات اندک و پراکنده ای در این زمینه در جمعیت های محدود انجام پذیرفته که شامل تغییر شیوه زندگی، تغییر الگوی غذایی و افزایش فعالیت بدنی بوده اما به دلایل مختلف در طولانی مدت قابلیت اجرا در افراد مورد مطالعه را نداشته و با شکست مواجه شده است.

برزین با بیان این که هنوز هیچ داروی ایمن و موثری برای کاهش وزن در سطح جهانی معرفی نشده است، تاکید کرد: تنها روش موثر برای درمان چاقی مرضی (نمایه توده بدنی بیش از ۳۵) جراحی است که نیاز به مراقبت های خاص پس از جراحی و برای سیستم بهداشتی کشور هزینه نسبتاً بالایی دارد.

 وی در پایان تاکید کرد: با قاطعیت می توان گفت که در کنترل چاقی، پیشگیری بهتر از درمان است.

برچسب‌ها چاقی دانش آموزان چاقی بهداشت و سلامت کودک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چاقی دانش آموزان چاقی بهداشت و سلامت چاقی دانش آموزان چاقی بهداشت و سلامت کودک گزارش سازمان جهانی بهداشت کودکان و نوجوانان اضافه وزن شیوع چاقی میلیون نفر بی ام آی بر اساس ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۸۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است

اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان با عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که گویا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسئولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و در نهایت هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند. 

قلیان  اکسیژن یا گازN۲O چیست؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرنگار تحریریه جوان قدس در مورد ماهیت و آنچه قلیان اکسیژن خوانده می‌شود، گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود. موضوع و نام قلیان اکسیژن غلط‌انداز و شبهه‌ناک است، نام اصلی آن N۲Oهست. عنوان قلیان اکسیژن باعث می‌شود افراد فکر کنند اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند، باید بگویم اینطور نیست. مدت هاست در کشورهای مختلف روی کاربردهای غذایی و دارویی این گاز مطالعه می‌شود.

جهانپور افزود: در کشورما هم بیش از ۱۵ سال است که روی گاز (N۲O) یا همان «قلیان اکسیژن» مطالعه می‌شود. این گاز مجوزهای اولیه را برای استفاده‌های پزشکی دریافت کرده بود ولی در کافی‌شاپ‌ها به صورت مجاز عرضه نمی‌شد. طبق شنیده‌ها در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در قالب یک طرح آزمایشی، این محصول را جهت بررسی کاهش مصرف سایر محصولات دخانی عرضه کرده است اما تاکنون نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

استفاده از گاز اکسیژن باعث عوارض عصبی می‌شود

وی در مورد ضررهای استفاده این گاز گفت: ممکن است این محصول موجب کاهش میل افراد به سایر محصولات دخانی شود، اما قطعا آسیب‌هایی هم دارد. یکی از بارزترین عوارض استنشاق این گاز تا امروز دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B۱۲، کم خونی، عوارض عصبی، لرزش دست، حالت خنده یا خلسه و کاهش فشار خون بوده است.

جهانپور با تاکید بر اینکه این قلیان به طور کلی عارضه مرگ را به دنبال ندارد، بیان کرد: عدم ترویج و تبلیغات این محصول از سمت وزارت بهداشت، عدم ارائه به سنین پایین و ارائه هشدارهایی چون عدم رانندگی بعد از استنشاق باید قبل از توزیع عمومی «قلیان اکسیژن» صورت بگیرد. افرادی که این محصول را استفاده می‌کننئ باید در نظر داشته باشند که تا چند ساعت پس از استنشاق این گاز از انجام فعالیت‌هایی چون رانندگی، استفاده از دوچرخه، اسکوتر، موتورسکلیت و یا کار با وسایلی که نیازمند دقت بالا و هوشیاری و خطر ساز است، خود داری کنند؛ زیرا ممکن است ضریب دقت و هوشیاری این افراد تا چند ساعت کاهش یابد.

وی افزود: استفاده از واژه «قلیان اکسیژن مجوزدار» ترویج تلقی شود. حتی اگر این محصول عوارض و پیامدهایش کمتر از سایر دخانیات و یا داروهای روانگردان باشد؛ قاعدتا سیاست ترویج، سیاست درستی نیست، یعنی نباید تبلیغ شود، زیرا مصرف تفننی آن هم آسیب‌هایی دارد و در کشور ما تبلیغات کالای آسیب‌رسان به سلامت ممنوع است.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در پایان گفت: باید در ترویج یا تبلیغ «قلیان اکسیژن» احتیاط کرد ولی در عین حال ممنوعیت مطلق و عدم عرضه هم ممکن است این محصول را به زیر زمینی شدن ببرد که مشکلات، عواقب و پیامدهای بدی داشته باشد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

 

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان