Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر سام‌خانیانی روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که با حضور ویدئو کنفرانسی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و پژوهشگران ۱۰ کشور جهان در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: مقالات برگزیده در ۱۳ موضوع و ۱۵ نشست دسته‌بندی شده است و در این گردهمایی ارایه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: از نظر کمیته علمی تمامی مقالات در خور ارایه و سخنرانی بوده لذا برای همه آنها گواهی چاپ و ارایه صادر شده است.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ادامه داد: کمیته علمی این همایش از سال ۹۹ تشکیل شد اما مهمترین ویژگی این کمیته بهره‌وری بیشینه از سرمایه‌های علمی زبان و ادب فارسی در گستره ایران و جهان است.

وی اظهار داشت: این کمیته با رایزنی و حضور ۸۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان بهره می‌برد تا معنای ترویج از همان ابتدا لحاظ شده باشد.

سام‌خانیانی گفت: افزون بر نشست‌ها و موضوعات پیش‌بینی شده در فراخوان، نشست‌های مخصوص دیگری نیز در گردهمایی شانزدهم پیش‌بینی شده است که با حضور سخنرانان ویژه برگزار می‌شود و به تقویت سطح علمی گردهمایی کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: ۲ نشست تخصصی ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای با مدیریت دکتر انوشیروانی، ۲ نشست ویژه ایران‌شناسی در ساحت ۶ زبان انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی و سه نشست ویژه علوم انسانی دیجیتال و ادبیات فارسی با رویکرد نوین و آینده‌نگرانه از مهمترین این نشست‌ها خواهد بود.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: در این گردهمایی در مجموع ۲۰ نشست علمی متنوع و سه میزگرد علمی، اجرایی مخصوص طراحی شده که ادبیات تطبیقی، بررسی نشریات و راهکارهای گسترش و بهبود آموزش زبان فارسی در کرسی‌های خارج کشور از مهمترین آنها است.

وی بیان کرد: در این نشست‌ها در مجموع از حضور ۵۸ سخنران ویژه داخل و خارج و ۳۵ سخنران صاحب مقاله بهره خواهیم برد و کمیته علمی گردهمایی شانزدهم در آستانه برگزاری همایش به منظور تکمیل اهداف، چهار کارگاه علمی تخصصی را به عنوان ویراستاری، آشنایی با مهارت‌های درست‌خوانی، متن گویش‌شناسی اساطیر ایرانی و ادب فارسی با حضور همکاران دانشگاه و استادان صاحب‌نظر کشور برگزار می‌کند.

سرپرست دانشگاه بیرجند هم در این آیین گفت: دانشگاه بیرجند تاکنون ۴۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی را با دانشگاه‌های مختلف جهان منعقد کرده و ۳۹ رساله مشترک با همکاری دانشگاه‌های خارج کشور انجام شده که در حال حاضر ۲۰ رساله مشترک را در دست اقدام دارد و بیانگر ورود این دانشگاه به عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی است.

احمد لامعی‌گیو از همکاری‌های پژوهشی دانشگاه بیرجند در عرصه‌های بین‌المللی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۰۷ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که نشان از اهمیت توجه به دیپلماسی فرهنگی در این دانشگاه است.

وی تاکید کرد: گسترش دیپلماسی فرهنگی و علمی در دستور کار قرار گرفته زیرا معتقدیم این نوع از دیلماسی یکی از ارکان تعامل و رابطه با جهان است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: میراث فرهنگی خراسان جنوبی مدیون مدارس علوم دینی و آموزش سبک نوین است و دانشگاه بیرجند نیز سال ۱۳۵۴ به عنوان مرکز آموزش عالی این خطه آغاز به کار کرد که از آن زمان به بعد یکی از صادرات‌ این خطه، عرضه فرهنگ و اندیشه بوده است.

وی اظهار داشت: ۳۵ هزار و ۶۰۴ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف استان خراسان جنوبی اعم از دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر مراکز آموزشی عالی مشغول به تحصیل هستند که بدون شک این مسیر میراث‌دار دانشگاه بیرجند است.

لامعی‌گیو ادامه داد: دانشگاه بیرجند به همت دکتر گنجی تاسیس شد و به عنوان قطب دانشگاهی شرق کشور اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در ۱۰ دانشکده و چهار آموزشکده اقماری دارد.

وی گفت: از این آمار سه هزار و ۶۰۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند و در کنار دانشجویان شاهد فعالیت ۳۴۰ عضو هیات علمی هستیم.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه در عرصه‌های پژوهشی از قابلیت‌های خاصی برخوردار است و با ایجاد مراکز پژوهشی، تفاهم‌نامه ۴۵۰ طرح پژوهشی منعقد شده است و چاپ کتاب‌های مختلف، ۱۹ نشریه و ۲ کتابخانه با ۱۵۰ هزار جلد کتاب از مهمترین قابلیت‌ها و عرصه‌های پژوهشی این دانشگاه است.

وی افزود: خراسان جنوبی مهد اندیشمندان بزرگی از گذشته و حال حاضر است که می‌توان به منجم و ریاضیدان عبدالعلی بیرجندی و شعرایی همچون ابن حسام خوسفی، حکیم نزاری و بزرگمهر قاینی اشاره کرد و به دیار پدران علم مشهور است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش است.

نشست های این همایش به دلیل شیوع کرونا به‌صورت محدود و در بستر اسکای روم از ۵ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۲  برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان برای شرکت در گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی می‌توانند به نشانی  https://conf.birjand.ac.ir/tarvij۱۶/ مراجعه کنند.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

برچسب‌ها انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران پژوهشگر خراسان جنوبی دانشگاه مقاله نویسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران پژوهشگر خراسان جنوبی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران پژوهشگر خراسان جنوبی دانشگاه مقاله نویسی دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۵۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست

برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست و برخی از رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال در خبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست، توسط اسرائیل کشته شده است. این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه معرفی می‌‌کنند! - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکیست که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی به نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان  مثبتی هم ندارد؛ همچنین برخی اطلاعات حاکیست که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و بویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.

خود رسانه‌های آلمانی هم پیشتر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سال های 2009 و 2010 یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا